Karaktärer du har rätt om och verket har fel om

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,337
Dumt av mig att likna ringen med heroin. Jag tycker självklart oxå att alla ska få en andra chans. Nazguler med och orcher.
Finns en del missbruksproblematik i Middle Earth, t ex är Gandalf & hobbitarna beroende av weed :confused: (inser själv att det här är världens mest uttjatade skämt men kunde inte låta bli :gremtongue:)
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,982
Nä, men om en heroinist följer efter mig och min fru för att knivmörda oss i sömnen och ta våra saker så kommer jag vara på team ”den heroinisten behöver inte dela sovrum med oss”, och om min fru insisterar så kommer jag antagligen säga något dumt i affekt.
Men om din fru hade insisterat på att dela sovrum med den här heroinisten så hade det inte bara varit självbevarelsedrift och försiktighet det handlade om utan att den fru vill ta in en heroinist i er monogama relation (förutsatt att ni har en sådan naturligtvis), så till den grad att han nu ska dela sovrum med er. Och det är precis där jag tror det skaver hos Sam. Men det faktum att han och Frodo inte är gifta eller lovat varandra monogami gör hans beteende till rätt toxiskt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Christopher McCandless, huvudpersonen i Into the Wild, är inte en inspirerande drömmare, utan en bortkollrad egocentriker som inte förmår behandla omvärlden som annat än fonden till hans messiaskomplex. Hans oförmåga att ta naturen på allvar och behandla den som annat än en romantisk kuliss är vad som dödar honom.
Ja! Jag var grymt irriterad på honom i filmen!
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
874
Men om din fru hade insisterat på att dela sovrum med den här heroinisten så hade det inte bara varit självbevarelsedrift och försiktighet det handlade om utan att den fru vill ta in en heroinist i er monogama relation (förutsatt att ni har en sådan naturligtvis), så till den grad att han nu ska dela sovrum med er. Och det är precis där jag tror det skaver hos Sam. Men det faktum att han och Frodo inte är gifta eller lovat varandra monogami gör hans beteende till rätt toxiskt.
Med utifrånperspektiv: absolut (återigen)
Om löftet om monogami byts ut mot ”löfte om skydd” i Sams fall och man ser till Sams tidigare erfarenheter: nja.

Men det här är en konstig diskussion nu. Jag håller med dig i sak, men tycker att sensmoralen hade varit mer träffande om världsbygget fram till den punkten inte varit att allt som ser läskigt ut och har krum gång är ondskefullt ända in i märgen och går att döda utan samvetsbetänkligheter. Om brödraskapet tidigare hade träffat en by vars invånare hade Mordoranknytning/vibbar av tolkienkorruption men lämnat i exil och nu levde ett annat liv så hade poängen med Sams beteende varit annorlunda (utan utifrånperspektiv).

(look at me, ma! I’m rewriting Tolkien!)
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Game of thrones
Tydligen skulle det vara sorgligt när den där ”you know nothing Jon Snow” kvinnan dog i serien.
Good fucking riddance, hon vara bara rakt av en hemsk människa som mördade hejvilt. Men tydligen eftersom hon var ett par med Jon så skulle vi sympatisera med henne
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Rand al Thors polyamorösa utsvävningar tar bort fokuset från att han är en ganska tråkig prick. Hade han bott i Göteborg 2009 hade man inte hittat han på andralång gatan utan snarare i overall på Chalmers.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Alla verk där rymdvarelser skildras som onda och människor som goda. Självklart borde det vara tvärtom! Det finns rimligen en anledning till att de utomjordiska civilisationerna inte vill ta kontakt eller komma hit. De har fattat hur oerhört farliga vi är. Både för varandra och för alla vi träffar. Atombomberna var förmodligen det första riktigt synliga exemplet på mänsklighetens direkt olämpliga beteende.
 
