Nekromanti Kan vi få en förhandstitt på EON IV magi?

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Eller iallafall en antydan om vart det bär hän.

Kommer magisystemet vara väldigt likt böner, med Kanalisera/Förvränga, och inslag av Ceremoni? Eller kommer magiker få en uppsjö nya färdigheter. 20+ alstra-färdigheter? Kommer aldra-färdigheterna hanteras som expertiser?
Kommer magiker få utmattning av magi?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Magisystemet kommer ha liknande format som böner men använda sig av andra färdigheter och kanske användas på olika sätt. Istället för avvisning kommer vi ha dissipation. Varje aspekt kommer att ha sin egen färdighet (ej expertiser) och vi ändrar lite bland de andra mystiska färdigheterna där några tillkommer och några försvinner (ex Besvärjelse och Transformering).

Man får ingen utmattning av magi men det är däremot vanligt för lättare dissipationer.

Exempelbesvärjelse!
Analgetiskt sedativ
Även känd som: Den smärtlindrande signelsen, Omkars barmhärtiga handpåläggning.
Besvärjelsen skapar ett vårdande lager av biotropiska energier som genomsyrar kroppen och läker mindre skador, blåmärken och blemmor. Utöver detta så brukar den förtrollade känna sig väldigt uppiggad efter bara några timmar.
Besvärjelse: Ökar läketakten för Smärta med 4.
Moment: Biotropi 12.
Omfång: 1 varelse.
Räckvidd: Intill.
Varaktighet: 1 dygn.
Magnitud: 12.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Kommer det att finnas kvar möjligheten att konstruera egna ceremonier så som Eon 3?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
wallahad;n113985 said:
Kommer det att finnas kvar möjligheten att konstruera egna ceremonier så som Eon 3?
Absolut, vi anser att det är en viktig del av hela magi-/religionssystemet.
 

Vinterskog

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
67
Kan ni lägga upp lite fler besvärjelser? Gillar verkligen konceptet och så. Och hur länge måste man vänta på magiboken :)
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Vi kommer att lägga upp en lite större sneak-peek under den senare delen av hösten.

Men ändå, här är en till besvärjelse:
Den dansande elden
Även känd som: Kalizhas flammande fingerspel, Vitsippas släckta eldsvåda.
Med besvärjelsen kan en pyromantiker ta kontrollen över en eld, ofta upp till en eldstads storlek. Pyromantikern kan sedan styra elden, exempelvis få den att flamma upp eller göra utfall mot varelser i närheten. Det går även att släcka elden eller få den att träda tillbaka till en stilla glöd. Fungerar även mot magiska eldar, men endast de svagaste.
Besvärjelse: Kontrollerar en eld vars styrka är 1T6/1T6 Eldskada eller lägre.
Moment: Pyrotropi 4.
Omfång: 1m klot.
Räckvidd: Intill.
Varaktighet: Koncentration.
Magnitud: 4.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
En magi som jag alltid tyckt varit skitcool men sällan sett implementerad är firewalking.
Precis som waterwalking skulle låta dig gå på ytan av av vatten och levitation skulle få dig att flyga borde man kunna gå på eld. Och då menar jag inte endast att bli immun mot eldskada, utan att faktiskt låta elden bära en.

Säg att det brinner längs en husvägg, då borde man kunna gå på flammorna och komma upp på taket.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mundo;n114414 said:
En magi som jag alltid tyckt varit skitcool men sällan sett implementerad är firewalking.
Precis som waterwalking skulle låta dig gå på ytan av av vatten och levitation skulle få dig att flyga borde man kunna gå på eld. Och då menar jag inte endast att bli immun mot eldskada, utan att faktiskt låta elden bära en.

Säg att det brinner längs en husvägg, då borde man kunna gå på flammorna och komma upp på taket.
jag tycker den är svår att visualisera sig eftersom eld, olikt vatten, inte har en yta.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Ymir;n114659 said:
jag tycker den är svår att visualisera sig eftersom eld, olikt vatten, inte har en yta.
Det har inte nekromanti iheller men jag kan ändå visualisera en dödsmagi som slungas från en hand för att träffa något. Det är magi för tusan! Och eld har ju en "ändå", en plats som är "längst ut" så att säga.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Mundo;n114414 said:
Säg att det brinner längs en husvägg, då borde man kunna gå på flammorna och komma upp på taket.
Hmmm... jag fick en stark bild av en hiss... fast av eld... när jag läste det. XD

Sen ser jag också framför mig... eller ja... hör... hissmusik från eldhissen också. :rolleyes:


Och beroende på vem som åker den så spelas olika sånger... som t.ex:

Slöfocken

Rebellen

Komikern
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Jag ser stora problem med att gå på eld (och vatten, för den delen; allt annat än en helt stilla vattenyta torde bjuda på stora utmaningar balans- och koncentrationsmässigt). Eld håller sig inte stilla - lågorna fladdrar väldigt. Så för att kunna gå på eldtrappan/åka eldhissen, måste magikern inte bara göra sig och sin utrustning värmeokänslig (kryotropi?) (den obetänksamme magikern kanske i stället konstruerar en besvärjelse som tar bort allt syre runt besvärjaren - hilarity ensues), han måste också kontrollera elden (pyrotropi/ataxatropi?) och göra den solid/bärande (pyknotropi???) på något sätt (alternativt ändra sig själv så att man svävar upp på termiken kanske).

