Kampanjstart

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Så, med lite sprit i hand hade vi en kort diskussion över discord nu på fredagskvällen och jag har klartecken för att pausa vår KKiE kampanj och bege oss till Symbaroum.

Min ingång är att vi kommer att konvertera till Mythras, se https://www.dropbox.com/s/xckffwccoizgxvz/Konverteringsskiss.docx?dl=0
FoundryVTT, distans är en utmaning för mig, men vad fan gör man.
Ska beställa det som finns på Fria Ligans hemsida (vem vet, kanske ngn av spelarna kan sponsra en del?) Vad är prio att börja med? Äventyrspaket?
  • Spelarna ska alla vara Ambrier,
  • Tänker lyfta introtemat med allegori över koloniseringen av västern. Hoppet om ett bättre liv, fet fru o glada barn, (eller var det tvärtom?)
  • Bakgrundsyrken låter jag vara väldigt brett. Hantverkare, prisjägare, bonde/landägare, soldat eller riddare osv, se ovan, alla när en vilja om ett bättre liv
    • Det är det mest underbara med moderna D100, när du väl kommit i spel kan du bli vad du vill utvecklas åt vilket håll du vill.
  • Det ska finnas kopplingar mellan några av rollpersonerna (kanske kan ge några grupp luckpoints?)
  • Det kommer in två nya spelare för att nosa både på regelsystemet och nyfikna på Sumbaroum
    • Ingen av oss kan något om världen, den är helt ny för oss som fick vår duvning i ereb altor och Mos Mosel, har aldrig ens spelat en Järnringen spel
Så, jag har bokmärkt som en galning en del trådar på forumet.
Hur gör jag för att få en så bra start som möjligt?
Har läst igenom Det förlovade landet, bra startpunkt med samling inför en gemensam karavanfärd. Men Mythras är bra mycket dödligare. Även en mäktig alv åker på pisk i massivt numerärt underläge.

Ni veteraner som vandrat genom Davokars skogar, ( ni vet vilka ni är..) hur ska jag ge mig och spelarna bästa möjliga ingång till världen och kampanjen, givet förutsättningarna i början? Äventyrsföljd, planteringar (aldrig hört det i rollspelssammanhang tidigare)

Se vår bakgrund, vad jag jag ge spelarna för material för att komma in i världen och i vilken ordning ska det portioneras ut för bästa upplevelse?
Kartor, info osv

Vad ska jag be spelarna om för att vi ska få en så bra upplevelse som möjligt?

Banne mig lite taggad (och nervös)

C
 
Last edited:

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Vet inte om det hjälper dig så mycket, men jag lade upp vår spelkrönika över Kopparkronan-trilogin och Väktarens Vrede här för några år sedan. Massa att läsa om hur det gick för min grupp om du orkar ta dig igenom det.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Vet inte om det hjälper dig så mycket, men jag lade upp vår spelkrönika över Kopparkronan-trilogin och Väktarens Vrede här för några år sedan. Massa att läsa om hur det gick för min grupp om du orkar ta dig igenom det.
Det där var väldigt nyttigt!
En tackar

/C
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
För bra start:
Goda råd finns här och på reddit Symbaroum.

1. Se till att gruppen fungerar ihop och att rollpersonerna hör ihop på något sätt.

2. Se till att de har en orsak att vara där de är: Förslag. De är hyrda av Mäster Vernam för att hämta ett föremål/ bok från en ruin i Alberetor. (Det har de gjort)

3. Se till att de har en anledning att gå till Tistla Fäste och Mäster Vernam. (lös punkt 2 och 3 ihop)

4. Överväg att låta Eldstenen vara något som en rollperson har med sig om det passar storyn. Alternativt se till att kvinnan på E (alla kvinnor heter något på E i törnetronen....kanske inte riktigt....men nästan) är tillräckligt kompetent för att kunna vara del av expeditionen i Döda Drömmars Grav (den innan RP åker dit..).

5. Låt karavanens guider bli sjuka och att man måste hyra in två nya....som uppenbarligen inte vill men måste ha mat. (svarar på frågan varför de överhuvudtaget reser norrut igen...de behövde mat)


Det jag kan komma på just nu.


Dödlighet:
Lösningen på Symbaroums dödlighet är att ha "waves of enemies". Har inte spelat Mythras men det borde fungera.

Du har en boss och X antal underlings.

Om RP dödar underlings för fort....så finns det förstärkningar precis runt hörnet....
Om RP ligger risigt till. Underlings flyr efter att ha sett allt blod....."det var inte detta jag ville göra....förlåt mig"....
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Nu har jag lagt upp Det förlovade landet i Foundry och gjort riktlinjer för kampanjen.
(Ambriska flyktingar och nybyggare, the only way is upp)

Tänkt att skumma igenom till Yndaros innan start, vill ha koll på Prios och den biten innan start.
1673709866915.png

Vettig tågordning ? ( i fantasin) typ dubbelspel innan TT:5
Största problemet som jag ser det är att få spelarna att lämna min förtvivlade knåpande med spretiga äventyr i Ereb Altor

/C
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Vettig tågordning ? ( i fantasin) typ dubbelspel innan TT:5
Största problemet som jag ser det är att få spelarna att lämna min förtvivlade knåpande med spretiga äventyr i Ereb Altor

/C
Ja. Det förlovade landet kombineras ju med fördel med info om Korindas klippa (ÄP4 och Härjat hemland) samt Prios pass (GGK).

Sen tycker jag du ska ha ett flexibelt förhållande till ordningen på äventyren i ÄP 1 och 2, Kopparkronan (så länge Vilddjuret kommer före DDG så klart) samt VV. Låt dem ske som de passar och känn inte att ni måste spela alla. Det är först efter Häxhammaren som det blir mer styrt.

Sen hade jag tryckt på följande punkter under tiden fram till HH.
  • De religiösa motsättningarna. Lyft upp Sarvola och Reformisterna och De unga gudarna (genom Klockan klämtar)
  • Jakten på vad som återstår av mörkermästarna (Skattletarfeber).
  • Elmendras sökande efter Symbar.
 
Last edited:

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Ja. Det förlovade landet kombineras ju med fördel med info om Korindas klippa (ÄP4 och Härjat hemland) samt Prios pass (GGK).
Då ska jag köpa och läsa in mig på dom två (typ bland det få saker jag inte köpt än)

  • De religiösa motsättningarna. Lyft upp Sarvoka och Reformisterna och De unga gudarna (genom Klockan klämtar)
  • Jakten på vad som återstår av mörkermästarna (Skattletarfeber).
  • Elmendras sökande efter Symbar.
Tack!
Det där vet jag att spelarna skulle gå igång på. (olika intressen för de olika spelarna, kombinerar varandra bra)

Visst, man ska avsluta kampanjer man dragit igång. Men mitt klubba klassiker kampanj var väldigt lättsamt till en början och blev mer komplext allt eftersom. Jag tycker fortfarande att min Idé om en kampanj med fokus på oktagonen och lite ragnaröksstämning a´ konfluxen är bra. Men det kräver en del.

Det vore så skönt att få spela ngt då det finns ett världsbygge som förhoppningsvis hänger ihop med återkommande fraktioner, karaktärer och antagonister, utan att jag ska behöva tänka ihop det. Just nu i mitt liv så finns inte den orken, helt enkelt.

För övrigt tacksam för de återkopplingar och svar jag får från er som spelat och använt miljöerna. Det är värt mycket.

/C
 
Top