Last edited:

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
874
Alla verk där rymdvarelser skildras som onda och människor som goda. Självklart borde det vara tvärtom! Det finns rimligen en anledning till att de utomjordiska civilisationerna inte vill ta kontakt eller komma hit. De har fattat hur oerhört farliga vi är. Både för varandra och för alla vi träffar. Atombomberna var förmodligen ett första avskräckande exempel på mänsklighetens högst olämpliga beteende.
Jag kan rekommendera webnovellen Why humans avoid war om du inte läst den. Även om den fortfarande har ett Star Trekianskt utopiskimmer över framtidsmänskligheten så är huvudpoängen att mänsklighetens historia (dvs. nutid) är en historia av blodtörstig skitstöveltramp.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Oj jag har inte uppfattat varken Holden eller Alan Moores figurer som att verket står på deras sida, snarare tvärtom vill väl Moore rätt tydligt utmana bilden av vad en hjälte är, att man *ska* känna obehag av hur V och de andra beter sig.
Det är verkligen inte den bild jag har fått.

Jag läser V som den som gör det ingen annan kan. Han säger de obekväma sanningarna, gör de tuffa valen, beter sig hårt mot de hårda och så vidare. Allt han gör framställs som nödvändigt, de gånger Eve säger emot och protesterar visar det sig att hon har fel. Till och med när han gör det serien är mest känd för framställs det som tragiskt men rätt. Till och med Eve förlåter honom för det med god marginal, och tackar honom.

När jag var ung läste jag det som det ballaste sedan skivat mjöd. Men det tycker jag inte längre, för att uttrycka det milt. V är en narcissist, en sociopat, en dryg och brutal skitstövel som gör som han vill och skiter i konsekvenserna mot oskyldiga förbipasserande. Däremot går det aldrig att läsa att det är så att hans handlingar och tillvägagångssätt fördöms av Moore.

Jag är skeptisk.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Jag läser V som den som gör det ingen annan kan. Han säger de obekväma sanningarna, gör de tuffa valen, beter sig hårt mot de hårda och så vidare. Allt han gör framställs som nödvändigt, de gånger Eve säger emot och protesterar visar det sig att hon har fel. Till och med när han gör det serien är mest känd för framställs det som tragiskt men rätt. Till och med Eve förlåter honom för det med god marginal, och tackar honom.
Jag tror också att det är tanken. Behandlingen av Evie är hård, men i slutänden är det vad som befriar henne. Revolutionen är inte en tebjudning, liksom. Däremot är V inte helt frisk, det framgår också.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,337
V är en narcissist, en sociopat, en dryg och brutal skitstövel som gör som han vill och skiter i konsekvenserna mot oskyldiga förbipasserande. Däremot går det aldrig att läsa att det är så att hans handlingar och tillvägagångssätt fördöms av Moore
Nej men precis, när jag läste den så uppfattade jag det lite som medvetet framkallad kognitiv dissonans, att Moore vrider på förväntningar på hur en hjälte ska vara. Att det ska vara medryckande men att man också *ska* haja till lite. Men det kanske inte är supertydligt? :unsure:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Sam i Sagan om Ringen är en karaktär som oftast beskrivs som en mysig helylle hedersknyffel. Men även om han inte är ond så är han absolut fördomsfull, elak och småsint. Han behandlar Gollum som ren skit även när han försöker bättra sig. Och är mer eller mindre katalysatorn till att Gollum förråder det. Och hade han betett sig som ett svin av en god hedervärd anledning så hade det varit en sak men nu är det så uppenbart att han gör det på grund av svartsjuka.
Som Afghanistanveteran vill jag påpeka att ens omdöme försämras märkbart av krigsstress. Tänk på vad Sam gått igenom före ankomsten till Emyn Muil: jagad av nazguler vid flera tillfällen, mött i balrog i underjorden, beskjuten av orchspejare längs Anduin. Sam är nog lindrig paranoid i Ithilien.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
874
Som Afghanistanveteran vill jag påpeka att ens omdöme försämras märkbart av krigsstress. Tänk på vad Sam gått igenom före ankomsten till Emyn Muil: jagad av nazguler vid flera tillfällen, mött i balrog i underjorden, beskjuten av orchspejare längs Anduin. Sam är nog lindrig paranoid i Ithilien.
Sidospår, och jag beklagar krigsstressen du upplevt, men det här är en fantastisk inledning på en sketch:

