[Kampanjvärld?] Uluth, staden som alltid sover

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag har ägnat några timmar åt att banka ihop en kampanjvärld utifrån några infall jag fick i förra veckan. Huvuduppgiften för mig var att se om jag kunde beskriva något överskådligt och samtidigt ge tillräckligt mycket information för att det skulle gå att förstå ungefär vad man kan göra i världen, vilka hot som finns, vilka konfliktytor som finns och vilka möjligheter till äventyr som kommer av bara farten.

Jag vet inte vad det ska bli av det, om det ska bli något av det och om det mot förmodan blir något av det som blir det nog något Into the Odd-aktigt (med vissa Chronopia-tendenser). Inga av namnen (mer än "Uluth") eller begreppen jag hittat på är googlade och jag har knappt korrläst. Jag dumpar det här. Om någon läser och tycker det är ballt är det en bonus. Hittar jag på något mer hamnar det väl här. Om någon skulle få för sig att få feeling och beskriva nya saker eller spinna vidare är det bara välkommet. Om något verkar knasigt är det nog för att det blivit fort och fel (och därför kan förbättras!).

Utgångspunkten är en större stad med godtyckligt ledarskap under en (eventuellt) pågående undergång. Eventuella likheter med pågående processer i vår verklighet kom till av en slump (eller från mitt ... undermedvetna ...).

***​



uluth.png
I mitten av Det sista riket ligger Uluth, staden som alltid sover, och i mitten av Uluth finns Oneirotoriet i vilket Almodovar projicerar sina drömmar mot byggnadens välvda innertak. Runt honom vakar de tretton ministrarna vilka alla söker tolka härskarens splittrade inre och är hans ställföreträdare i Uluth och Det sista riket. Där någon ser ökade pålagor ser en annan fotfolkets frigörelse, där en ser visioner om Uluths framtid ser en annan varningar om det som varit. Ministerrådet är aldrig enigt och Almodovar säger inget. Han har sovit i över åttahundra år, uppkopplad mot Oneirotoriets kugghjulsmaskineri där kolvar och pistonger ständigt pumpar som snarkningar ekande genom staden. Kring bordet pågår en utdragen maktkamp, nya ministrar har ersatt de gamla mellan varje möte, inte sällan efter att någon funnit sig ätande av bottenmalens brustna fjäll eller fallande ut från något av stadens många höga torn. Det ryktas även om att Almodovar själv är döende, att missljud och felkoder vittnar om att ett tronskifte är i antågande.

Genom den enda gluggen mot omvärlden kan ibland kristallbabianernas skrän störa arbetet i Oneirotoriet. De kom från Bandirasmassivets tallbevuxna klippor i norr och lade snart hela det gamla kyrkokvarterets tornrika byggnader under sig, men då hade religionen och alla de begravda helgonen redan förpassats till glömska till förmån för drömmarna, bara de äldsta minns ännu Korat den burdusa och hennes vidlyftiga inflytande på befolkningen. Då och då gör den bockberidna högvakten attacker för att driva babianerna på flykten, men det är snarare de moträder babianerna utsätter de närliggande kvarteren för som sätter några spår. I rännstenen ligger sedan den kristalliska pälsen vilken smulas till stoft och letar sig in under huden på dem som är giriga eller oförsiktiga nog att ta den i sina händer.

