Nekromanti Kan vi chilla lite som vi gjorde nyss kanske?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tjo,
Vi har haft det väldigt lugnt nu ett bra tag på ett sätt som jag uppskattar, men under de sista dagarna har det varit en del hätska ord och ett par olyckliga banningar. Skulle vi kunna försöka bli lite sakliga? Bara en tanke. :)
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Det låter inte hållbart i längden. Saklighet leder inte till bans, och det är genom bans som pöbeln kontrolleras. Om vi alla är sakliga har redaktionen ingen anledning att existera, och vad blir det av wrnu då?
Anarki, säger jag!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Du skulle kunna motverka det du upplever är den hetska stämmningen med lite chilla trådar (gärna om te.x Eon).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Jag minns en diskussion jag och Tony hade om Eon en gång. För läääänge sen.

Jag minns att vi konstaterade att area-effekt inte nämns i beskrivningen av Blixt i M&M. Dvs det står inte att det inte går att modifiera Blixt med areaeffekt.

Mycket intressant!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Jag tycker stämningen är rimligt bra, särskilt med tanke på hur det brukar se ut när mer brännande ämnen diskuterar. MEN det är få trådar som lockar mig till att delta eller posta om jag skall vara ärlig. I stort sett inga alls om jag skall vara ärlig...

Så jag lurkar lite sporadiskt och ser om det dyker upp något men håller inte andan.

Cog.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
cogitare;n174079 said:
Jag tycker stämningen är rimligt bra, särskilt med tanke på hur det brukar se ut när mer brännande ämnen diskuterar. MEN det är få trådar som lockar mig till att delta eller posta om jag skall vara ärlig. I stort sett inga alls om jag skall vara ärlig...
Efter att ha läst Kraetyz tråd "Min transformering till smygfeminist" så satte jag mig ner och skrev ner min egen reflektion och hur min syn på feminism har förändrats av min tid på forumet och emotionellt så är jag på en, för mig, rätt mörk plats när det kommer till den feministiska rörelsen.

Jag känner nog att diskussionerna vi har atm är rätt usla och skulle verkligen uppskatta om vi kunde återgå till den senaste lugna perioden.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Alltså med risk för att dra på mig vissas ilska så hade jag också klarat mig utan de här diskussionerna med ganska tydliga politiska övertoner men man kan alltid skita i att läsa trådar som man vet/misstänker/förstår att man inte kommer gilla eller uppskatta (jo, jag vet också att det är en ganska lökig lösning för varför hänga på ett forum om man inte kan/vill läsa trådarna). Det är så jag försöker göra och ffa inte blanda mig i dem för det ger mig väldigt lite (ingenting egentligen).

Ang. feminism och diskussionerna så tycker jag att de är mycket mer civiliserade och lugna än när det stormade riktigt hårt för någon eller några månader sedan. Problemet, som jag ser det, är att det har bestämts av ett fåtal tongivande forumiter (både moderatorer och andra) vad som är ok att tycka och tänka och uttrycka här på forumet. Går man utanför den mallen så får man det svårt. NB! Jag menar då inte saker som är olagliga, direkt osmakliga, riktigt otäcka åsikter eller ens brott mot reglerna utan även ganska moderata och stillsamma invändningar om att ens åsikter inte är linje med vad dessa tongivande personer lagt fram. Inga extremer alltså. Jag råkade själv ut för det ganska nyligen.

Men vad gäller lugn så tycker jag det är lugnare och mer stillsamt än på mycket länge så jag tar och raderar mitt sista stycke för jag tror det bara skulle kunna kasta bensin på elden och det kan man ju ge faan i helt enkelt :)

I korthet så både håller jag med dig och inte...

Cog.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Jag tycker vi är väldigt mycket "chill" på sistone. Typ 4 aktiva trådar med tydligt feminism-tema, bara typ 4 bannade personer, och ingen av trådarna blev låsta. Det känns lovande tycker jag.

Vad gäller en snäv åsiktsram man får problem om man går utanför så vet jag inte riktigt... jag är nog inte tillräckligt aktiv diskussionsdeltagare för att kunna ge en vettig kommentar till det. Magkänslan säger att vi inte alls har en snäv åsiktsram, men skitsamma.

