Nekromanti Kalevala?

panurg

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
65
Location
Norge
Finnes det noen svensk utgave av Kalevala?
Er det noen som kan fortelle meg hva Kalevala er ?

Panurg
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Jodå, den finns på svenska. Många utgåvor till och med. Det är finlands nationalepos. Det är en berättelse om en magisk kvarn. I stora drag...
 

panurg

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
65
Location
Norge
Det är finlands nationalepos.

Er det gammelt?
Er det skapelsesmyten til FInland?

Panurg
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Kalevala är en samling berättelser som bland annat innehåller en skapelsemyt, men mest handlar det om diverse (ganska vardagliga) bråk mellan hjältar och andra tvivelaktiga individer.

Ursprunget är antagligen gammalt, men dikterna samlades in på 1800-talet av Elias Lönnrot, som sedan gav ut dem i bokform (och lade till vissa detaljer där han tyckte att något fattades. Som Åke Ohlmarks ungefär).

Den senaste svenska utgåvan är översatt av Lars och Anders Huldén och ges i Sverige ut av förlaget Atlantis, tror jag.

-JPS-
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: hvem er?

Han översatte Tolkiens Härskarringen till svenska. En översättning som är mycket omdiskuterad, eftersom ÅO tog sig en hel del friheter med texten vid översättningen. Han la till, ändrade och översatte fel. Anmärkningsvärt nog är hans den enda översättning som gjorts till svenska, trots att det är tämligen välkänt att den lämnar en del i övrigt att önska.

Daniel
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Re: hvem er?

Noooooo.... Sluta dissa Åke Ohlmarks. Hans översättning av Sagan om Ringen är fantastisk. Man kan ju inte klaga på att han inte använder sig av författarens egna ord. Så fort man läser en översättning så försvinner författarens egna ord med vinden. I sådana fall skall man läsa originalet. Åke framför Tolkiens berättelse på sitt sätt. Och det är ju berättelsen som är själva essensen i Sagan om Ringen, inte författarens ordval.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: hvem er?

Jag anser inte att jag dissat Tolkien, jag bara påpekade att han tagit sig mer friheter än de flesta översättare gör. Det är självklart att han måst använda egna ord, det är inget konstigt i det. Det är mer det att han lagt till och dragit ifrån beskrivningar som gör att mycket skiljer sig ganska mycket från originalet.
Sedan tycker jag nog att man kan få klaga lite på en person som översätter "she" med "han". Det är inte bara egna ord, det är fel.
Annars tycker jag att Åkes text har en viss episk bredd och elegans, som man också kan se i många av hans andra texter. Men jag anser också att han ibland tar sig lite för stora friheter med gentemot originalet.

Daniel
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: hvem er?

I en strid med en av nazgûlerna, där en av hoberna (kommer inte ihåg vem, Merriadoc möjligen, eller Pippin) och Eowyn besegrar nazgûlen.
Jag minns fortfarande att jag blev något förvirrad första gången jag läste just det partiet, sedan läste jag samma parti på engelska, och allt klarnade.
De som verkligen gått in för att misskreditera Ohlmarks översättning påstår sig ha hittat över femtusen större fel (och då menar de tydligen fel och inte sådant som har med tycke och smak att göra) i hela trilogin. Jag kan själv inte verifiera eller dementera detta dock.
Som jag ser det har hans version sina kvaliteter, men den har också en del anmärkningsvärda brister.

Daniel
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: hvem er?

Tja, det beror förstås på vad man är intresserad av.
De jag på rak arm kommer på är:
Asasagan, som kan vara intressant om man gillar fornnordisk mytologi.
En översättning av Koranen (som påstods vara en direktöversättning, trots att Ohlmarks kunskaper i arabiska var ganska ringa, det visade sig senare att han utgått från en engelsk översättning av Koranen, vilket väl inte imponerade på många)
Och så förstås den där texten han hastade fram i vredesmod, om ondsinta människor som klädde ut sig till karaktärer ur Sagan om ringen och sprang runt och låtsades att de var hober, dvärgar, alver och annat konstigt. De tog över showen på ett frågesportprogram på teve, där en grabb klarade hela tävlingen i ämnet Sagan om ringen. Åke hade skrivit frågorna, men glömdes liksom bort i segeryran när Tolkiensällskap gratulerade grabben. Detta är en ganska välkänd historia, och det finns säkert de här på forumet som vet mer än jag vet om den.

Daniel
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Re: hvem er?

Ah! Det där märkte jag också. Blev mycket konfunderad och gick och kollade i min brors Sagan om Ringen (tio år äldre) och där var det felet inte med. Båda var översatta av Åke.
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Re: hvem er?

Man kan väl inte gilla en person som tror att orcher har skägg? :gremwink: :gremgrin:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Men du... [ot]

Har du inte spelat Wc3? Där finns det 2(!!!!) orcher som har skägg! :gremgrin:
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Re: Men du... [ot]

Verkar som om världsbilden håller på att förändras...i värsta fall får väl jag förändras med den... :gremtongue:

Men jag tror inte på orcher med skägg förrän jag får se en livs levande framför mej :gremwink:
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Re: Men du... [ot]

Va? Självklart har orcher skägg. Det är ju liksom ett av grundkraven för att man överhuvudtaget skall få kallas orch.
 

panurg

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
65
Location
Norge
Re: Men du... [ot]

Jeg har aldri sett en ork med skjegg.Tror det bare er orker som spiller rollespill som har skjegg, og jeg har aldri spilt mot/ med en ork.

Panurg
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Men du... [ot]

Jag har inte träffat särskilt många orcher i mitt liv. Ingen av dessa har haft skägg då flertalet varit kvinnliga (?) orcher... :gremwink:
 
Top