Nekromanti Kastvapen - Lite för mjäkiga?

Pendragon

Swashbuckler
Apropå drakben...

Beskrivningen av drakben är, i brist på bättre sätt att uttrycka mig, helt cp. Hur något samtidigt kan vara segt och hårt utan någon särskild behandling verkar minst sagt skumt.

Såsom jag ser det hade det varit rimligt om det var segt och svårt att ha sönder, och halvt omöjligt att slipa fram en en vettig egg på (dvs mer BRYT, mindre vikt, mindre hugg-/stickskada). Det hade känts mer trovärdigt.

/Joel - hade helst sett att användbarheten hos drakars kroppsdelar varit mer eller mindre av alkemisk natur.

Craygh

Swordsman
Re: Apropå drakben...

menar du att brythöjningen i nämnda svärd av drakben absolut MÅSTE bero på att drakben är segt, och inte helt enkelt kan bero på att det är HÅRT? Detta skulle ge precis det nämnda resultatet, men det skulle kanske bli lite bännigt att slipa, men då vi inte pratade om att smida ett vapen av det, utan redan hade ett fix och färdigt kändes det lite onödigt att spekulera i det.

Så känner iallafall jag

Pendragon

Swashbuckler

menar du att brythöjningen i nämnda svärd av drakben absolut MÅSTE bero på att drakben är segt, och inte helt enkelt kan bero på att det är HÅRT?
Nja, det beskrivs som segt. Hårt medför också att något blir skört. Glas är t ex väldigt hårt, men också väldigt skört.
Sen har det jag också att göra med att likdelar från drakar automagiskt är bäst att använda till allt.

Nej, drakbens vapen borde antingen vara slöa eller sköra.

Och allvarligt talat... svärd av ben?

/Joel

Se Valine Anar

Veteran

glas?:s..
diamant e hårt och inte särskilt skört och man behöver inte vara så försiktig med det(om inga kvinnor är i närheten)

Och allvarligt talat... svärd av ben?
finns ju av "trä"... du vet nog vilket jag menar;)

peace

Craygh

Swordsman

jag kan inte säga att jag helt håller med i ditt resonemang, högt värde i bryt betyder inte, enligt mig, att materialet måste vara segt. Bara att det måste ha hyfsat kraftig bindning mellan atomerna. för, om man tänker efter, så är ju trä fruktansvärt mycket segare än stål, rätt? då borde alltså ett träsvärd ha högre i bryt än ett ståldito? ett annat exempel vi kan ta är ju att ett titaniumsvärd med allra största säkerhet skulle ha högre bryt än ett svärd gjort av en simpel blandning av järn och kol, eller hur? ändock är nämnda titaniumsvärd fruktansvärt mycket HÅRDARE och inte segare än stålsvärdet. (detta är fria spekulationer och jag skiter för tillfället fullständigt i hur djävligt det skulle vara att göra fungerande vapen av nämnda material)

fast jag håller med dig, vem i helvete skulle få för sig att smida vad som i stort är ett stridsvärd av ben?

Canti

Veteran

Mja... Ett material med kraftiga bindningar mellan atomerna lär i första hand vara väldigt styvt, i vart fall så länge som man inte deformerar materialet mer än att det akn fjädra tillbaka fusltändigt efteråt. Vi talar då om elastisk deformation, och den består i huvudsak (vad jag fått lära mig) av att atomavstånden i materialet ändras. När man sedan släpper taget så hoppar atomerna tillbaka till ursprungslägena, och materialet fjädrar tillbaka.

Deformerar man kraftigare så kommer man dock in i det s.k. plastiska området, det är här som man åsamkar materialet permanenta deformationer. Hur stora sådana man kan orsaka innan materialt går av beror på materialets mikrostruktur mer än atomerna som sådana. I allmänhet så gäller att dessto lättare material kan flyttas runt, dessto snabbare övergår man från elastisk till plastisk deformation, och dessto mer kan man deformera innan materialet går till brott (detta sker ofta för att de inre materialtransporterna "kört fast", materialet kan inte längre forma om sig enligt belastningen längre, och går i stället av), medans ett material där saker och ting sitter fast lite mer kan motstå plastisk deformation längre, men å andra sidan inte kan forma om sig så värst mycket när det väl går till plastisk deformation, varvid det snart går av. Vissa riktigt spröda material deformeras knappast alls plastiskt, utan spricker rakt av.

