Karaktärer du har rätt om och verket har fel om

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
De hade varit döda inom några timmar i vilket fall, och han räddade alla andra miljarder.
Om det enda sättet att rädda mänskligheten på är att döda 3 miljoner människor, är då mänskligheten verkligen värd att räddas (och hur kunde det ens fastställas att det var den enda lösningen? Ozy är knappast felfri, hur smart han än var)? Och om du utför den "räddningen", är du då verkligen en hjälte?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,084
Om det enda sättet att rädda mänskligheten på är att döda 3 miljoner människor, är då mänskligheten verkligen värd att räddas (och hur kunde det ens fastställas att det var den enda lösningen? Ozy är knappast felfri, hur smart han än var)? Och om du utför den "räddningen", är du då verkligen en hjälte?
"Never let your sense of morals prevent you from doing what is right", för att citera Salvor Hardin (den riktige alltså, inte tv-versionen från Bizarroworld).

(Jag litar på Ozymandias analys - han är ändå mycket smartare än någon av oss och har rätt om allt annat där vi kan avgöra frågan.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Alla är värst i Watchmen. Killen som klonar den telepatiska mordbläckfisken är ond. Den uppenbara fascistiska mördaren är ond. Den andra uppenbara fascistiska mördaren är ondare. Killen som bara kan få stånd om man klär sig i latex och misshandlar någon är inte great.

Också, Ozzy dödar sin katt! MONSTER.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Alla är värst i Watchmen. Killen som klonar den telepatiska mordbläckfisken är ond. Den uppenbara fascistiska mördaren är ond. Den andra uppenbara fascistiska mördaren är ondare. Killen som bara kan få stånd om man klär sig i latex och misshandlar någon är inte great.

Också, Ozzy dödar sin katt! MONSTER.
Därtill är det superhjältarnas fel att världen hamnar på direktkurs mot MAD till att börja med. Vi har facit på hur världen hade sett ut utan dem – det är vår värld. Ozymandias må "rädda" världen (men nothing ever ends, som Dr. Manhattan förklarar), men hade det inte varit för existensen av superhjältarna hade den inte behövt räddas med en telepatisk jättebläckfisk.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
När det gäller märklig moral i Star Wars har vi det relativt nya tillskottet: serien Obi-Wan Kenobi. Där har vi inkvisitorn Reva, som vill döda Darth Vader (och av obegriplig anledning även Obi-Wan) eftersom han mördade en massa jediriddare och barn. Hennes plan för att göra detta är att mörda en massa jediriddare (och barn) tills Darth Vader blir så imponerad att hon kan komma nära nog att hugga ihjäl honom. På vägen dit nöjer hon sig inte med att vara en inkvisitor, utan hon är inkvisitorn som hugger lemmar av slumpmässiga människor, så att huvudinkvisitorn måste säga åt henne att lugna ner sig.

Sedan låter hon bli att mörda en tioårig Luke Skywalker, och därmed är allt förlåtet...
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Räknas "typ all fantasy där man utgår från att 'den rättmätige konungen' är en grej som har legitimitet"? Isåfall det.

Jag tycker också att Star Wars oftast – inte alltid – men oftast behandlar jedis som något slags goda och snälla typer snarare än hycklande religiösa fanatiker med en extremt skadlig syn på känslor. och barnuppfostran.
Polarna gottade sig åt att spela Sith full Darkside i The Old Republic, men jag tycker fortfarande att Lightside Jedis var värst med sin skenhelighet.
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
När det gäller märklig moral i Star Wars har vi det relativt nya tillskottet: serien Obi-Wan Kenobi. Där har vi inkvisitorn Reva, som vill döda Darth Vader (och av obegriplig anledning även Obi-Wan) eftersom han mördade en massa jediriddare och barn. Hennes plan för att göra detta är att mörda en massa jediriddare (och barn) tills Darth Vader blir så imponerad att hon kan komma nära nog att hugga ihjäl honom. På vägen dit nöjer hon sig inte med att vara en inkvisitor, utan hon är inkvisitorn som hugger lemmar av slumpmässiga människor, så att huvudinkvisitorn måste säga åt henne att lugna ner sig.

