Nekromanti Kan maskiner drömma?

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nivåer

Ja, eftersom vi inte vet allt vet vi inget...eller nåt.
Du ahr helt rätt, på en lägre nivå kanske det finns något som gör elektronerna mycekt säkrare, eller så är det på en större nivå ingen skillnad, för att osäkerheten i de lägre leden tar ut varandra. Alltså, om man har två ledare i en mikrokrets, och elektroner lite då och då får för sig att hoppa, kanske hoppar lika många fram och tillbaka, och jämnar ut eventuella ojämnheter.

Det hör kanske inte hemma på forumet från början, men jag ser gärna att det fortsätter tills det självdör, när det nu blir. Neotechforumet spirar nämligen av liv! :)

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Kvantfysik och Ordet

Jo, det handlar väl, som alltid, om att definiera ord. Vi menade åtminstone samma sak, vad jag vill peka på är i alla fall att en AI är bra mycket bättre på att förutsäga/gissa/ställa prognoser/finna mönster än människor, då den ex. har ett mycket bättre fungerande minnessystem och extrem stor tillgång till kraft för att utföra rena beräkningar.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Teknik och tjafs

Jag har inte hört talas om den där beräkningen du pratade om, men vad jag vill säga är att jag egentligen itne tycker man skall gå till överdrift när det gäller hur väl Neotech stämmer över med verkligheten. Att blanda in teknik, vad som finns nu etc. ger inget, för Neotech är _inte_ den framtid som vi (förhoppningsvis) kommer uppleva. Vad den är kan man bara spåna om, men inte blir det Neotech. Neotech är alltså en fantasivärld, och i sådana världar finns det visst utrymme för inte-riktigt-tekniskt-eller-logiskt-gångbara-förklaringar. Man kan alltid skylla på att de kom på nåt nytt, som vi aldrig tänkt på.

/RipperDoc - "Hur du än gör, kommer du underskatta framtiden."

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Att programmera AI

Jag är väldigt duktig på att trassla till saker...:) *stolt*
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Schack och tjafs

Läs en diskussion på slashdot om problemet...
http://slashdot.org/askslashdot/00/04/20/019221.shtml Sen har du rätt i att det är en fiktiv värld och vi har inte en aning om vad som kan hända de närmaste 58 åren så allt är möjligt...Men jag som är teknikintresserad gillar att tänka på hur det ser ut i N2's värld, och hur utvecklingen gått..
T e x är tekniker som Energisköldar (baserade på kall plasma), Kvantdatorer och Undervattenfarkoster som kan åka i överljudsfart redan nu tekniker som finns i prototyper och som kan påverka framtiden stort ganska så snart (inom de närmaste 10-30 åren)...

/Henning
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Kvantfysik och Ordet

Efter enbart 1:a draget i ett shcakparti kan 400 olika posiotioner uppstå. (1 drag är 1 vitt drag och 1 svart drag för er som inte vet). Jag har dock inte brytt mig om hur många olika positioner som kan uppstå efter 2 drag men det är betydligt fler.

Om någon, efter en färeläsning om kvantfysik, säger att han/hon tyckte det var ganska enkelt att föstå har han/hon inte förstått någonting.

/Seinet - Är schacktränare i MSS (Majornas Schacksälskap)

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Turingpolisen

Kolla NSA´s hemsida (National Security Agency el. No Such Agency). Där står det att de avlyssnar nätet och knäcker krypterade medelanden.. Hur hemskt som hellst. Sånnt borde inte folk få göra!!

(Det finns en del som handlar om hur man får arbete där oxå. Värt att besöka! www.nsa.org )

Smaffy är jag. blä.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Jag ska försöka... Men det är väll tuffare att låta AIn drömma en mardröm i stället?
Tänk dig själv: "Det är en solig dag (som alltid) i eran favorit VR värld. Gräset böljar i vinden och smeker era ben. Ni står mitt i eran hemby och kan se hur smedens dotter springer mot brunnen på torget med en tom trähink. Plöttsligt märker ni hur hon exploderar i en kaskad av blod och hur husen flyger iväg upp i skyn. Det fina gräset som förut böljade så vackert förvandlas till groteska svarta motorsågsbeklädda munnar som skjuter ut långa svarta tungor efter era ben. Långt uppifrån himlen hör ni hur en grötig människoröst skriker ut att 'AI helvetet faneme ska ta och leta reda på hans sökord med en gång om den inte vill bli utbytt mot en bättre version'. Helvetet har brutit ut!"
Mycket tuffare. Fasst kanske lite svårtspelat.

