Kall kalkon på coca cola

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
For what its worth har jag försökt sluta med en massa saker genom livet, blir så jävla beroende av allt från snus till datorspel. Cigg och snus har jag lyckats sluta med, men varje gång har det varit veckovisa plågor med en mängd skumma fysiska symptom, ruskig depression, apati, ingen livslust osv. Sen vänder det. Och det som fått mig att inte börja med snus och sånt igen är alla fördelar man upptäcker på andra sidan. För mig har det varit den enda motivationen till att inte återfalla. Bättre sömn, gladare osv. Kaffe är väl det enda jag återfaller till om och om igen. För mig måste det finnas några sådana där positiva saker för att jag ska kunna palla ta mig igenom det. Det räcker inte med hot och faror, för det skiter jag i vid en viss punkt. Måste finnas något som lockar och drar.

Och om det kan vara något hopp har jag träffat på flera människor som varit deprimerade och samtidigt haft enorma koffein-intag. När koffeinet tagits bort eller minskat rejält har faktiskt depressionerna lagt sig, eller i alla fall tydligt förbättrats. Har inte lyckats förstå mekanismerna i detta, verkar bakvänt, men kanske kan det vara en morot till att testa liv utan koffein? Tänk om du, efter de första helvetes-veckorna, kommer ut på andra sidan mindre deprimerad? Vore inte det värt att prova, i alla fall under några månader?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Dricker nästan ingen läsk alls men har motsvarande problem att tänderna bryts ner (pga reflux, tandgnissel etc). Min tandläkare ville att jag slutar med äppeljuice för det sliter tydligen mycket på tänderna (så det dricker jag inte heller så ofta). Även att skölja munnen med vatten efter att man har ätit eller druckit ska motverka. Sen har jag fått någon tandkräm (Duraphat) som skall skydda tänderna lite bättre.

Inga tips på hur du slutar med läsk, men kanske sätt att iaf motverka problemet tills dess att du orkar dig på en "avgiftning" :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Dricker nästan ingen läsk alls men har motsvarande problem att tänderna bryts ner (pga reflux, tandgnissel etc). Min tandläkare ville att jag slutar med äppeljuice för det sliter tydligen mycket på tänderna (så det dricker jag inte heller så ofta). Även att skölja munnen med vatten efter att man har ätit eller druckit ska motverka. Sen har jag fått någon tandkräm (Duraphat) som skall skydda tänderna lite bättre.

Inga tips på hur du slutar med läsk, men kanske sätt att iaf motverka problemet tills dess att du orkar dig på en "avgiftning" :)
"Derp-hat"? Säker på att det är legit? ;)
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag har slutat med nikotin, och jag fixar bara inte att trappa ned. Livet blir så himla svårt. Jag måste tvärsluta för att det ska gå.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Jonas Cramby switchade från light-cola till grönt isthé och skrev en artikel om det. Testa!

Gick ned rejält i vikt.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har haft samma problem som dig och om det är en motivation så kan du ha mig i åtanke och att jag drog på mig diabetes typ 2 genom att dricka i snitt 3-4,5 liter Coca Cola/Pepsi om dagen.

Mina tänder är heller ingen hit i dagsläget och jag har fått lägga stora pengar på att fixa till garnityret , jag skall bland annat punga ut närmare 8 lax för att operera ut en förstörd kindtand så om du inte vill punga ut tusentals kronor sluta drick läsk .

Läsk gör dig fet , slö och oattraktiv så om du vill verka attraktiv och fånga en tjej/kille så sluta med läsken .
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
otroligt, otroligt svårt för mig, jag har byggt upp ett enormt psykologiskt beroende av lightcola och är som ni kanske vet apatiskt deprimerad, så jag har allmänt svårt att ta tag i saker.
Träffa en psykolog!

Du kommer inte att vända ett enormt psykologiskt beroende rotat i en apatisk depression genom att fråga kompisar om hjälp på ett forum, speciellt inte om det inte lyckades första gången.

Förmodligen kommer du bara bli uppgiven och hata dig själv när du stapplar och faller tillbaka och dricker lite för mycket cola någon dag (vilket oundvikligen händer varje gång man försöker bryta ett beroende) och så kommer du ge upp, känna dig mer värdelös och bli mer deprimerad.

men hur uppbådar man viljestyrkan till något sådant? willpower är mitt absolut värsta dumpstat.
Använd inte willpower. Viljestyrkan är en myt. Lutar du dig på din viljestyrka för att klara ett svårt problem kommer du kanske orka klara det i några dagar max, sen kommer du inte orka längre. Jag har som psykolog aldrig lutat mig på patientens viljestyrka, aldrig sagt att dom ska pressa sig själva hårdare, aldrig gjort viljestyrke-tränande övningar. Aldrig, aldrig, aldrig. Det är inte så man gör stabil beteendeförändring.

