Nekromanti Kan folk tagga ner lite nu

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Sapient;n151034 said:
Jag ifrågasätter inte din UPPLEVELSE, men jag vill veta mer om VARFÖR du upplever att en eller två trådar "kväver" andra diskussioner..?
Dante;n151043 said:
Jag tycker inte att vare sig 19 eller 3,4 ‰ kvalar in som »många många MÅÅÅNGA«.
Problemet som sagt är väl egentligen inte mängden utan att folk blir arga, frustrerade, ledsna och rädda i dem.

Sen om det är en tråd som ständigt återkommer eller 50% av trådarna på forumet som poppar upp spelar väl mindre roll.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Dante;n151015 said:
Den säger i stort sett bara att STATEN inte får döda dig eller fängsla dig för att du uttrycker åsikter. Den säger exakt INGENTING om att folk inte får ge dig mothugg eller tycka att du är en stolle.

På Rollspel.nu (eller hemma i min bostad) gäller helt andra regler. Där har jag ingenting emot att stänga av (eller slänga ut) folk som uttrycker obehagliga åsikter eller förolämpar andra gäster. Efter att ha försökt resonera med dem, förstås.

Vi har INGEN skyldighet att låta vilka åsikter som helst komma till tals.
Ja jag håller med. Som jag skrev så tycker jag det är både ok och förståeligt att forum och liknande har regler gällande sådant. Samma sak med privata regler. jag tillåter inte heller vilken skit som helst hemma hos mig. De har all rätt att säga vad de vill hemma hos sig eller någon annan stans men är de hos mig får de respektera mina regler.
"Om du är gäst hos någon behandla denne med respekt. Kan du inte göra det så gå inte dit" passa nog i denna situation :)

Och självklart har alla rätt att reagera på idiotiska uttalanden. även det är ju en del av yttrande friheten. Använder jag yttrande friheten för att kunna säga det jag vill. så gäller ju samma yttrandefrihet åt andra hållet. Folk har rätt att svara på mina åsikter med deras egna.

Och om mina åsikter är sjuka, obehagliga eller bara helt enkelt dumma. så får jag ju räkna med att folk reagerar därefter. beter jag mig som ett pucko får jag räkna med att folk ser mig som ett pucko :)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
krank;n150984 said:
Sedan får man ju vara lite försiktig så att det inte blir typ "här är tråden där vi klagar på feminister, så om nån försvarar feminister här så är det offtopic och modereras" (för att ta ett extremfall).
Jag håller med. Därav att jag hade med en blurb om att det är upp till redaktion och moderatorer att se till att den grundläggande premissen eller "lokala regeln" (för tråden) i sig inte är brott mot rådande regler på forat.

Cog.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Rymdhamster;n151045 said:
Hets mot folkgrupp.

It's a thing.

Jupp precis. Om du läste mitt inlägg så såg du not att jag nämnde detta. Men att säga "jag hatar Judar" är inte hets mot folkgrupp. Inte så länge jag inte går längre än så, så är det bara en personlig åsikt.en dum sådan men det ändrar inte på saken :)

Om någon säger att de hatar Vita, eller män. Så inte fan känner jag mig utsatt för hets. Inte så länge det stannar med att de säger de hater mig eller den grupp jag må tillhöra.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dante;n151043 said:
Du upplever att det är många trådar – och det lär jag inte kunna göra något åt.

Men däremot kan jag räkna efter.

En sökning på feminism OR jämställdhet OR genus i de öppna forumen visar att det finns sammanlagt 19 trådar som uppfyller något av kriterierna. Och då har jag även räknat med Presentationsforumet och Evenemang och kontakt. (Och även de diskussioner som handlar OM feminism/jämställdhet/genus-diskussioner i stället för att VARA det.)

Våra öppna forum innehåller sammanlagt 5556 trådar.

19 trådar av 5556 är 0,0034 eller 3,4 ‰.

Jag tycker inte att vare sig 19 eller 3,4 ‰ kvalar in som »många många MÅÅÅNGA«.
Nu märker du ord. :)

Det är ju inte "många" som är problemet, utan "syns alltid högst upp bland senaste inlägg"

Ta en titt på varulvs-forumet och dess underforum. Där finns totalt mindre än 30 trådar - det är inte speciellt många, så varför är de bortplockade från senaste inlägg?

