Nekromanti kän dig hopplöst föråldrad!

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
datorerna blir bättre och bättre, varje 12-18e månad dubbleras deras kapacitet. en superhäftig 400MHz p1 för nått år sedan är idag chanslös mot en 1,7GHz p3 idag.. antagligen så fortsätter denhär utvecklingen och dataprylar i framtiden fortsätter att bli bättre och bättre med samma hastighet som idag.

tänk dig att du köper och stoppar i ett ceribralinterface i skallen, man är kung och allt är perfekt.. ända tills grannen året därpå går och köper sig ett eget ceribralinterface. hoppsan, helt plöttsligt går du omkring med en grej i hjärnan som är hopplöst föråldrad inopererat i din hjärna.. vad gör man? en sån operation är juh inte precis särkillt riskfri, och dom kostar ju massor av pengar! kän dig blåst.. =oP

mjoff.. nästan alla sånnadär saker blir juh föråldrade jättesnabbt. har man opererat in en kryptotillsats som använder en kåd som ingen kan knäcka och väntar ett par år så.. tyket. allt detdär lite mer personliga på den interna datorn (som känns som en gammal 486'a) blir helt plöttsligt helt läsbart för alla som vill åt dig..!

näe.. hur löser man sånnthär?! ska man hitta på att det är en planare utveklingskurva i framtiden eller ska man renta av ignorera problemet?

och det blir nog ytterligare ett argument i min anti cybertechkampanj; ingen vill ha skiten, den blir juh hopplöst föråldrad ändå efter ett par år och då är det bättre att köpa sig riktiga gevär/datorer/möss/sprutor blaha.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

cedda

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
64
Location
E-tuna( Bondhåla )
Om du har last kapitlet om datorer och cyberrymden star det att man inte langre satsar pa hardvara och prestanda da prestandan pa datorer och liknande ar sa pass bra redan, ett cerebralinterface kanske ar lika bra efter 2 - 3 ar, men om man vill hoja prestandan sa kan man nog gora en enklare operation och byta ut ett chip eller tva. Men visst... smakar det sa kostar det.

" Wolves are noble animals, apart from dogs "
 
G

Guest

Guest
tja... kommer inte ihåg var det står nu men... hur som hällst så uppgraderas juh fortfarande hårdvaran åxå det finns väl änna liksåm vanliga, state-of-the-art å millitära datorer. man måste uppgradera/byta datorerna... vad är det... var andra år? det står väl någonstans att utvecklingen går med rasande fart. änna...

Mvh h[-å]
 

DsX

Veteran
Joined
10 Feb 2001
Messages
31
Location
Vänerborg
Jag spelar inte neotech bara intresserad av det men.
Troligt viss är befolkningen väldigt stor. eller??
Så datorer och sån't crap som operras in i huvudet borde vara för den del som är över medelklassen.. Och allt den "nya" hårdvaran är kanske till för den riktiga överklassen.. Allt annat är billig gat implantat..

DsX
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
jaa.. och skillnad? näe.

skiten man opererar in blir juh ändå kassare för varje år som går.. oavsett vem som opererar in det.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
känner du dig hopplöst föråldrad om du har en fem år gammal cd-spelare, eller kamera? Märker du att mikroprocessorn i dem är långsamt jämfört med vad som finns på marknaden nu?

Datorutvecklingen är ett specialfall. Den mesta annan teknik utvecklas långsammare och inte lika märkbart. Huvuddelen av cybernetiken hör till denna grupp.

Snow
Dead, but still walking around
 
G

Guest

Guest
tja. :C) vem vet hur kybertechen kommer utvecklas? hur som hellst så tycker jag att det verkar som om kyberteknik är ganska ny på marknaden i n2. så om den är ny så borde det juh finnas plats för förbättringar... eller? dessutom så tycker jag nog att folk som går omkring med en 5år gammal cd spelare är lite föråldrade. ska det inte var mp3 spelare eller?! :C) och kolla på hur digitalkamerorna utvecklas... för att sammanfatta lite: tekniken utvecklas rasande fort. all teknik.
änna...

