Nekromanti Kastvapen - Lite för mjäkiga?

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Kastvapen – Är de inte lite för mjäkiga? Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att riktiga javelins var ganska bra på att slå igenom plåtpansar och därför i många fall var att föredra mot tyngre motstånd (om man jämför med pilar). Men i EON så är i nästan alla fall en kortbåge mäktigare än ett kastspjut. Det skadar lika mycket eller mer och har en avsevärt längre räckvidd.

Mitt förslag på nya skador: (ja, kort avstånd och normalt är samma skada. Jag tycker inte att skadan "hinner" minska på den korta biten, om något borde den hinna accelerera lite)

Vapen Kort - Normalt - Långt - Mkt Långt
Kastspjut H+Ob3T6 - H+Ob3T6 - H+Ob2T6 - H+Ob1T6
Pilum H+Ob3T6+1 - H+Ob3T6+1 -H+Ob2T6+1 -H+Ob1T6+1
Harpun H+Ob3T6+3 -H+Ob3T6+3 - H+Ob2T6+2 -H+Ob1T6+1

Ett kastspjut är betydligt dödligare än en kortbåge på nära håll, därför ändras dess skada enligt ovan. Se även längre ner för nya regler för räckvidder.

Kastyxor och kastknivar skadar även de lite för lite. Ge kastyxor +3 på skada på normalt och längre avstånd. Kastknivar ges +1 på normalt och längre avstånd.

Räckvidder

Jag menar att hur långt du kastar ett kastvapen bör påverkas av hur skicklig du är, och även i viss mån hur stark du är.

Kastspjut: 10+Fv+STY avgör max räckvidd. Övriga räknas ut genom:
Kort: 2 Normalt: Max/4 Långt: Max/2

Kastkniv: 10+Fv/2 avgör max räckvidd. Övriga räknas ut enligt ovan.

Kastyxa: 10+(STY+Fv)/2 avgör max räckvidd. Övriga räknas ut enligt ovan. Frakka får addera två till max räckvidd innan övriga räknas ut.

Kastklubba: 20+(STY+Fv)/2 avgör max räckvidd. Övriga räknas ut genom:
Kort: 5 Normalt: Max/3 Långt: (Max*2)/3


Observera att detta är ett utkast på nya regler. De har speltestats något och jag tycker det verkar vettigt.

Vad tycker ni?
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Jag har ingen uppfattning om hurpass dödliga kastvapen är, däremot reagerade jag på det här:

(ja, kort avstånd och normalt är samma skada. Jag tycker inte att skadan "hinner" minska på den korta biten, om något borde den hinna accelerera lite)
Ett kastvapens högsta färdhastighet och rörelseenergi finner man väl ändå i det ögonblick det lämnat handen? Vad skulle få den att accelerera? Medvind? Ett fysikaliskt fenomen jag inte känner till?
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Re: Kastvapen - Lite för mjäkiga? (OT)

Vad då? Kan du inte Aristoteles fysik? Mediet luft fullföljer handens rörelse och så vidare..

Skämt åsido, du har rätt. Stryk biten om acceleration, och gå tillbaks till ämnet.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Kastvapen - realistisk ändring

hm. Akilles finns inte i verkligheten men hörru, varför inte kasta ihop någon spännande stridskonst med Momentet Javelin och ett par trevliga tekniker som hugg och; "Kasta-spjut-tekniken" Som gör att man får räkna om sitt max (meter;spjut) kastande med ditt sätt och lite annat som komplettera det. för du hade ändrat det om jag inte minns fel?

Spännande tanke, och jag kan instämma om att dem är lite tråkiga nu
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Re: Kastvapen - realistisk ändring

Jo, det skulle jag kunna göra. Men jag tror att hur skicklig du är, samt hur stark du är, direkt påverkar..

.. hur långt du kan kasta med precision.

Ingen viktig ändring, men i dagsläget är det otänkbart att använda kastvapen annat än som en novelty, samt att en liten missla kastar spjut lika långt som en stor kragg.
 

Reax

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
27
Location
Lilla Tjärby, Halland, Sverige..
Re: Kastvapen - Lite för mjäkiga? (OT)

Om man antar att spjutet kastas i en båge så är accelerationen (b.la. annat gravition och spjutets egen vikt) hela tiden riktat vinkelrätt mot jordens yta vilket innebär att vid kastet så upplever spjutet en acceleration som motverkar rörelse vilket får spjutets hastighet att sänkas, när spjutet sen har passerat högsta punkten på dess bana så samverkar accelerationen och spjutets tidigare rörelse (minns inte den rätta termonologin) och hastigheten ökas därmed.

