Kall kalkon på coca cola

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
214
Location
Helsingborg
Så jag gjorde ett försök att gå kall kalkon....det gick katastrofalt dåligt. Dagen var illa vald, förvisso, den 15:e var en dag som sög för mig på många olika sätt, men ångesten jag fick var inte av denna värld. Jag spenderade majoriteten av dygnet med att ligga i sängen och tycka synd om mig själv, och kan inte minnas när jag sist mådde så dåligt. Jag försökte utan större framgång kompensera med icke-smaksatt bubbelvatten och kaffe, men jag är inte säker på att det är mycket bättre - bubbelvatten lär ju också ha lågt pH-värde. Total katastrof.

Idag tillät jag mig själv att dricka 1,5 liter pepsi, men inte 2+ som jag brukar, och bara i samband med måltider. Det känns otroligt mycket bättre redan. Kanske kan jag lyckas trappa ned åtminstone, även om jag misslyckades kapitalt med försöket att gå kall kalkon.
Bara det att du gjorde ett försök är gott nog. Nu har du någonting att förhålla dig till. Din insikt om att gå cold turkey inte känns realistisk öppnar ju upp för en medveten planering vilket du faktiskt har gjort, du har valt att försöka trappa ned och ta din dryck i samband med måltid. Det är superbra! Keep it up, we're all rooting for you! =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Åh, och Extretuggummin sänker väl Ph i munnen? Det minns jag från TV-reklamerna. Jag är religiös i mitt extratuggande.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag vill bara önska dig lycka till och tycker att det är jättebra att du kan ta upp det här och prata om det @Ymir! För att skänka lite cyberpepp vill jag också säga att Neotech är så himla bra! Jag och min kompis pratade igår om hur mycket vi gillade spelet och bara den här pandemin kan lugna ner sig lite, ska vi i mitt spelgäng nog kunna spela NX! Jag vill ju sätta igång en frän afrikabaserad kampanj som kretsar kring miljöförstöring, mysterier och mörka hemligheter. Känner mig sjukt pepp på nåt sånt! Tack för det, ni bakom Neotech!

Sedan blir jag glad av @Sodivra s kloka post. Jag skulle verkligen ta hjälp av en bra psykolog om jag vore du!

Varmt lycka till!

:D
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Ja, ska jag tipsa om något då? Jo, det är träning. Men inte vilken träning som helst eller hur som helst.

Jag skulle försöka lägga in styrketräning och promenader: armhävningar, knäböj, stretching, magövningar, promenader. I början är all träning som blir av guld. Träna helst med nån annan polare. Bestäm tre tillfällen i veckan, logga allt så du kan se dina förbättringar. Men börja lätt. För lätt, så att du lyckas i början.

Efter tre-fyra veckor kan du försöka bli lite lätt svettig, byt ut promenad mot lätt jogg. Efter två månader kan du gå förbi nån atletklubb och testa marklyft (om du inte redan vet vad det är). Börja lätt, men gör många set. Drick vatten när du blir törstig. På atletklubbarna (Lunds TK?) finns peppen och sammanhanget. Och där finns tunga vikter och möjligheten att träna olika grejer. Var inte orolig för att nån ska tycka att du är konstig eller nybörjare - trots att många styrke- och tyngdlyftare kan se läskiga ut är de allra flesta glada att nybörjare intresserar sig för deras sport. De är också särskilt bra på att förstå hur det är att vara nybörjare: de brukar minnas sin egen resa varmt. Och alla är på samma lag, det är bara vikterna som skiljer sig.

Därför kan man som nybörjare på en atletklubb bli lite överraskad av hur folk hejar på en när man ska göra ett lyft: och det är inget konstigt, det ska vara så. I styrkelyft och tyngdlyftning hejar man på och peppar varandra. Det går alltså bra (ja, det förväntas av en faktiskt) att man hejar på och säger saker som: "Ta i nu! Kom igen"! Det här går bra! Ja, kom igen!". Gärna med lite rytig röst för att peppen ska kännas bra.

