Nekromanti Kampanjvärldar, kampanjvärldar...

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
visst är det bra? finns massor man kan göra av det... Musikaler är inte min grej till exempel, men det skulle det funka som också.. såklart.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag är på! Byzans rockar fett. Ikonoklaster, pelarhelgon, arianer, nestorianer, kyrkomöten som urartar i slagsmål, intrigerande adelssläkter, intrigerande partier på cirkus, slemma barbarer, utpetning av ögon och titlar i stil med strategos! Rock on! För övrig inspiration, se Bysans Historia av Alf Hendriksson.


Storuggla, grekmedeltid
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tja, eftersom alla andra spionspel satsar på att emulera James Bond:
The Sandbaggers, vilken tjänade som inspiration för Greg Rucka när han skapade Queen and Country.
Fast i Sandbaggers är huvudpersonen inte en agent utan en byråkrat. Finns för få byråkratimardrömsrollspel.


Storuggla, trist sill
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Alltså, vad jag skulle vilja spela nån gång & framförallt se i nån kampanjvärld är alla desa som ses som "bad guys".
Att få spela dessa & ha lite kött på benen om detta & kanske få channsen att spela det hela.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,499
Location
Stockholm
Nä, EGeNTLIGEn, vill ja se en cirkussetting. Rollpersonerna är cirkusarbetare i en stor internationell cirkus någon gång på 1800-talet.

(Jag kan även tänka mig en fantasy-cirkus).

Starke män, konstiga lokalbefolkningar, förrymda djur, skäggiga kvinnor, akrobattvillingar!!!!!!!!!
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Troberg är färgblind (titeln ot men inte resten)

Förlåt, men det bilder jag sett av Petra så känns inte färgen rosenröd direkt rätt...:)

Petra däremot verkar verkligen vara ett ställe som man skulle kunna bygga på... med lite extrainspiration från säg mumien... (vet inte riktigt vilken av filmerna det är när man åker "luftballong" över en flod som rinner längs samma typ av bergsklyftor som Petra ligger vid... eller förväxlar jag stad nu)

Försvarsverk av moder natur säger jag bara. :gremsmile:

Mmmm. Jag gillar idéen seriöst... kanske för att jag drömmer om att resa dit...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Om man begränsar området lite så ligger Angkor Vat och Angkor Thom (finns några till men de är de mest kända och jag orkar inte slå upp i mina gamla kursböcker) i samma område, dvs Khambodia, och är båda städer från khmerrikets höjdpunkt. (Medeltid då alltså, inte 1970-talets röda khmerer...) Sen var väl det stora undret och nyckeln till deras ekonomi inte att de byggde justa tempel utan de stora vattenmagasinen som möjliggjorde befolkningskoncentrationen, minns ngt om en 8x1 kilometer stor stenbassäng som byggdes i närheten...

Sen så finns det ju lite skoj tempelrester från andra områden i Sydöstasien, på Java t ex.

Dock, frånsett från templen så är ju sydöstasien utanför Kina och Japan något som man lånar alldeles för lite ifrån, jag gjorde ett försök att ge invånarna i Stora Arkipelagen i Eon rätt mkt drag från Java/Indonesien.

Mvh / Phelan
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Troberg är färgblind (titeln ot men inte resten)

Förlåt, men det bilder jag sett av Petra så känns inte färgen rosenröd direkt rätt...:)
Det beror väldigt mycket på hur solen ligger och var man tittar. Färgen varierar mellan rödtonad sandfärg till röd som gravad lax. När jag fixat min server ska jag länka till bilderna. Man bör verkligen spendera minst en dag där för att se stället i olika ljus (färgerna är bäst morgon och kväll, när solen står som högst blir de rätt utbrända), fast på en dag hinner man bara ta en snabbtitt på de stora sevärdheterna. Man kan lätt stanna där flera dagar. Jag har varit där totalt fem dagar och har fortfarande inte hunnit till de två muséerna...

Försvarsverk av moder natur säger jag bara.
Japp. Måste vara näst intill ointagligt medan muren längs två sidor fortfarande var intakt.

kanske för att jag drömmer om att resa dit...
Säg till om du behöver tips inför en sådan resa. Jag rekommenderar också en dag i Jerash, en mycket välbevarad stad av grkiskt-romerskt-byzantinskt-nabateanskt ursprung (det mesta där har passerat genom så många kulturer), fästningen i Karak, en tur i Wadi Rum och snorkling i Aqaba.

