RECENSION Jon Peterson - The Elusive Shift

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,996
Location
Ereb Altor
En annan sak som slår en och som är lite komisk är hur lite nytt det finns under solen. Som Peterson påpekar i epilogen hade rollspelshobbyn inget institutionellt minne (kanske kan detta förändras nu när MIT Press ger ut böcker om rollspelshistoria) och därför var nya generationer av rollspelare ofta tvungna att återuppfinna hjulet, återupptäcka de designidéer och teoribildningar som tidigare generationer redan hade upptäckt. Det är till exempel lustigt att Glenn Blacow anno 1980 lanserade en typologi över spelstilar, The Blacow Model, som delade in dem i fyra kategorier: wargaming (taktisk problemlösning), ego-tripping (karaktärsoptimering och resursackumulering), role-playing (karaktärsgestaltning och inlevelse i en fiktiv värld) och story-telling (skapandet av dramaturgiskt tillfredsställande narrativ). Känns det bekant? Blacowmodellen blev mycket inflytelserik och många ansåg att man här hade hittat den slutgiltiga modellen som kunde förklara människors skilda preferenser och spelstilar, men åren gick, folk byttes ut, och idag är väl denna modell så gott som bortglömd.

(Jag tycker, i förbigående sagt, att det är lite lustigt att sådana här "modeller" så ofta tar formen av just typologier, med ett ensiffrigt antal idealiserade kategorier. Man tycker att det borde finnas ett bättre sätt att göra det på. Det finns ju en massa olika saker vi kan vilja uppnå när vi spelar (inlevelse, realism, taktisk utmaning, utlopp för fantasin, tillfredsställande dramaturgi, humor, socialt umgänge, en känsla av makt, what have you), prioriteringar som ofta kan interagera på komplexa sätt, ibland stödja varandra, ibland motverka varandra. De beslut där prioriteringarna utövar inflytande äger också rum på många olika ställen i spelet och på olika abstraktionsnivåer: när vi väljer system, när vi skapar gubbar, när vi skriver äventyr, när vi fattar beslut i spelet som SL eller spelare, osv. Ett rimligare sätt att försöka "modellera" spelarpreferenser vore, tycker jag, att börja med att försöka sammanfatta en katalog över alla dessa möjliga prioriteringar och deras interaktioner med varandra och med olika slags beslutsprocesser. I ett andra steg skulle man kunna försöka avgöra om några av dessa prioriteringar på naturliga sätt "klumpar ihop sig" till igenkännbara spelstilar, kanske genom empiriska undersökningar där man faktiskt försöker avgöra vad folk i praktiken prioriterar i sitt spelande istället för att bygga sitt kategoriserande på impressionistiska generaliseringar från anekdotiska data.)
Det här är intressant. Men jag undrar om vi verkligen suddat ut det Blacow skrev på tavlan och gjort om? Läste lite vidare här och Bauers vidareutveckling är ju rätt likt det vi kallar stances m.m. (i Big Model), alltså att en spelare kan ha en mängd olika infallsvinklar och mål under en spelsession men att det alltid är något som är förshärskande vid ett givet tillfälle runt bordet hos varje spelare.

Även om många begrepp även i Big Model fallit i glömska så tror jag att här finns ett direkt släktskap. Däremot talas det aldrig om Blacow. Det borde det nog göras, isf om är intresserad av spelhistoria.

Ska läsa boken!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Det här är intressant. Men jag undrar om vi verkligen suddat ut det Blacow skrev på tavlan och gjort om? Läste lite vidare här och Bauers vidareutveckling är ju rätt likt det vi kallar stances m.m. (i Big Model), alltså att en spelare kan ha en mängd olika infallsvinklar och mål under en spelsession men att det alltid är något som är förshärskande vid ett givet tillfälle runt bordet hos varje spelare.
För mig är det Bartleys spelartyper och här finns en artikel som jämför det med GNS och faktiskt utvecklar GNS med ännu en spelartyp.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,996
Location
Ereb Altor
För mig är det Bartleys spelartyper och här finns en artikel som jämför det med GNS och faktiskt utvecklar GNS med ännu en spelartyp.
Kanske petigt men det finns inga spelartyper i GNS. Det är stor skillnad på spelartyp och kreativ agenda. Varför jag lyfte fram Bauers utveckling av Belcowmodellen, eftersom den är flytande.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Kanske petigt men det finns inga spelartyper i GNS. Det är stor skillnad på spelartyp och kreativ agenda. Varför jag lyfte fram Bauers utveckling av Belcowmodellen, eftersom den är flytande.
Om du läser artikeln så förstår du vad som menas. Det är mest två ord för samma företeelse.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
På 1980-talen var Tolkiensällskapen stora i Stockholm (Forodrim), Uppsala (Midgårds Fylking) och Malmö (Angmar). Många medlemmar gjorde betydelsefulla insatser hos Äspel. Jag var en i denna skara och 1985-89 rekryterade jag Tolkienist-polare för diverse insatser, till exempel Leif Eurén, Ann-Sophie Qvarnström, Anna Gable Frimodig, Olle Sahlin, Ewiz Ehrsson, Eva Jangö, Magnus Anå och Johan Anglemark. Även @Brior nådde Äspel via sina kompisar i Tolkienfandom.