PS.
Jag har nu igonerat diverse faktorer som t.ex. luftmotstånd som både kan motverka och samverka med spjutet / accelerationen
DS.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Re: Kastvapen - realistisk ändring

hmm förvisso, men står det inte i boken att kasta ändras ju mer du lyckas med det? man kanske ska slå ett separat slag för att se hur långt man kan driva spjut (sty+kast)/2? sen ett seperat för att se att om man väl kommer så långt, har man precision nog att träffa?
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Kastvapen och fysik

Om man bortser från luftmotståndet och annat kommer hastigheten i "y-led" mycket riktigt påverkas av tyngdaccelerationen, medan hastigheten i "x-led" kommer att bibehållas. Summan av projektilens rörelseenergi (given vid utkastet) och dess lägesenergi (variabel med höjdskillnaden från utgångspunkten) kommer under ideala förhållanden vara konstant.

Men IRL har vi inte sådana ideala förhållanden. Luftmotståndet innebär även en negativ acceleration på projektilen i x-led. Så i verkliga förhållanden kommer en betydande del av rörelseenergin hos ett kastvapen omvandlas till värme pga friktion mot luften. Rörelseenergin hos vapnet minskar kontinuerligt - varför det omöjligt borde kunna ha samma förmåga att skada en fi på kort respektive normalt avstånd i Eon-sammanhang, eller?

(Äh, jag vet inte varför jag svarade. Även om jag tyckte att ditt inlägg var lite snurrigt så var det ju i grund och botten rätt.)
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Kastvapen och fysik

varför det omöjligt borde kunna ha samma förmåga att skada en fi på kort respektive normalt avstånd i Eon-sammanhang, eller?
Enligt mig så borde inte avståndet påverka skada alls eftersom det lilla luftmotståndet borde ha marginell påverkan.

Lijat - har läst fysik.
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Ja, håller med.

Åtminstone inte så radikal minskning.. därav min högre skada på "normalt" och "långt" avstånd.
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Re: Kastvapen - realistisk ändring

Jo, visst. Men det är onödigt. Om man räknar ut hur långt man kastar, och därmed på vilka avstånd man har olika svårighetsgrader på, så får man den effekten du söker i varje fall. Och då kan man skriva ut sina "avstånd" på rollformuläret som vanligt. Smidigt.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag tror lite av grejen som gör dem mjäkiga är att det inte finns något motsvarande teknikerna avancerat anfall och så till avståndsvapen.
Sen tror jag faktiskt att det är rimligt att kastat spjut gör mindre skada än en spjutstöt.

Fast sen förstår jag vart du vill komma. Avståndsvapnen i Eon är ofta en smula... oimponerande på skadefronten jämfört med närstridsvapen. För tillfället donar jag med att få rätt på bågarna, men efter det ska jag kika på kastvapnen.

/Joel
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Ja, håller med.

Precisionen då? kan man inte anta att man gör mer skada på grund av bättre placerade träffar? Jag borde egentligen inte ta upp det här eftersom att det kommer att leda till en flera mil lång diskution om vad som simuleras av färdighetsvärde, svårighetsgrad, målpunkter, precisionsanfall, extraskador och blah, blah, blah...
Min ståndpunkt är i alla fall att mot exempelvis en rustning så måste man träffa ganska rent för att spjutet inte ska deflekteras... och en sådan träff är svårare att få till på långt håll. Och den biten kan man inte simulera med svårighetsgrader, precisionsanfall (alt. "sikta") eller extraskador.

Nordan
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Kastvapen systemet reviderat...

Har under många långa timmar suttit i just den här diskussionen med invigda i ämnet.

Vi har i våran spelgrupp tillochmed tagit fram en regel som baserar sig på "kasta" reglerna från grundboken för att räkna ut hur långt man kan kasta.
I skrivande stund har jag dock inte det hela nedskrivet så jag kan inte exakt duplicera systemet här men det hela är ändå tämligen enkelt i grund.

Jag har 2 varianter på detta...
System 1:
Eftersom STY inte är allt när man kastar saker har jag även reviderat de vanliga kasta reglerna så att man räknar ut de olika avstånden med ett medelvärde av STY och FV i Kasta.
För kastvapen räknar man istället STY+FV i den aktuella vapenfärdigheten som grund.

System 2:
Gillar man inte system 1 kan man modifiera det befintliga avstånden genom att lägga till FV/4 på alla avstånd för kastvapen.
Således blir normalavståndet för ett kastspjut på 1.8kg (hos en karaktär med 14 i STY och 14 i FV Kastspjut), 11m.
(14/1.8=7.7777)+(14/4=3.5)=11.27=11m.

Detta system är ingalunda veteskapligt, men å andra sidan är det bättre än det gamla där en Tirak kan kasta ett Pilum lika långt som en missla. Kastvapnen blir något bätträ än i EON Vanilla (vilket jag tycker att de borde vara).