Det jag egentliga vill skriva var att vill man ha "chill"iga trådar så får man skapa dem själv. Som här: https://www.rollspel.nu/threads/0
:)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
cogitare;n174450 said:
Ang. feminism och diskussionerna så tycker jag att de är mycket mer civiliserade och lugna än när det stormade riktigt hårt för någon eller några månader sedan. Problemet, som jag ser det, är att det har bestämts av ett fåtal tongivande forumiter (både moderatorer och andra) vad som är ok att tycka och tänka och uttrycka här på forumet. Går man utanför den mallen så får man det svårt. NB! Jag menar då inte saker som är olagliga, direkt osmakliga, riktigt otäcka åsikter eller ens brott mot reglerna utan även ganska moderata och stillsamma invändningar om att ens åsikter inte är linje med vad dessa tongivande personer lagt fram. Inga extremer alltså. Jag råkade själv ut för det ganska nyligen.
Jag håller inte med dig om moderatorerna, jag tycker de har gjort ett rätt bra jobb tbh.

Det som gör att jag tycker vi ska chilla lite är att jag tycker mig se samma mobbing-mentalitet i de diskussionerna som de som existerade för några månader sedan, den enda skillnaden är att moderatorerna bannar folk MYCKET snabbare.

Om jag ska vara ärlig så mår jag dåligt av de trådarna. Tonen, inte ämnet eller åsikterna, rimmar för nära behandling jag och andra fick under min skolgång för att jag ska vara bekväm med den.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Tony.Meijer;n174466 said:
Jag håller inte med dig om moderatorerna, jag tycker de har gjort ett rätt bra jobb tbh.
Hmmm, var nog lite otydlig. Jag menade inte att klaga på moderatorerna som sådana. De gör överlag ett bra jobb med att moderera trådar (så länge de håller sig borta från att gå in och moderera trådar de själva postat i och är investerade i, det rimmar illa för mig).

Jag menade mer att moderatorerna både i kraft av ämbete och status i rollspels-sverige är några av de mer tongivande på forumet.

Tony.Meijer;n174466 said:
Det som gör att jag tycker vi ska chilla lite är att jag tycker mig se samma mobbing-mentalitet i de diskussionerna som de som existerade för några månader sedan, den enda skillnaden är att moderatorerna bannar folk MYCKET snabbare.

Om jag ska vara ärlig så mår jag dåligt av de trådarna. Tonen, inte ämnet eller åsikterna, rimmar för nära behandling jag och andra fick under min skolgång för att jag ska vara bekväm med den. Att individer som är lärare är några av de som, ur min synvinkel, mobbar hårdast gör mig både ledsen och arg.
Jag tror jag förstår vad du menar och är benägen att hålla med till stor del. Fick mig själv en släng av sleven för inte så länge sedan och försöker sedan dess hålla mig från att posta i de där trådarna. Att göra det är lite som Ford Fairlane säger 'It's like masturbating with a cheese grater, slightly amusing but mostly painful' (något parafraserat).

Cog.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Tony.Meijer;n174466 said:
Om jag ska vara ärlig så mår jag dåligt av de trådarna. Tonen, inte ämnet eller åsikterna, rimmar för nära behandling jag och andra fick under min skolgång för att jag ska vara bekväm med den.
Det är synd om du känner så. Men jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad det är i "folk blir ibland sura när de tvingas bemöta samma argument 150 gånger" som påminner om mobbing.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Doomhamster;n174517 said:
Det är synd om du känner så. Men jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad det är i "folk blir ibland sura när de tvingas bemöta samma argument 150 gånger" som påminner om mobbing.
Det som påminner mig om mobbing är följande beteende:
Grupper av individer som går till mer eller mindre personangrepp på enskilda individer, ibland utan egentlig provokation. Och då är det just att GRUPPEN gör detta.
Grupper av individer som TYST accepterar att en eller ett par genomför mer eller mindre grova personangrepp då de som genomför dessa har "rätt" åsikter.
Grupper av individer som demoniserar en ide eller en serie av ideer och då också människorna som uttrycker dem utan något direkt sakligt argument.

Och ja, blir man sur en eller ett par gånger för att man har varit tvungen att bemöta samma argument 150 gånger så må det väl vara hänt. När man som grupp låter sin frustration konsekvent välla ut över en eller ett par individer, vid tillfälle utan egentlig orsak, då skulle jag säga att vi närmar oss mobbning.

