Nekromanti Killer apps

Fantomen93

Veteran
Joined
15 Oct 2010
Messages
50
Hej hej.

Jag är ganska ny till EON (har hunnit spela ett äventyr och varit SL för ett annat) och undrar över tillägsmoduler.

Vi (jag och mitt "spelgäng") har en begränsad samling som vi gärna vill utöka och undrar vilka moduler som är "killer apps" och "must haves".

Vilka moduler har ni fått mest ut av och kan rekommendera?
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
De tre must-have tycker jag är de som behandlar de tre raserna; Dvärgar: Stenens söner, Alver: Sångarens ätt och Tiraker: Mörkrets döttrar. Där finns massor med information om dessa raser, deras historia och hur de ska spelas samt vapen och vapentabeller och allt det där.
Däremot blir det ju svårare att spela sådana Rp:s som tillhör dessa raser då det finns mycket att tänka på.

Modulerna jag först skaffade var Monster i Mundana, Vapenmästaren, Mystik och magi och Barbarer och människofolk. Detta var en riktigt bra början tycker jag. Också Atlas-boxen är en bra investering.

Vad har ni för moduler redan? Och vad har ni för spelstil? Jordnära? Mystiskt? Skräck?
 

Fantomen93

Veteran
Joined
15 Oct 2010
Messages
50
Lustigt sammanträffande, Monster i Mundana, Vapenmästaren och Mystik & Magi var de första böckerna vi köpte. Utöver dem hade vi redan Religioner: Gudarnas kamp och Mundana (den gamla) som min väns bror hade när han fortfarande spelade. Vi har liksom tagit över efter honom.

Vad spelstilar beträffar är vi en väldigt blandad grupp med en mystiker, en "rogue" (skurkar, tjuvar, lönnmördare etc.), en fanatisk sjöman, en riddare och ett "wild card". Sen har vi precis introducerat spelet till ytterligare en spelare som inte har hunnit bilda sig en uppfattning än.

Ras-modulerna låter definitivt som en bra idé. Det enda vi vet just nu är det som står i Mundana. 7-sidigt kapitel vs. 176-sidig modul är en viss skillnad. Vad behandlar egentligen rasmodulerna? Är de regeltunga eller mest informativa?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vilka moduler ni bör köpa beror givetvis på vilken sorts spel ni vill spela, och i vilka miljöer.

Vapenmästaren & Mystik och Magi är de mest absoluta must have:sen, imo, men jag ser att ni redan har bägge; bra.

De mest -inspirerande- modulerna i termer av äventyrsuppslag och dylikt är Thalamur, Dvärgar - Stenens Söner, och Alver - Sångarens Ätt. Bestialiska Folk och Drakar är inte heller dumma om det är idéer ni är ute efter.

Vill ni ha intressanta miljöer att spela i och/eller mer jordnära konflikter är Cirefalier, Barbarer & Människofolk och Sjöfarare & Pirater också bra köp (och Thalamur, återigen).

Vill ni ha färdigskrivna äventyr finns det inte så många, men 'De fördömdas sista hopp' är rätt bra och 'Av blod komna' är kickass.

Den bästa modulen är Tiraker - Mörkrets Döttrar. Den är snyggt illustrerad, utomordentligt skriven, och fullproppad med inspiration och idéer runt en särdeles intressant och unik orchvariant, som än idag är en av de grejer som verkligen definierar Mundana. 'Mystik & Magi' och 'Thalamur' är andra och tredje bäst. 'Dvärgar' och den gamla alvboken har också gett mig mycket, eftersom Krille som skrev dem är så bra på att ge precis lagom mycket information för att läsaren ska bli inspirerad att spinna vidare på egen hand.

Snyggast är nya alvboken; den har en layout som verkligen var en frisk fläkt i Eons förr rätt visuellt tråkiga värld.

'Misslor' förtjänar ett hedersomnämnade; dess fokusområde är minst sagt nischat, men det är en trevlig och gedigen modul.

