Nekromanti Kampanjstoff i Kholonbergen(Spoiler Th,V&N)(Långt)

nordan

Swordsman
Jag har börjat skriva en kampanj "bakifrån", nämligen utgående ifrån "ärkeskurken". Kampanjens innehåll och rollpersonernas roll har jag inte alls planerat något kring än, utom en hel del idéer.

Min tanke började i Samael Bohron. Samael är en thalaskisk medborgare av ätten harim, som kom att hamna på magins bana istället för ättens huvudsakliga sysselsättning. Han hade en normal uppväxt och gick magiakademi med allt vad det innebär. Han var framstående inom alkemi och kom att jobba i statliga laboratorium under några år. Så småningom stötte han på de magiker som arbetar med nekromanti för statens räkning, och eftersom att detta ämne fascinerat honom ända sedan ungdomen så lyckades han genom lite social manipulation få en tjänst bland dem. Efter flera år i detta arbete hade han byggt upp gedigna kunskaper och forskat en hel del. Efter detta försvann han på en rad resor, och vad Thalamur vet så reser han fortfarande runt i världen och forskar, dock återkommer han då och då för att träffa sin familj och delta i högtider.

Samael är en ganska fanatisk kille och rätt så konservativ. Han gillar verkligen inte Myrdinor och vill gärna se ätten Harims "forna" glans återställd. Han delar sin ätts huvudsakliga uppfattning om folket och ser möjligheter i magin och nekromantin. Han har ett superbt intellekt och en mycket god planeringsförmåga och är också väldigt snabblärd och uppmärksam. Dock är han något av en ensamvarg och har det lite svårt med socialt samspel. Däremot är han en god diplomat och bevandrad i etikettens regler. Få vänner alltså, men många kontakter.

Tidigare hade Samael en vision om att bygga upp en styrka av vandöda med statens tillåtelse. Men efter att ha blivit nekad tillstånd och anslag så sökte han sig andra vägar för detta. Mycket riktigt lämnade han thalamur för att resa runt i hela världen. I närmare tio år befann han sig på resande fot och besökte olika akademier, magiska platser och annat runt om hela Mundana. Ibland använde han sig av mellanhänder eller falsk identitet för att kunna komma åt olika typer av skrifter och information.

Vad som inte är känt för allmänheten är att Samael återvände från sina resor redan för femton år sedan (han är alltså ganska gammal vid det här laget). Han har funnit ett sätt att maskera sitt utseende till stor del (illusion) och utnyttjar detta för att kunna arbeta osedd i thalamur då och då.

Samael har renoverat ett gammalt klippfäste i Kholonbergen (västsidan, någon dagsmarsch norr om murens östra slut och ganska väl dolt) där han tänker verkställa sin plan om den vandöda styrkan. Hans mål är att vid ett framtida krig kunna ställa denna styrka till thalamurs förfogande och på så vis ge sin ätt "credit" och ökad status. Fästet fanns med på en gammal karta över colonan som Samael stötte på under sina resor.

Arbetet med att renovera den gamla bortglömda borgen var trögt till en början, Samael använde sig av några inhyrda arbetare ur folket som mot ganska bra betalning fraktade dit de få saker som användes som startutrustning. Först upprättades ett litet läger utanför, och borgen frilades från växter och annat succcessivt. När arbetet fortskridit en liten bit upprättades ett laboratorium, därefter använde sig samael av vandöda för att fortsätta arbetet med att bryta sig in i borgen och upprätta ännu större anläggningar.

Hela det här projektet kostar ju stora pengar och är svårt att genomföra under sekretess. Samael löser ekonomin genom att ha upprättat en sinnrik handel mellan Colonan, Thalamur och Raunerna (givetvis genom mellanhänder, flera riskmoment finns med smuggling osv.). Mestadels sker denna handel på helt andra platser än vid fästningen. Så få personer som möjligt får tillgång till information om fästet.

Även om de deltagande skulle säga något om det i thalamur så har de inga bra uppgifter om läget, känner inte till Samaels sanna identitet och flera av dem är belagda med lojalitetsbesvärjelser. Dessutom har Samael i hemlighet börjat göra sig av med många av dem.

