Nekromanti Kan vi chilla lite som vi gjorde nyss kanske?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Xhakhal;n174623 said:
Efter att ha snabbt läst tittat igenom länkarna så tolkar jag det som att "Tone policing" berör situationer där det används som en avledande manöver eller för att undvika att bemöta argument, är det en ärlig beskrivning?
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Bland annat. Det används också rent generellt för att underminera viktiga diskussioner som förs, och för att ta fokus från de viktiga frågorna till att folk som är bemöter förtryck gärna får göra det litet snällare i framtiden.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Vi kan väl säga så här:
Ursäkta om jag sårade någon eller trampade på någons tår. Jag har lärt mig av mitt misstag och kommer inte att göra om det.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Tony.Meijer;n174621 said:
Och som jag påpekat åtminstone tre gånger i den här tråden så är det, i mitt tycke, inte feminism i sig som är problemet. Det råkar bara vara så att de flesta diskussioner om feminism slutar i otrevliga ord och ett rätt uselt beteende från vissa (båda sidor om stängslet om det skulle vara oklart).
Det är också det beteendet jag syftar på. Min kommentar var inte riktad mot dig specifikt utan mot alla sådana här trådar eller inlägg som har dykt upp på wrnu sedan jag blev mer aktiv. Det jag tycker är tråkigt är att det nästan alltid är feminism som får bära hundhuvudet för det dåliga klimatet. Det är vare sig feminister eller antifeminister som utgör problemet som du själv påpekar. Det handlar om att användare inte kan hålla sig till diskussionsreglerna. Så varför blir det alltid feminismens "fel"?

Nu pratar jag inte om din inställning överhuvudtaget Tony, jag pratar om alla de som anser att det är problematiskt att diskutera feminism, men som använder politik eller diskussionsklimat som svepskäl. Som jag påpekade i mitt förra inlägg - jag är medveten om hur den här tråden startade och jag stöttar den tanken. Jag håller inte heller dig ansvarig för hur diskussionen har utvecklats, jag bara konstaterar att den HAR utvecklats i ungefär samma riktning som alla sådana här trådar tar, det vill säga som ett tillfälle att påpeka att "feminism inte är bra för samtalsklimatet."

Tony.Meijer;n174621 said:
Jag har jättesvårt att tolka den här kommentaren. Antingen tycker du att det är roligt att jag är här och känner mig välkommen - i sådana fall tackar jag för det - eller så är det en sarkastisk kommentar, och då förstår jag inte alls syftet eftersom det i sådana fall bidrar till just det klimatet du inte uppskattar.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tsianphiel;n174636 said:
Nu pratar jag inte om din inställning överhuvudtaget Tony, jag pratar om alla de som anser att det är problematiskt att diskutera feminism, men som använder politik eller diskussionsklimat som svepskäl. Som jag påpekade i mitt förra inlägg - jag är medveten om hur den här tråden startade och jag stöttar den tanken. Jag håller inte heller dig ansvarig för hur diskussionen har utvecklats, jag bara konstaterar att den HAR utvecklats i ungefär samma riktning som alla sådana här trådar tar, det vill säga som ett tillfälle att påpeka att "feminism inte är bra för samtalsklimatet."
I och med att jag startat tråden och också uttryckt min känslor kring ämnet känner jag mig skyldig, därav min försvarsställning.

Tsianphiel;n174636 said:
Jag har jättesvårt att tolka den här kommentaren. Antingen tycker du att det är roligt att jag är här och känner mig välkommen - i sådana fall tackar jag för det - eller så är det en sarkastisk kommentar, och då förstår jag inte alls syftet eftersom det i sådana fall bidrar till just det klimatet du inte uppskattar.
Jag tycker att det är roligt att du är här och känner dig välkommen, i och med att jag vill minnas, kanske felaktigt, att du har känt dig ovälkommen och utpushad. Därav kommentar kul, som i: "kul att du känner dig välkommen".
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Moderering: Don’t be a dick!

Jag har hållit ögonen på den här tråden och jag har några saker att säga om den.


