Nekromanti Killer apps

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Nehej du

Jag tycker absolut inte att spelledande är ett ok man ska göra sig av med, om du fick det intrycket tolkade du mig fel. Jag spelleder själv ettpar olika kampanjer). Förberedelser ska vara roligt, jag håller med. Jag gillar att förbereda, fundera, pilla med ljudmixers och hela den biten.

Men tycker att det kan vara trevligt att komma ut ur spelledarfacket lite ibland. Dels för att jag också vill spela endast en karaktär ibland, dels för att jag bara kan gå på spelmöten och bara uppleva äventyret från spelarsidan.

Dessutom har jag sett allt för många spelledare tröttna just för att de "slitit ut sig". Det är väl möjligt att det inte behövs om man läser ditt boktips, men många spelledare lägger faktist ner mycket mer tid än spelarna gör. Så någon myt skulle jag inte kalla det, inte i min erfarenhet.

Jag tror att boken du rekomenderade kan hjälpa. Men även korta avbrott i spelledandet som jag föreslog, det är en metod som funkar mycket väl för mig personligen. Ett helgäventyr där jag spelar här och där istället för vårt vanliga spelande passar mig utmärkt och det är dessutom väldigt roligt att spela ibland.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Nehej du

Oavsett arbetsbördan med förberedelser vill jag ändå hävda att det kan vara rätt tungt att axla spelledarmanteln ändå.

Ens kreativitet skärskådas och nagelfars, misstag man gör riskerar att bli väldigt uppenbara och man har väldigt mycket att bolla samtidigt.

Jag är ofta rätt utmattad efter ett intensivt spelmöte där jag spellett. Det har aldrig hänt att jag varit utmattad som spelare.

- L
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Re: Nehej du

Där har vi spelledare något att jobba på! Se till att spelarna får svettas på ett sätt som inte gör det jobbigt för oss :gremwhistle:
I vilket fall kommer spelare aldrig bli så trötta som du som spelledare då de fler :gremwink:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Nehej du

Jag tror att alla spelledare är olika. Jag har spelat med en del som improviserar rätt av och det blir gudomligt bra - mycket bättre än när det är färdiga äventyr de leder. Jag har spelat med vissa som ritat en karta och sedan säger de "okej" nu är det klart vi kör och så improviserar de runt den och det blir trevligt och spännande. Sedan har jag spelat med några som improviserat och det har inte blivit sååå bra.

Själv då... tja.. är jag en av de som improviserar?

Nej... inte alls. Jag lägger ned sjukt mycket tid på förberedelser. Säkert dubbelt så många timmar som själva spelmötet är då det gäller att fundera, skriva anteckningar, skapa spelledarpersoner (gärna med bild och liknande). Sedan inom dessa ramar blir det rätt så mycket improviserande... men visst ibland känns det som att jag bygger upp allt för mycket saker och spenderar allt för mycket tid att skriva ned grejjer som aldrig används... men jag blir ibland helt ofokuserad utan förberedelser.

Sedan kan man förbereda på olika sätt. I Vampire som är ett rent intrigspel så har jag lagt ned massor med tid på alla berättarpersoner - skapat egna plots för dem och hemligheter och agendor. Det tar lååång tid. men sedan när vi börjar spela så har jag det som bakgrund och använder mig av det - så det blir improviserat men jag vet då hur alla tänker och gör.

I Star Wars och andra mer scenariobaserade spel så lägger jag ned mycket tid på att tänka ut världar och miljöer som känns unika. Olika möten som Rollpersonerna kommer att ha. Försöker i alla fall tänka ut 1-2 separata händelser per rollperson.

Sedan gillar jag att göra handouts också... så det spendarar jag mycket tid med.

Men nån gång... nån gång... nån gång då skall jag testa köra något utan att förbereda... Även om det skulle vara lite läskigt.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Ett tips:

Köp begagnat. Kolla på tradera och alla eonböcker som auktioneras ut där. På så sätt kan du komma över en massa böcker till en billigare penning.