Sedan låter hon bli att mörda en tioårig Luke Skywalker, och därmed är allt förlåtet...
Älskat memen från nionde filmen om den där Sith-kniven som är så ond... medan Rey använder något som närmast kan beskrivas som "The Youngling Slayer 3000". 😁
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
799
Jag gillar scenerna i någon av de nya SW-filmerna där de pratar om kraftens två sidor som ett problem. Att en balans hade varit bättre. Och att det i slutänden mest gynnar typ military-industrial complex att konflikten fortgår.
Dathomirs Zabraker har känt till detta länge

(Det här med att man aldrig uppmärksammar att jedis är sämst är en av anledningarna till att filmerna är bland det sämre av det Star Wars-content som finns.)

(Eller nej, det där var verkligen inte sant. Det finns JÄTTEDÅLIGT star wars-content. Men det finns också mycket bättre content än filmerna)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
När det gäller märklig moral i Star Wars har vi det relativt nya tillskottet: serien Obi-Wan Kenobi. Där har vi inkvisitorn Reva, som vill döda Darth Vader (och av obegriplig anledning även Obi-Wan) eftersom han mördade en massa jediriddare och barn. Hennes plan för att göra detta är att mörda en massa jediriddare (och barn) tills Darth Vader blir så imponerad att hon kan komma nära nog att hugga ihjäl honom. På vägen dit nöjer hon sig inte med att vara en inkvisitor, utan hon är inkvisitorn som hugger lemmar av slumpmässiga människor, så att huvudinkvisitorn måste säga åt henne att lugna ner sig.

Sedan låter hon bli att mörda en tioårig Luke Skywalker, och därmed är allt förlåtet...
Att inte döda Luke Skywalker gör också att Vader är förlåten. Så det är i alla fall samma etik internt? :p
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
799
Alltså, jag tycker nog det bästa Star Wars jag konsumerat själv har varit spel. Oavsett om vi talar rollspel, som SWd6, eller digitala spel, som KotOR och Jedi Knight.
Jag tycker själv att det bästa star wars jag konsumerat är AP-podden "Campaign: Mynock" (ska släppa detta nu. Trådens ämne är inte "vad i Star Wars är bättre än filmerna?" - Sorry)
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
454
Location
Uppsala
Ser man Jedi som rymdsamurajer tycker jag de fungerar "bättre" i sin kontext. dvs en strikt hederskultur med filosofiska regler om hur man bör leva. Säger inte att det nödvändigtvis bra, men det ger i min mening en mer nyanserad syn på Jedi.

Jag gillar ändå att de nyare filmerna tar upp att ideologin var problemet och källan till konflikt samt att kraften är neutral.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
454
Location
Uppsala
Darth Vader måste ändå också vara ett exempel: har mördat, torterat och begått fruktansvärda gärningar. Men han räddar sin son och dödar kejsaren och blir förlåten(?)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Polarna gottade sig åt att spela Sith full Darkside i The Old Republic, men jag tycker fortfarande att Lightside Jedis var värst med sin skenhelighet.
Det är rätt kul i SWTOR överlag att Jedis så uppenbart väljer att definiera olika livsformer som "onda", "bara djur" etc för att det passar deras agenda att det är OK att mörda dem (för xp) =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Darth Vader måste ändå också vara ett exempel: har mördat, torterat och begått fruktansvärda gärningar. Men han räddar sin son och dödar kejsaren och blir förlåten(?)
Just den biten har jag iofs inga större problem med. Men då är jag också en sån som helt skiter i vad folk "förtjänar" och sådär; jag vill att folk ska få det som låter dem få en så positiv utveckling framåt istället för att få "vad de förtjänar". Om någon ändrar sig på riktigt och gör positiva grejer framgent tycker jag det är något odelat bra…
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Det är rätt kul i SWTOR överlag att Jedis så uppenbart väljer att definiera olika livsformer som "onda", "bara djur" etc för att det passar deras agenda att det är OK att mörda dem (för xp) =)
MMO stilen med "kill X for Y" passar ju dåligt för SW i allmänhet, helt klart. ESO stil hade passat bättre, mer flyt i questen.
 
Top