Nekromanti Kampanjvärldar, kampanjvärldar...

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Funderar på att skriva ihop några utkast till kampanjer till Parallel Worlds, mitt lilla universalrollspels-projekt...

Frågan är:

Är det några historiska perioder ni skulle vilja spela i som har blivit eftersatta i rollspel? Skulle det vara coolt att spela assyrier år 600 fkr, irokes år 1700 eller FLN-algerier på 50-talet? Kom med förslag. Även icke-historiska kampanjidéer emottages tacksamt!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kolonialtidens Amerika saknar jag verkligen. Fast det kanske beror på att jag har läst Den siste mohikanen för mycket.

...helt off topic - jag försökte läsa den på engelska häromsistones, och jävel, det var inte lättläst engelska, om man säger så. Det var nästan svårt att förstå hur någon kunnat läsa igenom den så att den blev en klassiker i första rummet.

Annars är det ont om historiska epoker som jag saknar i rollspel. Rent praktiskt så är det väl egentligen bara några få tidsperioder som jag har lockats av, och oftast så beror det på coola stårysar som utspelar sig då. Exempelvis så består mitt intresse av Western i princip av en klase western-rullar med Sergio Leones epos främst, och intresset i medeltida England kommer från Ivanhoe och Robin Hood. Samma sak gäller väl i princip Den siste mohikanen och kolonialtidens Amerika. Det är mer stårykoncepten som lockar än miljöerna i sig.

Icke-historiskt så skulle jag gärna se ett slags science fantasy-Mars, med barbystade ökensessor, trebenta krigsmaskiner, ridödlor, kanaler, svärd och laserpistoler. En döende värld, där forna tiders teknologi blir mer och mer sällsynt och svårare att underhålla - knappt någon vet hur man underhåller en kanalsvävare, och ännu färre vet hur man bygger en - och knappa resurser leder till svåra konflikter. Ett molntäckt träsk-Venus utgör dessutom en möjlighet till alternativa miljöer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Stenålder ÄR ju coolt... lie inne på det med...

Maya har ju det problemaet att sedan man lärde sig tyda skriftspråket har man fått omvärdera allt om det folket... så det gäller att läsa på. Fast dom är ju betydligt coolare som blodtörstigt krigarfolk (den nya tolkningen) än fredliga newage-astronomer (den gamla tolkningen) ;-)

1800-tal.. lite åt Draug-hållet eller?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Franska Revolutionen och Napoleonkrigen. Mer potential för actionlir och intriglir och stora draman med spioner, officerare och engelska flottan kan väl inte finnas?

Hornblower, Master and Commander, Waterloo och Napoleon! Vinst!


Storuggla, and the hats are nice
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag är svag för John Carter, det var det första "fantasy" jag läste, till och med innan Bilbo och Narnia. Och man slipper dom där jävla trollkarlarna...
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Slår ett slag för tid som inte finns

Ukroni är ett ämne som fascinerar mig, alltså "tänk om"-scenarion. Där finns hur mycket som helst att fantisera ihop kampanjvärldar av. Tredje Rikets vinst i 2VK brukar vara vanligt, så det tänker jag inte föreslå, men kanske istället Roms fortsatta existens (säg 2000 e Kr), att kristendomen aldrig slog igenom, en extrem atomålder ("coming up - kärndriven kaffekokare"), att Djingis Khan erövrade Europa, att Amerika aldrig upptäcktes, att världskommunismen segrande, etc. Annars kan en mystisk kolonialtid i Amerika vara spännande.

(Edit: Stavning)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Sjukt bra idé!"

Jag vet. Jag sitter och längtar efter ett spel som hanterar ett örlogsfartyg under napoleonkrigen som ett covenant i Ars Magica, men ingen skriver det. :gremmad:


Storuggla, analfabet
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
FLN-algerier på 50-talet
Just den settingen kanske inte är världens mest lockande, men partisaner och motståndsrörelse som koncept är en underskattad setting. Action, drama, interaktion och manipulation i en härlig blandning. Mycket rollspelsvänligt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Just den settingen kanske inte är världens mest lockande, men partisaner och motståndsrörelse som koncept är en underskattad setting. Action, drama, interaktion och manipulation i en härlig blandning. Mycket rollspelsvänligt."

Och framförallt kan man spela Rene Artois som driver Café Rene :gremgrin:


Storuggla, gruber and his little tank
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Skandinavisk bronsålder, högar, bronsföremål (utöver standardbucklorna under vikingatid).... underliga dräkter... Kultsaker... öhum förlåt mig... insnöad arkeolog här bara....