Mvh h[-å]
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Ur historien till n2:
Neurala interface år 2025... upplopp från cybergäng 2041... Jag tolkar det som att cybernetik har funnits på marknaden i minst 35 år... det är ganska länge. CD-spelare var väl nya och heta för 20 år sedan.

Snow
Dead, but still walking around
 

Jogge

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
23
Location
Luleå
Cd-skivan har inte funnits på marknaden i mer än 15 år idag... men men... utvecklingskurvan för elektronik kan mycket väl ebba ut i framtiden och även om ditt celebralinterface är 3 år gammalt så kanske man kan flasha firmware. Precis som man kan installera nya drivrutiner och flacha bios och firmware i dagen datorer.
När det gäller kameror så fungerar en 10 år gammal systemkamera utmärkt idag fortfarande och en fem år gammal mobiltelefon går fortfarande att ringa med...

Jogge
|"In my present mood I could cast 'Speak with Dead' and talk to myself." - okänd|
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Så du har en mp3 spelare ståendes hemma? Stationär?
Hur många har en sån? .... Nån som känner nån som känner nån som har en? Tror inte många kan svara på det..
Och kollar du på den bärbara fronten så är fortfarande kasett och CD-spelare vanligare än MD och MP3... faktiskt..

Vad spelar det för roll när det som finns på marknaden inte finns i hemmen?

Dessutom.. (till smaffy då) hur märker du att din dator är ett år gammal? .. Jo.. den kanske startar lite långsammare, något du inte märker på cerebralinterfacet... och sen kan du inte spela lika häftiga spel.. gör du det på cerebralinterfacet år du skylla dig själv..

chrull - ska uppfinna cerebralinterface med force feedback...

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
G

Guest

Guest
"Så du har en mp3 spelare ståendes hemma? Stationär?"

jupp. dator kallas den. :C) du missar likxåm påängen när du kollar vilka som är vanligast!! hur många har en 1.7GHz hemma? näe. inte så där överdrivet många nej. men lik förbannat så är 1.7aren den modernaste och vanliga datorer är föråldrade jämfört med den. på samma sätt är cd föråldrad jämfört med mp3 formatet(OBS jag hatar mp3).

"Vad spelar det för roll när det som finns på marknaden inte finns i hemmen?"

vi kanske jämför olika? när jag ska kolla hur ny en sak är så jämför jag med det senaste som har kommit ut(även om den är skit ovanlig) och inte med något speigt medelvärde eller något annat mysko trams tal som man har fått fram med någon mysko matematisk fårmel.

Mvh h[-å]
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
javisst.. den är kanske inte ny.. men föråldrad?

Föråldrar är något som knaopt duger längre.. och om alla andra har samma sak så är det knappats föråldrat.. vasd spelar det för roll när jag har min 1 GHz:are och bara använder word när en kille har 2GHz och också bara sitter med Word?

Inget...

Alltså tycker jag inte föråldrat är rätt ord.. föråldrad är en sak när den inte duger längre.. IMHO ..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
G

Guest

Guest
pffs. definitioner. sak samma.... eller? hur som hellst så tycker jag att man måste byta cpinterfacet lite då å då. och internadatorer ska vi inte tala om... åker ut var andra år.

Mvh h[-å]
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
pffs. definitioner. sak samma.... eller? hur som hellst så tycker jag att man måste byta cpinterfacet lite då å då. och internadatorer ska vi inte tala om... åker ut var andra år.

Nja, jag håller med Chrull här. Varför ska jag byta ut mina dyra leksaker, trots att de fortfarande klarar precis det de ska göra? En uppgradering ökar inte prestandan, den bara ändrar namnet på leksaken.
I övrigt hänvisar jag till Chrulls Word-liknelse...

"Those who quote me are idiots."
-The Devastator, 2001
 
G

Guest

Guest
"Varför ska jag byta ut mina dyra leksaker, trots att de fortfarande klarar precis det de ska göra?"

för att dom inte klarar av det dom ska göra? vart andra år så sänks "hastigheten" eller vad man ska kalla det på datorerna i n2 och då kan man plötsligt inte längre använda tuffa militära isbrytar program. och så vill juh ingen "hacker" ha det. man ska juh ha det nyaste. vad gäller CP-interfacen så tycker jag att man inte behöver byta dom lika ofta men fortfarande, ska man använda nya program så måste man ha de nyaste sakerna. fast man kanske tycker att det är kul att bara sitta och lira digger på en 286 med cga grafik.