Att en person i publiken reser sig och avbryter med "Som afghanistanveteran vill jag påpeka..." och sen följer upp med att räkna upp SoR-händelser/platsnamn är 100% humorguld.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,982
Som Afghanistanveteran vill jag påpeka att ens omdöme försämras märkbart av krigsstress. Tänk på vad Sam gått igenom före ankomsten till Emyn Muil: jagad av nazguler vid flera tillfällen, mött i balrog i underjorden, beskjuten av orchspejare längs Anduin. Sam är nog lindrig paranoid i Ithilien.
Jag tror många missförstår min hållning till Sam, och det kan säkert vara för att jag förklarade dåligt. Men jag menar alltså inte på något sätt att Sams reaktion är obegripligt. Jag kan absolut förstå varför Sam agerar som han gör, de bakomliggande mekanikerna och orsakerna. Men bara för att jag förstår varför en person agerar som hen gör innebär inte det att jag tycker att personens agerande är bra.

Det har givits många orsaker till Sams agerande. Trauma, som du själv säger, misstänksamhet på grund av självbevarelsedrift, på grund av tidigare erfarenheter etc. Och jag tycker att alla de förklaringarna är rimliga och jag tycker om att det görs försök att förstå honom. Men förklaringarna är just förklaringar, de beskriver varför han beter sig dåligt. Det dåliga beteendet finns dock kvar och är fortfarande dåligt.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,310
Något jag tycker är spännande med diskussionen om att ha "rätt" om karaktärer är att många som kommer upp (Rorschach, Holden Caulfield osv) är personer som alla är skrivna för att ligga på någon slags "anti-hjälte-spektrum" och vars moral just ska vara lite tvivelaktig och något vi ska ifrågasätta. Då blir diskussionen om "rätt eller fel" för mig lite märkliga, för hela tanken är att det inte är glasklart. Och sure, det är uppenbart att Moore tycker att Rorschach är en tölp, men det finns ändå en viss nyans i det hela?

Men en där berättelsen har fel om huvudpersonen är helt klart Call of Cthulhu. Hur fan är du så jävla övertygad om att din farbror blev mördad? För att en svart man med "nautiskt utseende" (???!?!) passerade honom och sedan snubblade han. För att de som dyrkade guden i träsket också var personer som rasifieras? Jag vet inte, jag tycker mest det låter som man är rasse.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Jag gillar scenerna i någon av de nya SW-filmerna där de pratar om kraftens två sidor som ett problem. Att en balans hade varit bättre.
Jag tycker i och för sig att det är en felaktig analys - Jedi-sidan är redan balans-sidan. Dess ledord är självkontroll, stabilitet, harmoni och balans, och hela Jedi-koden handlar om just detta. Det finns inte egentligen någon aktivt ljus sida, i alla fall inte i Republiken/Imperiet. Det handlar om att använda Kraften utan att bli ett monster, inte om att bli en ängel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Jag tycker i och för sig att det är en felaktig analys - Jedi-sidan är redan balans-sidan. Dess ledord är självkontroll, stabilitet, harmoni och balans, och hela Jedi-koden handlar om just detta. Det finns inte egentligen någon aktivt ljus sida, i alla fall inte i Republiken/Imperiet. Det handlar om att använda Kraften utan att bli ett monster, inte om att bli en ängel.
Fast bråkandet mellan den mörka och den ljusa sidan är ju orsaken till majoriteten av eländet som drabbar världen i övrigt--de som inte bryr sig lika mycket. Om de olika sidorna tog ut varandra hade det gjort den där galaxen långt borta till en ganska objektivt bättre plats. Skulle se det som den faktiska poängen.

Men jag vet också att väldigt många fans ogillar The Last Jedi.
 
Top