Nekromanti Kärnan av BRP, en åsiktsdeklaration

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
krank;n117994 said:
Lätt som en plätt för den som är road av eller åtminstone inte avskyr matematik. Att räkna differens under spel är ett jävla ohyfs; nästan lika illa som att behöva läsa av tabeller.
Vi kom också fram till att det var enklare att använda huvudräkning än motståndstabellen - men det visar ju bara hur användarovänlig tabellen var. Det är inte det att det är svårt att räkna ut (det är det ju inte), det är bara det att ett system där man inte bara kan jämföra tärningsslag är föga elegant.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
CapnZapp;n117972 said:
Hur menar du. I begynnelsen fanns ju bara spel som Yatzy, typ. Alla andra sorters tärningar var superovanliga, och frankly, skitfula och supersunkiga.

Att Gygax & Co började med att kombinera en eller flera sexsidiga tärningar känns fullt naturligt för mig.

Att då placera in hela mänskligheten på en skala 1-6 (1d6) eller 2-12 (2d6) har jag förståelse för om det kändes lite för grovkornigt. Alltså att en av trettiosex mänskor (alver, dvärgar etc) skulle vara snyggast eller starkast.

I jämförelse är det ju bara 1 på 216 som får värdena 3 eller 18 på 3d6, vilket kommer mycket närmare att efterlikna verkligheten (som ju säkert egentligen kräver både fyra och fem om inte ännu fler tärningar för att efterliknas någorlunda korrekt, åtminstone för vissa grundegenskaper. Det är ju väldigt långt ifrån 9 miljarder delat på 216 = 40 miljoner människor som har en chans vinna VM i styrkelyft... när jag tänker på det hade AD&D en poäng med sin 18/00 :p ,,, om du vill snacka galen skala)
Min invändning är att skalan är ointuitiv. 1-10, enkelt och tydligt. 1-20? Likaså. 1-100? Japp, följer dessutom resten av systemet. 3-18? Nja, det är som att recensera filmer och bedöma dem efter en skala på 5-27.

Och då hade jag inte ens tänkt på att 40 miljoner människor har STY 18 :)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Måns;n118012 said:
Min invändning är att skalan är ointuitiv.
Om max man kan få på en färdighet är 18 (ie. maxvärdet för en karaktär) så rimmar det ganska nice med d20 för då kommer det alltid finnas chans att man slår 19 eller 20 och faktiskt misslyckas. Nu funkar vare sig BRP eller någon version av D&D (ok, kanske lite färdigheterna i ADD men det fanns ju en massa mods och i flera ADD-spel kunde icke-människor få 20+ på sina grundegenskaper) men som princip tycker jag det har viss merit...

Cog.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
cogitare;n118015 said:
Om max man kan få på en färdighet är 18 (ie. maxvärdet för en karaktär) så rimmar det ganska nice med d20 för då kommer det alltid finnas chans att man slår 19 eller 20 och faktiskt misslyckas. Nu funkar vare sig BRP eller någon version av D&D (ok, kanske lite färdigheterna i ADD men det fanns ju en massa mods och i flera ADD-spel kunde icke-människor få 20+ på sina grundegenskaper) men som princip tycker jag det har viss merit...

Cog.
Ja, jag håller med, men BRP använder D100. Hade D20 använts hade det varit mycket smartare. Och om man faktiskt använde grundegenskaperna... :)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det är ju inte givet vad som är enkelt. Det finns folk (inklusive undertecknad) som har svårt att göra jämförelser också. Jag fixar inte riktigt More Than Human av just den anledningen, trots att jag tycker det är ett bra spel med bra äventyr. Jag blir liksom yr av två tärningar över och under efter en kort stund. När jag spelar med barn är det glasklart att to-hittabeller är att föredra framför jämförelser och aritmetik. I de allra flesta fall funkar det emellertid ok med spel som fordrar att man kan grundläggande räkneoperationer som alla har rätt att få lära sig tidigt i skolan, i synnerhet om man är villig att acceptera att man kan vara bra på olika saker. Det brukar vara nån i varje grupp som inte läser jättefort, nån som inte är en superfena på engelska, nån som inte räknar nåt vidare, nån som inte är så bra på att improvisera, nån som inte är världsbäst på att föra dialoger med NPC:er osv. osv. Jag tycker man kan hjälpas åt lite och försöka ha ett bra klimat runt det i gruppen.

Hälsar

Christian
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Måns;n118022 said:
Ja, jag håller med, men BRP använder D100. Hade D20 använts hade det varit mycket smartare. Och om man faktiskt använde grundegenskaperna... :)
Ja det är ju lätt att få intrycket att BRP har genomått någon subtil påverkan av världens populäraste rollspel vad gäller just grundegenskaperna, snarare än aktiva designval.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
CapnZapp;n117973 said:
Därför att det inte uppfyller Krilles definition?
Nej, den står med i Krilles definition. Följdaktigen kan man göra ett spel med motståndstabell som är BRP och inte bara ett derivat.

Gurgeh;n117988 said:
Om man ska ha en motståndstabell, så borde den finnas enkelt tillgänglig. I spelet Chock fanns det en tabell som man var tvungen att konsultera vid nästan varje färdighetsslag. Praktiskt nog så var den tryckt på baksidan av båda regelhäftena. Det borde motståndstabellen också vara i ett BRP-spel som använder sig av den.
Jag hade sett till att den var tryckt på rollformulären också.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Måns;n118022 said:
Ja, jag håller med, men BRP använder D100. Hade D20 använts hade det varit mycket smartare. Och om man faktiskt använde grundegenskaperna... :)

Multiplicera med 5 och saken är biff (om du nu inte är religiös kring att kunna ha udda värden bortom 5% hack sas). :)

Jag håller med om att BRP ofta har dålig balans mellan grundegenskaper och färdighetsvärden (där korrelationen finns alls). I vanilj-BRP så finns det väl inte någon koppling mellan egenskap och färdighet utan man har bara tilldelade värden i färdigheter och egenskaper är bara verktyg för att räkna ut saker som förflyttning, KP och liknande.

