RECENSION Jon Peterson - The Elusive Shift

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Var de? Det var inget jag reagerade på. Visst hade många rollspelare läst sin Tolkien, men något inflytande från några Tolkiensällskap var inget som jag minns. Jag minns bara en tidig spelare som ens pratade om att han var medlem i ett Tolkiensällskap.
Såväl Anders Blixt som Olle Sahlin blev medlemmar redan rätt tidigt. Forodrim/Seregon gjorde också tidiga tunga insatser för lajvandet. Forodrims Spelgille gjorde mycket skumma saker redan innan jag gick med 1998.

Jag har aldrig uppfattat att tolkiensällskapen var lika tunga i USA som de var i Sverige och Storbritannien. I stället är det som nämnts nog mer SCA där Steve Perrin var en av grundarna, till exempel, och RQs stridsystem är byggt på erfarenheter från SCA (därav att man kan slå ut enskilda kroppsdelar, till exempel).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Men jag undrar om vi verkligen suddat ut det Blacow skrev på tavlan och gjort om?
Det är rätt enkelt att mappa kategorierna mot GDS om man vill (om man bankar ihop Wargaming och Powergaming till Gamist).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,875
Location
Barcelona
Det är rätt enkelt att mappa kategorierna mot GDS om man vill (om man bankar ihop Wargaming och Powergaming till Gamist).
Det är väl inte riktigt så lätt. Wargamern är någon som är intresserad av realismen i den taktiska simuleringen, så simulationism. Och ska role-playing svara mot simulationism då? Det förra verkar ju vara en snävare idé.

Tror det är symptomatiskt för tillkortakommandena hos den här typologiserings-metoden att de inte låter sig mappas till varandra på något straightforward sätt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Wargamern är någon som är intresserad av realismen i den taktiska simuleringen, så simulationism.
Inom wargaming finns det också ett antal olika sätt att se på "simulation" och vad det innebär. Samt den närliggande idén om "design for effect", som jag tror myntades av John Hill (som designade Squad Leader).

Undrar om det finns liknande djupdyk i wargaming? Hade varit skitkul att läsa.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Jag lärde mig iaf mer om krigsspelandets för- och urhistoria från PatW än från allt annat jag läst i ämnet sammanlagt. :)
Problemet jag ofta stöter på i designdiskussionen är att det är andra- och tredjehandscitat väldigt ofta. "Jag pratade med en snubbe som kände John Hill, och sa att han sagt att ..." Det är nästan lite arkeologi över det, för många av dem som designade spelen är inte längre med oss idag, eller är inte möjliga att få tag på av andra anledningar.

Egentligen fascinerande att en så stark marknad som det ändå var under en period (Costikyan skriver om det här) har liksom gått förlorad med hela sitt speldesignsarv, som en sorts svart fläck idag. Hans mest negativa idéer om krigsspelens död har ju inte visat sig stämma, med företag som GMT som gladeligan burit fanan in i moderna tider. Men det är fascinerande som tusan hur idéer som börjar dyka upp i annan speldesign och ses som "innovativ" emellanåt är rakt av saker som gjordes i snarlika former av andra spel under krigsspelseran. Men spel som glömts bort. :)

Jag är ju inte gammal nog att ens ha levt under den här eran, utan har upptäckt spelen i efterhand och lite känt mig snuvad på cool speldesign som kunde fått leva vidare.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,282
Location
Göteborg, Lindome
Såväl Anders Blixt som Olle Sahlin blev medlemmar redan rätt tidigt. Forodrim/Seregon gjorde också tidiga tunga insatser för lajvandet. Forodrims Spelgille gjorde mycket skumma saker redan innan jag gick med 1998.
Nu har vi kanske lite olika uppfattning om vad som är tidigt. Som jag förstod det på Anders gick han med först när han flyttade upp till Stockholm. Åtminstone minns jag inte att han pratade om Forodrim medan han bodde här.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,969
Location
Umeå
Elusive shift är riktigt jäkla fin, gillar den skarpt! Väntar tålmodigt på att Playing at the World ska komma i nytryck då jag av någon dum anledning inte köpte den själv (men har någon en kopia de inte kommer läsa igen och vill sälja så skrik till).
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
Elusive shift är riktigt jäkla fin, gillar den skarpt! Väntar tålmodigt på att Playing at the World ska komma i nytryck då jag av någon dum anledning inte köpte den själv (men har någon en kopia de inte kommer läsa igen och vill sälja så skrik till).
Osäkert om den gör det. Lyssnade på någon intervju med Peterson där det lät som att han tagit bort boken för försäljning på obestämd tid.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,969
Location
Umeå
Osäkert om den gör det. Lyssnade på någon intervju med Peterson där det lät som att han tagit bort boken för försäljning på obestämd tid.
Mailade med honom för något år sedan och då lät det som det var på tapeten, om än inte prioritet över nya titlar. Men det var ju något år sedan och var ju inte på g, mer att det kommer ske men när? Men det kan ju ändrats.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
Mailade med honom för något år sedan och då lät det som det var på tapeten, om än inte prioritet över nya titlar. Men det var ju något år sedan och var ju inte på g, mer att det kommer ske men när? Men det kan ju ändrats.
Ja jag minns inget exakt. Ska se om jag kan gräva fram podcasten i fråga, men minns det som att han är lite missnöjd med hur yvig och indulgent den är. Ska han ta tag i det är det ju ett jävla arbete, dock.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Jag såg detta på Grognardia idag, vilket ju understryker det vi nämnt tidigare här i tråden, att SCA spelade stor betydelse i hobbyns gryning i USA på ett liknande sätt som Tolkienfandom gjorde här i Sverige.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Nu har vi kanske lite olika uppfattning om vad som är tidigt. Som jag förstod det på Anders gick han med först när han flyttade upp till Stockholm. Åtminstone minns jag inte att han pratade om Forodrim medan han bodde här.
Jag gick med i Forodrim våren 1981, när jag bodde på Gibraltargatan, och startade samma höst den lokala Forodrimgruppen Mithlond, vilken senare blev Göteborgs Tolkiensällskap. På mitt första Forodrimmöte (i Stockholm våren 1981) träffade jag Olle Sahlin, som trakterade mig med en halvtimmeslång nördredogörelse om amerikanska järnvägar.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,282
Location
Göteborg, Lindome
Jag gick med i Forodrim våren 1981, när jag bodde på Gibraltargatan, och startade samma höst den lokala Forodrimgruppen Mithlond, vilken senare blev Göteborgs Tolkiensällskap. På mitt första Forodrimmöte (i Stockholm våren 1981) träffade jag Olle Sahlin, som trakterade mig med en halvtimmeslång nördredogörelse om amerikanska järnvägar.
Ah, det hade jag missat. Min enda kontakt med en Tolkiensällskapare var under min gymnasietid (runt 1975). Efter det var Tolkiensällskap inget jag tänkte på, så vi pratade kanske inte om den detaljen. Eller också är mitt minne helt dement. :)

Fast jag känner att "tidigt" i hobbyn i Göteborg är 70-tal, med GKF, Yggdrasil och GothCon (eller Konvent 'xx som det hett då).
 
Top