Men ett annat tips är att köpa valda baknummer av tidningen Fenix; där finns en massa feta och inspirerande Eonartiklar att hämta.

Snart kommer också böckerna om Jargien och Damarien, som båda två kommer bli godawesome - lita på mig, jag har läst manusen, och brukar inte direkt vara okritisk :gremsmirk:

- Ymir, hävdar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
och de regler som finns i dem är mest lite bös runt hur man gör rollpersoner som tillhör rasen (utökad bakgrundstabeller, karaktärsdragstabeller, längd- och viktmoddar och sånt). I 'Dvärgar' dyker det upp en ny färdighet och i 'Alver' några nya magiska effekter, men sånt är väldigt sällsynt. Eon har nästan all regelmekanik i grundböckerna, endast väääldigt nischade regler (segling, fältslag, förläningsskötsel, bygga vandöda) finns i lösa moduler.

- Ymir, trött på att skriva under
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
"Vandöda och Nekromanti" innehåller också VÄLDIGT mycket stämning och flavour, men det är lite hatkärlek till den modulen generellt sett, då den på många vis har en väldigt annorlunda stil än vad resten av EON har. Den kan dock vara mycket, mycket intressant.
 

Fantomen93

Veteran
Joined
15 Oct 2010
Messages
50
Stort tack för svaret.

Jag undrar över Sjöfarare och pirater. Är den värd priset? Jag är hyfsat intresserad och en i vår grupp är extremt intresserad.

Samma undran gäller Misslor. Vi är flera som provat på att spela misslor och de verkar intressanta. En spelare skapade en misslenekromantiker "bara för att".

Är Asharien & Soldarn något att ha? Våra RP:er tenderar komma från Asharien eftersom det finns så många olika raser där.

Hur är det med Jarla: Äventyr & Stadskampanj?

Slutligen vill jag bara nämna att jag fyller år om ett par veckor och har tjatat mina föräldrar till döds om EON III. Är det ett sånt stort steg framåt som det verkar på beskrivningen?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sjöfarare & Pirater är lite torrt skriven, den innehåller inte så mycket matnyttigt i form av direkta äventyrsuppslag, inspirerande stycken och så; däremot är den oerhört väl researchad och informativ vad gäller sjöfart, segling, skeppstyper, handel och annat; vill ni spela kampanjer där det seglas mycket är den jättekul att ha. (jag spelleder en kampanj i Stora Arkipelagen för närvarande, där är den modulen helt oumbärlig).

Tycker ni om misslor är missleboken ett jättebra köp; då kommer ni ju faktiskt använda den, liksom. Det finns ett rätt kul äventyr för misslerollpersoner i den också.

Asharien & Soldarn är en väldigt gammal modul vilket framförallt märks på teckningarna. Jag tycker inte själv om de två länderna något vidare, av många skäl, men boken är definitivt matnyttig och ger en del äventyrsuppslag; de flesta spelgrupper verkar spela i Asharien och Soldarn, så nån annan än jag kan säkert tala sig varm om boken.

Jarla tycker jag personligen är rätt charmig, men det är en av de minst populära modulerna, förmodligen av ett uppenbart skäl - Jarla är en pytteliten och relativt ointressant stad jämfört med tjogtals andra i Mundana man kunde ha skrivit en modul om. Jag har också hört att äventyret i den är relativt ospelbart eftersom det är överdödligt.

Är ni nya på det här med rollspel är Eon III helt oumbärligt; utöver förbättrade (och förenklade!) regler och mer världsinfo innehåller det nämnligen ett mycket långt och bra kapitel med tips på hur man får ut så mycket som möjligt av sitt rollspelande, bygger kampanjer och scenarier och gruppdynamik, skapar stämning och spänning, med mera. (Undertecknad har skrivit de bästa bitarna :gremsmirk: ) Skaffa på studs!