Uluth är en i det närmaste sfärisk stad. Oneirotoriet och de torn och spiror som kan skymtas över staden från Bandirasmassivet i norr till Honungshavet i söder utgör stadens hjässa, men till stadens bottenskikt letar sig varken högvakt eller solljus eller Oneiratoriets pulserande oljud. I stadens buk finns industrierna vilka sysselsätter merparten av stadens befolkning för alla som inte har en särskild tjänst eller på annat sätt håller sig undan ministrarnas påbud blir tilldelade en plats i den tillverkning som förser stadens invånare med näring, kläder och andra förnödenheter. Störst är det komplex där maten processas ur slam från Uluths fem underjordiska floder Sert, Vinan, Beruch (där bottenmalen hör hemma), Alierva och Hybarb. Floderna flyter mot Honungshavet och de mest dumdristiga sjösätter sina undervattensflottar byggda av tunnor och storslagna förhoppningar i någon av strömmarna för att kanske nå havet och de skatter som antas finnas där och färga vattnet gyllene. Från buken skjuter tunnlar in som spröt i marken. Fukt och mörker håller alla utom de mest våghalsiga borta från grottorna, men bland repslagarna pågår en tävling om att göra det längsta och tåligaste repet med vilket gångarna kan utforskas. Ingen vet vad som finns där mer än möjligen planetens mitt. Somliga talar om urtidsdjur vilka svaldes av jorden under den tredje jordvikningen, andra menar att syret som skänkte helgonen sina krafter mynnar därifrån. Från dårarna hörs rop om att de leder till andra världar eller andra tider långt bortom Almodovars eller någon annans fattningsförmåga. Oavsett vilket har ingen som firats bortom synhåll någonsin kommit tillbaka.

I Uluths absoluta mitt finns marknaden vars kryddor lyckligtvis kan användas för att dölja industrimatens själadödande smaklöshet. Där samsas hälare med lyxkonsumtionens underblåsare och de arma vars öden tvingat dem att söka lycka eller olycka på valvgångarnas kalla stengolv. De behov som inte täcks av bukens industrier kan tillfredställas här för den som har råd. Bortsett från kryddor kan man bland varorna hitta linser i spunnet glas som återspeglar tiden, byggsatser av ihåliga ben och fjädrar stöpta i tårar som kan byggas till vingar, instrument för att mäta luftens densitet, Uluths aktuella omkrets och färgåtergivning i ögon. Till marknaden tar mormödrar med sina barnbarn för att visa dem allt det fantastiska de sannolikt aldrig kommer ha råd med men som där, och bara där, är inom armslängds avstånd. Av hävd har marknaden också varit Omnibolagets främsta arena, en organisation som sakta men säkert försöker urholka ministrarnas självsvåldiga styre och ersätta Almodovar och hans hov med ett företagsvälde. Bolaget styrs av en ljusskygg styrelse vilken aldrig visar sig och kanske inte finns, det ryktas om det, men deras representanter är aldrig mer än en husknut bort.

Det finns fler pretendenter som lystet riktar sina blickar mot Oneriotoriet och önskar ersätta en drömmare med en annan, vilket i de allra flesta fallen huvudsakligen är ett tecken på bristande omdöme, men det största hotet mot Almodovar och Uluth är den vildmark som år för år äter sig allt närmare stadens kärna. För elvahundra år sedan låg Uluth vidsträckt med täta band med omkringliggande riken. Nog fanns bestarna och skogarna även då, men inget hade ännu hunnit vittra sönder. Av någon anledning började så vildmarken expandera, en rot, en gren i taget. Byar och vägar och städer blev till ruiner om spår alls lämnades kvar. Krets efter krets i Uluths cirkulära stadsbild, först av annekteringar likt kristallbabianernas, sedan av växtligheten som satte rot i varje tänkbar spricka. Det är en långsam process men ingen har ännu funnit någon bot. De äventyrslystna ger sig in i de överbevuxna kvarteren i jakt på kvarglömda rikedomar men återvänder oftast lemlästade men med historier om strutsliknande fåglar som sträcker sig till trädtopparna, köttätande rankor som griper tag om ben och armar, sabeltandade rhinodoner stora som hus och ormar som med gapen vidöppna ligger i grottor och väntar på byten. Somliga ministrar utbrister “vad var det vi sa” när berättelserna löper utmed Uluths gator, från mun till öra, igen och igen.