Och det där är enligt mig oerhört stärkande: att få stöd av andra när man anstränger sig. Och då blir vi också starkare. Vi orkar lyfta tyngre än när vi är ensamma.

Det är inte lätt att träna regelbundet så ta hjälp av en/flera kompisar. Det är också därför atletklubbarna är så bra, oftast mycket bättre än det kommersiella gymmet med utseendefixering och modehets.

Promenad tre gånger i veckan kan kanske vara en bra start? Drick vatten under promenaden.

Lycka till igen och fråga om du vill veta mer.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag vill bara stämma in i vad Basse säger.

Fysisk aktivitet ger bättre fysisk välbefinnande, bättre sömn, bättre mentalt mående (inkl självkänsla) och gör en till och med smartare. Och sexigare! Och det bästa är att oavsett var man befinner sig när man börjar så får man snabbt positiva fördelar.

När jag själv drog igång var jag oförmögen att jogga två kilometer. Några år senare sprang jag milen på 47 minuter.

När jag var soffpotatis tycke jag det här "just-do-it" grejen var utslag för fascism, men det är genialt, för det är just det som är hemligheten (det var det för mig i alla fall): sätt ett mål, känn inte efter, genomför. Börja med att gå kort, gå sedan långt, jogga sedan kort etc.

Och i Lund finns Gerdahallen, med träning för alla från den som knappt lever till elitmotionärer. Jag rekommenderar deras spinning.
 
Last edited:

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Många har redan sagt det viktigaste men tänkte ge några små knep du kan börja med med en gång.

Börja dagen med att dricka vatten, gärna två glas, man är uttorkad när man vaknar att dricka vatten direkt är en bra ide. Kan också då leda till att du inte känner samma törst å sug efter läsk?

Gör det lätt att dricka vatten eller bubbelvatten, gör det svårt att dricka läsk.

Bara en sån liten grej som att ha läsken längst ner i kylen kan minska din konsumption. Tänk att det första du ser varje gång du öppnar kylen är läsken, då är det mer troligt att du dricker den än om du inte ser den.

Om du ändå vill ta dig ett glas, häll upp ett glas (använd gärna ett mindre glas) och sen ställ tillbaka den i kylen. Det är bättre än att hälla upp ett glas och ställa resten av flaskan bredvid glaset, det blir då mer troligt att du dricker mer.

I grund och botten, gör det lätt att göra en bra vana (dricka vatten) gör det svårt att göra en dålig vana (dricka läsk).

Finns flera böcker om det här, tex Atomic Habits.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
...spela freestyle med fräck musik 🎵


(förlåt för ohjälpsamt ot-inlägg, men jag har hört det spelas i huvudet varje gång jag läst trådrubriken. Hoppas det löser sig med colan).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ja, ska jag tipsa om något då? Jo, det är träning. Men inte vilken träning som helst eller hur som helst.

Jag skulle försöka lägga in styrketräning och promenader: armhävningar, knäböj, stretching, magövningar, promenader. I början är all träning som blir av guld. Träna helst med nån annan polare. Bestäm tre tillfällen i veckan, logga allt så du kan se dina förbättringar. Men börja lätt. För lätt, så att du lyckas i början.

Efter tre-fyra veckor kan du försöka bli lite lätt svettig, byt ut promenad mot lätt jogg. Efter två månader kan du gå förbi nån atletklubb och testa marklyft (om du inte redan vet vad det är). Börja lätt, men gör många set. Drick vatten när du blir törstig. På atletklubbarna (Lunds TK?) finns peppen och sammanhanget. Och där finns tunga vikter och möjligheten att träna olika grejer. Var inte orolig för att nån ska tycka att du är konstig eller nybörjare - trots att många styrke- och tyngdlyftare kan se läskiga ut är de allra flesta glada att nybörjare intresserar sig för deras sport. De är också särskilt bra på att förstå hur det är att vara nybörjare: de brukar minnas sin egen resa varmt. Och alla är på samma lag, det är bara vikterna som skiljer sig.