- Ymir, tipsar vidare
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Kan bara häpet och med gapande mun instämma till det Ymir sagt. Summering av det Ymir skrev tolkar jag såhär: alla moduler är köpvärda till 100% om man är intresserad av det de handlar om, vill du köpa Misslor, kolla på Ymirs förklaring och... GO AND GET'EM!!! :gremcool:

Håller faktiskt också med om att Asharien & Soldarn inte är alltför bra, det räcker med Geografica Mundana på den punkten, men också Religioner: Gudarnas kamp blev jag inte särskilt entusiastisk över. Men de är fullt användbara^^
Jag har nog 2 tredjedelar av alla modulerna hittils och jag har skaffat sådär 3-5 varje gång jag köpt nya. Sedan har jag läst igenom dem väldigt snabbt då de är grymt bra skrivna (mestadels) och man känner en kärlek från skaparna i dessa böcker. Sedan har jag märkt att mina kommande äventyr omedvetet färgats av de moduler jag just köpt. Så köp det du vill spela med!!!

/Rokan ytterst imponerad av Ymirs kunskaper :gremgrin:
 

Fantomen93

Veteran
Joined
15 Oct 2010
Messages
50
Stort tack åter igen för all info!

Jag bara önskar att mina monetära tillgångar inte var så begränsade. Jag vill ha alla moduler känns det som. EON är ett fantastiskt spel. Jag har länge varit intresserad av rollspel men aldrig kunnat hitta ett spel som jag kunnat sätta mig in i på samma sätt som EON.

Så tack för alla tips. Jag kommer nog att skaffa rasböckerna snart, eller åtminstone Alver och Tiraker.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Då ska jag först komma med ett kort påpekande om begränsade pengar. Se det som positivt, att köpa en modul åt gången har nämligen sina fördelar. :gremsmile:

Främst i det faktum att man hinner läsa. Jag hade mycket pengar en gång, köpte en drös med böcker till rollspelet Vampire: the masquerade böcker, sedan blev de stående och samlade damm. Visst, jag är lite lat. Men det blir mer av en tröskel när man har 10 nya böcker och alla är intressanta. Oftast hinner man köpa nytt innan man läst alla, och då läser man det senaste inköpet istället, för det är "det senaste".

Dessutom är de hinner man ta åt sig informationen bättre när man kan bläddra, läsa och pilla med en bok ett tag, istället för att ha en drös att läsa. Det ger en djupare förståelse till ett område.

En ekonomisk idé kan vara att starta spelgruppen startar en Sverok-förening, får lite bidrag och köper in böcker, tärningar, karaktärsblad, fika och sådär.

Sedan med lite tips:
Om sjöfarare och pirater, en kul bok om ni har en sjöman i gruppen. Man kan "bygga" sitt skepp och hela köret. Ett tips är dock att om sjömannen ska bedriva handel, ta det när ni inte spelar. Det tar en stund att fixa med, men det är väldigt trevligt.

Rasböckerna har folk sagt, skaffa främst de som spelgruppen består av. Jag ser rasböckerna som spelarmaterial främst.

Jag gillar riddaren, men vi har en riddare och en landägare i gruppen, har man inte det är den överflödig.

Skaffa Eon III, som nämnts tidigare. Det finns ingen anledning att inte skaffa den boxen.
Ett hett tips: Eon 3+Atlas, det är en extremt (i mitt tycke) prisvärd låda med allt från grundboxen och atlasboxen till ett stört bra pris. (om dina föräldrar då inte redan råkat köpa in "bara" grundspelet)
 

Fantomen93

Veteran
Joined
15 Oct 2010
Messages
50
"Skuggspel"? Jag har beställt material från Neogames webshop hittills. Är Skuggspel att föredra?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Skuggspel är den nya webshoppen. Har inte själv använt den, så jag kan inte säga så mycket.

