Nekromanti Karl Kämpe!

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Grym målning och tack för infot på din hemsida,
har bara sett versionen i Göteborg.

(Väntar tålamodigt tills nästa Gustav presenteras:...Hellquist...?)
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark
Per Folmer said:
(Väntar tålamodigt tills nästa Gustav presenteras:...Hellquist...?)


Valdemar Atterdag brandskattar Visby, mumma. :gremsmile:
Herr Hellquist kommer med all säkerhet att dyka upp i framtiden.
En tredje Gustav står dock på tur före, nämligen Gustave Doré.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark

Vem har gestaltat den bästa djävulen på film? På karlkampe.se finner ni min personliga topplista över de skådespelare som har tagit på sig rollen som Satan. Stora namn som Pacino, De Niro och Byrne finns på listan men vem är egentligen mest diabolisk? Läs listan och ställ mig mot väggen om jag har fel!

Till Karl Kämpe >>>
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark


David Hume är ett namn som ibland nämns i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Han tillhör för de flesta den kategori människor som jag har valt att att kalla: Okända kändisar. Alltså en historisk person som har gjort något uppseendeväckande men som på grund av tidens dimmor har hamnat i skymundan. Jag har tagit en liten titt på Gunnar Fredrikssons bok om David Hume, berättar en anekdot och vi kan alla skratta gott år Humes citat om Karl XII.

Till Karl Kämpe >>>
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark


Vad berodde den stora Häxpaniken på som inträffade under 1600-talet i Sverige? Karl Kämpe tar en titt på Jan Guillous bok Häxornas försvarare och försöker ta reda på sanningen.

Till Karl Kämpe >>>
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark


Nu ska rättvisan skipas på Old Bailey. Men denna gång skall inte den gamla domstolshallen sprängas i luften som i V för Vendetta utan stå som skådeplats för ett omvälvande av hela det brittiska rättssystemet. Det är i alla Willam Garrows förhoppning i TV-serien Garrow's Law. Under första säsongen får vi följa denna "revolutions" första stapplande steg i kampen för ett rättvisare samhälle. Brittiskt TV-drama när den är som bäst.

Till Karl Kämpe >>>
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark


En grupp karoliner i Polen år 1706 får uppdraget att leta efter proviant. De beger sig till en herrgård där efter förvirring rena helvetet bryter ut. Det är i korta ordlag handlingen i Peter Englund och Kristian Petris bok Jag skall dundra som vi tar en titt på denna söndag.

Till Karl Kämpe >>>
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark


Jag har hitintills inte skrivit några inlägg om hur det är att skriva och vilka problem som jag har stött på. Detta blir det ändring på nu då jag tar upp frågan om försvenskade namn och översättandet av titlar.

Till Karl Kämpe >>>
 
Top