Skandinavisk sen bronsålder början av järn... antydningar av amazoner... härskande kvinnor....
- saken är den att det under vendeltid finns ett flertal kvinnor som är gravlagda med spjut och andra så kallade manliga attribut i Båtgravar... så jag kan inte låta bli att tänka amazoner... hm... var det inte Tasitus som skrev något om det...

Annars borde det finnas en uppsjö andra...
Mayafolket
Inkafolket
Äsch, nu kommer jag inte ihåg vad och var det gamla jättekomplexet i stadsstil låg och inte heller hur gammalt det var. Typ någonstans indien eller längre ner. Jätteområde med stora tempelruiner, vattenvägar och vattenförsörjningar mm... Var det Ank... eller... äsch...
Kina vs Mongoler
Island... med basis i de gamla isländska sagorna... stämning korpen flyger? :gremsmile:
Kelter... fram för fler kelter. :gremsmile:

Som sagt det finns massor juh!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Bondefantasy kaske skulle kunna vara något? Eller industialiseringsfantasy (fast det är väl steampunk). Fogelströms "Mina drömmars stad" eller Martinssons "Vägen till klockrike"... fast fantasy liksom.

Eller det behöver inte ens vara fantasy. Det kan vara en vanlig historisk setting. Epoken är ju fylld med mirakel redan som det är.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Om du vill ha svenska anknytningar så har jag länge väntat på ett spel baserat på Ewert Taubes visor. Fritiof Andersson, fartyg i söderhavet, främmande hamnar, mustiga fyllor, stormar, vackra kvinnor, hederliga knytnävsslagsmål. Helt oexploaterat koncept med enorm potential.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har faktiskt funderat på att göra ett FILMMANUS baserat just på det! "Möte i monsunen"... fast börja storyn tidigare (när han åker in för han slagit ihjäl "negern" som ung matros) och sluta vid "Tango i Nizza"...


är förresten suvvé för en kampanj till Lemuria ;-)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag har faktiskt funderat på att göra ett FILMMANUS baserat just på det! "Möte i monsunen"... fast börja storyn tidigare (när han åker in för han slagit ihjäl "negern" som ung matros) och sluta vid "Tango i Nizza"...
Coolt! Jag kan inte fatta att ingen gjort det tidigare, Taube är en sån grundmurad del av det svenska kulturarvet. Jag tror inte att det skulle vara svårt att sälja in ett sådant manus till SVT. Kanske en miniserie?

Man skulle till och med kunna tänka sig en ung Taube som en sidoroll, som ser de här händelserna och talar med personerna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Äsch, nu kommer jag inte ihåg vad och var det gamla jättekomplexet i stadsstil låg och inte heller hur gammalt det var. Typ någonstans indien eller längre ner. Jätteområde med stora tempelruiner, vattenvägar och vattenförsörjningar mm... Var det Ank... eller... äsch...
Inte det, men en besläktad idé:

En alternativ värld, där man har den historiska ökenstaden Petra med dess enorma klippfasader uthuggna direkt ur det rosenröda berget. Dörrarna är ofta 10 met höga och leder till rum som är skalade därefter. Blanda detta med antingen nephilimmyten eller med någon annan myt om gudar/titaner/jättar på jorden.

I en sådan värld så lever titanerna (vi kör på det ordet så länge) i de enorma fasaderna, medan människorna lever som deras tjänare/undersåtar/slavar i staden. Beroende på hur man lägger upp det så finns det mycket möjligheter till spel, allt från intriger till äventyrande, gladiatorer eller rebeller, ångest eller sense of wonder.

Eftersom staden till stor del finns kvar så är det dessutom inte så svårt att få illustrationer. De magnifika, ståtliga fasaderna lämnar ingen oberörd. Jag har några tusen bilder tagna där, men tyvärr är min internet för den webservern för närvarande effad, så det är inte lönt att länka till dem.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Bysans/östromerska riket under krigen mot perserna och innan islams uppkomst. Civilisationens sista bastion, barbarerna härskar i väst och norr, österut finns arvfienden. Krig, handel och intriger florerar...

/Rax, på besök från verkligheten
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Europa under folkvandringstiden (och jag hoppas på att någon kommer och slår mig på fingrarna och berättar för mig vilket spel jag ska köpa!)

Annars spännande barnsagor med "isolerade världar" och inga vapen (annat än hos skurkarna).

- Zire
 
Top