Nekromanti Kassa filmer som blir sevärda

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Första gången jag läste den här tråden trodde jag mig inte ha nåt att säga, men nu kom jag att tänka på...
The Running Man med Arnold. Såå dålig men på något sätt ändå så bra!

Gordeg
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Fortress

Fortress är mycket riktigt skitdålig, men den är absolut inte sevärd.
Jag tror att du har rätt. Dvs, när jag såg den för riktigt många år sedan tyckte jag den var brottsligt dålig och tråkig, men det kan tänkas att jag skulle se den på ett annat sätt nu.
Däremot känner jag att jag inte klarar av att se den igen. Det går helt enkelt inte. Jag kan inte rättfärdiga den ansträngning det skulle vara att leta rätt på ett ex av filmen och ge den min odelade uppmärksamhet endast med hoppet att den skulle vara kalkonunderhållande,

Men detta säger förmodligen mer om mig än om filmen.

Den tecknade Sagan om ringen-filmen är dålig på en hel del sätt, men också sevärd. En del riktigt goda skådespelare gör bra röstinsatser, vissa av bakgrundsbilderna är riktigt eggande och en del scener fungerar bra. Den är egentligen som bäst i de många passager där man inte hade tid/råd att färglägga ordentligt.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Jag är ju b-filmsälskare!

Asså, jag är ju en b-filmsälskare av stora mått, jag förstår inte riktigt varför jag inte kopplade direkt. En kass film som är sevärd, det är ju precis sådana filmer jag gillar! Egentligen har de skitdåligt manus (eller inget manus alls), skitdåliga skådespelare, skitdåliga effekter, skitdålig regi, skitdåligt foto eller en kombination av allt, men där finns också en entusiasm och en härlig fånighet som gör att man ändå fattar tycke för filmen och, om det är riktigt illa, åtminstone kan garva åt eländet.

Några bra b-filmer:
- "Plan 9 from outer space". En klassiker.
- "Night of the living dead". Historiens mest överskattade film?
- "De kommer!". Muterade jättemyror anfaller i Arizona.
- "Killer Klowns from outer space". Titeln talar för sig själv.

Det finns också genuint dåliga filmer, såna som är så dåliga att de går mer än varvet runt och blir dåliga. En sådan är "På farlig mark" med Steven Seagal, den enda film jag har misslyckats med att se trots att flera allvarligt menade försök.

Dewil
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Jag är ju b-filmsälskare!

Killer Klowns är riktigt kass faktiskt, klart sevärd med andra ord :gremlaugh:

/Seinet Wintermute - Tittade på Flash Gordon (versionen från 1980) härom veckan
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Halloween III: Season of the witch.

Den har inget med Halloween-filmerna att göra, utan är en jättekonstig film där några skurkar tillverkar halloweenmasker med datorchips som innehåller fragment av en sten från Stonehenge (I'm not making this shit up). Det går en reklam om att alla barn skall ha maskerna på sig och titta på ett program som skall gå på allhelgonamorgonen; och den här reklamen har subliminala meddelanden så att man inte riktigt kan låta bli att köpa masker. Sedan, när programmet går, så visas ett högfrekvent ljusflimmer som aktiverar chippet. Man får se en testfamilj som sitter och njuter av sin frukost när de plötsligt väljer att demonstrera effekten av programmet; pojken som sitter med masken framför teven börjar plötsligt kruppa och masken smälter varpå pojken faller ihop, död, och ut ur masken så kryper det en massa insekter och ormar, varav en giftorm biter pappan i benet.

Seriöst, det är den coolaste filmscenen jag någonsin sett.

Man kan se en del av det här.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Bästa... plotten... någonsin...

Allvarligt, varför?
Planeterna är i position.

---

Jag skämtar inte; det är anledningen. Tydligen så firades den senaste riktiga allahelgona för tre tusen år sedan, då kullarna rann över av blod. Det var ett sätt för druiderna att kontrollera tillvaron, och nu är det hög tid för det igen.

Det konstiga i filmen (alltså förutom att en leksaksfabrik i en märklig stad - där det råder utegångsförbud efter klockan sex - håller på att döda alla barn i västvärlden med en sten från Stonehenge som - när han blir tillfrågad om hur han lyckats ta stenen utan att bli upptäckt, svarar "ja du, det var inte lätt må du tro!" utan vidare förklaring) är att skurken också har en mindre armé av mordiska androider till sitt förfogande; vars tekniska framställning inte förklaras på något vis.

Jag tycker att det borde göras fler sådana här filmer.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Fortress

Nja, Fangorn var väl ingen hit, men där kommer bakgrunden helt i bakgrunden av den fabulöst fula stubben som skall föreställa Lavskägge själv.

Orthanc är helt OK, Vattnadal likaså (vägrar kalla stället Skvätteplask eller vad nu nyöversättningen kalla det), en del vildmarksmiljöer är bra, bakgrunderna när Gandalf berättar om sina metafysiska vedermödor mellan balrogduellen och pånyttfödelsen är rätt dramatiska.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Big trouble in little China

Hong Kong har en hel uppsättning med ostigare filmer som blir hejjans underhållande. Tai Chi Master är en liten favorit, som bland annat innehåller en lövboll, en ankkonversation och förstås alla möjliga former av kung fu inklusive tai chi.

Alltså, att du nämner en av världens bästa filmer i en tråd som heter "Kassa filmer..." gör ju att du är värd smisk på stjärten. :gremsmile:

Men på tal om hejjans underhållande så måste Big trouble in little China nämnas (särskilt som jag precis såg om den). Vi snackar coola hattar, ett slemmigt monster, schysst fighter, en lastbilschaufför (typisk Everyman Hero till Feng Shui) och Kim Cattrall. Alltså, herregud så het hon var 1986. Missa inte den här filmen!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Dessutom är den en mycket intelligent film, den innehåller massor av hjärnsubstans.
Hahaa ! :gremgrin:
Förutom det där om hjärnsubstannsen så vette katten alltså. Dessa filmer tillhör nog fortfarande kategorin: Tack, men nej-tack-jag-vill-inte-se-dem-igen...
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Bingo!

Filmen är totalt lysande. Några favoriter:

<ul type="square">
[*] Egg Shen (stavar han så?)
[*] När de öppnar dörren och "fiendelaget" posar utanför
[*] Slutstriden :gremsmile:
[*] Stämningen kring mörk magi, svinbra!
[*] När "elektrikern" kör uppvisning så att de hinner undan
[/list]
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Big trouble in little China

Nu börjar vi glida in på filmer som faktiskt inte är kassa. Att kalla Tai Chi Master en av världens bästa går jag inte med på, men den är helt OK. Big Trouble är som du säger riktigt underhållande.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag håller inte med! ANT

Det är ju Fortress II som är den stora pärlan.
 
Top