Så gjorde jag för ett par år sedan!
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Som tidigare skrivit finns det blandade åsikter om vilka moduler som behövs. Jag har komplett samling och skulle säga att.
1. Regler
2. En landsmodul, vilken är en smaksak själv anser jag att Cirfalier är den bästa modulen som skrivits till Eon. Thalamur som rosats här tycker jag var en besvikelse och har aldrig i någon av de grupper jag spelat använts.
3, Geografica Mundana
4, Vapenmästaren, för det är kul med vapen och stridskonster.
Ras böcker, andra länder, mystik och magi och allt annat är överflödig om de inte ska ha ett särskilt fokus i kampanjen eller om någon spelare ska spela något av dem. Helt enkelt handlar det om vilken inriktning ni vill ha. Alla modulerna i sig är fristående och behöver inte andra för att fungera. Undantag Vandöda som kräver Mystik och magi. Titlarna avslöjar i regel vad boken handlar om så det är inte så svårt att förstå vad man vill ha. Lycka till.



Ekonomiska tips.
1. Sverok förening
2. Dela kostnaderna i gruppen. Olika köper olika böcker
3. Starta studiecirkel. Sverok är medlemsorganisation i Studiefrämjandet. Har ni inget emot pappersarbete kan ni få stöd till böcker. 15 kr/h i tid som ni spelar tror jag det är.

Köp inte begagnat, hobbyn lider så ekonomiska bakslag så köp nytt för att stödja utvecklarna. Köp bara begagnat om inte modulen går att få tag på längre på annat sätt.
 

Hookus-Pookus

Veteran
Joined
6 Nov 2010
Messages
2
Location
Kalmar
Zuntona said:
Köp inte begagnat, hobbyn lider så ekonomiska bakslag så köp nytt för att stödja utvecklarna. Köp bara begagnat om inte modulen går att få tag på längre på annat sätt.
Håller med fullständigt!

Geografika Mundana (#5040). Den ger dig lagom mycket info om värden för att få en bra överblick, hjälper dig att hitta godbitar och väcka intressen om områden och raser och bygg ut din samling utifrån det. En kul komplettering till den boken är Legender & Hemligheter (#5024). Den är underbar att läsa i, idéer om kampanj mattrial uppdagas i varje kapitel. Bakgrunden om Eon, sanningar om olika händelser. Något en spelare inte ska lägga sina vantar på med andra ord. Även Religions boken Gudarnas Kamp (#5030) är en bra komplettring om det området intresserar dig och din spelgrupp.

Monster i Mundana (#5027) är ett måste. Alltid kul att kunna variera sig, i alla fall med en ny spelgrupp som inte känner Monstrerna in och utan på.

Själv är jag också ny i Eon. Fick hem Atlas boxen +Eon III idag. Tidigare bara spelat lite med Eon I som grundregler på det glada 90-talet. Så inte hunnit läsa alla moduler, ögna dock igenom de äldre modulerna, och har utav det ett till tipps. Krigarens Väg (#5014) (som senare ersattes av Riddaren (#5029) Vapenmästaren (#5043) Krigsherren (#5044)), tar upp i alla fall grunden av det som står i de böckerna, långt ifrån lika utförligt eller lika mycket stämning. Men jag tycker att det är en bra grund, och utifrån det bedöma vilka/viken av de böckerna som bör bli nästa investering.
 

Fantomen93

Veteran
Joined
15 Oct 2010
Messages
50
Hur mycket är nytt i Geografika Mundana mot gamla Mundana? Vill jag ha den fast jag har Mundana redan? (Jag tror ändå jag vill ha Atlasboxen där den ingår jag bara undrar).

Legender & Hemligheter verkar intressant men jag vet inte om de andra i gruppen är lika intresserade.

Har precis varit på semester där jag hade med Religioner och Vapenmästaren som läsning så jag har gått igenom dem grundligt. Stridskonster är skitskoj och jag har börjat experimentera med egna stridskonster (Moment: Spark, Cineramozin; tänk Gun Fu).

Jag tyckte faktiskt inte om Monster så mycket och jag känner att vi inte har fått så mycket användning för den som de andra böckerna.

