Nekromanti kän dig hopplöst föråldrad!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ser ut"?

Vaddå "ser ut"? Varje logikcell är helt enkelt ett eget litet hologram som kan "programmeras". Till exempel kan man programmera den att skicka ut en stråle rakt fram om man lyser in i den med en laser från vänster och en från höger, eller så att om man skjuter in en stråle uppifrån och/eller bakifrån så skjuter den ut en stråle neråt. Eller så kan man programmera den att hålla en bild av en minnesmatris om man skjuter in en stråle snett uppifrån höger. Eller så passar den bara strålen vidare om den kommer snett bakifrån höger. Eller allihopa samtidigt.

Idén med hologram är ju just att den har flera utseenden beroende på vilket håll man tittar på dem, och att det har dem samtidigt. Tittar man på hologrammet från höger så ser det annorlunda ut än om man tittar på det från vänster. Och i och med att utseendet beror på ljus som kommer ut så kan man utnyttja det utfallande ljuset i ett annat hologram... och så vidare.

Så utseendet är så att säga flexibelt.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Re: "Ser ut"?

vad jag menar var typ, finns det någon praktisk lösning på hur hologramen "ser ut"/är uppbyggda. måste väl vara ganska krångligt att göra sådan som man desutom kan ändra på? eller?

Mvh h[-å]
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
och så vill juh ingen "hacker" ha det

vilket är anledningen till att de flesta hackers kör med externa burkar?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
G

Guest

Guest
antagligen. vem fan vill egentligen ha kybertech? bara losiga puckon, fast iofs så ingår "hackers" i den pucko gruppen. jag menar dom använder juh cp interface. :C) iaf riktiga "hackers"...

Mvh h[-å]
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Här har man varit borta från forumet i ett år ungefär och vad ser man...en gammal diskussion som fortfarande pågår. =)

Mina åsikter i frågan.
För det första så finns det regler i N2 för hur datorerna blir föråldrade med åren på sidan 224 för mjukvara och 226 för hårdvaran. För cybertech finns inga sådana regler men jag kan tänka mig att den sker ganska mycket långsammare än datorutvecklingen då den är betydligt mer kritisk och behöver testas rigoröst innan den kan komma ut på marknaden.

För det andra så har jag aldrig spelat några väldigt långa perioder i N2 med samma rollperson så vi har inte behövt bry oss om sådana saker men även om man spelar en längre period så kommer cybertechen kanske uppgraderas någon gång på 10år och datorerna kommer att behöva uppgraderas om man vill köra den senaste mjukvaran.
Det borde inte vara särskilt svårt att sköta detta som spelledare. Svårare är det då att sköta vad som händer i den övriga världen, världspolitik och krig och liknande iom det informationssamhället som N2 utspelar sig i borde spelarna få höra på nyheterna eller via andra kanaler om resten av världen. Detta är något jag skulle vilja höra hur andra löst, men det får nog bli en annan tråd.


/Henning
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
För det andra så har jag aldrig spelat några väldigt inga perioder i N2 med samma rollperson så vi har inte behövt bry oss om sådana saker men även om man spelar en längre period så kommer cybertechen kanske uppgraderas någon gång på 10år och datorerna kommer att behöva uppgraderas om man vill köra den senaste mjukvaran.

du kanske inte bryr dig, men det gör helt klart dina rollpersoner.. glöm inte att de hällst ska ha en egen vilja skild från din egna, du spelar juh en annan person! =oP

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
tjoo.. det står juh på ripperdocs halvofficiella sida att _alla_ hackare kör med ceribralinterface.. hur funkar det då?

näe. jag tycker att man inte ska ha sånna däringa fula saker som cpmaskiner.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
men det är skillnad på sånnadär saker (mobiltelefoner, cdskivor, blaha) och datorer. de du rabblade upp använder juh en förutbestämd standard som man bara inte kan ändra på, det gör inte datorer.. blä.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
det är skillnad på datorer och cybertech också... cybertech har en ganska komplex standard att följa, den mänskliga organismen.

dessutom är det ganska mycket mer ekonomi i datorer än cybertech. Idag har ganska många en dator hemma. I neotech har alla det. Hur många av dessa har cybertech?

Snow
Dead, but still walking around
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
För att inte tala om hur många av dom som har ett är intresserade av att genomgå komplicerade operationer så fort det kommer en ny modell , bara det borde dra ner antalet uppdateringar, för det kostar faktiskt ganska så mycket pengar att forska fram en sån pass komplicerad sak som cybertech

Så till skillnad från dator industrin i dag där man mest troligt medvetet undviker med att komma ut med det allra bästa på en gång för att tjäna så mycket pengar som möjligt på små uppgraderingar så har man istället tvingats att konkurrera hårt för den lilla marknaden som finns.