PROBLEM.
Det stora problemet med system 1 är för vapen som understiger 1kg. För att kontra detta bör man dra ifrån ett par meter från knivar och liknande. Att formulera regler för detta är möjligt men resulterar i en farligt stor regelhög som på vintern är orsak till stor lavinfara i vissa sluttningar. :gremwink:

Jag vet att jag har högar med andra mer vetenskapligt korrekta varianter hemma, men dessa resulterar mest i ett enormt trögt system som inte gör sig riktigt spelbart.

Eftersom man lägger till grundskada på kastvapnen så är det jhu inget att orda om. Jag har dock även en regel som säger att kastvapen går att kasta "kraftfullt" precis som närstridsvarianten av det hela. Skillnaden blir dock att det är svårare att träffa (istället för att motståndaren får lättare att undvika).
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Seriöst tror jag att jag skulle få mer kraft om jag slungade en yxa eller kniv allt vad jag tyade än om jag skulle huggit eller stuckit som normalt. När man gör ett utfall stoppas ju kraften upp av att dina lemmar inte räcker till. Släpp lös energin och och se hur kastvapnet mosar.

Gäller inte spjut. Krävs en helt galen teknik för att bara kasta iväg det med stetsen för fem meter :gremshocked:
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Det är mer kinetisk energi om du håller i vapnet än om du kastar det. Din arm väger minst 5 kilo och förmodligen mer än så (bara detta gör kniven betydligt farligare än om du kastar den, oavsett om du fortsätter applicera kraft bakom hugget eller inte).
Försök kasta en tandpetare så den fastnar i soffan (kontra att du sticker den allt vad du har) så förstår du vad som menas......det är marginell skillnad oavsett hur tunga föremålen blir.

Centrifugalkraften då du svingar något gör däremot kraften större, men du tjänar aldrig på att släppa vapnet (iaf inte om det är så hög kinetisk kraft som möjligt du är ute efter)
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Skillnaden är bara att vid spjutstöt så kan du göra kraftfullt anfall, det kan du inte när du kastar. En vanlig stöt bör nog vara ungefär likvärdig. Men inte en kraftfull, precis som du menar.

Kasta kraftfullt? Kanske en idé?
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
[ QUOTE ]
Kastvapen – Är de inte lite för mjäkiga? Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att riktiga javelins var ganska bra på att slå igenom plåtpansar och därför i många fall var att föredra mot tyngre motstånd (om man jämför med pilar).

[/ QUOTE ]

Jag och några likasinnade vänner gjorde lite tester en gång i tiden. Vi började med att ta ett armeringsjärn och vässa den i vår smedja. Sedan tog vi en hjälm vi hade över och satte den på vår huggdocka. Vi turades sedan om att fösöka stöta mot hjälmen och efter detta att kasta. När vi stötte kunde vi knappt göra en repa, men när vi kastade så uppstod tydliga bucklor och även antydningar till hål (det är mycket mer än vi lyckats åstadkomma i liknande försök med svärd).

Vi blev något konfunderade av resultatet och beslutade oss för att göra det lite mer realistiskt. Vi (inte jag då) smidde en spjutspets och härdade det. Sedan gjorde vi om testet med en ny hjälm (dock inte smitt eller härdat utan av färdigt industristål). Det var återigen knappt så vi kunde repa hjälmen med stötarna, men efter ett par kast lyckades någon faktiskt att komma igenom hjälmen. Det är mer än vad vi lyckats med något annat vapen. Vi har dock inte testat riktiga stridshammare eller korpnäbbar, men jag har tittat på filmsnuttar där man utför sådana test och de verkar också kunna penetrera plåt.

Slutsats: Kastspjut rockar fett.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
tja, när vi ändå pratar om kastvapen tänkte jag att jag skulle ge ännu ett exempel på hur överägande stridskonster är

tänk dig att du har stridskonsten "stridsakademiutbildning", men du har även utvecklat tekniken "kasta vapen" och har ju förstås moment med dolk, detta gör, att om du har ,säg, 10 i styrka, så kan du slunga iväg dolken 33 meter(10/0,3) , vilket inte är särskilt lite. en annan kalkyl vi gjorde var detta:
en vän till mig hade ett tokonsvärt, gjort av drakben, moddarna för detta (bestämde vi) var att bryt ökade mycket, vikten sänktes till 0,2 KG och huggskada ökades med ett. min dåvarande RP hade, efter en massa träning, 19 i styrka. detta betyder att han skulle kunna kasta detta svärd nittiofem meter(!)

slutsats: stridskonster äger :gremlaugh:
 
Top