Nekromanti Kan vi få en förhandstitt på EON IV magi?

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Oden;n115614 said:
Har en fråga jag med. Hur många färdigheter skulle ni säga en fullvärdig magiker har i snitt? Som jämförelse med en Daak präst (som satsar på böner) som kan klara sig på en enda (kanalisera), men bör ha åtminstone sex (kanalisera, religion, ceremoni, förnimma, förvränga och filosofi) för att kännas som en rejält helig man/kvinna.
Som magiker kan man komma undan med endast en aspektfärdighet även om man i princip kommer att behöva Harmonisera för att dissipera och hantera besvärjelser med varaktighet. Sedan kommer ytterligare en färdighet om man vill improvisera och en annan om man vill ha ritualer. Förvränga är lika viktigt för en magiker och sen finns ju även Teoretisk magi och så klart ytterligare aspektfärdigheter, så det blir ju ett fåtal färdigheter fler än för Daakprästen men då har man även en större bredd med både improvisation, besvärjelser och ritualer.
 

Röde Baron

Veteran
Joined
29 Jun 2010
Messages
34
Kommer ni ha kvar "Sann magiker"? Jag tycker det var coolt med en helt insnöad expert!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Röde Baron;n115961 said:
Kommer ni ha kvar "Sann magiker"? Jag tycker det var coolt med en helt insnöad expert!
Jag gillade det också! Hade en karaktär som inte visste att de var sannmagiker (eller kunde bruka magi överhuvudtaget) när äventyret började och när vi slutade hade de typ 10 i biotropi, vilket var tillräckligt bra när man rullade med en tärning färre.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Kaigon;n115602 said:
Andeförnimmelse kommer att vara kvar som egen färdighet. Förnimma är mer av en generell förmåga där man kan känna att någon kraft är avvikande och även till viss del vilken typ av aspekt som är avvikande. Andeförnimmelse är mer konkret i vad man kan utläsa.
Gött, tack för svaret :)

Som följdfråga till detta undrar jag om någon vet om det går att kommunicera med andar utan schamanism? För som jag förstått det ger Andeförnimmelse och diverse psykotropiska effekter endast en förmåga att känna av/peka ut var en ande/demon/själ/spöke befinner sig men ifall man faktiskt vill ta kontakt med dessa krävs schamanism.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Röde Baron;n115961 said:
Kommer ni ha kvar "Sann magiker"? Jag tycker det var coolt med en helt insnöad expert!
Vi kommer att göra om lite hur "sann magiker" fungerar och istället göra den beroende på vilka aspekter som magikern använder snarare än vilka aspekter magikern har som färdigheter.
 
Top