Nekromanti JPG och JPEG

Shaggy

Swordsman
Det vore trevligt om ni kunde tillåta .jpeg som tillåten filändelse för bilden i profilen också. Det är lite irriterande att inte kunna addera bilder bara för att forumet tycker att .jpeg inte är en giltig typ.

chrull

Stockholm Kartell
Då är det väl lättare för dig att bara döpa om dem?
Det gör väl ingen skillnad. och ärligt talat tycker jag "det är jobbigt" inte är en giltig orsak då. Vi har bättre saker att förändra och förbättra än att lösa en massa småsaker som lata användare inte orkar själva.

Eller?

chrull

Shaggy

Swordsman
Då är det väl lättare för dig att bara döpa om dem?
Ja. Men jag tycker ändå att ni borde tillåta .jpeg.

Det gör väl ingen skillnad. och ärligt talat tycker jag "det är jobbigt" inte är en giltig orsak då.
Jag skrev inte att det är "jobbigt". Kalla mig gärna perfektionist, för det är jag; jag gillar när saker är korrekta, oavsett om de "fungerar" eller inte.

Den primära filändelsen är faktiskt ".jpeg", på samma sätt som ".html" (och bildformatet heter även som bekant "JPEG"). P g a att det finns ett OS som inte klarar filändelser på fyra bokstäver har dock ändelser som ".htm" och ".jpg" kommit i bruk som alternativ, men det här måste nog vara första gången jag råkat ut för att ".jpg" är tillåtet, men inte ".jpeg". (Ni kör väl ändå forumet på en Linux-maskin och inte en gammal DOS-burk?)

Vi har bättre saker att förändra och förbättra än att lösa en massa småsaker som lata användare inte orkar själva.
Jaha. Jag trodde inte att det var en så vansinnigt jobbig sak att korrigera.

Min bild har hetat "shaggy.jpg" tidigare, men i o m att alla andra bilder i min bildkatalog har korrekta ändelser så skulle jag vilja byta namn på den här också, och noterade precis att det inte gick att ändra till "shaggy.jpeg". Så det handlar som du ser inte om att jag inte "orkar själv". (Och nog hade det väl varit lättare för mig att byta namn än att skriva ett inlägg?)

Troberg

Sinister eater
P g a att det finns ett OS som inte klarar filändelser på fyra bokstäver
Fanns. Man kan nog betrakta det som dött idag, och i vilket fall så hanterar filsystemen kortformer på namnen ändå.

Min bild har hetat "shaggy.jpg" tidigare, men i o m att alla andra bilder i min bildkatalog har korrekta ändelser så skulle jag vilja byta namn på den här också, och noterade precis att det inte gick att ändra till "shaggy.jpeg".
Även om jag i princip håller med (jpeg är den rekommenderade ändelsen, precis som mpeg, html osv) så kan jag inte låta bli att föreslå en annan lösning:

Gör om bilden till PNG eller GIF. Tre bokstäver, problemet löst.

chrull

Stockholm Kartell
Jag vet peronsligen inte hur jobbigt det är. Kanske är det inte det. Men gnäll av den här typen är mest bara jobbigt. är det så mycket begärt att du ska använda .gif eller .jpg? Hade du haft en .tiff så hade du konverterat till .jpg utan att bråka. men bara för att du vill köra "korrekta ändelser" så tycker dua tt vi ska ändra saker.

När allt som krävs av dig är att du byter namn (eller struntar i att göra det) på en fil så tycker jag att det inte är ett problem. jag tror de felsta andra håller med mig. Men Gardener kanske fixar det nån gång om han känner sig snäll och har den tid det tar över. Tills dess satsar vi hellre tiden på att förändra saker som faktiskt har någon inverkan.

chrull

Shaggy

Swordsman
Jag måste säga att jag ogillar din attityd skarpt. Jag hade haft avsevärt mycket större acceptans för svaret "Jo, du har rätt. Vi har inte tid att fixa det här nu, men förslaget är noterat.", än för "Äh. Det här är inte så viktigt och f ö skiter vi i standarder. Sluta gnälla!"

Hade du haft en .tiff så hade du konverterat till .jpg utan att bråka
Öh, va?

(GIF står f ö för "Graphics Interchange Format", och i det fallet är den korrekta filändelsen ".gif".)

men bara för att du vill köra "korrekta ändelser" så tycker dua tt vi ska ändra saker.
Ja, det tycker jag. Är det något fel på det?

Och "gnäll"? Finns det förslag du inte ser som gnäll, eller är du av åsikten att användare ska hålla käften? Eller var det något i mitt förslag du upplevde som ovanligt "gnälligt"? Jag skrev trots allt inte "Faan vad kasst av er att inte ha fixat det här nu!" såvitt jag kan se. Just nu har jag god lust att skita i att ha en bild. Nu har jag dock gjort "ln -s shaggy.jpeg shaggy.jpg" i alla fall. Jag skulle fortfarande uppskatta om Gardener kunde ta sig tid att fixa det här någon gång. (Eller ge mig tillgång till någon CVS eller liknande, så kan jag fixa själv.)