Men jag kan ha fel och det kanske bara är att jag är för känslig och att det här träffar för nära en nerv på mig.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Jag hoppas att vi anmäler inlägg som går över gränsen och angriper personer istället för åsikter (och det känns som om Krille har gjort flera sådana modereringar på sistone så någonting görs i alla fall).

Jag hoppas även att det inte blir så mycket vi-mot-dom-tänk i olika debatter att man låter "allierade" bete sig dåligt utan tillsägelse.

(Men så är jag en sån där harmonisk jävel som vill att precis alla ska trivas, vilket min inre realist ibland försöker förklara för mig att det är omöjligt.)
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Tony.Meijer;n174526 said:
Det som påminner mig om mobbing är följande beteende:
Grupper av individer som går till mer eller mindre personangrepp på enskilda individer, ibland utan egentlig provokation. Och då är det just att GRUPPEN gör detta.
Grupper av individer som TYST accepterar att en eller ett par genomför mer eller mindre grova personangrepp då de som genomför dessa har "rätt" åsikter.
Grupper av individer som demoniserar en ide eller en serie av ideer och då också människorna som uttrycker dem utan något direkt sakligt argument.
Jag tror tyvärr det här kan bottna i skilda meningar om vad t ex "demonisera" betyder.

Jag menar, "såna här trådar" syftar ju på diskussioner av feminism, och tja... att kvinnor är förfördelade i dagens samhälle är ett objektivt faktum. Killar får i snitt 17% snopptillägg* på lönen, enligt statistiska centralbyrån. Så att säga att folk som försöker hävda motsatsen har fel, och i vissa fall driver en kvinnofientlig agenda, är inte demonisering.

* = nu är det ju inte alla killar som har snopp, och inte alla med snopp som är killar... men av nån anledning misstänker jag att transpersoner inte får dra fördel av detta i lika hög grad.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Doomhamster;n174547 said:
Jag menar, "såna här trådar" syftar ju på diskussioner av feminism.
... vilket i sin tur ger intrycket av att det är helt okej att beklaga sig över feminism under pseudoparaplyet "politik". Intrycket jag får av många av de här diskussionerna är faktiskt att det finns ett ganska stort motstånd på wrnu runt just feminism, men att man använder sig av ordet politik istället. Det gäller inte bara den här tråden, det gäller i princip alla trådar där jämställdhet (eller diskussionen runtom) tas upp.

Det är som sagt bara mitt intryck. Nu vet jag att den här tråden inte startade på det viset, utan istället som en efterlysning av en mer saklig samtalston (vilket jag till 100% stöttar), men när det alltid glider in på feminism så känner i alla fall inte jag mig särskilt välkommen, med eller utan moderatorkår "på min sida".

Det är kanske inte störtkul att inte känna att man kan delta i alla trådar överallt, och det är så klart synd, men om det är till någon tröst så gör diskussioner som utgår från ett feministiskt perspektiv att jag faktiskt känner mig mer välkommen här än jag gjort annars.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,671
Location
Stockholm
Tony.Meijer;n174263 said:
Jag känner nog att diskussionerna vi har atm är rätt usla och skulle verkligen uppskatta om vi kunde återgå till den senaste lugna perioden.
Men herre gud, hör du vad du själv säger människa!? Det diskuteras kring vittnesmål om övergrepp som begås i anslutningen till vår hobbys utövande och du skulle "uppskatta om vi kunde återgå till den senaste lugna perioden"!? Tony ta nu och tänk ett varv till för det här är verkligen inte sympatiskt av dig, du lägger skuld och skam på de som lyfter problemet och kommer med vittnesmål med ditt gnäll om att de stör lugnet. Vill du inte läsa de trådarna så läs dem inte men du kan liksom inte gnälla dig till att alla på forumet ska låtsas att vi lever i en oproblematisk samtid och att den samtiden inte påverkar vår hobby och dess sammanhang.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Okey, till att börja med.
JAG (Tony Meijer) är positivt inställd till feminism.
JAG (Tony Meijer) är också positivt inställd till att vi diskuterar feminism på wrnu.

Det jag är negativt inställd till är TONEN. Därav en tråd där jag tycker vi ska lugna ner oss lite.