Hela det här projektet kan naturligtvis inte skötas enbart av Samael, och det är här styrkan i hans plan kommer in.
Som medborgare och perfektionist sysslar inte Samael med ruttnande zombies och köttslamsiga skelett. Hans vandöda är mycket rena och fina, ofta svåra att skilja från de levande med blotta ögat. Till en början handlade det om zombier med oheliga förmågor (dösrikets hetta, dödsrikets stasis). Numera använder Samael sig också av belialer med motsvarande egenskaper (+ bra balsamering, smink och doftande örter) som kan utföra avancerade uppdrag. Dessa mästerverk är i det närmaste omöjliga att skilja från sina original, och har kvar sina gamla medvetanden men är bundna under Samaels vilja.

Tillgången på lik kommer dels från raundernas gravhögar (raunerna lägger sina döda på rösen eller klippor och lämnar dem åt naturen), dels från Coloniska gravar och dels från de arbetare ur den ursprungliga expeditionsstyrkan som samael börjar "göra sig av" med.

Efter femton års verksamhet är det en stor verksamhet som råder i borgen. Lägret utanför är sedan länge borta, och borgens yttre är fortfarande en ruin. Inuti borgen jobbar dock samaels tjänare för fullt med att skapa den vandöda styrkan och verksamheter som försörjer denna.

På senare tid har Samael intresserat sig mer och mer för de möjligheter det medför att använda mer bildade personer för att skapa vandöda rådgivare. Han har byggt en liten stab av olika kompetenser, några handelmän, magiker och militärer.

Han har experimenterat en hel del med olika animationer, men inte riktigt bestämt sig för hur han vill utforma sin styrka.
I borgens källare arbetar en rad olika "försöksanimationer" med allehanda uppgifter, avskillda från Samaels åsyn och dagliga verksamhet. I de större arbetssalarna går de mer lyckade versionerna. Några av dessa är också verksamma utanför borgen i det stora nätverk av handel och kontakter som Samael byggt upp. Få levande aktörer i detta nät är dock medvetna om nätets existens och syfte. Många av dem är också mindre hederliga individer som inte bryr sig särskillt mycket och inte ställer frågor.

Jag har medvetet gjort samael till en mycket mäktig person. De animeringar han utför är ibland väldigt kraftfulla och riskabla. I min egen variant sysslar han med demoner också, något som jag inte inkluderade i beskrivningen ovan. Detta gör att han blir mer främjad från thalamurs ideal, men jag vill försöka porträttera honom som en fanatiker, inte en mönstermedborgare. Stämningsinslagen har jag utelämnat till er fantasi i den här varianten.

Jag har försökt undvika inslag som "ta över/rädda världen" och "ond". (Visst kan Samael låta döda någon av folket, men detta är för ättens bästa och inte i något orchliknande infall av blodtörst. Dessutom är folket till för att främja landets bästa och det är precis vad som görs i detta fall. Och ett dött vittne talar inte.)

Samael är inte en ond nekromantiker som omotiverat bor i ett illaluktande fäste av svart obsidian omgiven av köttslamsiga vandöda för sin perverterade läggning och sitt storhetsvansinnes skull. Han är ett sofistikerat intellekt som i sin hänsynslösa fanatism och missriktade lojalitet mot sin ätt tagit sig an ett välplanerat och enligt honom själv sinnrikt uppdrag för att stärka sin ätt och sin egen position. Sen är det klart att femton år där större delen av tiden spenderats tillsammans med vandöda har gjort honom en smula avvikande.

Samael går inte i nån mörk kåpa a la The Emperor med tillhörande magisk stav. Möjligtvis kan en kåpa vara smidig och lämplig om han vill dölja sitt utseende vid något tillfälle, men annars så handlar det om praktiska arbetskläder eller thalaskiskt mode (ibland ättedräkt) beroende på tillfälle och ändamål.

Borgen, även om den är en ruin på utsidan, är inte kalla, fuktiga stengångar. Det är väl upplysta lokaler med modern (om än smugglad) utrustning. I vissa lokaler såsom sovkammare och bibliotek finns konstföremål och vackra möbler. Väggarna visar dock tydliga tecken att ha slitits av tidens tand. Eftersom att bara en del av borgen används finns det dörrar som leder in till förfallna eller igenvuxna korridorer.