(Jag tror f ö banne mig inte att jag någonsin har svarat något i stil med "Sluta gnälla." under alla mina år av ideellt engagemang; inte ens efter att ha jobbat i femton timmar i sträck, eller alla gånger då det inte varit mitt fel utan användaren själv som har klantat sig, men jag som fått reda ut det efter att ha blivit utskälld. Då kan man tala om att "gnälla".)

Tills dess satsar vi hellre tiden på att förändra saker som faktiskt har någon inverkan.
Du tycker således inte att det är att "ha någon inverkan" att tvinga användare att döpa om sina korrekt namngivna JPEG-filer? OK.

Shaggy

Swordsman
Gör om bilden till PNG eller GIF. Tre bokstäver, problemet löst.
Tanken har slagit mig också, men det känns väldigt fel även att byta bildformat (särskilt från en JPEG-bild), bara för att forumet inte godkänner filändelsen ".jpeg". Det får bli en mjuklänk tills vidare.

Troberg

Sinister eater
Du tycker således inte att det är att "ha någon inverkan" att tvinga användare att döpa om sina korrekt namngivna JPEG-filer?
När det finns en så pass enkel workaround så finns det säkert mycket som är betydligt viktigare att lägga energi på. I vilket fall så är det i slutänden Gardeners system och det är han och ingen annan som bestämmer vad som ska göras.

Jag tror f ö banne mig inte att jag någonsin har svarat något i stil med "Sluta gnälla." under alla mina år av ideellt engagemang; inte ens efter att ha jobbat i femton timmar i sträck, eller alla gånger då det inte varit mitt fel utan användaren själv som har klantat sig, men jag som fått reda ut det efter att ha blivit utskälld. Då kan man tala om att "gnälla".
Du borde prova det någon gång, det är befriande.

Det korrekta sättet att hantera användares gnäll är följande metod:

En utvecklare distraherar dem med tekniska fackuttryck medan en annan smyger upp bakom honom och klubbar honom med ett gammalt hederligt IBM-tangentbord (KeyTronics må ha bäst anslag, men inte i det här fallet). Sedan binder man honom vid ett serverrack med nätverkskabel (koaxialkabel är att föredra) och dansar runt det endast iklädd en bastkjol gjord av gamla backupband medan man kastar disketter och CDs på honom och utstöter gutturala läten.

Enkelt och effektivt. Efteråt brukar de vara jättenöjda med systemet (de klagar i alla fall inte, hur skulle man annars tolka det). Works every time!

Troberg

Sinister eater
men det känns väldigt fel även att byta bildformat (särskilt från en JPEG-bild)
JPEG har en hel del overhead, så på små bilder (som en avatar) så är normalt sett GIF eller PNG mycket effektivare i vilket fall. På stora bilder drar JPEG dock ifrån, såvida det inte är teckningar eller annat som packas effektivt med RLE-kodning.

Shaggy

Swordsman
När det finns en så pass enkel workaround så finns det säkert mycket som är betydligt viktigare att lägga energi på.
När man å andra sidan ställer det i proportion till hur enkelt det bör vara att fixa är det tveksamt. Jag inbillar mig att det rör sig om en femsekundersändring (+ incheckning).

I vilket fall så är det i slutänden Gardeners system och det är han och ingen annan som bestämmer vad som ska göras.
Precis. Alltså kan vi lika gärna lägga ner det här nu, i väntan på att han svarar.

Shaggy

Swordsman
Jag pratade inte om storleken. Jag menade att försämringen som JPEG:s förstörande packning har fört med sig kommer med även om man gör om den till en PNG-bild. (Det känns lite som att göra om MP3 till OGG.) Om jag lyckas få tag på originalbilden skulle jag visserligen kunna göra en ny.

Krille

Lord
Hur man borde ha svarat

Tack för ditt förslag. Det är upplagt på "att göra"-listan.

För närvarande hinner vi dock inte ordna saken, men tills vidare så kan du ändra filändelsen på din bild från .jpeg till .jpg

chrull

Stockholm Kartell
Okej. jag ber om ursäkt. jag kunde varit bra mycket mer diplomatisk. Jag var less på mitt gästbokskodande och bakfull och som du kanske vet så är ASP+IIS+Behörigheter i WXP inte något bra att kombinera med bakfylla. Om du inte visste det så vet du det nu.
Du behöver inte se det som en ursäkt men det är en förklaring.

Sen tycker jag fortfarande att är en förändring som är så totalt onödig eftersom de flesta här sitter på windowsburkar som har .jpg som standard och att det inte krävs något arbete alls att ändra från .jpeg till .jpg. Du behöver ju inte ens en konverterare (då hade det varit lite skillnad).

.tiff är ett annat bildformat om du inte visste det.

Finns det förslag du inte ser som gnäll, eller är du av åsikten att användare ska hålla käften?
Ja, det finns massor med förslag som inte är gnäll. Konstruktiva förslag. Och att en användare vill ha en bokstav mer i sina filnamn är för mig och många andra inte särskilt konstruktivt eller viktigt.