Jo, angående monetära tillgångar, som redan sagts rekommenderar jag starkt att ni startar en Sverokförening. Det är lätt, man lär sig väldigt mycket om demokrati och ekonomi, och dessutom slipper ni de diskussioner som annars snart brukar uppstå angående vem som "betalat mest" eller "lagt ut mest" på Eonböcker. Sverok erbjuder dessutom ganska generöst med bidrag (förutom till vår rollspelsförening då...)
 

Demo

Veteran
Joined
27 May 2008
Messages
18
Location
Norrköping
Om jag får säga det själv så håller jag mig själv till EON II.

Men alla moduler är värst att inhandla. Man får en sådan känsla som spelledare när man har allt och man känner sig övermäktig och kan så mycket mer. haha!

Man har sina favoriter såklart... men finns alltid sånt som man aldrig involverar men finns alltid där i baktankarna på någe vis.
Alla moduler är är bra som fasan tycker jag.

Jag har alla förutom nya alver eftersom jag och min spelgrupp inte har spelat på väldigt länge tackvare jobb och militären.

Men att bara ta en modul en dag och läsa lite så suger det till i EON tarmen som en muskelbil som drar igång! hahahaha!
 

Fantomen93

Veteran
Joined
15 Oct 2010
Messages
50
Har läst lite om Sverok nu. Låter som en kanonidé. Vår grupp uppfyller kraven och deras medlemsstöd verkar görbra. Ska bara prata med de andra i gruppen.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Absolut en bra idé att gå med i Sverok.
En effekt om man har föreningen tillsammans är oftast att det finns potential för mer omväxlande spelledarskap. Min erfarenhet är att ägaren till spelet ofta blir spelledare, och i mitt fall betyder det att jag är spelledare för nästan alla spel vi spelar. Det är lite synd, jag har också karaktärsidéer jag vill spela som rollpersoner.

Äger föreningen spelen finns det nog högre chans att spelledarrollen inte fastnar hos en person (om man nu inte vill ha det så).
 

Fantomen93

Veteran
Joined
15 Oct 2010
Messages
50
Ja, jag känner igen det där. Han som äger vår upplaga är definitivt den bästa SL:en bland oss. Han har mer erfarenhet eftersom hans bror spelade förut.
Det verkar som om jag kommer att bli ägare till EON III och jag har provat att vara SL en gång. Jag föredrar än så länge att vara spelare. Så sent som idag uttryckte en medlem i gruppen intresse för att vara SL så vi får se vad som händer.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Tyvärr brukar det bli så. Missförstå mig inte, jag älskar att spelleda, men det kräver en hel del arbete. Som spelare behöver man endast göra marginella förberedelser inför ett spelmöte, som spelledare behövs det så mycket mer. Slit inte ut er spelledare. :gremsmile:
Det kan räcka med helg/miniäventyr som avbrott, för min del iallfall. Många småäventyr kan hittas i olika Fenix-tidningar, som någon redan tipsade om.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Nehej du

Tyvärr brukar det bli så. Missförstå mig inte, jag älskar att spelleda, men det kräver en hel del arbete. Som spelare behöver man endast göra marginella förberedelser inför ett spelmöte, som spelledare behövs det så mycket mer.
Det där är en myt, faktiskt. Läs den här för att lära dig hur spelledande blir lätt, roligt och krav- och ambitionslöst. Det är inte utan anledning som jag klarar av att spelleda tre Eonkampanjer samtidigt + en D&D-kampanj och eventuellt en Qin-kampanj, liksom.

Förberedelser skadar inte, men de är -inte- nödvändiga, det går att spelleda rent impro med bara ett vagt humm om hur saker och ting ska utveckla sig, om ens det. Det gör jag mest hela tiden - de förberedelser jag gör är -bara- roliga förberedelser, annars får det fan vara.

Den här föreställningen att spelledande är tungt och jobbigt är ett ok vi måste göra oss av med - det behöver inte vara det.

- Ymir, förtäljer
 
Top