De nedre delarna av borgen, där de mindre lyckade animationerna finns, kan man däremot hitta den klassiska slemborgsstämmningen. Här är det mörkt , kallt och fuktigt, och i alla fall delvis stympade vandöda (allt från trasiga lemmar till svullen hud eller liknande förekommer - de är misslyckade experiment) arbetar med olika för dem lämpliga sysslor.

Äventyrsuppslagen till detta är enligt mig väldigt många:

Rollpersonerna kanske får utreda någon händelse som utspelar sig längst ut i nätverkets ändar, och aldrig leder hela vägen fram. Med flera sådana "för-äventyr" kan man skapa en bra stämning runt den gemensamma nämnaren. De går naturligtvis bra att använda separat också.

Samael reser ibland och kan stötas på på andra platser i Mundana. Där kan han fungera som antagonist och/eller uppdragsgivare.

I mer episka kampanjer kan Samael dyka upp med sin vandöda här för att understödja den thalaskiska armén.

Vid intrigspel i thalamurs medborgarkrets kan samael figurera under sina besök där (som en färdig personlighet).

Om man spelar rakhori kan ett uppdrag utanför rikets gränser handla om just detta. Någon kanske fattar misstanke om Samaels förehanvanden utomlands. Denna utredning kan ju också skötas av andra än rakhori.

Rollpersonerna kan komma från flera möjliga kulturer som till exempel Thalamur, Raunerna, Dvärgarna i Kholon-renk Ghor (vilka torde vara Samaels största hot om hans verksamhet avslöjas) eller Colonan (vilket är ett öppet land där folk från alla möjliga kulturer ganska enkelt kan hamna).

Jag lägger ut det här för att dela med mig av mina tankar och få höra era åsikter. Har jag missat något? Några häftiga föslag på fortsättning?

Jag vet att det är svårt att smuggla ut saker ur Thalamur och att gömma sig från dvärgar i bergen. Tanken med Samaels projekt är att det till viss del ska trotsa vad som är möjligt. Det är också en av Samaels metoder att hålla sig dold. Man ska helt enkelt inte komma på tanken att det kanske kan finnas en galen thalask som animerar vandöda i bergen och ge sig av för att avsöka miltals av dött bergsområde utan en mycket god anledning.

Vad tror ni om detta?

Nordan, planerar långkampanj.

Att skriva en kampanj bakifrån verkar vara ett bra grepp, det tror jag att jag snor. (joink) :gremlaugh:

Din figur tycker jag verkar vara genomtänkt, men kanske inte särskilt djup ändå. Nu kanske det beror på att du inte orkar skriva om allt han tycker och tänker. Han framstår inte som en ond nekromantiker bara för att vara ond, men trots allt är han ju en fanatisk nekromantiker, och det är ju ganska nära kliché. Frågan är vad man kan göra för att ge honom lite mer djup? Han kanske börjar tvivla på sitt fanatiska stöd till ätten Harim eller Thalamur? Han kanske mördar en av sina "medhjälpare" men när han ska återuppväcka denne blir anden vred och förbannar honom eller besätter honom? Kanske blir han bara delvis besatt så att han ibland förlorar kontrollen över sin kropp? Om han sysslar med demoner, vad tycker han då om gudar? Han delar ju då inte riktigt Thalamurs syn på saken. Kan vara intressant att spinna vidare på. Kanske mördar han en vis munk (Daaktroende?) som hjälpt honom med bokföringen vars ansikte hemsöker honom om nätterna. Hans tal om frälsning och tro kanske borrar sig in i huvudet fastän Samael tror sig veta att gudarna är onda väsen. Kanske förälskar han sig i en ung krigarkvinna av Raun-folket? Kanske möter han en döende dvärg och räddar dennes liv genom att ta med honom till fortet? Vad ska han sedan göra med honom? Kan han förmå sig att mörda den stackars dvärgen, eller ska han fängsla honom? Kanske kommer Rakhori på besök och sätter press på Samael att utföra saker han inte vill, t.ex. hetsa rauner mot cirefalier, stoppa Harims krigsplaner, anfalla dvärgfästet etc.