1. Tony uttryckte ett obehag över ett fenomen som vi är medvetna om förekommer på forumet och det är dåligt debattklimat och aggressiv argumentationsteknik.
2. Någon _annan_ än Tony hintar om att det är ämnena det är fel på och genast så händer följande:
3. Tony blir ansatt av flera forumiter som använder sig av sagda argumentationsteknik.
4. Tony berättar att han upplever ett ännu större obehag och berättar om egna upplevda erfarenheter om mobbing och visar frustration över att han blir missförstådd.
5. Andra forumiter i tråden ignorerar Tonys upplevda obehag och gör så att Tony tillslut känner sig tvingad att be om ursäkt för något han i mina ögon inte gjort.

Jag tänker lämna det här och ber er fundera över varför jag tolkar den här tråden på ovanstående sätt och om ni kanske borde hantera situationen på ett annat sätt?

/Cissi
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Tony.Meijer;n174638 said:
I och med att jag startat tråden och också uttryckt min känslor kring ämnet känner jag mig skyldig, därav min försvarsställning.
Fullt förståeligt, vilket var anledningen till att jag förtydligade mig också. Men som sagt, jag anser inte att det är ditt ansvar att se till att en tråd du startat i ett syfte inte blir hijackad i ett annat syfte. Fred? :)


Tony.Meijer;n174638 said:
Jag tycker att det är roligt att du är här och känner dig välkommen, i och med att jag vill minnas, kanske felaktigt, att du har känt dig ovälkommen och utpushad. Därav kommentar kul, som i: "kul att du känner dig välkommen".
Tack. Jag hoppades och trodde att det var det du menade. Jag gjorde dock precis samma grej som du. Jag ställde mig i försvar, vilket jag tror är en anledning till varför så många diskussioner ballar ur till att börja med. Det är inte lätt att kommunicera tydligt alla gånger.

Till alla forumiter:
Ett tips jag har fått av en ledarskapscoach är följande - om någon är aggressiv i ett möte, svara med att inte vara aggressiv tillbaka. Det defuserar situationen ganska omedelbart. Följ upp med att försöka fatta vad personen är upprör över, berätta tillbaka detta till personen och kontrollera så att din tolkning stämmer. Det brukar leda till lösningar istället för kapprustning.

Till Tony:
Har jag bidragit till att du känner dig utsatt så ber jag om ursäkt och skall försöka vara tydligare i mina formuleringar i fortsättningen. Jag stöttar dig i din intention i trådens start och jag håller inte dig ansvarig för hur tråden utvecklades. Jag kunde ha avhållit mig från att svara för att inte kasta bränsle på lågorna, och det kanske det jag borde ha gjort. Jag hoppas att det ändå blev lite konstruktivt i slutändan?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Xhakhal;n174623 said:
Jag har samlat ihop litet länkar som kan vara bra läsning apropå huruvida tonen i vissa diskussioner behöver taggas ned.

Tone Policing and Privilege, i serieform från Everyday Feminism[/URL]

Tone Argument-posten från en feministisk wiki[/URL]

En annan sammanfattning av exakt samma sak som här ovan, också läsvärd.[/URL]
Tack för dessa länkar! Detta var nytt för mig. Därmed inte sagt att jag aldrig låter folk visa känslor i diskussioner, men det var upplysande att vara aktivt medveten om! :)

(Utan ställning till diskussionen i tråden)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det är lite sådant här som Tony, och Cissi, pekar på som gör att jag allt som oftasts hållt mig ifrån diverse diskutioner på forumet... specielt diskutioner som jag på många sätt och vis anser vara oerhört viktiga konversationer att ha. Jag har någon enstaka gång här och där faktiskt skrivit något (specielt under den senaste 2-4 veckorna)... men oftasts så har det tagit mig dagar, ibland veckor (specielt då innan de senaste 2-4 veckorna), att "arbeta mig upp" till att "våga" skriva något.

Och det beror mest på hur några få, för de är inte i någon typ av majoritet alls, ibland hanterar något som skrivs i konversationerna. Nästan som om där är en default inställning av "Attack" som första reaktion, en "Shoot first... ask questions later (maybe)" mentalitet över hur något ska hanteras.

Och det tråkiga är att det allt som oftast inte handlar om personer som jag anser mig ha totalt avikande åsikter om något ämne från... som gör att jag drar mig kraftigt från att ta del i konversationer. Utan att det mer ofta handlar om personer som jag faktiskt delar i närheten av identiska åsikter med, som gör att jag drar mig från att posta något.