Jag funderar över Krigsherren. Hur är den? Personligen tycker jag att storskaliga strider låter underbart men min kamrat som är den andra stora EON-fanatikern i vår grupp tycker den verkar nischad. Jag vill ha hela krigarsviten om möjligt. Krigsherren och Riddaren, är de något att ha?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Hur mycket är nytt i Geografika Mundana mot gamla Mundana? Vill jag ha den fast jag har Mundana redan? (Jag tror ändå jag vill ha Atlasboxen där den ingår jag bara undrar).
GM är 160 sidor varav nästan 150 är beskrivningar av länder + stämningstexter, så jag tror främst det är landsbeskrivningarna som ökar (hittar inte min Mundana, så jag kan inte jämföra). De övriga sidorna ger en överblick över Mundanas geografi och talar lite allmänt om Mundanas senaste 10 000 år ur ett tämligen "spoilersäkert" perspektiv.

Legender & Hemligheter verkar intressant men jag vet inte om de andra i gruppen är lika intresserade.
L&H är enbart intressant för spelledare och folk som gillar att läsa moduler bara för läsningens skull. Metaplotten och en stor del av den medföljande metafysiken den presenterar är allmänt illa omtyckt, åtminstone på forumet; jag (och många andra) rekommenderar att man inspireras av Ymirs variant Redux Grande Tortilla och gör något eget istället, om man nu känner för att bli överepisk. Kapitlet om artefakter skrattar mest rått och hånfullt åt artefaktreglerna från Magi & mystik.

Resten av modulen är däremot bättre; personligen tycker jag nästan att den är värd att köpa enbart för kapitlen om Skugglandet. Vill du ha mer epik och mystik i dina kampanjer kan den vara värd att ha som inspirationskälla.

Jag funderar över Krigsherren. Hur är den? Personligen tycker jag att storskaliga strider låter underbart men min kamrat som är den andra stora EON-fanatikern i vår grupp tycker den verkar nischad. Jag vill ha hela krigarsviten om möjligt. Krigsherren och Riddaren, är de något att ha?
Krigsherren innehåller info om Mundanas länders arméer (säga vad man vill om deras inbördes rimlighet) och över 100 sidor regler för krig och framför allt slag, inklusive matanskaffning, moral, desertering, läkning av sårade etc. Har för mig den innehåller lite generell diskussion om krigföring också, ur befälhavarens synvinkel. Innehåller också lite info om potentiella konflikter i Mundana.

Riddaren kan vara köpvärd om du ska fokusera på riddare, men knappast annars. Den handlar om allt som har med riddare att göra, plus stora, krångliga och tunga regler för förläningar, som räknar varenda liten bonde på dina marker. Det mesta innehållet utom reglerna kan nog en riddarkunnig person sätta ihop själv utifrån den verkliga världen, men som sagt, bekvämt och förmodligen bra om man ska spela riddare. Den innehåller också regler för olika utformning av tunnhjälmar och ca 4 extra grejjer man kan köpa till rustningen (typ armhåleskyddande plåtar och sånt), samt regler om hur man ordnar kommande generationer åt sin riddare.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Riddaren kan även vara kul om man spelar adelsmän/adelskvinnor som har landegendommar. Har funderat på att sätta ihop en spelgrupp som äger/förvaltar ett landområde tillsammans och med det övergripande målet att sköta det på bästa sätt.
 

Hookus-Pookus

Veteran
Joined
6 Nov 2010
Messages
2
Location
Kalmar
Fantomen93 said:
Hur mycket är nytt i Geografika Mundana mot gamla Mundana? Vill jag ha den fast jag har Mundana redan? (Jag tror ändå jag vill ha Atlasboxen där den ingår jag bara undrar)
Mundana mot Geografika Mundana går knappt att jämföra. Jag äger båda modulerna och för att vara helt ärlig är Mundana deprimerande att bläddra i. Svart vita foton på miljöer och tavlor. Samt att det man får reda om landet inte ger en klar bild i min mening.

Geografika mundana är på 160 sidor medan Mundana är på 112 sidor var ut av 80 behandlar värden och resten är ras beskrivning och appendix. Så enkel matte, man får dubbelt så mycket värd i Geografika mundana (då de tagit bort ras beskrivning och appendix kapitlen). Och bar en sån sak att det faktiskt finns kartor i världsboken så man slipper sitta med mundana kartan samtidigt.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Om inte annat så har du nästan en hel modul gratis och helt icke-officiell om Mûhad
Reviderat Mûhad


/Riktigt bra om Poseur får säga det själv.
 
Top