Nekromanti Kända svenska rollspelare (nördregistrering)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Beslutsfattarna

Fanns det inte ett gammalt (typ 80-tal) berättarprogram på tv i lite rollspelsstil med bl.a. Hasse Alfredsson?
Det fanns i alla fall ett program som jag tror hette "Beslutsfattarna" och som leddes av Jan Guillou. Där spelade olika makthavare sig själva (eller nästan sig själva) och Guillou agerade spelledare och beskrev utgången av spelarnas beslut. Om man räknar det som rollspel så stiger antalet kända svenska rollspelare explosionsartat.

/tobias
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Beslutsfattarna

Gurgeh said:
Fanns det inte ett gammalt (typ 80-tal) berättarprogram på tv i lite rollspelsstil med bl.a. Hasse Alfredsson?
Det fanns i alla fall ett program som jag tror hette "Beslutsfattarna" och som leddes av Jan Guillou. Där spelade olika makthavare sig själva (eller nästan sig själva) och Guillou agerade spelledare och beskrev utgången av spelarnas beslut. Om man räknar det som rollspel så stiger antalet kända svenska rollspelare explosionsartat.

/tobias
Var det så det hette? Jag hade för mig att det hette "Dilemma"? Eller är det två olika program månne - Dilemma var ivfsh underbart.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Beslutsfattarna

Efter diverse TV-debatter med Didi så skulle nästan utropa Emma Wieslander till kändis, men ingen minns väl ändå det spektaklet längre...

Jag är faktiskt lite nyfiken på politiker, det slår mig som troligt att vi kommer att ha gott om rollspelare i riksdagen om några år.
 

Hellectrician

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
152
Location
Lapplands Väsby
Re: Beslutsfattarna

Vavva said:
Efter diverse TV-debatter med Didi så skulle nästan utropa Emma Wieslander till kändis, men ingen minns väl ändå det spektaklet längre...
Jodå, Örnstedtskans försök att utmåla svenska rollspelare till ett 80-talets al-qaida minns man man väl. Jag gick i högstadiet/gymnasiet då och min polare fick inte längre spela kult med oss efter en artikel i aftonhoran. Mina föräldrar var dock så vettiga att de mörkade för honom och vi kunde spela ändå! "Nejdå pojkarna spelar inte kreativa rollspel som främjar deras fantasi och sånt trams, de börnar runt med mopeder och stör omgivningen."

Vavva said:
Jag är faktiskt lite nyfiken på politiker, det slår mig som troligt att vi kommer att ha gott om rollspelare i riksdagen om några år.
När piratpartiet kommer in i riksdagen så torde andelen mångdubblas! :gremlaugh:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Jag har inga bevis men jag skulle kunna sätta min ena pungkula på att finansminister Anders Borg är gammal rollspelare. Jag har hört en intervju med honom där han (av Annika Lantz) får frågan om han någon gång har lajvat. Han svarar visserligen nej men sättet han gör det på indikerar ändå att han har full koll på vad lajv är, och det enda sättet som jag ser att någon som han skulle kunna ha det är om han har ett förflutet som rollspelare. Dessutom erkände han att han är stor Tolkienfan och att han läst ringtriologin minst tjugo gånger. När man sedan betänker att han var i tonåren under rollspelens glansdagar på 80-talet så är det ingen tvekan längre.

/Anders
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vad det gäller Herr Borg kan jag ju faktiskt tänka mig att han varit inblandad i Forodrim (om han nu var en så stor Tolkienast...) eller motsvarande Tolkienförening i Sverige och steget från att delta i sådana studentikosa (ja, det var där det började om jag förstått det hela rätt) föreningar till att då komma i kontakt med Lajvare och Rollspelare (Jag blev ju insnärjd via Forodrim med dåvarande medlemmar Olle Sahlin och Anders Blixt aka Mekanurg. :))... mitt första föreningsmöte så höll Hr Blixt i en föreläsning om rollspel :gremsmile: Visserligen slutet 80-tal. :gremsmile:
Att det sedan heller inte är omöjligt att folk känner till lajv och rollspel genom familj och vänner som ägnar sig åt det.... så att han mörkar kan ju vara för att skydda de oskyldiga. :gremsmile:
För att inte tala om kopplingen till rollspel i sängkammaren och det är ju SYNDIGT och inte bra att erkänna att man håller på med som politiker. :gremsmile:

Vad det gäller Helge Skoog så var hans hustru inte helt ofamiljär vid beteckningen lajv... men hon menade starkt att det inte var något fel med lajv och rollspel. :gremsmile: Ja, det var många år sedan nu jag hade den diskussionen med henne. :gremsmile:

Björn Skifs son är lajvare och jag skulle för min del inte ha något emot en omgång med även fadern i lajv eller rollspel. Varför - för att jag är en stor fan av Björn sedan jag gick i lekskolan och nu har mycket vatten runnit under broarna. :gremsmile:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Senaste nytt ifrån på spåret idag, Johanna Koljonen rollspelar och lajvar.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Den Upplyste Despoten said:
Gurgeh said:
Fanns det inte ett gammalt (typ 80-tal) berättarprogram på tv i lite rollspelsstil med bl.a. Hasse Alfredsson?
Det fanns i alla fall ett program som jag tror hette "Beslutsfattarna" och som leddes av Jan Guillou. Där spelade olika makthavare sig själva (eller nästan sig själva) och Guillou agerade spelledare och beskrev utgången av spelarnas beslut. Om man räknar det som rollspel så stiger antalet kända svenska rollspelare explosionsartat.

/tobias
Var det så det hette? Jag hade för mig att det hette "Dilemma"? Eller är det två olika program månne - Dilemma var ivfsh underbart.
Dilemma kom tio år senare med Carl Hamilton som SL.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
...Kan vara med och trådnekra lite samt avslöja att John Ajvide Lindqvist i förordet till den nya novellsamlingen Låt de gamla drömmarna dö erkänner att han "har läst alla H.P. Lovecrafts noveller och ibland spelar rollspelet Call of Cthulhu". Hans novell Tindalos är f.ö. Cthulhu-inspirerad, surprise, surprise.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
I senaste Radiogamer kommer Fredrik Federley ut som aktiv rollspelare. Med det fantastiska bekännelsen "Jag spelar alltid någon slags alvisk kejsare som har en silverdrake" (fritt från minnet).

Han erkänner också att han spelar mycket Civ, så mycket att han bara har det installerat på datorn på landet, för att det inte ska ta över hans liv helt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Det kanske är lite konstigt, men jag tycker att Peter Bergting platsar. Han är ju semi-känd åtminstone, och jobbar med Lapidus och så.

Det är lätt att glömma honom för att han är rollspelare som aldrig lämnat rollspelen, till skillnad från många av de andra exempel som diskuteras här.

/Magnus
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Pärsson said:
Gurgeh said:
Kan du ge ett exempel på en häftig kändis som du gärna skulle dela hobby med?
Har alltid drömt om att spela rollspel med Maud Olofsson, Mikael Persbrandt och Per Moberg
Micke till Maud:
Du din jävla pappervändande kontorsråtta...!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,573
Location
Stockholm
Andra som bör läggas till på denna lista:
* Charlie Söderberg
* Olle Sarri
* Ola Salo
* Eric Schuldt
* Kitty Jutbring
* Maria Blom
* Orvar Säfström
* Johanna Koljonen

Källa: Aftonbladet Klick, 2010-05-28.
 
Top