Köpa DVD och BlueRayspelare

wilper

Fast i vinkelvolten.
Jag har några banankartonger med DVD-skivor och funderar på att börja köpa några utvalda filmer på BlueRay för att komma igång med att se film med bättre bild. Problemet är bara att jag inte har någon maskin att spela skivorna i sedan jag kastade min sekelskiftes-DVD när jag flyttade. Den klarade bara S-Video och det klarar inte min TV.

Men vad skall jag köpa?

Jag är en snåljåp, eller iaf lite försiktig. Jag har inget ljudsystem utan allt kan gott gå via Hdmi till TVn. Jag har läst om upscaling av DVD, jag antar att det är något jag vill ha. Jag behöver inte streaming och sånt, det klarar TVn redan som den är.

Tips? Är det bara att hugga billigaste Blu-ray-maskinen på nätet? Är 4k skivor något som kommer att ersätta de gamla så det är lika bra att köpa en som klarar det också, om maskinen säkert kommer att få hänga med i 10+ år om den inte går sönder?

Jag köpte en Sony BDP-S6700 år 2018 och den snurrar på bra ännu. Jag tänkte då att Sony nog är bra eftersom de trots allt ligger bakom blurayformatet… den klarar 4K och har (vilket jag just då prioriterade) inbyggd bluetooth så man kan lyssna i såna lurar om man vill. Och den klarar 3D, vilket ju är en prio för typ… mig och inte så många fler.

Men ja, den har hållit och funkat, vilket väl är huvudanledningen till att jag skriver något i tråden. Den var inte superbillig (typ 1600) men i det här läget är den nog rentav svår att hitta ny…

Skulle jag köpa en blurayspelare idag så skulle jag nog tänka Sony igen, tror jag. Med 4K. Inte för att jag har en 4K-tv ännu, men jag tilltalas av tanken på att 4K-bluraysen liksom ligger hemskt nära den faktiska kvaliteten på digitala biofilmer. Så det känns hyfsat framtidssäkert.

Jag köpte en Sony BDP-S6700 år 2018 och den snurrar på bra ännu. Jag tänkte då att Sony nog är bra eftersom de trots allt ligger bakom blurayformatet… den klarar 4K och har (vilket jag just då prioriterade) inbyggd bluetooth så man kan lyssna i såna lurar om man vill. Och den klarar 3D, vilket ju är en prio för typ… mig och inte så många fler.

Men ja, den har hållit och funkat, vilket väl är huvudanledningen till att jag skriver något i tråden. Den var inte superbillig (typ 1600) men i det här läget är den nog rentav svår att hitta ny…

Skulle jag köpa en blurayspelare idag så skulle jag nog tänka Sony igen, tror jag. Med 4K. Inte för att jag har en 4K-tv ännu, men jag tilltalas av tanken på att 4K-bluraysen liksom ligger hemskt nära den faktiska kvaliteten på digitala biofilmer. Så det känns hyfsat framtidssäkert.
Jag vill bara förtydliga att "den klarar 4K" i det här fallet betyder att den kan skala upp till och mata ut 4K (eller snarare 3840×2160 px). Den kan alltså INTE spela Ultra HD Blu-ray-skivor.

Jag vill bara förtydliga att "den klarar 4K" i det här fallet betyder att den kan skala upp till och mata ut 4K (eller snarare 3840×2160 px). Den kan alltså INTE spela Ultra HD Blu-ray-skivor.

Visstja, så var det ja. Jag har nog nånstans i bakhuvudet tänkt att den klarat uhd, men jag har ju inte testat och du har helt rätt.

Så egentligen borde jag börja fundera på en ersättare…

Jag skulle köpa en PS5:a eller Xbox Series ngnting för att vara 4K-kompatibel. Hoppa över Blu-Ray-steget.

Det blev en billig Panasonic som klarar Ultra HD. Förmodligen lite overkill, men om maskinen skall stå där i 20 år som den förra gjorde så kanske det blir att jag använder den funktionen också till slut.

Och så köpte jag Farligt Uppdrag-TV seriens första sju säsonger på tyska och håller tummarna att det finns ett engelskt ljudspår på skivorna också. :-)

Back