Nekromanti Kalevala?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Men du... [ot]

Inte särskilt mycket. Mest råbiff...

Det här börjar bli lite FÖR ot... :gremsmile:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: hvem er?

Jag håller med. Visserligen dissar jag Åke Ohlmarks nu och då, men jag tycker faktiskt om hans översättning (eftersom jag läste den flera gånger innan jag läste originalet så är det nästan den som är originalet för mig). Det enda som jag tycker att han missat i översättningen är att Tom Bombadill talar på vers, och det är nog inte så lätt att översätta. Det kan hända att det finns både inkonsekventa översättningar och direkta felöversättningar, men jag har faktiskt aldrig märkt någonting.

Jag misstänker att "problemet" med Åke Ohlmarks översättning är att han ansåg att han var på samma nivå som Tolkien, alltså var hans åsikter om hur man borde säga saker lika relevanta som Tolkiens. Sen råkade hans översättning ut för Tolkien-fanatiker som kan stora partier av boken utantill och anser att Åkes ändringar i Sagan om ringen är ungefär lika relevanta och önskvärda som Moses redigering av de tio budorden. Det finns ändringar och nyansskillnader i alla översättningar, men det är inte så ofta som läsarna bryr sig tillräckligt mycket (eller läser boken tillräckligt många gånger) för att lägga märke till det. Otur för Åke, helt enkelt.

-JPS-
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
SoR översättning

Jag håller med dig! Jag har bara läst Sagan om Ringen två gånger, en på svenska och en på engelska. Jag tycker att den nästan var bättre på svenska! Kan inte förklara varför, det bara är så... Det kan iofs bero på språket, tolkiens engelska är ganskska svår (jag läste den väl i åttan, nian eller nått) och boken flöt helt enkelt bättre på svenska. Men det är inte bara det. Den kändes mer magisk på svenska på något sätt. En anledning till det kan vara att jag läste den på svenska först och innehållet inte var spoilat då...

/Jonas- som inte hyser något agg mot Åke Ohlmarks
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: KA&Co [OT]

Serien är t.o.m. tecknad av han som är efterföljare till Carl Barks (har svårt med namn), och handlar om jag minns rätt, om att farbror Joakim ger sig ut på jakt efter kvarnen sampo.
Hursomhelst fick serien stor uppmärksamhet här i Finland (Finland i internationell Kalle Anka, wow!).

/Black Dwarf, vet sånt.
 
Top