En annan sak som inte är särskilt vanligt är att en person är socialt inkompetent men ändå bra på etikett och diplomati. Det kanske borde ändras till att han är socialt kompetent och har många kontakter, men att han själv valt att inte ha några nära vänner pga sitt "uppdrag".

Ja, det var mina tankar det.

Hejsvej!

Hans syn på demoner har jag tänkt mig som följer:
Thalamurs syn på demoner är att de är farliga eftersom att de kan sluka din odödliga själ, och det är därför de är förbjudna. Samael däremot är självsäker och tycker att regeln är ett "fegt påhitt", i alla fall vad gäller honom, som är tillräckligt mäktig för att betvinga demonerna i stället för tvärt om. Han är medveten om att det är förbjudet, men det är hans andra lilla tilltag också(om ej i samma utsträckning). Ibland kan han känna samvetskval när han bryter mot reglerna, men han är övertygad om att han gör det bästa för sitt land. Ungefär som när folk tror att de gör det bästa för sitt samhälle när de kastar gatsten på poliser.

Jag gillar tanken om att han skulle börja svikta i sina mål eller på annat sätt avvika från sina ursprungliga planer. Om man låter honom spela in i en kampanj under en längre tid så kan man ju låta spelarna få se denna förändring, vad man nu väljer som orsak till den (dina förslag gillas skarpt).

Mycket riktigt är det inte vanligt att man har låg social kompetens och samtidigt är bra på diplomati/etikett. Det handlar nog mer om att han inte vill släppa någon nära inpå sig, eller att han är ganska tråkig (har ett enformigt akademiskt yrke och få sidointressen) när man väl lär känna honom, trots att han är trevlig i "första intrycket" och kan föra sig bra.

Det står helt klart att en mycket mer utförlig beskrivning av hans tankesätt, bakgrund och så vidare så väl som rent praktiska detaljer behövs för att skapa mer djup. Det samma gäller hans nätverk, fästet och så vidare.

För realism bör man ju tillägga något mer detaljerat om vad raunerna, thalaskerna, dvärgarna och colonerna har för bild av läget. Några mystiska händelser torde ha inträffat osv. Vad har länderna för inställning, tänker de undersöka saken? Arbetar Samael aktivt för att motverka detta? Mutor? Hot? Eliminera vittnen? Korruption och tragedi är alltid kul.

Att rakhori istället för att eliminera honom skulle vilja använda honom i smyg verkar som en fungerande idé (kräver nog att man stryker idén om demoner). Att han är av Harim gör det än mer troligare eftersom det verkar som att de har bra kontakter i ätten och ser igenom fingrarna med lite andra av deras förehavanden...

Tack för kommentarerna!

/Nordan

Bli upptäckt

Alltså den Primas som regerar i hans kanton borde ha fått in rapporter om matleveranser, andra leveranser och att det verkar som om den gamla borgen är i bruk (det borde trots allt komma upp en del rök, lysa om natten och liknande).

Annars tycker jag att det hela är en mycket bra inspirationsgrejjs. Tack så mycket!

Re: Bli upptäckt

Primas/Kanton?

Kholonbergen ligger mellan colonan, norra Thalamur och de stora slätterna. Det bor inget folk här utan är ödemark. Eller har jag missat nått?

Hur som helst så är det en värdefull tanke du har. Att dölja sådant måste anses som viktigt. Det finns ju metoder att dölja mattillförsel (utspridda köp, smuggling, köp direkt från bönder med lite extra pengar emellan osv). Men det kan ju lätt gå snett, och detta är helt klart ett intressant sätt att styarta en utredning, istället för klassikern "det har börjat försvinna folk".

Tja, det är du (eller den sl som skall använda sig av din info) som bestämmer om den ligger i thalamur eller inte. För en del av kholonbergen finns i thalamur, en del "tillhör" de stora slätterna och en del tillhör colonan.

En annan fråga som är tämligen viktig borde väl vara varför byggdes borgen? Om man kommer på varför så är det lättare att komma på utformning, läge och liknande.