För där jag inte igentligen bryr mig om vad de med motstridande åsikter må säga om mig/oss, må hoppa på mig/oss för... sådant kan jag hantera rätt lätt, och oftast motargumentera utan problem igentligen, eller bara ignorera helt... så bryr jag mig om när de på min egen sida gör det, när de jag till större delen håller med hoppar på mig/oss av X anledning.

Det har inte hänt mig särskilt mycket alls dock, mindre än en handfull gånger under de åren jag varit här (minns inte just nu någon specifik situation heller)... men det är nog mest pga att jag så pass sällan faktiskt ger mig in i de konversationerna. Men jag har sätt det hända multipla gånger här på forumet mot andra personer (eftersom jag läser ju ändå de flesta av dessa diskutionerna, även om jag inte alltid ger mig in i dem), både mot de som jag har liknande åsikter med, och de som jag inte har det med. Som tur är så är moderatorerna rätt snabba med att upptäcka när något sådant händer, och sen hantera situationen på det sätt som krävs.

Men det gör ändå att jag drar mig för att ge mig in i en del diskutioner... specielt om jag känner att där kanske är någon eller några aspekter av vad jag har att säga som inte helt stämmer överens med andra på min sidas åsikter, sådant som kanske kan lätt misstolkas om personen tenderar att automatiskt anta att vad som sades var menat i den värsta möjliga formen utav det eller något.

Det värsta är när någon som jag har motstridiga åsikter från blir påhoppad av "en av mina egna"... på ett sådant sätt där min naturliga tendens, att vilja försvara någon som blir påhoppad/utsatt, drar igång och jag får en känsla av att vilja försvara denne personen. För då måste jag kämpa med mig själv om jag ska låta det gå, låta den personen bli påhoppad och kanske till och med mobbad, så att jag slipper bli nästa mål... eller kliva in och säga "det där var totalt onödigt" till den som jag generelt håller helt med om, vilket kan rätt lätt misstolkas då, varpå jag kanske blir nästa mål för personen som gjorde påhoppet.

Det hjälper ju inte heller att min sociala förmåga är mer eller mindre undermålig... XD Hantera vissa sociala situationer är inte min starka sida på något sätt alls... XD
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
I min erfarenhet varvas användarna på detta forum upp väldigt snabbt när... vissa specifika ämnen diskuteras.
Särskilt tokigt blir det om vi väljer att läsa det som folk skriver i värsta möjliga mening.
Exempel:

Tony said:
Tsianphiel;n174636 said:
Jag har jättesvårt att tolka den här kommentaren.
Här ett ett av grundproblemen med text-baserad kommunikation, som jag åkte på en bann för häromdagen. Någon skriver något som kan tolkas på flera olika sätt (surprise surprise, det är text, vi får själv hitta på vilken ton som hålls)

Alternativ ett är att tolka det som att Tony faktiskt tycker att det är kul.
Alterntiv två är att tolka det som att Tony hatar folk som skriver i hans tråd och gärna slänger ohövligheter ur sig för att få folk att försvinna från hans tråd.

Jag ska skapa en tråd lite senare om det här men grundtanken kan jag lämna iallafall. Kanske vi ska vara lite schysstare när vi tolkar vad folk skriver på forumet och inte automatiskt anta det värsta(™).


FOTNOT: Ingen kritik önskad eller menad mot varken Tony eller Tsina--- Tsip... Tsi. Exempel dök upp i tråden så jag tog det. Banna mig inte pls.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tsianphiel;n174644 said:
Fullt förståeligt, vilket var anledningen till att jag förtydligade mig också. Men som sagt, jag anser inte att det är ditt ansvar att se till att en tråd du startat i ett syfte inte blir hijackad i ett annat syfte. Fred? :)
Jag visste inte att vi var i krig, så fred låter bra.

Tsianphiel;n174644 said:
Till Tony:
Har jag bidragit till att du känner dig utsatt så ber jag om ursäkt och skall försöka vara tydligare i mina formuleringar i fortsättningen. Jag stöttar dig i din intention i trådens start och jag håller inte dig ansvarig för hur tråden utvecklades. Jag kunde ha avhållit mig från att svara för att inte kasta bränsle på lågorna, och det kanske det jag borde ha gjort. Jag hoppas att det ändå blev lite konstruktivt i slutändan?
No worries. Som sagt, my bad.
 
Top