Hägerstrand
Glädjen tyvärr slut, välj något annat
Är det så du jobbat med säkerhetsverktyg? I så fall kan jag fatta aversionen, men det är rätt långt ifrån hur det använts i något spel jag deltagit i.När vi måste vara förberedda på allting och gå in med starka ofta hårda förväntningar så förtar det lite från möjligheterna som rollspel har, för mig. Ett knasigt tärningsslag eller spontant beslut kan kasta ut allt vi kom överens om genom fönstret. Det är en helt central del av rollspelande för mig, och därför blir mycket av det här samtalandet inför någonting, om intentioner etc., något som riskerar att sänka nöjet ganska avsevärt.
I en av mina regelbundna grupper finns det en Line mot ofrivillig kannibalism. Kannibalism generellt är okej, men det får inte förekomma scener där någon äter något och sen i efterhand får veta att det var människokött. Det är den enda line som kommit upp i den gruppen. Säkerhetsverktyget fungerar som tryggheten som gör att det går att introducera barnporr och djurtortyr utan att ha en massa samtalande inför det, eftersom vi spelar med överenskommelsen att spelet kommer gå till ett obehagligt ställe och vi behöver inte hålla på och läsa våra medspelares ansiktsuttryck för att gissa om de är äcklade på ett bra sätt eller ett dåligt sätt.
Om någon upptäcker att något nytt behöver läggas till i lines/veils så har man öppnat för det med det introducerande samtalet (som inte ens hölls inför det aktuella spelet, utan långt tidigare när man behövde etablera sånt gär).