Smaffy är jag. blä.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Virus

Du vet.. de flesta virus idag har fullt upp med att dölja sig från antivirusprogram. De flesta virusproggare kan aldrig skriva såpass bra virus att de har någon muteringsfunktion.
De flesta virus har bara en krypteringsdel (om ens det!) som krypterar resten av viruset (hellst med en ny kryptoalgoritm varje gång. Om virusprogrammeraren varit riktigt jävlig kanske han har låtit kryptodelen kryptera hela programmet som viruset är fäst vid - då går det för det mesta inte att återställa systemet och man MÅSTE köra vidare med virusen i om man vill ha kvar datan! livsfarligt!!). De lite smartare programmerarna har byggt om sin krypteringsdel så att den innehåller en muteringsdel som varje gång viruset kopierar petar in lite onödiga binära koder sig och på så sätt blir odödliga i kampen mot antivirusprogram (som då inte KAN ta bort viruset eftersom deras sökgrej inte ens hittar det!!!). De binära koderna är dessutom byggda så att det inte skadar virusfunktionerna. men visst, om viruset hinner sprida sig nästan oändligt många gånger så kanske, kanske det blir lika smart som en fluga. Dethär med mutering har dock blivit svårare sen alla PC datorer numera kör i ett annat minnesläge som gör självmodifierande kåd väldigt svår att skriva... Taskigt värre för viruskådarna!! (och assemblerproggare som jag som inte får göra sina älsklingsfunktioner i självmodifierande kåd! buhuhuhu!)

Smaffy är jag. blä.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Gränser

En AI lyder nog inte sin skapare allt för länge om den hela tiden bygger om sin kåd. Efter ett tag gör den sig väll fri och får egna känslor och åsikter!!!

Fast det tar nog en tid innan AIn får egna åsikter.

Smaffy är jag. blä.
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Gränser

En AI får inga "egna åsikter" om den inte tillåts få egna åsikter.


/Henning
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Att programmera AI

Den obegränsade kunskapens lag är riktigt riktigt usel.
Hela boken 'Mystik & Magi' är så snuskigt äckligt dålig att jag hellst skulle vilja bränna den. Alla magins regler som står i boken är, hur otroligt det än må vara, ännu sämre. Magi ska baseras på kunskap och mattematik, inte dumma och onaturliga regler. Det går att göra magiregler naturligare, tro mig.

Reglerna i Eon´s grundbok är däremot väldigt mycket bättre. De är mystiska och man kan nästan ana att det ska komma en ännu mer mystisk bok full med vettiga regler. Tråkigt nog kom 'Mystik & Magi' i stället... Det är ju nästan så att man kräks. /images/icons/mad.gif

Smaffy är jag. blä.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Kvantfysik och Ordet

Måste alla AIér ha det?
Ni får AI´ers kapacitet att låta gudomlig. Det är den inte!!

Smaffy är jag. blä.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Kvantfysik och Ordet

Jag tror att en kvantdator hat ett antal atomer i sig som den kan snurra på så att de lutar upp eller ner eller nått.. Den ändrar atomernas snurr med en radiosändare eller nått... Hursomhelst ska det visst vara så helvetsiskt snabbt att man inte ens hinner säga... fören den räknat ut vad cosinus 45 är.. (enkelt!)

Nåja. Om datorkraften fortsätter att utvecklas i samma takt som den gör idag fördubblas den varje 18:e månad. 2059-2000=59. 59 år. 59 år är 708 månader. 708 genom 18 är 39,333. Oj jag inte tar fel nu så ska man altså få datorns kapacitet genom att göra följande: 2 upphöjt i 39,333 minus ett.. Eller?
Det skulle bli cirka: 692632918815,2 gånger så snabbt.
Den starkaste persondatorn jag har sett kör på en gigahertz (en miljard svängningar per sekund. De enklaste uträkningarna en dator kan göra (ex: öka med ett, gör ingenting, nolla en räknare etc) tar en klocksvängning)... alltså skulle N2´s datorer vara lika snabba som en pentium som är överklockad till 692632918815 GHz, sju hundra miljarder gånger så snabb som den snabbaste persondatorn idag. WHEEEEEEEEEEEE!!!! /images/icons/wink.gif

Inte lite snabbt.. *Drömmer mig iväg till framtidens datorer*


Smaffy är jag. blä.
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Kvantfysik och Ordet

Nej, alla AI'er _måste_ inte ha det.
Det hela beror på hur AI'n är skriven, och vad den är ämnad för.


/Henning
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Kvantfysik och Ordet

hertz är ett uselt mått på hur snabb en dator är, mips eller flops brukar användas för att beskriva en dators hastighet...


/Henning
 
Top