Vildmarkens framryckningar har satt människor på flykt och över sekel har Uluth blivit ett hem för dem som en gång var vildmarkens och bygdens folk men snabbt blev en naturlig del av staden, om än sällan helt friktionsfritt. Både familjer och idéer blandas trots allt för alla vet att så länge Uluth ännu står så är alla människor, oavsett folk, i någon mån beroende av varandra.

Först att söka sig innanför murarna var slättlandets gishker, det folk som blekts av en obarmhärtig sol till närapå genomskinlighet och som i stadens kärna mer fylldes av valvens dunkel, ljuset bor dock kvar i deras ögon. De värdesatte öppenhet och nyfikenhet och med deras intåg ställdes frågor av annat än illvilja. Plötsligt stod människorna sida vid sida och blickade åt samma håll och kunde på så sätt utvecklas tillsammans. Däremot är det kanske dem som haft svårast att anpassa sig efter stadens ordning och industrialisering.

Solackernas migration var av det långsammare slaget, deras folk sträcktes ut som ett gummiband mellan byarna och staden, deras koncept om vad som var ett “hem” var mycket mer flytande än andra folks. De var ett vandrande folk, byggde boplatser men brydde sig inte nämnvärt om territoriellt ägandeskap. Solackernas främsta band är till sig själva och det stämgaffelformade bröstben som skapar en musikalisk resonans i dem. Tonhöjd och styrka kan variera över tid, men klangfärgen är individuell. När vildmarken så sakteliga gjorde långväga vandringar omöjliga tvangs solackerna att stänga in sig i Uluth. Att finna harmoni var inte lätt och många var de som i desperation slet ut sina bröstben och malde dem till stoft i hopp om att sluta höra annat än en vag tinnitus. Vissa fann frid, andra vaknade i ett värre helvete än ofrihetens bojor.

Slutligen flyttade de växelvarma hasmesikerna till Uluth. Länge stod de emot vildmarkens faror, kunde dra fördel av den expanderande växtligheten, försjönk i dvala under årets farligaste månader, men när bestarna blev allt hungrigare fanns snart bara Uluth kvar. Som senaste tillskottet och dem med synbart närmast koppling till vildmarken, spetsiga öron och vassa hörntänder, har hasmesikernas införlivande i Uluth inte varit helt smärtfri. Någon dvala tillåter temperaturen i staden inte, men årstidernas gång påverkar dem ändå. Under sommaren är de högaktiva och snabba men under det mörkare halvåret är de loja och långsamma.

Länge kallades de som sedan begynnelsen haft staden sitt hem för uluther, men när fler folk bosatte sig i staden vidgades begreppet och stadsborna kallades i stället serter efter floden som löper under staden. Deras fjälliga hy har fått historiker att mena att det från början var ett öknamn, men med tiden har det förlorat alla sådana konnotationer. Serterna är strävsamma, de har trots allt byggt staden, en sten efter en annan, till dess att den vann sin hela prakt. Delvis är det nog genom sitt prestigelösa flit som Uluths invånare kunnat flyta samman utan inbördeskrig och blodbad.

Sedan är det, ska man minnas, utöver de kroppsliga skillnaderna folken emellan större olikheter mellan individer än mellan folk. Från universitetets höga tornspiror gjordes undersökningar om folkens kynnen som inte gav några tillfredställande resultat alls för den som är deterministiskt lagd. De personer som gjort avtryck i historien är också framförallt dem som haft ett inre driv eller, betydligt oftare, råkat befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt. Om man på ett eller annat vis lyckats hålla sig borta från industriernas golv äger man än större frihet än om man fastnat i arbete, något som flera grupper söker ändra på. Arbete bör fördelas jämnt, även bland dem som ägnar dagarna åt studier, konst, politik eller förvaltning av rikedomar.