Jag tror att köp ifrån bönder kan vara bra. Men å andra sidan så är thalamurs bönder livegna. Vet inte helt säkert hur det fungerar, men jag skulle iaf tro att en nyfiken primas (som förövrigt är en sorts titel inom deras magiorden, och samtidigt som en baron ungefär (landägande). Kantonen är hans markområde (baroni ungefär)) utan särskilt stora problem skulle kunna luska ut om det var ngt. Det är ju lite konstigt om bönder helt plötsligt poppar upp med pengar...

Smuggling är ju alltid ett bra alternativ, såvida man lyckas :P. Utspridda köp vet jag inte om det funkar... Får för mig att det hela är ett big brother samhälle... och primasen skulle nog bry sig.

Jag fick hjärnsläpp och kopplade de båda begreppen till jargien, tack för förtydligandet. Det är helt rätt att man kan placera den här tingesten var som helst och ändå använda huvuddelarna av tankegången runtom. Jag har tänkt mig en borg som försvar mot raunhorderna, men man kan ju också tänka sig helt andra saker (ett fäste som skyddar en gruvresurs, en egendom (typ herrgård) etc.) det behöver ju inte nödvändigtvis vara en borg.

Skulle det inte gå att importera käk från Colonan? Eftersom samhället är friare kan man ha en mellanhand (eller flera) som köper här och där och lagrar uppmot bergen. Om man sen använder vandöda kan man ju i praktiken transportera rubbet rätt över bergen (såtillvida att det är hållbar mat) utan spill, och sen verkar det ju som om de flesta arbetare är lite för... döda... för att ha någon vidare aptit, så man behöver kanske inte så fruktansvärt mycket?

Äventyrsförslag: Raunerna har upptäckt att någon vanhelgar de döda genom att föra dem från rösena...
Lämpligt kan rollpersonerna tillhöra/vara den grupp som sänds ut för att undersöka, alternativt kan thalaskiska gränspatruller få syn på rauniska spanare, något som ju är lite oroväckande... (de har ju inte en aning om att raunerna är ute efter info om brottslingen och inte det thalaskiska gränsförsvaret).

Och då kan man ju genast även låta rollpersonerna ingå i thalaskernas gränsförsvar!
När raunerna ser thalaskiska spaningsgrupper gå ut för att undersöka hotet känner de sig hotade och en situation uppstår.

Vad gäller maten så skulle det ha handlat om ett större matbehov tidigare i projektet då det fanns fler arbetare. Nu är de flesta vandöda. Men det var precis Colonan och möjligtvis raunerna jag hade i åtanke för matförsörjning med mera. Att smuggla ut ur Thalamur är farligt, och ska man göra det så är det smartast att smuggla ut någonting som är värdefullt för colonerna och raunerna, eftersom att man då kan byta till sig mer vardagliga saker från dem.

Och då kan man ju genast även låta rollpersonerna ingå i thalaskernas gränsförsvar!

Oj, jag trodde jag skrev med det som förslag... glömde visst det :gremblush:

Appropå raunerna...

Ranakars, eller Vargens hord, som lever norr om Thalamur, har börjat utveckla relativt goda relationer med magikratin på senaste tiden. Från vildsinta plundrare har de blivit handelskompanjoner. Thalamur vägrar dock att sälja vapen eller stål till raunerna, trots övertalningsförsök...
De har dåligt med horndrakar sen de förlorade de flesta i ett anfall mot Thalamur, ifall du tänkte använda många sådana.

All information är från B&M, hoppas den är till nytta :gremsmile:

Alltså blir vapen en mycket bra handelsvara... problemet är att man måste säkra att raunerna håller dessa vapen dolda för thalamur. Eller så säljer man vapen från colonan till dem, De lär ju inte ha nån kontakt med colonan med tanke på bergen däremellan...

Att sälja vapen till raunerna rimmar dock illa med hans fanatiska lojalitet mot Thalamur, det är ju faktiskt för att skydda sig mot nya raunangrepp som magikraterna har förbudet.

/Marcus

Annars tror jag att raunerna hållet tyst om det; de vill ha vapnen, och förstår de att det är smuggling som utförs kommer de inte att tjalla utan en mycket bra anledning. Dessutom kan de tro att lönande smuggling skulle kunna leda till att Thalamur legaliserde vapenhandeln, eftersom raunerna inte känner till Samaels mål. Annars är det bara att sälja dem inkognito från valfri plats norr om bergen...

Back