RYKTE Kickstarters jag minns

The Laundry har egentligen ingen ursäkt, de är bara något sega. Men jag har fått allt material i PDF, de lovar att de fysiska böckerna skall börja skickas ut Any Day Now, och Cubicle7 är ändå ett hyfsat stort företag, så...
När man talar om trollen...
Här dök den upp, endast 13 månader försenat. :p
IMG_3641.jpeg

Backerkitten för Scions of the Dark Goddess (Shadowland Games) fortsätter i stiltje. Snart två år sen och oerhört glest med uppdateringar, som också har väldigt knapphändig och vag information. Samtidigt fortsätter förlaget att pumpa ut nya crowdfunding-kampanjer, vilket ju inte är ett gott tecken.

Det roligaste av allt är dock att ett italienskt förlag har fått rättigheterna till äventyret och har lyckats översätta och skicka ut det till sina kunder.

Jag har funderat på ett par saker om Kickstarter som sajt på det senaste. Inte om något projekt jag backat, alltså, så litet OT, men vafan det är min tråd...

1. De har tagit bort textsökningen. Varför det? OK, den funkade aldrig speciellt bra, det mest bokstavligt relevanta resultatet kom av någon outgrundlig anledning aldrig längst upp, men det gick trots allt att hitta saker om man ansträngde sig litet. Nu är det helt kört.

2. Tydligen kan man köpa sig förbi sorteringsalgoritmen nu? Det är enda anledningen jag kan tänka mig att Cyberpunk-kortspelet kommer först i alla listor, även när jag exempelvis sorterar efter "newest" (vilket det definitivit inte är).

Nyheter om Zweihänder.
Nu säger Fox att problemet ligger hos World of Game Design, ett företag som tydligen ägde IPn ett tag och som nu sitter på pengarna från kickstartern och är ansvariga för tryckningen.
OK, men det tog väldigt litet tid för mig att googla fram väldigt mycket kritik mot det företaget, så jag kan fortfarande kritisera honom för att han beblandade sig med dem till att börja med...

Grattis till Fandrake på tvåårsdagen av senaste uppdateringen på Art of Kult-kampanjen. (Och nästan ettårsdagen av senaste inloggningen på Kickstarter)

Ska jag vara logisk här så lär det vara kört. Prismässigt har världen förändrats ganska mycket sedan kampanjen gick i mål så att trycka boken nu för de pengarna de drog in nu känns inte riktigt görbart. Men ett livstecken hade ändå känts bättre än det här. Jag är inte arg, bara besviken.

Det har varit en del utbrändhetsproblematik på fandrake som jag förstår det.
Jo. Men hur länge sedan var det kampanjen kördes - 4 år sedan? Det är bara folk som redan har fått pengarna som blir utbrända i 4 år.

Det har varit en del utbrändhetsproblematik på fandrake som jag förstår det.
Jo. Det var det man berättade för två år sedan efter ca ett års radiotystnad. Jag är helt okej med att folk tar hand om sig själva så ingen skugga ska falla över dem för det. Men det förklarar inte total radiotystnad i två år.

Jag vill understryka att jag inte på något sätt tror att de ville att det skulle bli såhär eller att de gick ut för att blåsa folk. Jag misstänker att de inte mår skitbra över det här, det hade inte jag heller gjort.

Jo. Det var det man berättade för två år sedan efter ca ett års radiotystnad. Jag är helt okej med att folk tar hand om sig själva så ingen skugga ska falla över dem för det. Men det förklarar inte total radiotystnad i två år.

Jag vill understryka att jag inte på något sätt tror att de ville att det skulle bli såhär eller att de gick ut för att blåsa folk. Jag misstänker att de inte mår skitbra över det här, det hade inte jag heller gjort.
Så tror jag också att det är, verkligen. Men om man blir så knallutbränd att man gör noll framsteg och inte ens längre loggar in på sidan. Borde man inte betala tillbaka pengarna då bara? No harm no foul. Ni trodde på oss. Tyvärr har vi båda gått in i väggen så hårt att noll progress sker. Här får ni pengarna tillbaka.

No?