På värdhusen och teatrarna sjungs det om hjältar men viskas om undergången. Om vildmarken så småningom kommer ta över varje del av Uluth står framtiden inte särskilt högt i kurs. Frågar man någon finns det mycket värt att bevara, men svaren på hur är allt grumligare. Varken poeter eller skrävlare törs längre yvas över visioner, i synnerhet inte som ministeriet inte ser med blida ögon på dem som målar andra bilder än Almodovar. Den bockberidna högvakten har slagit ner flera mindre uppror mot både profeter som predikar hopp och de som predikar elände.

De flesta tycks dock vara ense om att Uluth, alla fel och brister till trots, är platsen där man helst möter undergången om man inte tillhör dem med något äventyrligare läggning.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Kul och stämningsfullt! Om man byter ut några namn skulle det kunna vara en version av Haragada. ;) (Vilket påminner mig om att jag borde ta tag i redigeringen av världsbeskrivningen där, men sommaren är lite för full av mer trängande projekt ...)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Kul och stämningsfullt! Om man byter ut några namn skulle det kunna vara en version av Haragada. ;) (Vilket påminner mig om att jag borde ta tag i redigeringen av världsbeskrivningen där, men sommaren är lite för full av mer trängande projekt ...)
Tack! Och ... det har jag inte tänkt på, men det bygger kanske mer på att jag inte har koll på senaste vändorna kring Haragada och tänker att det måste vara massa sand och sådant. 😅
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Tja, de senaste vändorna skrevs väl kring 2015 eller så, och visst, det ska väl vara sand, men har också varit att staden har legat på oändligt höga pelare i någon version.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Fantastiskt. Jag kommer att tänka på en del noveller av Borges, och på Moebius, och en del mer flippade Lovecraftgrejer. Drömvärlden och så.

Uluth är ett underbart namn. Älskar att han där i mitten heter Almodovar, och projicerar sina drömmar i ett tak, och att kugghjulen och pumparna låter som snarkningar. Barnboksaktigt och surrealistiskt.

Jag undrar om Almodovar är speciell på nåt sätt, och att det är därför hans tankar och planer är så viktiga, och man använder en maskin för att projicera hans drömmar i taket, så att man kan se dem och försöka tolka dem? Är han en slags Muad’Dib-figur, som styrde i tusen år och kunde förutspå framtiden, och skulle leda riket genom en framtida, allt mer akut kris? Varför somnade han? Vad är det för kraft som håller honom sovande?

Kristallbabianerna är fantastiska. Och att kryddmarknaden ligger mitt i staden. Alla de olika märkliga flyktingarna. De som bryter ut sitt bröstben. Sitter bröstbenet i en sorts skålformad hålighet i deras bröstkorg?

Vad är det med vildmarken som gör den så farlig och mäktig att den inte går att typ — tränga tillbaka. Om man har omnibolag och stadsvakt och sådär? Av någon anledning, eftersom det finns en drömmande kung mitt i alltihop, tänker jag vildmarken som en evigt nattlig skog, ett mörker som närmar sig, eller som någon sorts krälande mardrömsskog.

Jag vet inte varför med det skär sig lite för mig att folk rider på bockar, det känns så nordiskt och dvärgiskt i en värld som annars mest känns… argentinsk, eller nåt. Om du fattar. Hellre att de rider på jättekameleonter eller gaseller eller nåt. Men det är kanske en smaksak.

Och på sätt och vis tror jag det kunde vara coolt med rollpersoner som är något rätt specifikt och smalt till sin roll i staden, även om de kan vara brokig skara. Typ att alla är agenter för en av ministrarna, eller kanske för någon hemlig polisstyrka eller inre cirkel av väktare som får sina uppdrag av Almodovars drömmar, eller… jag vet inte. Samtidigt kunde det kanske vara gött att bara köra en sorts the sims i en så här småsurrealistisk värld — en grupp vänner med olika bisarra yrken och utseenden och öden, som bara försöker klara sig medan världen går under och nattskogen kryper närmare.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Och alltså, ta inte min kommentar som "det här är ju bara Haragada". Tvärtom. Det är så likt allt sådant jag gillar att jag direkt började fundera på om jag inte kunde knö in det i Terone/Elegy någonstans utan att behöva göra våld på endera kosmologin (men det mår nog bättre av att avstå). Det är ju precis något jag skulle vilja spela eller läsa. Många fina idéer av olika slag.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Fantastiskt. Jag kommer att tänka på en del noveller av Borges, och på Moebius, och en del mer flippade Lovecraftgrejer. Drömvärlden och så.
Tack för dina tankar, det fick mig att spinna vidare så det kommer lite svar på somliga av dem här.

