Nekromanti Kan folk tagga ner lite nu

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
anth;n151827 said:
Um, jo. Du pratade om antalet inlägg och antalet visningar inte inlägg per dag. Vill du prata antalet inlägg/dag, så absolut; där är jag övertygad om att synligheten är en stark faktor.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster;n151831 said:
Um, jo. Du pratade om antalet inlägg och antalet visningar inte inlägg per dag. Vill du prata antalet inlägg/dag, så absolut; där är jag övertygad om att synligheten är en stark faktor.
Just eftersom den ena tråden funnits i en månad och den andra i tre dagar kan jag ju inte jämföra dem totalt.
Även om en tråd funnits i en månad så måste jag se hur den såg när den funnits i tre dagar för att kunna jämföra den med en annan tråd som bara funnits i tre dagar.

Faktum är att jag kommer ihåg att jag tittade på antalet inlägg i RasmusLs tråd runt 06-07 januari. Då hade den någonstans mellan 2000-3000 visningar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
anth;n151837 said:
Just eftersom den ena tråden funnits i en månad och den andra i tre dagar kan jag ju inte jämföra dem totalt.
Även om en tråd funnits i en månad så måste jag se hur den såg när den funnits i tre dagar för att kunna jämföra den med en annan tråd som bara funnits i tre dagar.
Ja precis, så därför är antal inlägg per dag mycket bättre att titta på än totalt antal inlägg och visningar. Nu kan vi ju dessutom tillägga att "Diksussionen behövs" har ytterligare en sak som väger till dess nackdel och det är att Gureghs trådflytt sabbar visningen helt och off topic-forumet visar konstant Krilletråden med senaste svar av Chrull som senaste inlägg där. Det gör att man faktiskt måste öppna forumet för att se om det dykt upp något mer (såvida man inte märker alla kanaler som lästa och börjar om därifrån).
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
anth;n151739 said:
Ja, vi diskuterar exakt samma sak idag som vi gjorde för fem år sedan, utan att ha kommit någonstans. Vi har inte ens kommit ett litet steg på vägen.
Vet inte hur det är för andra. Vet inte om detta förändrat någon överlag. om det gjort någon märkbar skillnad i världen eller ens inom rollspels sammanhang
Vet inte ens vad som ska räknas som ett steg på vägen ens

Men vad jag vet är hur det personligen påverkat mig. Även om jag inte kan säga att jag blivit en annorlunda människa så har dessa diskussioner i alla fall ibland get mig nytt perspektiv på saker.

jag har läst folk som hävt ur sig löjlig smörja enligt mig. Åt båda hållen så att säga. Jag har läst inlägg där folk tagit upp vad som enligt mig är otroligt löjliga argument. klagat på saker som jag finner löjliga. Men det har även tagits upp saker som varit vettiga, saker som jag faktiskt inte ens tänkt på förut. ibland "bara" småsaker. Ibland viktigare och större saker

Även om dessa diskussioner inte lett till något avgörande och fortfarande kommer att fortgå. så har de i alla fall gjort skillnad för mig. kanske ingen jätte stor skillnad som förändrat mig drastiskt. men i alla fall fått mig att inse vissa saker. ändra uppfattning om andra. och se saker ur andra perspektiv. och reflekterat över saker jag aldrig reagerat över tidigare. Tvingat mig att omvärdera vissa saker och så vidare

Och som sagt vet jag inte vad som räknas som ett steg framåt för andra eller generellt. men för mig har det lett till att jag tagit en del steg personligen. ibland vacklande och ibland väldigt små steg. och ibland till och med ett steg eller två tillbaka, men lika förbannat har det varit steg :)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Rymdhamster;n151845 said:
Nu kan vi ju dessutom tillägga att "Diksussionen behövs" har ytterligare en sak som väger till dess nackdel och det är att Gureghs trådflytt sabbar visningen helt och off topic-forumet visar konstant Krilletråden med senaste svar av Chrull som senaste inlägg där. Det gör att man faktiskt måste öppna forumet för att se om det dykt upp något mer (såvida man inte märker alla kanaler som lästa och börjar om därifrån).
Prenumerera funkar. Då blir du noterad om något hänt i tråden...

Cog.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Reddokk Fheg;n151846 said:
Vet inte hur det är för andra
[...]
Men vad jag vet är hur det personligen påverkat mig.
[...]
ibland vacklande och ibland väldigt små steg. och ibland till och med ett steg eller två tillbaka, men lika förbannat har det varit steg :)
Återigen: jag diskuterar inte enskilda individer, utan hela forumet.
Jag är själv den förste att erkänna att jag inte är densamme som jag var för fem år sedan.
Men om du letar reda på fem år gamla genusdiskussioner på gamla forumet så skulle de lika gärna kunna vara skrivna idag.

Ja, jag medger att en liten skillnad finns: hade just den här tråden skapats för fem år sedan så hade den varit låst innan vi kommit upp i hundra inlägg och c:a fem personer hade blivit bannade av vad de skrivit i tråden - så liiite skillnad kan jag se på forumet över tid. :)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,547
Location
Slätta
anth;n151803 said:
Även om det inte stämmer in på just dig betyder det inte att jag har fel.
Det beror väl på vad du anser dig ha rätt om. ;)

Den här tråden handlar om rutan uppe till högar i forumet som heter "Senaste inlägg" och vad som ska synas i den rutan.