Hur pass hållbart ett föremål sedan ter sig för oss på makronivå är en komination av ett stort antal faktorer. Ett väldigt styvt material kanske går sönder vid en väldigt ltien deformation (deformation räknas i formförändring relativt ursprungsformen, t.ex. hur många procent längre dte blir när man drar ut det), men om det krävs en oftantligt stor kraft för att åstadkomma denna förändring så kan det enda uppfattas som oförstörbart. Å andra sidan kan ett material som klarar av enorma deformationer uppfattas som allt annat än hållbart om det inte är styvt nog, det deformeras helt enkelt bortom användbar form (ett svärd böjer sig till en kringla, eggen plattas till, el.dyl.) vid minsta belastning (tänk modellera). Det material som i slutändan upplevs som hållbarast (högst bry) har förmodligen en kombination av hyfsad styvhet, börjar inte övergå från elastisk till plastisk deformation allt för snabbt, kräver stor kraft att deformera även i det plastiska området, och klarar hyfsat stora deformationer innan det går till brott.

Att hårda material normalt är sköra, och vice versa, beror på att många av de faktorer som styr hårdhet och deformationsförmåga på mirkonivån motsäger varandra. Dock är så inte fallet med riktigt alla faktorer, varvid summan av styvhet&seghet knappast är konstant för alla material, ett bra material för svärd är tämligen hårt och segt, ett dåligt material för detsamma är mjukt och sprött.

Och slutligen så behöver inte ett titansvärd på något sätt vara hållbarare än ett stålsvärd (framförallt inte hårdare), titan som übermaterialet 1A är väl en hollywoodmyt i mångt och mycket, vissa saker passar bättre i stål, andra i titan, och underkläder för dagligt, civilt bruk göres förslagsvis inte av någotdera. Men det är i mångt och mycket än annan diskusion...

Canti

Veteran

Starka atombindningar behöver inte innebära matrial som tål mycket stryk (hög bry). Andra faktorer är i allmänhet viktigare.

Titansvärd behöver på intet sätt vara hårdare än stål.

Det var väl det ungefär, resten är väl mest utvecklande, förklarande och/eller argumenterande, av mer eller mindre svamlande karaktär...

Galahad

Veteran
Som fd handbollsmålvakt så måste jag säga att det blir mkt värre kraft ifall en handboll kastas i bröstet på mig än om någon slår den i bröstet på mig.

Det man bör tänka på är att man har fart när man kastar iväg ett kastvapen. Denna fart övergår i vapnet och gör att kraften blir skapligt mkt större.

Spjuten som kastas iväg i tex friidrott penetrerar lätt en människokropp, och då är de inte ens konstruerade för det.

Galahad

Veteran
Re: Kastvapen systemet reviderat...

Frågan är ju vid vilken vikt det går att kasta oprimalt långt. Ett föremål som väger mer eller mindre än detta kastas antagligen kortare.

Regelmässigt är det lättast att sätte 1kg som det optimala. Föremål som väger mindre än dessa bör ist få halva sin vikt under 1kg pålagt på 1 (alltså ett föremål som väger 0,4kg bör alltså få sin kastlängd dividerad med 1+(1-0,4)/2=1,3. Kanske kan man tom lägga på vikten under 1kg på dividenten.

Problemet kvarstår dock för riktigt lätta föremål som skulle kunna kastas långt iaf. Men, såg en dokumentär om kinesiska underrättelsetjänsten en gång, och de hade en "problemlösare" (läs lönnmördare) som kunde kasta nålar (i storleken som en synål) med tillräcklig precision och kraft för att penetrera fönster. Detta på ett avstånd av 6-7 meter (de kast man fick se).