Men först: Jag tycker om dina associationer! Jag satte mig och skrev med utgångspunkten att inte definiera särskilt mycket i förväg. Inte riktigt automatisk skrift, fast nästan. I efterhand känner jag också igen Borges i det, och Moebius, lite av Studio Ghiblis mörkare grejer (Nausicaä framförallt) och säkert Tove Jansson med, Gabriel García Márquez om han hade skrivit fantasy, kanske, rätt mycket @Dimfrost med, skulle jag tro. Och Krickdala, om än något helt annat. Att du skriver att det känns argentinskt känns också roligt, utöver Márquez och Borges finns många av mina litterära favoriter i Sydamerika. Om Uluth är ett destillat av vad som finns i mig när jag bara köttar på kan jag vara ganska nöjd, tror jag. :)

Uluth är ett underbart namn. Älskar att han där i mitten heter Almodovar, och projicerar sina drömmar i ett tak, och att kugghjulen och pumparna låter som snarkningar. Barnboksaktigt och surrealistiskt.
Drömprojektionen och "Uluth" var det första jag kom på kring detta, det som fick mig att skriva. Jag gillar det. :)

Jag undrar om Almodovar är speciell på nåt sätt, och att det är därför hans tankar och planer är så viktiga, och man använder en maskin för att projicera hans drömmar i taket, så att man kan se dem och försöka tolka dem? Är han en slags Muad’Dib-figur, som styrde i tusen år och kunde förutspå framtiden, och skulle leda riket genom en framtida, allt mer akut kris? Varför somnade han? Vad är det för kraft som håller honom sovande?
Historikerna är, föga förvånande, inte överens.

Somliga menar att Almodovar själv byggde maskinen som ett nya tidens mirakel och att han genom drömmarna trodde sig kunna finna svaret om mänsklighetens essens. Storhetsvansinne? Javisst, men ett visst vansinne får man räkna med bland storheter. Genom att åskådliggöra det inre kunde inte bara de flyktiga drömmarna bevaras utan även hjärnornas outnyttjade potential och dess länkar till allt levande exponeras i sin helhet. Genom den skulle de lära sig om såväl forntid som framtid. Illvilliga tungor menar att det var detta som fick vildmarken att slå tillbaka.

Andra menar att Almodovar sov sin eviga sömn på platsen där Uluth nu ligger långt innan första murstenen lades, och att staden byggdes runt hans evig unga kropp. Kulten som samlades kring honom då är sedan länge utdöd, försvunnen eller upplöst i alla andra folk, men spår av deras glyfer kan finnas runt Oneirotoriet och maskinen. Svar levererar han oavsett, de syns ju tydligt där i taket, det är bara tolkarna som ännu inte lärt sig alla nyanser av hans rika drömvärld.

Ytterligare någon menar att Almodovars drömmar snarare är en restprodukt och att maskinen, ja, kanske hela Uluth, egentligen har en annan funktion. Är den sfäriska staden ett gravitationsnav och det är därför vildmarken dras mot den och med den kanske även resterande universum? Är drömmarna avgaser från en enorm rymdfarkost vars syfte och mål ingen längre minns? Är människorna som bor i Uluth egentligen irrelevanta? Ministrarna uppskattar inte grundlöst sladder av den här typen.