Du säger att bara 19 trådar av 5555 handlar om jämställdhet/genus/feminism. Den här tråden har just nu 200 inlägg och 7000 visningar. Hur många trådar har mer än 50 inlägg? Hur många trådar har mer än 1000 visningar?

200 inlägg och 7000 visningar för en tråd upplever jag som VÄLDIGT MYCKET.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
RasmusL;n151023 said:
Mja, jag pratade mest om att inte bete sig sunkigt och respektlöst snarare än att hålla sig inom lagens ramar. Att exempelvis bli dömd för att ha kallat någon "idiot" känns rätt otroligt, att få några dagars semester från forumet känns närmast oundvikligt.

Haha ja det håller jag med om. Bara för att jag har rätt att yttra mig så betyder det inte att folk inte får reagera.
Luftar jag sjuka åsikter och säger idiotiska saker så får jag ju räkna med reaktioner :)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,893
Location
Stockholm
Tony.Meijer;n151057 said:
Problemet som sagt är väl egentligen inte mängden utan att folk blir arga, frustrerade, ledsna och rädda i dem.

Sen om det är en tråd som ständigt återkommer eller 50% av trådarna på forumet som poppar upp spelar väl mindre roll.
Jo, absolut.

Jag vill bara försöka bli av med den envisa faktoiden att var och varannan diskussion skulle balla ur i flamewar om feminism/jämställdhet/genus.

Det är fullt legitimt att tycka att 3,4 ‰ är FÖR mycket.

Men det går inte att komma dragande med »det diskuteras nästan bara feminism/jämställdhet/genus på Rollspel.nu« när observationer av verkligheten visar att 99,66 % av diskussionerna INTE handlar om det.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Sapient;n151034 said:
Jag ifrågasätter inte din UPPLEVELSE, men jag vill veta mer om VARFÖR du upplever att en eller två trådar "kväver" andra diskussioner..?
Dante;n151043 said:
Du upplever att det är många trådar – och det lär jag inte kunna göra något åt.
Jag står korrigerad. Frekvens var nog fel ordval av mig. Volym (ie. antalet poster som de genererar) och att de lätt kan göra intrång i trådar om andra ämnen står jag dock fast vid.

Se även anths svar på den här tangenten.

Edit: Tony.Meijer gjorde någon sökning relaterad som han postade här: https://www.rollspel.nu/threads/72265/post-853300
Vet inte om den är i linje med vad Dante skriver eller inte tbh. Har inte gjort sökningen själv. Pudlingen enligt ovan kvarstår utan förbehåll...

Cog.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Dante;n151076 said:
Jag vill bara försöka bli av med den envisa faktoiden att var och varannan diskussion skulle balla ur i flamewar om feminism/jämställdhet/genus.
Dante;n151076 said:
Men det går inte att komma dragande med »det diskuteras nästan bara feminism/jämställdhet/genus på Rollspel.nu« när den observationer av verkligheten visar att 99,66 % av diskussionerna INTE handlar om det.
Det håller jag helt med om, det är olyckligt att det är ett ständigt återkommande argument. :/
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,893
Location
Stockholm
anth;n151072 said:
200 inlägg och 7000 visningar för en tråd upplever jag som VÄLDIGT MYCKET.
Ja, VOLYMEN opponerade jag mig inte emot.

Att de trådarna ofta får många inlägg vore jättedumt att förneka.

Så därför lät jag bli.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Dante;n151076 said:
Jag vill bara försöka bli av med den envisa faktoiden att var och varannan diskussion skulle balla ur i flamewar om feminism/jämställdhet/genus.
Om vi vänder lite på det. Hur många trådar som INTE berör de här ämnena upplever du blir problematiska, kräver moderatorsinsatser eller genererar disciplinära åtgärder (typ banning). Kontra trådar som berör de här ämnena (antingen att de startats som trådar om genus/jämlikhet eller liknande eller helt enkelt spunnit ut i den riktningen av endera anledningen)?

Min uppfattning, av de trådar jag lurkar i, är att det sällan till aldrig är så att folk börjar verbala boxningsmatcher (sen flamewars om D&D editioner dött ut för många år sedan) om vilken modifikation på t20:an man skall få i given situation utan det är när, vad jag lite grovt sammanfattar och generaliserar som, "problematisering" (lägg in alla era favoritämnen att bråka om såsom feminism, jämställdhet osv.) blir en del av trådens gods som den röda texten (vanligtvis) börjar dyka upp. Fast även det kanske bara är en faktoid utan någon som helst verklighetsanknytning.

