Kampanjanteckningar

Här är introäventyret till Paranoia XP som jag sammanfattat på två sidor på min ReMarkable-läsarplatta. Ett rätt rälsat äventyr.

(första sidan är utkast på rollformuläret till mitt Paranoia-hack)
Jag skulle vara väldigt intresserad av att använda en platta med penna om den tillförlitligt kunde tolka handskrift – jag skriver en flytande skrivstil – men de tester jag har gjort har lämnat mycket för övrigt att önska.

Jag skulle vara väldigt intresserad av att använda en platta med penna om den tillförlitligt kunde tolka handskrift – jag skriver en flytande skrivstil – men de tester jag har gjort har lämnat mycket för övrigt att önska.
Det är inget jag använder så jag kan inte säga något specifikt, annat än att den har kunnat tolka mycket värre handstilar än min egen.

Kräver internetuppkoppling.

Attachments

• reMarkableOCR.jpg
    reMarkableOCR.jpg
    183.7 KB · Views: 17
Hur gör ni med kampanjanteckningar och ser ni några fördelar med att ha den vanan?
Jag spelleder Fantasy World just nu och då improviserar man det mesta. Upptäckte dock under förra kampanjen att det blev viktigt att anteckna, annars glömmer man lätt grejer efter ett tag. Dessutom är det svårt att få tid att skriva strukturerat. Så nu har jag gjort så här:

1000011227.jpg

På indexkorten har jag SLPs med allt som kan behövas. Det viktigaste är namn och något som sticker ut med dem. Sedan kan de ha lite egenskaper. På baksidan står deras relation till rollpersoner som de har interagerat med. Sedan har jag en pärm med agenter. De kan representeras av en eller flera SLPs, ha anknytning till andra agenter, ödesfrågor och timglas. I anteckningsboken till vänster brukar jag skriva ner lite reflektioner, idéer och sånt. Den brukar jag inte använda direkt under spelmötet.

1000011228.jpg
Sedan är det kartor, gemensamma anteckningar, skisser och namnlistor. Och spelarnas playbooks.

1000011229.jpg
Slutligen så har vi krönikan/loggen som är digital och skrivs i efterhand. Jag brukar borde skriva ut den inför varje spelmöte så att den är up to date och tillgänglig utan att man behöver sitta och kolla upp grejer med mobilen. Jag skriver en mer "torr" logg och de skriver mer blommerade krönikor ur rollpersonernas synvinkel.

Attachments

• 1000011229.jpg
    1000011229.jpg
    1.6 MB · Views: 8
Ja du.. jag använder OneNote. Skriver en logg efter varje spel. Ett kort stycke. Typ så här. Klumpigt antecknat där jag blandar spelarnas riktiga namn med sina karaktärer och så vidare

1777310301268.png

Sen har jag en karta där jag ritar hur de rör sig, var mina äventyrsplatser är osv.
1777310445359.png

Alla äventyr skrivs på sidan av och ligger inte i min OneNote.

Svärdets sång kampanj 1 blev 21 sidor som PDF.

1777309981575.png

Kampanj 2 blev också 21 sidor när det exporterades till PDF
1777310138885-png.30175

Kampanj 3 blev bara 10 sidor som PDF. Sen fick jag barn och då slutade vi spela.
1777310382868.png

Attachments

• 1777310138885.png
    1777310138885.png
    131.4 KB · Views: 32
Jag för mina sessions-anteckningar digitalt på onenote för att det ska vara enkelt att söka tillbaka till etablerad information, istället för att behöva skumma igenom sidor i ett anteckningsblock. Prepp däremot har jag på ett fysiskt anteckningsblock, mycket för att jag har lättare att vara kreativ när det är penna mot papper. Den är inget uniformt utan brukar vara en kombination av flödesschema och punktlista som ser olika ut varje gång.

Mina sessions-anteckningar visar jag aldrig mina spelare utan jag låter mina spelare gå igenom vad som hände sist, just för att få snappa upp vad dem vill fokusera på.
I mina sessions-anteckningar skriver jag först en flytande text över vad dem har gjort och vad som hänt runt om dem (inklusive sånt spelarna missar), datumet in-game, lösa trådar så jag kan plocka upp dem igen senare, och annat jag behöver förbereda till nästa gång.

Såhär ser en visualisering ut av alla namngivna personer för en av mina pågående kampanjer.

Varje punkt är en person, varje streck är en länk från den ena personen till den andra. Storleken på punkten är beroende på antal länkar.
Färgen avslöjar något om personen. De 4 röda är rollpersonerna tex. Andra färger handlar om fraktioner/lojaliteter eller i vissa fall vad de är för typ av person.

Det är inte fruktansvärt användbart att ha den här visualiseringen, men rätt kul! Ibland går jag in och tittar på den och funderar över varför vissa noder ser så ensamma ut, och om det inte är dags att slänga in dem lite mer i smeten.
1777384647916.png

Såhär ser en visualisering ut av alla namngivna personer för en av mina pågående kampanjer.

Varje punkt är en person, varje streck är en länk från den ena personen till den andra. Storleken på punkten är beroende på antal länkar.
Färgen avslöjar något om personen. De 4 röda är rollpersonerna tex. Andra färger handlar om fraktioner/lojaliteter eller i vissa fall vad de är för typ av person.

Det är inte fruktansvärt användbart att ha den här visualiseringen, men rätt kul! Ibland går jag in och tittar på den och funderar över varför vissa noder ser så ensamma ut, och om det inte är dags att slänga in dem lite mer i smeten.
View attachment 30192
De stackars gula punkterna utan streck 😭

För mig är det inte så mycket frågan om format utan snarare orken att faktiskt fylla i kampanjjournalen efter varje session, även om hjärnan är mos och jag helst bara vill sluta ögonen. Men det blir fan så mycket bättre om anteckningarna skrivs ner medan minnena fortfarande är färska

För mig är det inte så mycket frågan om format utan snarare orken att faktiskt fylla i kampanjjournalen efter varje session, även om hjärnan är mos och jag helst bara vill sluta ögonen. Men det blir fan så mycket bättre om anteckningarna skrivs ner medan minnena fortfarande är färska
Sedan jag accepterat att det inte behöver vara läsbart av andra än jag har det blivit lättare. Jag kan bara slafsa ner "Khastine, elefantriddare, sötsaker" och så kommer jag fatta vad jag menade när jag sen återbesöker anteckningarna.

Sedan jag accepterat att det inte behöver vara läsbart av andra än jag har det blivit lättare. Jag kan bara slafsa ner "Khastine, elefantriddare, sötsaker" och så kommer jag fatta vad jag menade när jag sen återbesöker anteckningarna.
Jag tror det är viktigt också att ibland gå tillbaka till riktigt gamla anteckningar och se vad en förstår och inte förstår – på så sätt kan en lära sig vad som behöver antecknas och inte och hur kortfattat det kan vara.

Jag tror det är viktigt också att ibland gå tillbaka till riktigt gamla anteckningar och se vad en förstår och inte förstår – på så sätt kan en lära sig vad som behöver antecknas och inte och hur kortfattat det kan vara.
Jotack. Går jag tillbaka till lite äldre journaler nu för tiden fattar jag inte ett skit. Nu är jag bra mycket mer utförlig.

Back