Handen på hjärtat skulle DU om du hade ett fullt fungerande cybertech med tillräckligt mycket pengar för att köpa det utan att du skulle känna av det lägga dig på operations bordet bara för att det ett halvår senare kom en nyare modell ? (knappast)

Skulle DU köpa en nu dator för att det kom en nyare variant efter ett halv år om du hade tillräckligt mycket pengar för att köpa det utan att du skulle känna av det ? (varför inte )

Som du antagligen inser så måste säljaren av varan använda olika taktiker då dom marknadsför den.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
jag antar att du menar mig när du skriver "DU".. så, näe. det hade jag inte. jag hade inte ens tänkt tanken att besudla min kropp med cybertech. ush.

och.. varför skulle inte cybertechen bli bättre i samma takt som datorerna (altså, ceribralinterfacen och de interna datorerna.. det var de jag pratade om i början, inte cyberförstärkta armar å så!) för, de baseras juh på datorer.. dessutom, se likheten mellan cybertech och låt säga.. ljudlagringsmedlen. förr fanns det magnetband, sen kom CDn, och nu DVDn. varför skulle inte cybertechen kunna utveckla sig som de gör? väldigt stora hopp i kvalite som hoppar sällan.. knas.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Sant.

men även den mest hårnackade cowboyen skulle inte byta ut sitt hemmabyggda, special designade deck mot ett nytt om det gamla inte blivit hopplöst föråldrat. Jag har inte spelat någon riktig prylgalning ännu som har behövt bry sig om de senaste versionerna av datorer/mjukvaror/andra prytlar är kanske hur jag borde ha formulerat mig =)

Men om någon i gruppen skulle vara sådan prylgalning får väl spelledaren ordna lite nya märken varje månad med kanske någon mindre förbättring (och nya buggar ;)) som denna spelare kan dregla över.


/Henning
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
tjoo.. det kanske man skulle kunna göra =o)
var juh en riktigt tuff ide juh! hmm.. vilka företag finns det i framtiden tror ni/du..?

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Lösning på problemet

nä med DU menade jag den som läste meddelandet inte någon speciell person.

Och angående den intärna datorn, anledningen att det kommer nya kraftigare datorer hela tiden är för att det finns spel som kräver mer kraft från dom, dom flesta program har sedan en tid tillbaka inte behövt starkare datorer, så om man skulle använda t.ex. en ordbehandlare på en ny eller en 5 år gammal dator så märker man ingen skillnad.
och som jag skrev i ett tidigare meddelande så borde den intärna datorn redan vara så kraftig att den kan styra alla cyberteck som den har som uppgift att styra och därför behövs den inte uppdateras vartannat år.
Ska du däremot använda den till att spela dom nyaste spelen eller hacka AI så lär du nog behöva byta ut den varje månad det är därför hackers använder externa cyber däck.

Men om du anser att det är så viktigt att uppdatera den med jämna mellanrum så är det väll bara att säga att det finns an lucka (antagligen på bröstkorgen) som man kan öppna och ta ut den intärna datorn kvar i bröstet finns själva chassit med plugin kontakter det rör sig i så fall om ca 150 € / varannat år ingen direkt summa att klaga på
(enligt reglerna för gamla cyber däck så kan man uppgradera dom till nuvarande datum för halva inköps priset och jag drog bort 100 € för kropps chassit som man trots alt inte byter)
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Datorkunskaper...

Jag vet inte hur bra du är på datorer men du verkar inte veta speciellt mycket när du nämner 400Mhz P1 och 1.7Ghz P3 när dessa processorer inte finns... P2 400Mhz och P4 1.7Ghz finns dock... Och om man är lite inne i datorbranchen så vet man att processorkraften inte ökar lika fort som förut med tanke på att det med dagens teknik finns en begränsning på hur snabbt en dator kan arbeta även om det nog kommer att ta några decennium innan vi kommer dit. Det hela beror bla på att om det är en snabb processor så hinner inte en klockfrekvens fram till kanten av moderkortet innan nästa klockfrekvens är påbörjad vilket gör att hela datorn hamnar i otakt och det gör att den inte fungerar...
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Datorkunskaper...

..uj. vika anklagelser!

okej.. ett, vem bryr sig om vilken modell det är? blaha. typ. det är juh rätt få människor som använder sin processors alla nya fina finesser, de flesta program kan man juh köra på en gammal 386'a.. och de flesta linuxversioner använder inga som hellst av de nya grejerna, de funkar lika bra på en 386a! och sen, klockhastigheten vet jag oxå att den inte direkt påverkar hastigheten på processorn, men fortfarande - det är så de flesta skulle mäta sin dators kapacitet.

äsh.. . . . . . attackera mig på den mjukaste punkten, det var lågt =oP

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 
G

Guest

Guest
Re: Datorkunskaper...

jag vet inte hur bra du är på datorer men du verkar inte veta speciellt mkt när du nämner "klockfrekvens"!! pfs! klockfreckvens?! det hetter oscillatorfrekvens!
:C)

Mvh h[-å]
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
nitpick

och de flesta linuxversioner använder inga som hellst av de nya grejerna, de funkar lika bra på en 386a!

Beror på... Kärnan på systemet där jag skriver detta är i.a.f optad för intel-pIII, jag betvivlar att den skulle funka på en 386:a

och sen, klockhastigheten vet jag oxå att den inte direkt påverkar hastigheten på processorn, men fortfarande - det är så de flesta skulle mäta sin dators kapacitet.

Klockhastigheten påverkar direkt processorns hastighet. Olika processormodeller är hinner dock olika mycket per klockcykel och processorn är inte den enda begränsande faktorn.
 
Top