Därför kan man som nybörjare på en atletklubb bli lite överraskad av hur folk hejar på en när man ska göra ett lyft: och det är inget konstigt, det ska vara så. I styrkelyft och tyngdlyftning hejar man på och peppar varandra. Det går alltså bra (ja, det förväntas av en faktiskt) att man hejar på och säger saker som: "Ta i nu! Kom igen"! Det här går bra! Ja, kom igen!". Gärna med lite rytig röst för att peppen ska kännas bra.

Och det där är enligt mig oerhört stärkande: att få stöd av andra när man anstränger sig. Och då blir vi också starkare. Vi orkar lyfta tyngre än när vi är ensamma.

Det är inte lätt att träna regelbundet så ta hjälp av en/flera kompisar. Det är också därför atletklubbarna är så bra, oftast mycket bättre än det kommersiella gymmet med utseendefixering och modehets.

Promenad tre gånger i veckan kan kanske vara en bra start? Drick vatten under promenaden.

Lycka till igen och fråga om du vill veta mer.
I mitt gamla hus hade jag ett gym, där jag och Svarte Faraonen tränade till sammans. Det var awesome, men sedan flyttade jag därifrån, och det ångrar jag inte, för jag stortrivs i mitt nya kollektiv.

Jag har försökt flera hemma-träningsrutiner från nerdfitness.com genom åren, men aldrig lyckats upprätthålla dem, jag hatar både rutiner och träning...


Men nu har jag -äntligen- hittat en träningsform jag älskar, som jag är så ivrig att få börja med på riktigt. Bouldering.

Tyvärr har dessa förhoppningar grusats helt av corona, plus det faktum att jag inte har råd. Det är rätt sjukt egentligen att man kan få bidrag för att träna om man har ett jobb, men inte om man är arbetslös och deprimerad, när man behöver det som mest, och har som mest tid över till sådana projekt.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Du kan få fysisk aktivitet på recept. Då antar jag att kostnaderna täcks av högkostnadsskyddet – men jag vet inte om så är fallet, det bör kollas.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fysisk aktivitet som folk föreslår är jättebra om inte annat så för att förströ tankarna och fördriva tiden.

Jag märkte att jag drack extra mycket cola när jag gick hemma arbetslös och inte hade något att göra på dagarna , det blev liksom en rutin i tristesen att trycka i mig 3-4 liter cola framför Netflix eller datorn .

Man behöver inte träna på gym om man har dåligt med pengar eller tycker det är tråkigt eller skäms över sin kropp inför alla gymknuttar .
Det räcker gott och väl med att ta en 45-60 minuters promenad varje dag för att få motion och syresätta hjärnan . Jag brukar ta med mig mobilen och lyssna på nån intressant podd eller lyssna på en bra ljudbok medans jag promenerar . Jag har också märkt att det är lättare för mig om jag har ett uppdrag i samband med min promenad tex att gå och hälsa på mitt syskon eller gå till affären och köpa mjölk eller gå och posta ett brev eller gå och köpa snus eller vad som helst då blir det liksom lättare att motivera sig själv att gå utanför dörren.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Så jag gjorde ett försök att gå kall kalkon....det gick katastrofalt dåligt. Dagen var illa vald, förvisso, den 15:e var en dag som sög för mig på många olika sätt, men ångesten jag fick var inte av denna värld. Jag spenderade majoriteten av dygnet med att ligga i sängen och tycka synd om mig själv, och kan inte minnas när jag sist mådde så dåligt. Jag försökte utan större framgång kompensera med icke-smaksatt bubbelvatten och kaffe, men jag är inte säker på att det är mycket bättre - bubbelvatten lär ju också ha lågt pH-värde. Total katastrof.

