Köpa DVD och BlueRayspelare

Jag köpte en DVD-spelare på second hand för 120 kr. Det visade sig att den behövde en fjärrkontroll som saknades. Ett par veckor senare hittade jag en annan för samma pris som funkar utmärkt och har sin fjärrkontroll. Den har nog inga fancy funtioner vad jag vet och är inte bluray, men för totalt 240 kr känns det lugnt värt. Mitt problem är att jag har för få filmer :D
Allmänt tips: Kolla modellbeteckningen, köp en generisk programmerbar fjärr och välj rätt modell enligt manualen.

Det finns förvånansvärt få olika fjärrar under skalet, det är mest plasten som skiljer dem åt.

I väntan på att de skall hitta min spelare på lagret så köpte jag en billig en på Facebook Marketplace. En Philips BDP2100, redan när den kom var den bland de billigare på marknaden. Den klarar både DVD och Blu-ray. Den har inte någon upscaling för DVD och det ser katten inte så roligt ut på min moderna platt-tv på typ 55 tum eller så. DVD är från en tid då man hade mindre skärmar och det märks tydligt. Blu-ray å andra sidan, det funkar riktigt bra, fin bild blir det. Jag förstår varför folk pratar om att byta ut sina gamla DVDer mot Blu-ray, skillnaden är enorm.

Idag så kom så slutligen den där Blu-Ray-spelaren jag beställde för en månad sen. Det är en Panasonic DP-UB450 och jag har inte hunnit titta på just Blu-Ray i den än, men jag har tittat på en DVD. Och ja, en nyare DVD-spelare som erbjuder upscaling är att föredra mot en äldre som inte har den funktionen. Den har en streamingfunktion också, så det skall gå att spela filmer från datorn, men för att testa det måste jag dra en nätverkskabel först.

Det billiga Facebook-fyndet från Philips får kanske bli kontorsspelare eller något från och med nu, på en mindre skärm kommer nog inte avsaknaden av upscaling att vara lika kännbar.

OK, nu har jag använt Panasonicspelaren spelaren i en månad och jag tänkte ge en liten uppdatering.

- Det är bättre bild än en min äldre billiga spelare, upscaling är något att söka efter.
- Den gick bet på en fransk DVD-skiva som hade något kopieringsskydd i sig, samma skiva funkade bra i billiga läsaren.
- Den är lite opålitlig när den fått gå ner i viloläge om man pausar mitt i en film. Det är några gånger nu som den inte har hittat igen var vi var utan den börjar om från början. Eftersom jag har en hund som drar ut mig på promenad eller godis-jakt 2-3ggr per film så är detta ett problem på riktigt.

Jag tror inte jag skulle köpa en likadan igen om den här gick sönder.

Annars har jag skoj med film och TV-serietittandet, jag har recenserat allt jag sett i Kranks filmklubbstrådar och det är nästan ett inlägg varje dag. Allt underlättas av att lokala återvinningen har en liten butik med ett litet utbud av film som dock förnyas ofta. Och jag har lagt in promenader dit i min träningskalender. :)

1000006939.jpg

Last edited:
OK, nu har jag använt Panasonicspelaren spelaren i en månad och jag tänkte ge en liten uppdatering.

- Det är bättre bild än en min äldre billiga spelare, upscaling är något att söka efter.
- Den gick bet på en fransk DVD-skiva som hade något kopieringsskydd i sig, samma skiva funkade bra i billiga läsaren.
- Den är lite opålitlig när den fått gå ner i viloläge om man pausar mitt i en film. Det är några gånger nu som den inte har hittat igen var vi var utan den börjar om från början. Eftersom jag har en hund som drar ut mig på promenad eller godis-jakt 2-3ggr per film så är detta ett problem på riktigt.

Jag tror inte jag skulle köpa en likadan igen om den här gick sönder.

Annars har jag skoj med film och TV-serietittandet, jag har recenserat allt jag sett i Kranks filmklubbstrådar och det är nästan ett inlägg varje dag. Allt underlättas av att lokala återvinningen har en liten butik med ett litet utbud av film som dock förnyas ofta. Och jag har lagt in promenader dit i min träningskalender. :)

View attachment 25155

Wow vilken skatt av filmer!

Wow vilken skatt av filmer!
Mycket är gamla hyrfilmer från 2006-2014 typ, och det har räckt med ett hjälpligt tilltalande omslag för att de skall få följa med hem. När filmerna kostar 2kr/st så känner jag att jag kan kosta på mig att chansa lite. Det är ju otroligt billigt jämfört med streaming, och typ samma nivå av kontroll över vilket utbud man har tillgång till för dagen. Men det är lite skattjakt över det hela, jag har nu efter snart två månader lyckats skrapa ihop en James Bond-samling som är komplett så när som på Dr No och You only live twice, ironiskt nog är den senare min favorit av Bond-filmerna. Jag har Battlestar Galactica-serien, sånär som på säsong 3.

Men när jag kan skriva promenaderna på hälsokontot så blir det som en hobby i hobbyn, och även om jag går tomhänt en dag så fick jag ju motion. :-D

Back