Flyg tur och retur kostar cirka 5500 reguljärt, hotell med bra standard (men inte lyx) 300 per natt, hotell aningen bättre än vandrarhem för 60 spänn, restaurang som snabbmat i Sverige, lokal snabbmat (som är rätt säker att äta, även om man trots allt har att göra med en främmande bakterieflora och kan ha otur, fast jag klarade mig i två år) kostar en spottstyver, hyra bil 1500 för en vecka plus snorbillig bensin, sovernirer och hantverk är mycket billigt, så billigt att man blir förvånad varenda gång man frågar om pris. Hotell, turistprylar, hantverk och bil är prutbart.

Två veckor är en lagom vistelse, med en vecka i Amman. Rekommenderar att man ser den romerska teatern (bästa stället att handla turistprylar, både när det gäller sortiment och pris), citadellet, Jabal Hussein, Swefiah och promenerar lite på stan. Man behöver inte vara rädd för dåliga områden och sånt, man är alltid säker och det finns alltid taxis (cirka 1kr/minut eller så) om man går vilse. Testa gärna kafeer eller pubar med lokal livemusik, allt från traditionell till rock. Sedan tar man en endagstur norrut till Jerash, en dagstur ner längs Kings Highway (spektakulära vyer) till Karak och vidare till Aqaba för ett par dagars bad, snorkling och avslappning och en titt på fortet i Aqaba som Lawrence tog grån turkarna och en lyxmiddag på Royal Jordanian Yachting Club (cirka 200 per skalle, beroende på hur bra vin man köper). Sedan åker man till Wadi Rum och tar en jeeptur där, och på eftermiddagen åker man vidare till Petra och får med lite tur en vacker solnedgångsvy (den jag hade i mitt sig tidigare). Spendera två dagar där, åk sedan upp mot Amman igen längs döda havet. Stanna och bada där, det är en sån där grej man ska ha gjort. Är man intresserad av arkeologi eller religion så kan man stanna till vid utgrävningen av platsen där Jesus döptes vid norra änden av döda havet på vägen tillbaka till Amman.

En sådan resa ska inte behöva kosta mer än 13000 per skalle om man är två. Då är flyg, boende med bra standard, mat (en restaurangmåltid per dag), bil och inträden inräknade. Lägg på några tusenlappar för shopping och ett par till just in case. Inte så farligt tycker jag.

Blir man dessutom inbjuden på en lättlunch hos min chaufför så behöver man inte äta på en vecka...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Troberg är färgblind (titeln ot men inte reste

ja.. blir man bjuden av en arabisk familj behöver man inte vara orolig för att inte bli mätt... jjääävlar vad mycket sjukt god mat de brukar lassa fram!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Rosenröd!

Och hör sen! Åtminstone så rosenröd som sten kan bli.





Det spelar dock rätt stor roll när man tar bilderna. När solen står högt så blir färgerna utbrända och platta.
 

Anders_S

Veteran
Joined
25 Oct 2006
Messages
2
Location
Göteborg
USA: s storstäder, tidigt 1900-tal. Det är innan förbudstiden, så den organiserade brottsligheten är långt ifrån lika utbredd och mäktig.
Eliten är fortfarande extremt homogen, både socialt och etniskt, och även om man som italienare, irländare eller östeuropé skulle komma upp sig rent ekonomiskt så är man i elitens ögon just inget mer än en uppkomlig.
Fackföreningarna är svaga och arbetarna är i vissa fall knappt något mer än offer för rena rama rovdriften. Irländarna är vita nog för att bli poliser, Italienare och Östeuropéer lär sig snart att de har det bättre än de svarta.
Spelet ska fokusera främst på slummen och på dem som rör sig utanför lagens råmärken, den ”fina” världen ska väl i det närmsta vara en myt.
Som sagt, mer ”Once upon a time in America” och tillbakablickarna i Gudfadern II än ”De omutbara” och ”Scarface”, och de enskilda gudfäderna påminner mer om fattiga feodalherrar än krösusar med lyxvillor.
Det skulle jag vilja spela.

I övrigt, och som nämnts tidigare:
Folkvandringsrollspel!
Gerilla - lir!
Bysans! Bysans!
Trobergs Petra!
 
Top