Mvh h[-å]
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Vet inte om jag håller med riktigt den mesta av cyber tekniken kan nog sitta ca 10-15 år innan den är föråldrad.
Vist det lär komma massor av nya saker hela tiden men inga som ger direkta spel tekniska skillnader (mest då cyber tekniken saknar spel tekniska regler över huvudtaget) vist varje år lär det komma en ny versions mest troligt kommer enda skillnaden att den drar mindre ström än föregångaren men om man nu redan har en ström försköning som räcker så spelar det nog ingen roll.

Det har varit mycket skrivande om speciellt cerebralinterfacet men tänk då på att det är "inget mer än" en kontakt mellan hjärnan och DNC- nätet och även om man behöver byta en dator var 2:a år så har vägg- kontakten inte ändrats speciellt mycket.

Den interna datorn kan jag dock hålla med om att den kan behövas uppdraperas någon gång då och då men om man inte byter ut dom cyber saker eller lägger till några nya som kräver den interna datorn så lär man inte märka så speciellt mycket
Ska man däremot spela dom nyaste spelen på den så är den så finurligt konstruerad att man kan koppla upp den mot den antagligen mycket starkare externa datorn (se dom sista raderna på sid 200)

Och reglerna för försämrad data kraft som du har hänvisat till gäller mest för cyber däcken där striderna i cyber rymden kräver varje litet över tag man kan få, tänk också på att en cyber däck är lika överlägsen mot en 2059 dator som en av dagen datorer är mot en miniräknare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"skiten man opererar in blir juh ändå kassare för varje år som går.. "

Nja. Den blir inte sämre. Omgivningen blir bättre.

Och i vissa specialfall går till och med datorutveckling långsamt. 1997 uppgraderades Hubble-teleskopets datorer. Till 386or.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Perpetuellt färsk

Tänk er en dator där processorn är en bit glas, i vilket ett hologram lagras. En laserstråle skjuts in på en viss plats i hologrammet, som sedan speglar strålen vidare till en annan plats, där en annan grind speglar strålen vidare. Varje informationsbit kan innehålla inte bara ett informationsvärde, utan till och med en grind eller ledare beroende från vilket håll strålen lyser. Hologrammet är på så sätt både själva processorn och minnet som programmen lagras i.

Tänk er sedan att glasbitens hologram kan förändras. Den är inte låst, utan kan byggas om efter behov. Även mjukvaran förändrar sig efter behov, eftersom den är en genetisk algoritm.

På så sätt har vi en dator med nästan oändlig utbyggnadsmöjlighet. Den kan lagra information tätare, använda fler banor genom att leda ljus i fler vinklar, använda varje informationsbit på fler sätt allt eftersom vinklarna ökas, programmen blir bättre och bättre (och mer och mer stabila)...

Frågan är om det ens finns en annan gräns än 3x10<sup>8</sup> m/s (dvs ljushastigheten).

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
“Vet inte om jag håller med riktigt den mesta av cyber tekniken kan nog sitta ca 10-15 år innan den är föråldrad.”

tja. vad det gäller sådan däringa mekaniska armar håller jag nog med.

“Det har varit mycket skrivande om speciellt cerebralinterfacet men tänk då på att det är "inget mer än" en kontakt mellan hjärnan och DNC- nätet och även om man behöver byta en dator var 2:a år så har vägg- kontakten inte ändrats speciellt mycket.”

inget mer än?! ett cpmnx måjs är juh en lite processor som tolkar all information den får från dermatroderna... typ.. och processorerna förbättras juh. och det var det ända jag ville bevisa med regeln för datorförsämring. att datorerna faktist blir bättre fortfarande. :C) nå jag står fast vid att cpsaken behövs bytas ut lite då och då.

Mvh h[-å]
 
Top