Så, Almodovars biografi är tämligen oklar, det får man tillstå. Ser man på honom där han står fastspänd i maskinen har han inte riktigt drag från något av folken, eller lite av varje. Hjässan är genomskinlig, mer än vad gishkerna i regel är, och genom den ser man hjärnan rycka till för varje ny impuls. De fjälliga armarna låter Oneirotoriets läkekunniga mäta puls och hälsa, två slangar leder till en annan del av maskinen där blodet filtreras, syresätts och hålls i jämn temperatur för att sedan pumpas tillbaka.

Kristallbabianerna är fantastiska. Och att kryddmarknaden ligger mitt i staden. Alla de olika märkliga flyktingarna. De som bryter ut sitt bröstben. Sitter bröstbenet i en sorts skålformad hålighet i deras bröstkorg?
Jag tänkte mig nog bröstbensbrytandet som ett mer blodigt projekt, lite som på film när någon letar efter inplanterat chip i armen. Men det är en fin tanke att de är synligt placerade, att ljuden inte bara är inom dem utan att det svagt hörs från deras resonansskålar. (Ger definitivt minus på smygaslagen! ;) )

(Jag insåg att det i att kristallbabianerna kommit och tagit över stadsdelar finns en konnotation jag verkligen inte är bekväm med så måste kanske ändra. Fast babianer är häftiga. Mandriller också. Jag får klura på detta.)

Vad är det med vildmarken som gör den så farlig och mäktig att den inte går att typ — tränga tillbaka. Om man har omnibolag och stadsvakt och sådär? Av någon anledning, eftersom det finns en drömmande kung mitt i alltihop, tänker jag vildmarken som en evigt nattlig skog, ett mörker som närmar sig, eller som någon sorts krälande mardrömsskog.
En krälande mardrömsskog var nästan ordagrant vad jag tänkte. Det var inte menat så från början, men under tiden jag skrev blev det hela allt mer metaforiskt för klimatkrisens konsekvenser, vilket egentligen är strunt samma, men det ringar in lite hur jag vill att hotet från vildmarken ska kännas. Långsamt, obevekligt, svåröverskådligt. Kristallbabianernas öronbedövande tjut som ett flyglarm, en påminnelse om att allt det vilda som kommer allt närmare.

De modiga/dumdristiga som ger sig in i vildmarken ser klätterväxter som får murarna att blöda. Täta, sammanväxta trädkronor vars grenar gråter av klibbig sav. Ur förnan stiger en doft av uråldrighet, lager på lager av förmultnade löv, barr och grenar. Självlysande fingersvampar tycks nästan sträcka sig efter den som passerar, men inte kan de röra sig, eller? Ur de tjocka trädörrarna som inte tiden tagit växer tickor vars ytor utvecklat mänskliga drag, portvakter som larmar på vis bara växtlighet förstår. På håll, förhoppningsvis, hörs bestarnas tunga steg, en megafauna som brutit sig loss från proportionerna, skapat sina egna förhållanden.

Långsamheten är bedräglig dock. Över en natt kan en ny vägg täckts av murgröna eller lövverk skymtas över tak som tidigare nåddes av solens ljus. Att elda hjälper bara tillfälligt, att avverka leder, enligt de skrockfulla, till en naturens hämnd.

Jag vet inte varför med det skär sig lite för mig att folk rider på bockar, det känns så nordiskt och dvärgiskt i en värld som annars mest känns… argentinsk, eller nåt. Om du fattar. Hellre att de rider på jättekameleonter eller gaseller eller nåt. Men det är kanske en smaksak.
Det är lite roligt, för när jag skrev om högvakten tänkte jag att det kanske var enorma grodor de red på, men fingrarna ville annat. Naturligtvis rider de på något vildare (och jag gillar fortfarande paddor som, när det väl gäller, är förvånansvärt explosiva, åtminstone här). I mitt nedlagda Dungeon23-projekt finns någon anteckning om att vättarna rider på enorma gråsuggor. Det skulle några av de mer ljusskygga beridna figurerna kunna göra. Var sak på sin plats.