Varför finns det inte med från början då?
Ja, det är ju inte vi som bygger forumsystemet. Det är Gardener som tar ett befintligt och lägger till och drar ifrån. Antagligen så finns det inte med i orginalet och har ansetts vara en så obetydlig detalj att ingen har brytt sig om det. Sådana finns det massor av, och om alla de sakerna ska förändras så rör det sig inte om 5 sekunders arbete.

Men nu kanske det har hamnat på att-göra listan. Men jag tänker inte säga något annat än att jag tror det är väldigt låg prioritet.

Du tycker således inte att det är att "ha någon inverkan" att tvinga användare att döpa om sina korrekt namngivna JPEG-filer? OK.

öh. nej. Forumsdesignen är egentligen cirka 5 pixlar för breda för att jag ska kunna se hela och kunna ha min idealbredd på webbläsaren och det har väl ungefär samma inverkan. Om fler tycker att en .jpeg-ändring är viktig så är det bara att säga till. då händer det nog något snabbare.

Men förlåt om jag var otrevlig, jag gjorde givetvis fel.

chrull

Gardener

Champion
Jag tycker du borde veta att det inte finns något femminutershack (än mindre femsekunders) i verkligheten. Man måste gå över i "programmeringsläge" , man måste starta sin utvecklingsmiljö (okej, den är alltid igång), leta reda på rätt filer (är det inte ens eget system så kan detta dra ut på tiden), leta reda på rätt ställen att ändra och fixa saken, kolla upp att det inte finns andra ställen som behöver ändras eller påverkas av ändringarna, kontrollera att ändringen fungerar, flytta över ändringarna på produktionsservern, kontrollera att allt fungerade bra, dokumentera förändringen.

Nu är det dock gjort i alla fall, eftersom jag också tycker rätt ska vara rätt, även om det är dödfött att försöka slåss för jpeg som filändelse i dagens läge då jpg är de facto standard sedan många år tillbaka. Jag fick till och med döpa om en fil för att ha en jpeg att testa med.

Den totala tiden för detta blev 23 minuter, långt ifrån något 5-sekundershack. Nu är iofs servern ganska överbelastad och att ladda in hela testsystemet tog en bra stund, så det kunde ha gått snabbare, men tid är ändå tid.

Troberg

Sinister eater
Jag tycker du borde veta att det inte finns något femminutershack (än mindre femsekunders) i verkligheten.
Jag har en grundprincip när folk frågar hur lång tid något tar och den är "aldrig mindre än fyra timmar". Visst, ibland kan det gå lite fortare, men ofta så poppar det upp något strul som gör att det tar längre tid än vad man tror. Bättre att bli geniförklarad för att man gör ett fyratimmarsjobb på två timmar än att bli idiotförklarad för att göra ett halvtimmesjobb på två timmar.

Troberg

Sinister eater
Lågt påhopp

Jag pratade inte om storleken.
De som säger att storleken inte spelar någon roll brukar inte ha så mycket att komma med...

Foggmock

Myrmidon
Det är kukmeter per sekund som gills! [NT]

I likhet med troberg kan jag bara inte låta bli ibland.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Det är kukmeter per sekund som gills! [NT]

När troberg till och med korrumperar ungdomen borde han kanske fundera på att dra ner på OT:andet en smula? :gremgrin:

/Dimfrost

Big Marco

Vampyrchef
Re: Jobbångest (OT)

Jag tycker du borde veta att det inte finns något femminutershack (än mindre femsekunders) i verkligheten. Man måste gå över i "programmeringsläge" , man måste starta sin utvecklingsmiljö (okej, den är alltid igång), leta reda på rätt filer (är det inte ens eget system så kan detta dra ut på tiden), leta reda på rätt ställen att ändra och fixa saken, kolla upp att det inte finns andra ställen som behöver ändras eller påverkas av ändringarna, kontrollera att ändringen fungerar, flytta över ändringarna på produktionsservern, kontrollera att allt fungerade bra, dokumentera förändringen.

Helvete vilken jobbångest du gav mig nu på sena natta! Det där lät precis som vilken dag som helst på jobbet. Jag börjar gå vissa utvecklare på nerverna när jag inleder fraser med "Hur lång tid kommer...." (även om jag vet svaret innan ,-)

Min inofficiella titel är tydligen Wishmaster, fick jag reda på för ett tag sedan.

Shaggy

Swordsman
Då tackar jag så mycket för insatsen.

När jag skrev "fem sekunder" syftade jag f ö naturligtvis på hur stora ändringar som borde behöva göras i koden. Sådana "femsekundershack" (ändra en rad, lägga till ett tecken eller ord, o s v) har jag gjort många. Om du även måste sätta dig in i koden kan jag dock mycket väl förstå att det tog lite tid; jag trodde att du hade varit inblandad i utveckligen av forumet och kunde koden någorlunda.

23 minuter hade jag däremot faktiskt inte trott att det skulle ta. Det här var ju visserligen inget som var bråttom att fixa, så det kunde med fördel ha ändrats och testats samtidigt som andra ändringar. Tid för testning tillkommer förstås däremot i vilket fall som helst.

Men som sagt: Tackar.