DeathJester
Veteran
- Joined
- 25 Dec 2004
- Messages
- 62
Kastvapen – Är de inte lite för mjäkiga? Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att riktiga javelins var ganska bra på att slå igenom plåtpansar och därför i många fall var att föredra mot tyngre motstånd (om man jämför med pilar). Men i EON så är i nästan alla fall en kortbåge mäktigare än ett kastspjut. Det skadar lika mycket eller mer och har en avsevärt längre räckvidd.
Mitt förslag på nya skador: (ja, kort avstånd och normalt är samma skada. Jag tycker inte att skadan "hinner" minska på den korta biten, om något borde den hinna accelerera lite)
Vapen Kort - Normalt - Långt - Mkt Långt
Kastspjut H+Ob3T6 - H+Ob3T6 - H+Ob2T6 - H+Ob1T6
Pilum H+Ob3T6+1 - H+Ob3T6+1 -H+Ob2T6+1 -H+Ob1T6+1
Harpun H+Ob3T6+3 -H+Ob3T6+3 - H+Ob2T6+2 -H+Ob1T6+1
Ett kastspjut är betydligt dödligare än en kortbåge på nära håll, därför ändras dess skada enligt ovan. Se även längre ner för nya regler för räckvidder.
Kastyxor och kastknivar skadar även de lite för lite. Ge kastyxor +3 på skada på normalt och längre avstånd. Kastknivar ges +1 på normalt och längre avstånd.
Räckvidder
Jag menar att hur långt du kastar ett kastvapen bör påverkas av hur skicklig du är, och även i viss mån hur stark du är.
Kastspjut: 10+Fv+STY avgör max räckvidd. Övriga räknas ut genom:
Kort: 2 Normalt: Max/4 Långt: Max/2
Kastkniv: 10+Fv/2 avgör max räckvidd. Övriga räknas ut enligt ovan.
Kastyxa: 10+(STY+Fv)/2 avgör max räckvidd. Övriga räknas ut enligt ovan. Frakka får addera två till max räckvidd innan övriga räknas ut.
Kastklubba: 20+(STY+Fv)/2 avgör max räckvidd. Övriga räknas ut genom:
Kort: 5 Normalt: Max/3 Långt: (Max*2)/3
Observera att detta är ett utkast på nya regler. De har speltestats något och jag tycker det verkar vettigt.
Vad tycker ni?
Mitt förslag på nya skador: (ja, kort avstånd och normalt är samma skada. Jag tycker inte att skadan "hinner" minska på den korta biten, om något borde den hinna accelerera lite)
Vapen Kort - Normalt - Långt - Mkt Långt
Kastspjut H+Ob3T6 - H+Ob3T6 - H+Ob2T6 - H+Ob1T6
Pilum H+Ob3T6+1 - H+Ob3T6+1 -H+Ob2T6+1 -H+Ob1T6+1
Harpun H+Ob3T6+3 -H+Ob3T6+3 - H+Ob2T6+2 -H+Ob1T6+1
Ett kastspjut är betydligt dödligare än en kortbåge på nära håll, därför ändras dess skada enligt ovan. Se även längre ner för nya regler för räckvidder.
Kastyxor och kastknivar skadar även de lite för lite. Ge kastyxor +3 på skada på normalt och längre avstånd. Kastknivar ges +1 på normalt och längre avstånd.
Räckvidder
Jag menar att hur långt du kastar ett kastvapen bör påverkas av hur skicklig du är, och även i viss mån hur stark du är.
Kastspjut: 10+Fv+STY avgör max räckvidd. Övriga räknas ut genom:
Kort: 2 Normalt: Max/4 Långt: Max/2
Kastkniv: 10+Fv/2 avgör max räckvidd. Övriga räknas ut enligt ovan.
Kastyxa: 10+(STY+Fv)/2 avgör max räckvidd. Övriga räknas ut enligt ovan. Frakka får addera två till max räckvidd innan övriga räknas ut.
Kastklubba: 20+(STY+Fv)/2 avgör max räckvidd. Övriga räknas ut genom:
Kort: 5 Normalt: Max/3 Långt: (Max*2)/3
Observera att detta är ett utkast på nya regler. De har speltestats något och jag tycker det verkar vettigt.
Vad tycker ni?