Och på sätt och vis tror jag det kunde vara coolt med rollpersoner som är något rätt specifikt och smalt till sin roll i staden, även om de kan vara brokig skara. Typ att alla är agenter för en av ministrarna, eller kanske för någon hemlig polisstyrka eller inre cirkel av väktare som får sina uppdrag av Almodovars drömmar, eller… jag vet inte. Samtidigt kunde det kanske vara gött att bara köra en sorts the sims i en så här småsurrealistisk värld — en grupp vänner med olika bisarra yrken och utseenden och öden, som bara försöker klara sig medan världen går under och nattskogen kryper närmare.
Jag vet inte heller, men jag tycker att det finns ganska mycket olika saker att göra, beroende på temperament (allt med någon förestående undergång som fond):
  • Det finns hovliknande intriger kring Almodovar och ministrarna, att utmanövrera de andra för att säkra ens tolkningsföreträde i en framtidslös värld (det känns väldigt Haragada).
  • Det finns både vildmark och underjord att utforska för den äventyrslystne som vill spela mer OSRigt (Into the Odd, med andra ord).
  • Det finns, som du skriver, en ingång som agenter som uppmuntrar till spel i stil med Mutant Elysium.
Idealt sett är det kanske tre olika spel i samma värld. (Nå, idealt sett blir det kanske ett spel om ens det!) Jag gillar att det är tydligt vad man gör och att reglerna riktas åt ett håll. Kanske är det ett bekymmer att göra saker i den här ordningen, banka fram en värld utan tanke på vad det ska bli i slutänden? Jag får hur som helst ett gäng uppslag kring vad agenterna skulle göra om jag ville göra något av det spåret.

Men jag är inte där än och lite hänger det säkert samman med att världen (mycket eventuellt) är något jag kan tänka mig att utforska i romanform.

Är hur som helst mer pepp på detta nu än vad jag var när jag skrev det ... och jag behöver kanske inte fler saker att göra. :D
 
Last edited:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Och alltså, ta inte min kommentar som "det här är ju bara Haragada". Tvärtom. Det är så likt allt sådant jag gillar att jag direkt började fundera på om jag inte kunde knö in det i Terone/Elegy någonstans utan att behöva göra våld på endera kosmologin (men det mår nog bättre av att avstå). Det är ju precis något jag skulle vilja spela eller läsa. Många fina idéer av olika slag.
Haha, nejdå! Jag tror ju att det är större chans att jag gör det klart i rollspelsform om det är till Haragada eller Elegy än om jag gör något helt eget, så jag är verkligen väldigt öppen för alla förslag av den sorten. Men det är också helt okej om det inte blir något, vilket känns skönt. Det är bara väldigt roligt att hitta på värld vilket jag inte riktigt försökt eller tänkt på förut på det sättet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Det kanske skulle kunna platsa i Terone. Frågan är hur centralt Uluth måste vara, hur mycket riket är världen. Men ålderdomligheten, anorna och traditionerna passar utmärkt, liksom blandningen av egendomlig teknologi och främmande underverk, och något utifrån kommande hot (babianerna), och staden som en smältdegel (ja!) av kulturer och främlingar. Det lär inte vara särskilt svårt att få in lite hänvisningar till existerande koncept.

Det skulle lätt kunna vara en version av Haragada (staden) om man bytte ut några namn och la in någon referens till Häxmästaren och Arenan och Basaren, men Haragada (spelet) har inte direkt behov av fler coola versioner (det har behov av att det som finns görs klart). :)
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Kul! Jag kommer att tänka på Itras by och DiTerlizzis illustrationer till Planescape.

Ett gäng personer och grupper med agendor och allianser/fiendskaper, och ett dussin platser runtom i stan, sen är det bara att sätta sig ned och spela!
 
Top