Kapselspel

verlandes.

rollspelskollektivet
Stötte precis på ett begrepp som hittills har undgått mig, men som beskriver något jag funderat en del på - capsule game. Det vill säga ett spel som har ett uttalat och avgränsat "mål" och som alltså kan spelas klart. De exempel som gavs var Mythic Bastionland och Eat the Reisch. Jag tycker jättemycket om detta slags spel, gillar att det inte finns någon ansats till att vara anpassningsbart eller modulärt, utan snarare - "detta är spelet, i sin helhet".

Har ni fler exempel på ett sådant kapselspel, och vad har ni för tankar kring det?

Jag… Jag antar Mörk Borg? Man spelar tills världen går under? Men det finns en massa expansioner och stuff.

Stötte precis på ett begrepp som hittills har undgått mig, men som beskriver något jag funderat en del på - capsule game. Det vill säga ett spel som har ett uttalat och avgränsat "mål" och som alltså kan spelas klart. De exempel som gavs var Mythic Bastionland och Eat the Reisch. Jag tycker jättemycket om detta slags spel, gillar att det inte finns någon ansats till att vara anpassningsbart eller modulärt, utan snarare - "detta är spelet, i sin helhet".

Har ni fler exempel på ett sådant kapselspel, och vad har ni för tankar kring det?
Satte precis igång avsnitt 00 av 3d6dtl mythic bastionland och SL:n Jon säger att det är ett ”capsule game” i början. Aldrig hört begreppet tidigare och så läser jag din tråd 2 minuter innan det nämns på yt 🤣

Inte för att gå alltför off topic, men jag gillar verkligen hur Jon onboardar sina spelare gällande hur tid kommer förflyta över sessionerna och angående buy-in till spelets förutsättningar.
Jag är så dålig på att lyssna på AP:s, även om jag hittar de som jag tycker känns bra så tröttnar jag efter typ två avsnitt.

Polaris
Medan Världen Går Under
A state of mind
Utpost (?)
Sjätte inseglet
Our last best hope
Imagine
The murder of Mr crow
Montsegur 1244
Hela fastaval-traditionen, allt som görs till Scenariofestival, osv
A thousand years under the sun
The shab-al-hiri roach
Fiasco
Drakar och Bananer
Scarlet
InSpecters
The last voyage of the Selene
Coyotes of Chicago
Under the trees
Osv...

Jag gillar det, berättelser är bra när när de kan få ta slut och har en tydlig inramning och fokus, tycker jag. Sen var det mig ett oestetiskt ord, "kapselspel", så det kommer jag aldrig att använda :P

Alla fyra grundboxarna till Mutant år noll kan väl klassas som kapselspel? De innehåller varsin kampanj med ett tydligt slut. Sedan kan man naturligtvis spela vidare efter det, men det kan man ju även med Mythic Bastionland om man vill.

Det vill säga ett spel som har ett uttalat och avgränsat "mål" och som alltså kan spelas klart.
Är det den enda avgränsningen? I så fall omfattar det väldigt många spel, och jag vet inte hur användbart det är.

Spel som Eat the Reich är speciella eftersom de tillhandahåller ett begränsat antal tillgängliga rollpersoner (som är fördefinierat distinkta både mekaniskt, visuellt och gestaltningsmässigt), ett begränsat antal tillgängliga scener/platser som ska utgöra vägen till målet och en tydlig start och mål. Cowboys with big hearts faller under samma paraply. Om det är sakerna som utmärker ett kapselspel så fattar jag begreppet. Jag vet inte om Mythic Bastionland också gör det, men är nyfiken ifall någon vill förklara.

Om det bara är att spelet har ett mål (som År noll) så blir det ett mindre användbart begrepp. Om det inkluderar spel där gruppen definierar ett mål som en del av setup ännu mindre.

Är det den enda avgränsningen? I så fall omfattar det väldigt många spel, och jag vet inte hur användbart det är.

Spel som Eat the Reich är speciella eftersom de tillhandahåller ett begränsat antal tillgängliga rollpersoner (som är fördefinierat distinkta både mekaniskt, visuellt och gestaltningsmässigt), ett begränsat antal tillgängliga scener/platser som ska utgöra vägen till målet och en tydlig start och mål. Cowboys with big hearts faller under samma paraply. Om det är sakerna som utmärker ett kapselspel så fattar jag begreppet. Jag vet inte om Mythic Bastionland också gör det, men är nyfiken ifall någon vill förklara.

Om det bara är att spelet har ett mål (som År noll) så blir det ett mindre användbart begrepp. Om det inkluderar spel där gruppen definierar ett mål som en del av setup ännu mindre.
Jag har inte utforskat begreppet supermycket, men jag tror absolut att det är som du säger: att det är mer än bara slutmålet som definierar konceptet. Har lite svårt att formulera det, men någonting i hur hela spelets mekanik, miljö och vibes gör att spelet är "tillslutet" och helt självständigt.

I en annan tråd frågades det om man hade kunnat använda Mythic Bastionland för att spela en Pendragon-kampanj. Det blir då ganska tydligt att MB liksom inte bara är sina regler, utan snarare att det inte går att spela det utan myterna, riddarna och spelets särskilda rytm. Slutmålet ingår, men det är bara en del av det ~kapsulära~.

edit: eller annorlunda uttryckt - ta bort myterna från Mythic Bastionland och det du får kvar är Into the Odd.

Last edited:
Back