Cog.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,021
Location
Ludvika
Reddokk Fheg;n151067 said:
Jupp precis. Om du läste mitt inlägg så såg du not att jag nämnde detta. Men att säga "jag hatar Judar" är inte hets mot folkgrupp.
"Enligt 16 kap 8 § brottsbalken:

Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids
hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan
sådan grupp av personer
med anspelning på ras, hudfärg,
nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell
läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två
år eller om brottet är ringa, till böter."

(Observera att det står "hotar ELLER uttrycker missaktning", inte "och")

"Jag hatar judar" kan mycket väl fall in som hets mot folkgrupp. Jag läste någonstans att könsidentitet skulle börja räknas till en av kategorierna, men så verkar inte ha gjorts på riksdagens hemsida i vart fall så det kanske mest var önsketänkande.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,792
Location
Stockholm
cogitare;n151083 said:
Om vi vänder lite på det. Hur många trådar som INTE berör de här ämnena upplever du blir problematiska, kräver moderatorsinsatser eller genererar disciplinära åtgärder (typ banning). Kontra trådar som berör de här ämnena (antingen att de startats som trådar om genus/jämlikhet eller liknande eller helt enkelt spunnit ut i den riktningen av endera anledningen)?

Min uppfattning, av de trådar jag lurkar i, är att det sällan till aldrig är så att folk börjar verbala boxningsmatcher (sen flamewars om D&D editioner dött ut för många år sedan) om vilken modifikation på t20:an man skall få i given situation utan det är när, vad jag lite grovt sammanfattar och generaliserar som, "problematisering" (lägg in alla era favoritämnen att bråka om såsom feminism, jämställdhet osv.) blir en del av trådens gods som den röda texten (vanligtvis) börjar dyka upp. Fast även det kanske bara är en faktoid utan någon som helst verklighetsanknytning.

Cog.
Per tråd, inlägg eller visning av tråd? Om vi ska snacka inlägg/visning i fallet "volym" bör det vara tillämpbart även här :)

Helt klart är jämställdhetsfrågan något som berör och intresserar folk, det syns tydligt på att trådar om ämnet ofta är välbesökta och genererar många svar. Om folk nu vill prata om det i mycket större utsträckning än de vill diskutera "vilken modifikation på T20:an man skall få i given situation" så kommer det att avspegla sig i var folk svarar och läser. Folket vill ha jämställdhet, inte T20.

Men vi glider från ämnet, jag gissar att du inte menar att vi ska tvinga alla som vill prata om jämställdhet att prata om T20 istället utan att du istället känner att jämställdhetsdebatten breder ut sig även i dina T20-trådar? Har du provat att be att få diskussionerna utbrutna ur trådarna där du upplever att det har skett? Har du något exempel på det här med jämställdhetsinvasion i modern tid?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
RasmusL;n151094 said:
...utan att du istället känner att jämställdhetsdebatten breder ut sig även i dina T20-trådar?
Det är i varje fall vad jag upplever att ex. Zapp hävdar (och jag är böjd att hålla med honom).

RasmusL;n151094 said:
Har du provat att be att få diskussionerna utbrutna ur trådarna där du upplever att det har skett?
Nä, men jag har fått uppfattningen att det är bökigt med rådande plattform att bryta ut trådar. Sen kan man iofs. lika gärna be de som vurmar för de här frågorna att skapa en separat tråd om ämnet också. Dörren svingar åt båda sidor sas.

Jag känner, innan jag blir någon 'poster boy' för motstånd mot feminism/jämställdhet (och liknande frågor) att jag inte alls har något emot detta eller tycker att man aldrig någonsin skall diskutera det. Inte alls. Men jag tycker det är en vettig diskussion att föra var de bör hållas. är rollspel.nu den bästa plattformen för detta?