Skall man ha med grundegenskaper skall de har relevans annars är det bara att hoppa över dem och köpa uträknade värden och färdigheter direkt.

Cog.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
cogitare;n118046 said:
...BRP ofta har dålig balans mellan grundegenskaper och färdighetsvärde.

Skall man ha med grundegenskaper skall de ha relevans...
Exakt så!
 
Joined
31 Aug 2015
Messages
80
Jag tycker att grundegenskaper som fysik, storlek och styrka är konstiga grundegenskaper (talanger). Jag hade haft lättare för att acceptera grundegenskaper som Basstyrka och Basfysik om de hade kompletterats med färdigheter som Styrka och Kondition.

Jag föredrar nog att karaktärer beskrivs i ord som otroligt vacker, väldigt charmig, lite och klen, intelligent istället för grundegenskaper. Sedan får färdigheter avgöra hur duktig karaktären är på att utföra handlingar som beror på karaktärens egenskaper. Färdigheter som Forskning, Upptäcka fara mm kan ersätta grundegenskapsslagen.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Rymdhamster;n118043 said:
Nej, den står med i Krilles definition. Följdaktigen kan man göra ett spel med motståndstabell som är BRP och inte bara ett derivat.
Ja, men inte ett bra BRP för det kräver IMO att motståndstabellen avlivas.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Rymdhamster;n118043 said:
Nej, den står med i Krilles definition. Följdaktigen kan man göra ett spel med motståndstabell som är BRP och inte bara ett derivat.
Du missade helt Nyvinters poäng.

Att Motståndstabellen är med på listan är dåligt eftersom alla bra BRP-spel har tagit bort den tabellen, och därmed måste kallas "derivat"

Edit: Och jag missade Nyvinters förtydligande :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag har aldrig spelat "riktiga" BRP. Men min barndoms drakar och demoner var fullt av "du är expert på hoppa: smi x 5" och " det är styrka mot styrka på motståndstabellen". Så jag känner inte alls igen tanken att grundegenskaper inte användes.

Sen kan jag tycka att "parera" är mycket mer förödande än en tabell. Särskilt om man ändå har träffområden och annat som ändå kräver tabeller.

Nackdelen med motståndstabellen är å andra sidan att den är underutvecklad. Efter att ha konsultera tabellen slår du ett helt vanligt slag och får ut mindre info än av ett vanligt slag (lyckat, misslyckat, lika jämfört med misslyckat, lyckat, perfekt, fummel) så där finns mycket mer att hämta.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Ang. motstådstabellen, mot vilken det tydligen finns en hel motståndsrörelse. Det kan vara intressant att påpeka att Symbaroums kärnmekanik ÄR motståndstabellen. Fast uttryckt mycket smartare.

Tabellen är nämligen samma sak som att slå mot sin grundegenskap, modifierat med hur mycket motståndarens grundegenskap avviker från 10. För att ens slippa räkna detta X-10 uttrycks motståndares egenskaper i Symbaroum bara som modifikationen, t ex +3 motsvarar värdet 7; -2 motsvarar 12. Jag tycker det är smart.

Men Pendragonslaget a la OpenQuest är också en bra lösning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
hakanlo;n118253 said:
Ang. motstådstabellen, mot vilken det tydligen finns en hel motståndsrörelse. Det kan vara intressant att påpeka att Symbaroums kärnmekanik ÄR motståndstabellen. Fast uttryckt mycket smartare.

Tabellen är nämligen samma sak som att slå mot sin grundegenskap, modifierat med hur mycket motståndarens grundegenskap avviker från 10. För att ens slippa räkna detta X-10 uttrycks motståndares egenskaper i Symbaroum bara som modifikationen, t ex +3 motsvarar värdet 7; -2 motsvarar 12. Jag tycker det är smart.
Du har rätt i att det är samma sak. Det är en av mina invändningar mot Symbaroums system; det kräver subtraktion i realtid kring spelbordet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har generellt inga problem med motståndstabeller. De finns i andra spel än BRP, och är överskådliga. Eller kan göras det. Funkar ofta bra.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
hakanlo;n118253 said:
Ang. motstådstabellen, mot vilken det tydligen finns en hel motståndsrörelse. Det kan vara intressant att påpeka att Symbaroums kärnmekanik ÄR motståndstabellen. Fast uttryckt mycket smartare.

Tabellen är nämligen samma sak som att slå mot sin grundegenskap, modifierat med hur mycket motståndarens grundegenskap avviker från 10. För att ens slippa räkna detta X-10 uttrycks motståndares egenskaper i Symbaroum bara som modifikationen, t ex +3 motsvarar värdet 7; -2 motsvarar 12. Jag tycker det är smart.
Du har rätt i att det är samma sak. Det är det jag gillar med Symbaroums system; det ersätter en helt onödig och långsam tabell med något så enkelt som subtraktion i realtid kring spelbordet.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Vapen som i sig själva gör skada är väldigt konstigt men också väldigt mycket BRP. Det kan vara knappt att du får in en träff i planeten och ändå så gör vapnet max skada.
 
Top