Könspreferenser på rollpersoner

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag har grunnat på ett fenomen jag stött på bland folk jag spelar med. Bland manliga spelare är det åtminstone omkring hälften som har en uttalad preferens för kvinnliga rollpersoner. Bland kvinnliga spelare återfinner jag däremot inte alls motsvarande fenomen – de flesta föredrar kvinnliga rollpersoner, och jag känner ingen som har en utpräglad preferens för manliga rollpersoner. Mina spelgrupper är så klart en alldeles för liten skara för att dra några slutsatser från, men motsvarar era erfarenheter detta?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Nää, jag har nog mer blandat. Män som velat spela kvinnor, kvinnor som velat spela män, ickebinära som velat spela antingen kvinnor eller män.

Jag skulle nog säga att det för mig varit vanligare att kvinnor velat spela ett annat kön (antingen man eller ickebinär). Men referensgruppen där är tyvärr mycket mindre, så det är svårt att dra några slutsatser.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Bland de som har svårt att tänka sig att spela en rollperson av ett annat kön än det egna, är det möjligen en något större andel bland männen, av de jag spelat tillsammans med. Men ingen stor skillnad.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har grunnat på ett fenomen jag stött på bland folk jag spelar med. Bland manliga spelare är det åtminstone omkring hälften som har en uttalad preferens för kvinnliga rollpersoner. Bland kvinnliga spelare återfinner jag däremot inte alls motsvarande fenomen – de flesta föredrar kvinnliga rollpersoner, och jag känner ingen som har en utpräglad preferens för manliga rollpersoner. Mina spelgrupper är så klart en alldeles för liten skara för att dra några slutsatser från, men motsvarar era erfarenheter detta?
Vampire-Elin brukade ha det. Vet inte om hon har det längre dock, hon har spelat mycket kvinnor på sistone.


Men det låter som ett intressant ämne för en poll på Bräd- och rollspelsforum.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Märkligt, men det här fick mig plötsligt att inse att jag nog faktiskt aldrig spelat rollspel med en kvinna. Närmast är kvinnlig SL på konvent. Det kanske inte är så konstigt med tanke på att min lokala spelgrupp varit närmast intakt sedan jag började spela på 80-talet (då det inte fanns så många tjejer i den närmaste bekantskapskretsen) och med få undantag samma personer som jag spelat med på konvent. Det här är absolut inget aktivt val utan bara hur det råkar ha blivit.

Så svaret på frågan får bli att de manliga spelarna då och då väljer en kvinnlig rollperson. Jag har själv valt kvinnlig rollperson några gånger.

Edit: Det var nog faktiskt två tjejer med och spelade Chock (Skräck i Warwick House) en gång på 80-talet. :)
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag spelar nästan bara män om inte rollen specifikt kräver det.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Min allra första rollperson (när jag var 11) var kvinnlig. Eftersom vi ändå skulle spela låtsaspersoner i en låtsasvärld tänkte jag "varför inte" liksom. Men jag blev snabbt varse att mina kompisar tyckte det var SKITKONSTIGT, och att jag blev ifrågasatt på grund av det. Men jag har sedan dess också (gång på gång) upplevt att de flesta jag spelar med har svårt att separera spelare från rollperson. Det är t.ex. ofta som pronomen blir fel när det finns en könsdiskrepans mellan de två. Men det fick mig tidigt att fundera över hur olika pojkar och flickor behandlas av sin omvärld, rent allmänt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Märkligt, men det här fick mig plötsligt att inse att jag nog faktiskt aldrig spelat rollspel med en kvinna. Närmast är kvinnlig SL på konvent. Det kanske inte är så konstigt med tanke på att min lokala spelgrupp varit närmast intakt sedan jag började spela på 80-talet (då det inte fanns så många tjejer i den närmaste bekantskapskretsen) och med få undantag samma personer som jag spelat med på konvent. Det här är absolut inget aktivt val utan bara hur det råkar ha blivit.
En hyggligt stor andel av personerna jag spelar med är gifta par, vilket ju bidrar till en jämnare könsfördelning hos spelarna. Vi är visserligen några grabbar som spelat ihop sedan gymnasieåldern, men våra fruar är också med nuförtiden.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Spelare och rollperson delar som regel kön. Ett fåtal undantag under årens gång (har nästan bara spelat med män) men nu för tiden spelar det ingen roll.