Det är på den frågan som jag svarar "nej".

Jag personligen tror till exempel att anledningen till att Tsianphiels tråd har lägre svarsfrekvens är primärt på grund av:
1. Alla håller med. Diskussionen är viktig. Ingen går in i den tråden och säger "nähä, det är inte alls viktigt!".
2. Vi är alla lite trötta på det här nu.

Jag vill inte att vi bagataliserar det hela till "vad som skall synas i rutan". Det är inte alls det jag har pratat om. Jag har pratat om (dåliga) sätt att försöka undvika att vi trashar "fel" (läs fel med välvilliga glasögon, snälla) trådar med ämnet som vi har svårt att diskutera. Visst fan skall svåra diskussioner kunna få synas i senaste inlägg?!

Nu tackar jag för mig i den här tråden, ha en god helg alla underbara människor.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
anth, du lär väl ha kommit i kontakt med lean/TPS-varianter av olika slag (?), vad händer om du kör en 5 why på detta? Jag har gjort det tre gånger men landar aldrig i att "Senaste inlägg" är grundproblemet.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
anth;n151861 said:
Återigen: jag diskuterar inte enskilda individer, utan hela forumet
Ja men "forumet" är ju i grund och botten en hel bunt individer. och för att förändra en grupp med individer. Måste de enskilda individerna förändras. och om endast ett fåtal har förändrats så innebär det ju att gruppen som helhet förändrats med. även om förändringen är mindre märkbar när den sprids ut bland en hel grupp

och över 5 år har det säkert kommit hit nya individer som inte har någon aning om vad som sagt/skrivits tidigare. och så länge diskussionen fortskrider är det ju i sig en förändring och ett steg framåt även om många saker upprepas om och om igen och att den i vissa lägen verkar stagnera och det känns som man inte kommer någon vart.
Skulle diskussionen upphöra. DÅ skulle det bli ett riktigt stillestånd :)

Ps: Out of Topic. Vist fan är STILLESTÅND ett rätt konstigt ord? eller är det bara jag som är konstig? :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
anth;n151861 said:
Återigen: jag diskuterar inte enskilda individer, utan hela forumet.
Jag är själv den förste att erkänna att jag inte är densamme som jag var för fem år sedan.
Men om du letar reda på fem år gamla genusdiskussioner på gamla forumet så skulle de lika gärna kunna vara skrivna idag.
Well... men vad spelar det för roll?

En skola är ju typ den samma år efter år. Det som byts ut är eleverna och det som förändras är ju att antalet personer i världen som faktiskt vet något vettigt ökar på grund av det.

(OBS - en optimistisk bild av vad forumet och skolan åstadkommer)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth;n151739 said:
Den här trådar går mest runt i cirklar och vi diskuterar samma sak om och om och om igen, som vi gjorde för en månad sedan, för tre månader sedan, för ett år sedan. Ja, vi diskuterar exakt samma sak idag som vi gjorde för fem år sedan, utan att ha kommit någonstans. Vi har inte ens kommit ett litet steg på vägen.
Till viss del är det så. Och det är till viss del beroende det att det över tiden handlar om olika personer. Och till viss del, att lite samma personer för en långsiktig form av "obstruktion" mot förändring.

Och de lyckas, iaf delvis, i så motto att vissa saker hela tiden tvingas "starta om".

På det sättet skiljer det sig från en konstruktiv diskussion, i ett slutet, kontrollerat sällskap där alla delar samma utgångspunkter och har samma mål.

MEN, i det är det liksom ingen skillnad mot 75% av trådarna på detta forum. Låt vara att versionssiffran i exvis D&D nu står på 5 snarare än 4 eller 3,x - men till dels handlar de trådarna som nu väcks där också om samma frågeställningar, samma funderingar, samma förslag och samma regelklur som de gjorde tidigare.

Och så vidare.

Det har inte det minsta att göra med det här ämnet eller detta underforum. Det har att göra med den miljö där diskussionen förs.

I vissa avseenden har saker hänt. Inte nödvändigtvis här, dock. Men under den tid som dessa diskussioner förts, här eller på våra äldre plattformar, så har en del människor gjort andra saker och tänkt andra saker än de skulle ha gjort annars.

Det kan vara som spelare i en grupp, där de hållit inne med en kommentar eller ändrat på vad de skulle ha sagt, för att de är lite mer medvetna om att vissa skämt kan såra på ett sätt som de förut inte insåg.

Det kan vara som spelledare, som inte presenterar kvinnliga SLP lika stereotypt som tidigare. (Ja, kanske rent av inte heller enbart stereotyper bland manliga SLP?)

Det kan vara i valet av bilder och illustrationer, som spelmakare.

Och så vidare.

Du verkar ha haft helt orealistiska förväntningar på "vad som ska hända", av olika forumdiskussioner. Särskilt som någon konsensus inte har uppnåtts.
 
Top