EON:s tämligen regelstyrda magi är nog inte rätt miljö för den typen av cineastiska besvärjelser: De blir åt skogen för svåra.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Att gå på eld låter coolt, men känns svårt att implementera just för att eld inte riktigt har en 'yta'. Dock skulle det kanske funka att levitera/flyga med hjälp av pyro/termotropi genom varmluft, explosioner, och eld... men det skulle nog vara extremt farligt och typ omöjligt att göra kontrollerat så känns ovärt.

Om det är just springa på väggarna som är intressant borde ju detta gå att åstadkomma på annat vis dock (ataxatropi för att fucka med gravitationen?)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Glork;n115108 said:
Jag ser stora problem med att gå på eld (och vatten, för den delen; allt annat än en helt stilla vattenyta torde bjuda på stora utmaningar balans- och koncentrationsmässigt). Eld håller sig inte stilla - lågorna fladdrar väldigt.

jensofsweden;n115124 said:
Att gå på eld låter coolt, men känns svårt att implementera just för att eld inte riktigt har en 'yta'.
Vem bryr sig om en yta? Det är magi vi talar om, inte fysik. Kan man forma eld eller vatten så kan man forma den till den yta som fötterna behöver.

Glork;n115108 said:
EON:s tämligen regelstyrda magi är nog inte rätt miljö för den typen av cineastiska besvärjelser: De blir åt skogen för svåra.
Fjäfs. :cool:
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
jensofsweden;n115124 said:
Om det är just springa på väggarna som är intressant borde ju detta gå att åstadkomma på annat vis dock (ataxatropi för att fucka med gravitationen?)
Nä, det är mer känslan. Bli buren runt av eld. Det är coolt. Vad som inte är coolt är att höra massa förklaringar till varför det inte funkar.

Vadå inte funkar?! Det är ju magi för helv-...! Och försök inte med att snacka om att det är fel filament och skit. Med nya böne-reglerna kan man få folk att blöda, helas, ges styrka och bli av med förmågan att ljuga... BARA MED ETT ENDA FILAMENT!

Då är fan att flyta på lågor med hjälp av pyrotropi rena barnleken.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Jag tycker också det låter skitcoolt and I'm all for it, men det känns som att det kräver skitmånga effekter för att man ska kunna utföra det utan att dö. Men iofs argumenterade ju jag mot detta med E3s magisystem in mind och effekter kommer antagligen hanteras annorlunda i 4an så det kanske blir lättare att åstadkomma saker som Firewalking i denna versionen. :)

Det jag hoppas mest på dock är att alla tropier kommer få ungefär lika mycket kärlek som varandra (dvs alla har minst X pre-made spells) och att det ska vara lätt att leta upp spells till varje tropi både snabbt och enkelt :)
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Lite off kanske men kände att det iaf är lite halvt relaterat och inte värdigt en ny tråd.

Kommer andeförnimmelse fortfarande vara en egen unik färdighet eller slås detta samman med den redan existerande färdigheten "förnimma", eller kommer sådant helt hanteras med Psykotropisk magi och/eller schamanism?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
jensofsweden;n115562 said:
Lite off kanske men kände att det iaf är lite halvt relaterat och inte värdigt en ny tråd.

Kommer andeförnimmelse fortfarande vara en egen unik färdighet eller slås detta samman med den redan existerande färdigheten "förnimma", eller kommer sådant helt hanteras med Psykotropisk magi och/eller schamanism?
Andeförnimmelse kommer att vara kvar som egen färdighet. Förnimma är mer av en generell förmåga där man kan känna att någon kraft är avvikande och även till viss del vilken typ av aspekt som är avvikande. Andeförnimmelse är mer konkret i vad man kan utläsa.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Har en fråga jag med. Hur många färdigheter skulle ni säga en fullvärdig magiker har i snitt? Som jämförelse med en Daak präst (som satsar på böner) som kan klara sig på en enda (kanalisera), men bör ha åtminstone sex (kanalisera, religion, ceremoni, förnimma, förvränga och filosofi) för att kännas som en rejält helig man/kvinna.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Såg just Chima med barnen. I det avsnittet hjälper de legendariska djuren hjältarna upp i ett slott, genom att låta eld omfamna dem och lyfta dem uppåt.

Att det är samma visuella effekter som när de smälter en glaciär spelar ingen roll.

Den visuella effekten är ändå imponerande och det är nog hellre den man vill åt än just möjlighet att kontrollera en eld så att den lyder dig samt inte skadar det du så behagar.
 
Top