Jag upplever att många (i stort sett alla) på rollspel.nu är överens om att det här är viktiga frågor och i stort sett (undantaget de som uppenbarligen skriver att de hatar kvinnor och liknande men de kan ju visas porten emm) har samma syn på de här frågorna. Så jag återkommer till gradskillnader. Jag tycker detta är viktigt men jag tycker nog inte det är lika viktigt som du Rasmus och jag är nog många stycken mindre kampvillig också. Särskilt i diskussioner med ansiktslösa främlingar på nätet (inom rimlighetens gränser men jag har ännu inte sett de här extremt misogyna trådarna som hänvisas till utan är mer inne på att det är annat som gör det här forumet svårtillgängligt, dvs. annat än rasism, misogyni och dylikt).

RasmusL;n151094 said:
Har du något exempel på det här med jämställdhetsinvasion i modern tid?
Nu begränsade jag mig inte till enkom 'jämställdhet' tror jag, å andra sidan tror jag att jag förstår vad du menar. Men Ymirs tråd blev väl modererad för att folk gick emot initiala postens premisser och började problematisera (eller vad man nu skall kalla det) och blev därmed modererade.

Cog.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
Det stora problemet här, och i så mycket annan mänsklig interaktion, är den här övertron till att man har något intressant att säga någon annan.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
RasmusL;n151094 said:
Men vi glider från ämnet, jag gissar att du inte menar att vi ska tvinga alla som vill prata om jämställdhet att prata om T20 istället utan att du istället känner att jämställdhetsdebatten breder ut sig även i dina T20-trådar?
Jag tror att vissa ibland stör sig på att jämstäldhetsdebatten och även ibland andra samhällsfrågor breder ut sig och "poppar" upp i trådar där det ibland känns lite konstigt att de dyker upp. Där det känns som de inte hör hemma utan att man ibland får känslan av att de som drar igång denna debatt i just den tråden. ja jag vet inte, kanske gör det för att få igång en debatt. Eller kanske försöker få in ett ämne de brinner för även om det inte riktigt är rätt plats för detta.

För det finns ju rätt och fel plats/tillfälle att prata om vissa saker. en sak som jag gärna pratar om kan ändå kännas irriterande om den dyker upp i "fel" sammanhang om man säger så.
Jag har inget emot att tex, prata om religion. men är jag i debatt om hundmat kan jag bli lite irriterad om någon drar in religion i det :)

Detta är i alla fall något som jag ibland märkt av. inte bara på detta forum utan det är ganska vanligt förekommande.
Måste dock säga att jag tycker att i överlag är folk här rätt bra på att hålla isär sådana saker.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Läser alla, alla svaren, eller babblar ni bara på nu? För, även om det är lite svar på tal gällande vissa frågor så är mycket redan sagt och, ja, jag vet inte riktigt vart alla är på väg med det här längre.
Jag läser alla poster, då är det rätt tydligt vad som pågår, men lite svårt annars och ganska poänglöst. Nu slutar jag med det dock, eftersom ingen annan verkar göra det och då går det bara runt runt runt. Men ha så kul, bara ni är lugna.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
.113;n151126 said:
Men ha så kul, bara ni är lugna.
Oj ja kul har jag. älskar att få leka viktigpetter och i alla fall i min egen fantasi blända alla andra med mitt blixtrande intellekt och briljanta och insiktsfulla kommentarer

Även om jag själv inser att oftast så framstår jag nog mer som ett stolpskott. än som briljant. men detta väljer jag att blunda för. Det blir mindre pinsamt om jag blundar för just det faktumet :)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,186
.113;n151126 said:
Läser alla, alla svaren, eller babblar ni bara på nu? För, även om det är lite svar på tal gällande vissa frågor så är mycket redan sagt och, ja, jag vet inte riktigt vart alla är på väg med det här längre.
Jag läser alla poster, då är det rätt tydligt vad som pågår, men lite svårt annars och ganska poänglöst. Nu slutar jag med det dock, eftersom ingen annan verkar göra det och då går det bara runt runt runt. Men ha så kul, bara ni är lugna.
Visst, diskussionen går mest runt i samma hjulspår - precis som sådana här diskussioner brukar göra.
Folk har redan sagt sin åsikt. Ingen har lyckats övertyga någon annan att byta åsikt. Samma argument förekommer om och om igen för att det finns inte så många andra argument att komma med.
Så småningom kommer folk att trötta och diskussionen somna in - tills nästa vända där i stort sett samma personer kommer att delta med samma argument som nu, varpå den återigen går runt några varv tills folk tröttnar - och så vidare, och så vidare.
 
Top