Doomhamster;n174547 said:
Jag tror tyvärr det här kan bottna i skilda meningar om vad t ex "demonisera" betyder.
Jag hade tre punkter som jag tyckte var mobbing Doom, ska jag tolka att du ignorerade de första två som 1) att du håller med om att den sortens beteende är mobbing och 2) som att du håller med om att de förekommer i vissa av de trådar här på forumet där feminism diskuteras?

För att återvända till det citerade stycket: Jag skulle säga att betydelsen för mig med "demonisera" är när man målar upp en överdriven eller löjeväckande halmgubbe och tillskriver den sina meningsmotståndare eller dennes/dessas ideer. Är det något du håller med om? Om nej, vad skulle du kalla det beteende jag precis beskrev?

Doomhamster;n174547 said:
Jag menar, "såna här trådar" syftar ju på diskussioner av feminism, och tja... att kvinnor är förfördelade i dagens samhälle är ett objektivt faktum. Killar får i snitt 17% snopptillägg* på lönen, enligt statistiska centralbyrån. Så att säga att folk som försöker hävda motsatsen har fel, och i vissa fall driver en kvinnofientlig agenda, är inte demonisering.
Det är knappast detta som jag tycker är demonisering. Jag hoppas mitt tidigare stycke visar vad jag anser är demonisering eller vilket ord vi nu vill använda för att beskriva det här beteendet.

Sen, om vi nu ska vara specifika så var den 13% 2014 om man inte viktar* den och 6% 2014 om man viktar* den.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...rstatistik-hela-ekonomin/14367/14374/149083/3

*Viktning är med avseende på skillnader i ålder, utbildning, arbetstid och sektor mellan kvinnor och män.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tsianphiel;n174561 said:
Det är som sagt bara mitt intryck. Nu vet jag att den här tråden inte startade på det viset, utan istället som en efterlysning av en mer saklig samtalston (vilket jag till 100% stöttar), men när det alltid glider in på feminism så känner i alla fall inte jag mig särskilt välkommen, med eller utan moderatorkår "på min sida".
Och som jag påpekat åtminstone tre gånger i den här tråden så är det, i mitt tycke, inte feminism i sig som är problemet. Det råkar bara vara så att de flesta diskussioner om feminism slutar i otrevliga ord och ett rätt uselt beteende från vissa (båda sidor om stängslet om det skulle vara oklart).

Jag är för att feminism diskuteras på forumet. Jag har ibland åsikter om argumenten som förs fram men det är inte för att jag i sak tycker forumets feministiska förkämpar har fel, det är för att jag tycker att det är dåliga argument. Jag föredrar helt enkelt bra argument för saker jag håller med om.

Tsianphiel;n174561 said:
Det är kanske inte störtkul att inte känna att man kan delta i alla trådar överallt, och det är så klart synd, men om det är till någon tröst så gör diskussioner som utgår från ett feministiskt perspektiv att jag faktiskt känner mig mer välkommen här än jag gjort annars.
Kul.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
RasmusL;n174564 said:
Men herre gud, hör du vad du själv säger människa!? Det diskuteras kring vittnesmål om övergrepp som begås i anslutningen till vår hobbys utövande och du skulle "uppskatta om vi kunde återgå till den senaste lugna perioden"!? Tony ta nu och tänk ett varv till för det här är verkligen inte sympatiskt av dig, du lägger skuld och skam på de som lyfter problemet och kommer med vittnesmål med ditt gnäll om att de stör lugnet. Vill du inte läsa de trådarna så läs dem inte men du kan liksom inte gnälla dig till att alla på forumet ska låtsas att vi lever i en oproblematisk samtid och att den samtiden inte påverkar vår hobby och dess sammanhang.
Hur upplever du att en önskan om en sansad ton i de diskussionerna är att läggaskuld och skam på de som lyfter problemet?
Hur upplever du att en önskan om en sansad ton i de diskussionerna är att gnälla sig till att låtsas att vi lever i en oproblematisk samtid?

För jag förstår ärlig talat inte... o_O

Det låter, och ursäkta om jag tolkar dig fel nu, som om du tror att jag tycker att vi ska sluta prata om de ämnena? Jag kan dock inte riktigt förstå hur du kommer till den slutsatsen då jag explicit i tråden skrivit "Tonen, inte ämnet eller åsikterna". o_O
 
Top