Har något vagt minne från när jag började spela om att man var tvungen att ha samma kön på sin rollperson, men minns inget argument (fanns säkert inget).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
En hyggligt stor andel av personerna jag spelar med är gifta par, vilket ju bidrar till en jämnare könsfördelning hos spelarna. Vi är visserligen några grabbar som spelat ihop sedan gymnasieåldern, men våra fruar är också med nuförtiden.
Så hade jag väldigt gärna velat spela men min fru är accepterande till min hobby än intresserad av att själv delta. Vi diskuterade löst med ett annat par nån gång, men det blev aldrig något konkret och numera har de dessutom separerat.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Så hade jag väldigt gärna velat spela men min fru är accepterande till min hobby än intresserad av att själv delta. Vi diskuterade löst med ett annat par nån gång, men det blev aldrig något konkret och numera har de dessutom separerat.
I vårt fall var samtliga involverade rollspelare innan vi träffades, så i vårt fall är det mer en fråga om att det är ett av de mer praktiska sätten att få ihop spelgrupper.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag tror att jag har en ganska jämn fördelning av manliga och kvinnliga rollpersoner, kanske med en svag övervikt till kvinnliga. Men jag har definitivt inte märkt någon trend att män skulle oftare ha preferens att spela kvinnliga rollpersoner. Däremot är det vanligare med män som bara spelar manliga rollpersoner än med kvinnor som bara spelar kvinnliga, skulle jag säga.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag brukar försöka variera mig, varannan man och varannan kvinna. När spelet väl är igång tycker jag sällan att det gör större skillnad vilket kön en RP har.

Om min förra RP var en otrevlig jävel så gör jag en trevlig nästa gång osv, så att det känns som en ny person.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag och de flesta jag spelar med (enbart män) verkar ha en ganska jämn blandning. Själv försöker jag ha någon sorts proportionalitet mellan kvinna, man och annat (ofta okönade figurer, till exempel robotar).
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag har grunnat på ett fenomen jag stött på bland folk jag spelar med. Bland manliga spelare är det åtminstone omkring hälften som har en uttalad preferens för kvinnliga rollpersoner. Bland kvinnliga spelare återfinner jag däremot inte alls motsvarande fenomen – de flesta föredrar kvinnliga rollpersoner, och jag känner ingen som har en utpräglad preferens för manliga rollpersoner. Mina spelgrupper är så klart en alldeles för liten skara för att dra några slutsatser från, men motsvarar era erfarenheter detta?
Jag har träffat på flera män som inte känner sig bekväma med att spela kvinnor, och därför alltid spelar män. Men, likt dig har jag inte stött på någon kvinna med preferens för att spela manliga karaktärer. Jag har spelat med många kvinnliga spelare, men det är nog max 1/10 RP med kvinnlig spelare som varit man, och då inkluderar jag även olika icke-hetero/gränsöverskridande karaktärer som dock burit manligt könsorgan.

Kanske innebär ett generellt mansdominerat samhälle att så väl män som kvinnor blir lite mätta på maskulinitet/män i vardagen?
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Min sambo vägrar spela annat än kvinnor. Min dotter spelar ofta män (i form av Eon-misslor eller Dr.House-kopior).
Jag spelar mestadels män men har inga personliga preferenser, jag spelar det som är roligt.
Könstillhörighet är ytterst ointressant. Det är rollfiguren och dess personlighet/story som triggar mig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Tvärtom är min vana att de flesta oftast spelar sitt eget kön, män som kvinnor. Inte genomgående men 3 ggr av 4 eller så, vilket ju i förlängningen blir rätt dominerande.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag tror att den enda gången jag spelade kvinna var när jag spelade en halvgalen frostalv som var inspirerad av Ryoko i animen Tenchi Muyo. Det blev väldigt lyckat, så egentligen är det lite konstigt att jag inte gjort fler kvinnliga karaktärer efter det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
För mig är kön som att välja hårfärg på rollpersonen.

Jag inbillar mig att jag kör typ varannan i snitt, men har ingen statistik. Antagligen så är det fördel män.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
I in nuvarande spelgrupp på sex personer, där alla är män, är vi två som ungefär varannan gång spelar kvinna. Faktum är att mina mest minnesvärda karaktärer samtliga varit kvinnor.
 
Top