Idag tillät jag mig själv att dricka 1,5 liter pepsi, men inte 2+ som jag brukar, och bara i samband med måltider. Det känns otroligt mycket bättre redan. Kanske kan jag lyckas trappa ned åtminstone, även om jag misslyckades kapitalt med försöket att gå kall kalkon.
Kanske inte bara ett psykologiskt utan också fysiskt beroende!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
En grej som verkligen hjälpt mitt välbefinnande är att meditera. Det är alltså inget tips direkt för att slippa cola-beroende men det gör liksom allting lättare för mig. Jag kör med gratis-appen Insight Timer till telefonen. Det finns både guidade meditationer och musik och jag använder dem när jag är stressad, mår dåligt, eller bara ska ta en liten lur och slappna av. Jag testade igenom ganska många meditationer och hittade en del som fungerade väldigt bra för mig, accepting and letting go-meditationen är t.ex. en jag återkommer till. Urvalet meditationer är nog större på engelska tror jag, ibland vill ju appar insistera att man kör svenska/det lokala språket.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
En grej som verkligen hjälpt mitt välbefinnande är att meditera. Det är alltså inget tips direkt för att slippa cola-beroende men det gör liksom allting lättare för mig. Jag kör med gratis-appen Insight Timer till telefonen. Det finns både guidade meditationer och musik och jag använder dem när jag är stressad, mår dåligt, eller bara ska ta en liten lur och slappna av. Jag testade igenom ganska många meditationer och hittade en del som fungerade väldigt bra för mig, accepting and letting go-meditationen är t.ex. en jag återkommer till. Urvalet meditationer är nog större på engelska tror jag, ibland vill ju appar insistera att man kör svenska/det lokala språket.
Jag mediterar också då jag behöver få ned min stress eller lugna min ångest men kanske inte som de flesta andra. Jag brukar lyssna till Adhan, ortodoxa psalmer så som
eller annan religiös musik/böneutrop. Jag finner något extremt harmoniskt i dessa och de har hjälpt mig mycket när det gäller att finna någon form av inre lugn och styrka. Jag använde denna form av meditation när jag beslutade mig för att halvera min dagliga dos stesolid så något liknande kanske skulle kunna fungera för en del personer även gällande Coca Cola!?
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Mjölksyra är mycket värre än fosforsyra mot tänderna då sönderfrätt emalj och tand är mer lösligt i mjölksyralösningar vilket innebär att du snabbare kan fräta igenom lager på lager (visst fosfor syra är snabbare på att fräta sönder emaljen och tanden i första hand, men det är inte den biten som tar tid (och i viss mån kan även det återställas genom att åter höja pH, räkna inte med den senare biten dock).
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag drack upp mot 20 koppar kaffe per dag när jag arbetade som mest (14 timmars skift i 3 år). Det blev ungefär en - två koppar i timmen.
Jag slutade helt dricka kaffe efter att jag blev medveten om att jag var beroende. Cold Turkey direkt!
Inget ska få ha makt över mig, någonsin.
Det tog bara några dagar att släppa rutinen och börja vänja sig med vatten. I mitt fall så var det "all in my head" och när jag beslutade mig för att sluta så var det enkelt.

Kan tillägga att jag dricker en - två koppar kaffe om dagen vilket jag finner mer acceptabelt och inte längre ett problem.
Så mitt tips är: Bestäm dig, en gång för alla och bara sluta. Drick vatten istället och efter några dagar börjar du vänja dig.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Kan tillägga att jag dricker en - två koppar kaffe om dagen vilket jag finner mer acceptabelt och inte längre ett problem.
Så mitt tips är: Bestäm dig, en gång för alla och bara sluta. Drick vatten istället och efter några dagar börjar du vänja dig.
Det där är lätt för en del människor att göra. Inte för alla.
Det finns stora skillnader mellan olika människor både hur lätt det är att skaffa sig beroenden och hur svårt det är att göra sig av med dem. Skillnaderna är delvis rent genetiska.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
När jag ville sluta med cola så drog jag ner till att jag fick dricka max en 33 cl per kväll. Dessutom fick jag aldrig ha mer än en hemma åt gången. Man gick och sippade minimalt så burken skulle räcka så länge som möjligt. Efter ett par månader kunde jag sluta helt.

Men eftersom jag inte har så många andra laster än chips och cola på helgerna så återgick jag till det. Det var ganska mycket en social grej, illa nog att man inte drack alkohol. Men det kanske är läge att ta en paus... coronaisolering har dragit upp konsumtionen igen.
 
Top