Tänk om jag var en trädgårdsmästare som skulle hjälpa dig komma igång med att odla grönsaker hemma. Jag kommer hem till dig utan att ge dig några bra trädgårdsverktyg som gör det enklare för dig, istället säger jag åt dig att bara börja gräva i den hårda jorden med det du har hemma, med tillräcklig jävlar anamma går det, blir du trött ska du bara pressa dig själv mer. Det skulle ju inte bli något trädgårdsland av det.

Visst, jag lägger ofta tid på att prata med patienter om vilja, ambivalens och vad som blockerar viljan. Men det handlar om att identifiera och deaktivera de inre blockeringar som saboterar för oss, inte att pressa oss själva hårdare. Det spelar ingen roll hur stort tryck du sätter på din viljestyrka eller hur stor slang du sprutar viljestyrka med om det är en massa läckande hål i kärlet du försöker fylla, det blir bara en ny chans att tänka på sig själv som misslyckad. Din viljestyrka är helt ok, du behöver fixa läckandet istället.

Hela den här snurren är en del av vad som upprätthåller en depression, så jag skulle bestämt avråda från att använda den för att lyckas kicka ett colaberoende, speciellt eftersom alla psykologiska beroenden jag sett är rotade i någon form av dysfunktionellt inre ruminerande, grubblande, självkritik eller självpressande beteende. Med andra ord, risken är att du försöker lösa ett beroende med hjälp av en attityd till dig själv som skapade depressionen och beroendet till att börja med. Och du bör ta kontakt med en psykolog som kan hjälpa dig göra saker lättare för dig, istället för att ensam göra saker svårare för dig.
 
Last edited:

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag kan inte säga mycket mer än att jag håller koll på tråden då jag dricker 4-8 liter zero/max per dag, sedan kanske migrän sätter stopp för planerna att sluta för mig, men betyder ju inte att jag inte kan försöka.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
KBT räddade mitt liv (läskberoende och depression var två saker jag behövde hjälp med) så jag måste hålla med.
Instämmer med föregående talare. En bra terapeut + KBT har hjälpt mig göra stora förändringar till det bättre i mitt liv.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,168
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Problemet är att jag redan gått i KBT, och inte kände att det gav något vidare resultat. Bara Sodivras inlägg i sig var mer intressant än 90% av allt min KBT-psykolog sade till mig. Han pratade hela tiden om Willpower, vet inte varför, minns inte exakt hur, men...

Jag inser att jag måste söka hjälp igen. Men jag tänker ändå göra ett försök att sluta med läsken här och nu. Om inte annat kommer mina rumskompisar dissa mig om jag misslyckas, nu när jag gått hela dan och sagt att idag är min sista coladag ;_;
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Problemet är att jag redan gått i KBT, och inte kände att det gav något vidare resultat. Bara Sodivras inlägg i sig var mer intressant än 90% av allt min KBT-psykolog sade till mig. Han pratade hela tiden om Willpower, vet inte varför, minns inte exakt hur, men...

Jag inser att jag måste söka hjälp igen. Men jag tänker ändå göra ett försök att sluta med läsken här och nu. Om inte annat kommer mina rumskompisar dissa mig om jag misslyckas, nu när jag gått hela dan och sagt att idag är min sista coladag ;_;
Skitbra!

Ca 30% av alla psykoterapeutiska behandlingar misslyckas. Det är ändå ganska bra statistik för behandling av kronisk ohälsa. Det finns många faktorer som avgör om en behandling lyckas eller ej. Men en sak är att forskningen visar att det finns jävligt bra psykologer som ofta lyckas, och jävligt dåliga psykologer som ofta misslyckas. Var inte rädd att ge upp på en psykolog där det verkar som inget händer.

Var inte heller rädd att prova annat än KBT, även om KBT är det första jag skulle rekommendera för just colaberoende. Men du skriver ju här att problemet är bredare och att du testat KBT innan.

MCT till exempel, det har jag börjat lära mig nu, och det tror jag kan ge en del vid beroendeproblem. Utbudet blir mycket större om man kan tänka sig videosamtal (=hela sverige)

Men metoden är inte det viktigaste, psykologens skicklighet verkar viktigare (se ovan).