Så tror jag också att det är, verkligen. Men om man blir så knallutbränd att man gör noll framsteg och inte ens längre loggar in på sidan. Borde man inte betala tillbaka pengarna då bara? No harm no foul. Ni trodde på oss. Tyvärr har vi båda gått in i väggen så hårt att noll progress sker. Här får ni pengarna tillbaka.

No?

Fast det är inte en förhandsbeställning, det är Kickstarter. Det finns inga garantier att projektet blir klart. Man backar för att man hoppas den kreativa resan ska leda till ett resultat, men får inga garantier på att grejen blir klar. Har man valt att gambla sina pengar på det sättet får man vara ok med att ibland funkar det inte. Caveat emptor.

Jag vet inte hur mycket erfarenhet ni har av utbrändhet, men det kan vara enormt paralyserande. Saker som utifrån kan verka helt bagatellartade (såsom att skriva en uppdatering på sin KS-sida) kan framstå som ett obestigbart berg för någon som är utbränd.

Talar inte för Fandrake här, men vet hur djupt den där känslan av omöjlighet kan sitta.

Last edited:

No?
Det hade ju varit en bra grej såklart, men som God45 också skriver så är det en risk man tar.

Nu skulle jag behöva gå tillbaka och dubbelkolla men minns jag rätt så var iaf de tryck som Gulliksson skulle signera klara så hade jag fått det och en ursäkt så hade jag varit nöjd där. (Tror det bara var nivån på 2600 där jag gick in och uppåt som hade det som perk). Nej det är inte lite pengar men med tanke på att det har gått ett par år så står jag inte och faller med dem.

Jag vill inte göra det här till en diskussion om deras privata mående så tack veriandes för din input. Självklart hoppas jag att de mår så bra de bara kan. Jag ville mest ventilera lite tror jag.

Det är väl inget argument för att inte betala tillbaka pengar för ett projekt som inte blir genomfört?
Det är väl hela modellen? Man köper inget, man stödjer en skaparprocess - om det lyckas får man ett exemplar, men det är en chansning.

Tror vi vant oss vid de stora kickstarter-projekten, som nästan garanterat kommer lyckas och därmed är mer eller mindre en förhandsbeställning, men det är inte så jag uppfattar originaltanken men crowdfunders.

Det är väl hela modellen? Man köper inget, man stödjer en skaparprocess - om det lyckas är man garanterad ett exemplar, men det är en chansning.

Tror vi vant oss vid de stora kickstarter-projekten, som nästan garanterat kommer lyckas och därmed är mer eller mindre en förhandsbeställning, men det är inte så jag uppfattar originaltanken men crowdfunders.

Nä, absolut, idealet är förstås att man stödjer ett kreativt projekt som man tror på (hur nära verkligheten ligger det här idealet kan diskuteras: KS-exklusiva perks, aggressiv marknadsföring av KS:en eller över huvud taget själva grejen att man faktiskt får något för sitt stöd (då är det ju inte längre bara stöd, ju)). Jag förstår dock fortfarande inte hur detta talar emot det Platon föreslår: "vi gick in i väggen så det här sket sig, ni får tillbaka era pengar (eller i varje fall så mycket av dem som är möjligt att återbetala)". Det handlar ju inte om att Fandrake har något form av juridiskt krav på sig (som en förhandsbeställning skulle innebära) utan om att det verkar vara det rimliga sättet att agera på, eller?

Det är väl inget argument för att inte betala tillbaka pengar för ett projekt som inte blir genomfört?
Ett projekt som inte blir genomfört blir ju sällan övergivet direkt efter kickstartern när pengarna bara ligger på ett konto redo att betalas tillbaka. Pengarna går åt till arbetet, och om en skapare blir utbränd eller sjukskriven så vore det att lägga last på börja om de dessutom måste betala tillbaka pengar som inte längre finns tillgängliga.

Den traditionella modellen vore ju att de tog ett vanligt lån för att få budget att klara projektet. Det innebär en stor ekonomisk risk för skaparen som gör att det blir omöjligt för många projekt att bli av.

Crowdfundingmodellen innebär att massor av människor tar en (förhoppningsvis) försumbar ekonomisk risk istället. Om det går på röven är det tråkigt, men ingen behöver sälja sin lägenhet.

Back