Jag kan också ge dig några psykologiska tips för ditt eget kall kalkonförsök, om du vill.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Kallbryggt te är skitbra. Ta ett grönt te, gärna rent te eller om det är svårt att få tag på något som inte är smaksatt, ta ett med citrus i. Funkar bra med vanligt Lipton-påste. Släng i ett par påsar i en vattenflaska och låt den stå över natten. Toppen att smutta på under dagen och grönt te har jag till och med för mig är bra för tänderna! Gillar du lakrits kan jag tipsa på att ha i lite lakritspulver, också.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Problemet är att jag redan gått i KBT, och inte kände att det gav något vidare resultat. Bara Sodivras inlägg i sig var mer intressant än 90% av allt min KBT-psykolog sade till mig. Han pratade hela tiden om Willpower, vet inte varför, minns inte exakt hur, men...
Kan det ha varit psykologen som varit problemet snarare än metoden? Jag avverkade fyra KBT-psykologer och de tre första var...jag ska inte säga dåliga, men de var ingen bra matchning med mig om man säger så. Den fjärde var dock helt amazing och efter att ha gått i behandling hos den personen var jag typ helt botad, har inte gått till psykolog på åtta år och mår toppen! Så jag tror mycket handlar om att hitta en psykolog som passar en.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har heller inte fått något bra intryck av KBT i det förgångna . Det fokuserades på helt fel saker enligt min mening .
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag har flera gånger fått hantera min överdimensionerade aptit som fungerar som ett de facto kaloriberoende.
ohejdad vill min kropp ha typ 3000kcal/dag vid stillasittande, sannolikt ett symptom på adhd
Det som funkat för mig då är att logga allt jag äter för att hålla nere kalorimängden. Det jag har i huvudet då är att jag ska optimera så att jag får äta kaloririka saker jag gillar vid rätt tillfällen. Kanske kan du komma fram till hur mycket lightläsk du får dricka på en månad, och sen logga det, för att kunna dricka när det är som allra viktigast eller godast? Jag tycker det blir lättare att känna kontroll över situationen när jag skriver ner, och kan motivera mig med att jag ju har nått upp till en viss kvot.

hur får man egentligen reda på vad saker har för PH-värden? Jag har försökt googla det, men har bara hittat väldigt generella riktlinjer.
Det går ju att köpa pH-mätare av olika slag, det brukar bl.a. kunna köpas från butiker som säljer produkter för att tillverka egna alkoholhaltiga drycker. Det billigaste är sannolikt lackmuspapper, men vill man ha något mer finkalibrerat är det nog också ganska dyrt.
Koffeinpiller är din vän.
Om vi bortser från koffeinet så borde du ju kunna ersätta själva vanan att dricka med ett mineralvatten som är förhållandevis basiskt (kolsyra är ju en syra och sänker pH i vatten, så att bara kolsyra kranvatten ger sannolikyt en kemiskt sur dryck).
Problemet är att jag redan gått i KBT, och inte kände att det gav något vidare resultat. Bara Sodivras inlägg i sig var mer intressant än 90% av allt min KBT-psykolog sade till mig. Han pratade hela tiden om Willpower, vet inte varför, minns inte exakt hur, men...

Jag inser att jag måste söka hjälp igen. Men jag tänker ändå göra ett försök att sluta med läsken här och nu. Om inte annat kommer mina rumskompisar dissa mig om jag misslyckas, nu när jag gått hela dan och sagt att idag är min sista coladag ;_;
Problemet med all form av terapi är att kvaliteten står och faller med relationen patient - terapeut. Jag får intrycket av att du inte fick vidare mycket förtroende för den terapeut du hade, och då spelar det ingen roll hur bra terapeuten funkar för någon annan, den kommer inte funka för dig. Ett välkänt problem med KBT-terapi är också att det brukar ges i för korta perioder om fem max tio sessioner. Givet din samlade problembild skulle jag undersöka möjligheten att få s.k. KBT-lång som brukar vara minst 20 sessioner, ibland fler.

Egentligen är hela ansatsen att tidsbestämma terapi i förväg väldigt konstigt, vissa kanske behöver regelbunden terapi livet ut för en bra vardag, men så är inte vårt sjukvårdssystem funtat.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,168
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Så jag gjorde ett försök att gå kall kalkon....det gick katastrofalt dåligt. Dagen var illa vald, förvisso, den 15:e var en dag som sög för mig på många olika sätt, men ångesten jag fick var inte av denna värld. Jag spenderade majoriteten av dygnet med att ligga i sängen och tycka synd om mig själv, och kan inte minnas när jag sist mådde så dåligt. Jag försökte utan större framgång kompensera med icke-smaksatt bubbelvatten och kaffe, men jag är inte säker på att det är mycket bättre - bubbelvatten lär ju också ha lågt pH-värde. Total katastrof.

Idag tillät jag mig själv att dricka 1,5 liter pepsi, men inte 2+ som jag brukar, och bara i samband med måltider. Det känns otroligt mycket bättre redan. Kanske kan jag lyckas trappa ned åtminstone, även om jag misslyckades kapitalt med försöket att gå kall kalkon.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Idag tillät jag mig själv att dricka 1,5 liter pepsi, men inte 2+ som jag brukar, och bara i samband med måltider. Det känns otroligt mycket bättre redan. Kanske kan jag lyckas trappa ned åtminstone, även om jag misslyckades kapitalt med försöket att gå kall kalkon.
Att trappa ner successivt kan vara be bra idé ,när jag slutade med cola så gick jag från att dricka 1,5 liters till 1 liters till 0,5 liters till 33 cl . Det sista så tillät jag mig själv 2 st 33 cl om dagen innan jag slutade och nu är jag helt cola fri till den grad att jag kan ha cola till fredagsgroggen nån gång i månaden eller när jag käkar pizza 1 gång i månaden.
 
Top