I USA var SCA betydelsefullt, eftersom det var där som folket kring Chaosium möttes på 1970-talet: Greg Stafford, Steve Perrin, med flera.
Det är väl kanske så enkelt att det handlar om sammanhang där folk med sådana här intressen råkade träffas och komma samman.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Om du läser artikeln så förstår du vad som menas. Det är mest två ord för samma företeelse.
Artikeln beskriver GNS-agendorna som ”game design styles”, vilket inte heller är riktigt rätt. De är aktiviteter. Saker man gör. Därmed inte sagt att slutledningarna är fel. Men författaren har nog (som de flesta andra) missförstått vad de kreativa agendorna är.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Finns det ingen bok om Tolkiensällskapens historia?

Det roligaste - eller olyckligaste kanske - är att det här faktiskt är mer eller mindre sant. Mig veterligt är Ohlmarks' "Tolkiens arv" och "Tolkien och den svarta magin" om inte de enda så absolut de mest detaljerade publicerade dokumentationerna över tidig organiserad Tolkienfandom i Sverige. ("För", som han själv slog fast i TODSM, "publicerat är nu en gång bara det som är tryckt.")

Det vore verkligen intressant med en ordentlig historieskrivning dock (och helst inte bara en mysmemoar utan något med lite historiskt och kritiskt sammanhang). En av de saker som gör TODSM så fascinerande - utöver det uppenbara vansinnet - är just att den ger några väldigt levande och konkreta skymtar ur ett - iaf för mig som inte var med - annars ganska okänt och bortglömt förflutet.

Edit: ber om ursäkt för OT, hittade replikerna och tråden igen först nu.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
MODERERING

Hej alla! Om ni vill diskutera boken "The Elusive Shift" och dess innehåll: gör det i den här tråden. Om ni vill diskutera rollspelsteori som bara tangerar innehållet i boken är det bättre att starta en ny tråd.

Tack så mycket!
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
Jag är också nyfiken på det här med spelstilar, för jag har ett tag haft en känsla av att OSR-svängen säkerligen bygger på en spelstil som fanns på 70-talet, men att det också fanns andra spelstilar. Och t ex Mentzers BECMI är ju klart Old School på många sätt, men det är det i olika grad, och man kan också se saker som pekar framåt mot den narrativistiska vändningen som slog igenom några år senare med Dragonlance.
I sammanhanget tror jag att det är viktigt att skilja mellan de olika 70-talskretsar som Peterson beskriver (krigsspelarna resp. fandomfolket), som hade gemensamt att de var i högskoleålder eller äldre och som framförallt var en väldigt liten grupp människor jämfört med alla de kids som kom in i hobbyn från ca 1979 och framåt.

Många (sannolikt de allra flesta) av de som i dag är grognards, och som gör anspråk på "sant" oldschool, tillhör denna senare skock spelare, som ofta började spela i tidig högstadieålder. Många av dessa yngre spelare var nog dessutom särskilt mottagliga för den svulstiga, episka hjältefantasyn som Dragonlance kom att förkroppsliga.

Apropå detta så vill jag minnas att jag satt i flera dagar och försökte googla, pussla och lista ut "Gandalfs" identitet, baserat på de lösa datapunkter som Ohlmarks har med i boken. Utan framgång, dessvärre. @Mekanurg kanske vet?
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Det roligaste - eller olyckligaste kanske - är att det här faktiskt är mer eller mindre sant. Mig veterligt är Ohlmarks' "Tolkiens arv" och "Tolkien och den svarta magin" om inte de enda så absolut de mest detaljerade publicerade dokumentationerna över tidig organiserad Tolkienfandom i Sverige. ("För", som han själv slog fast i TODSM, "publicerat är nu en gång bara det som är tryckt.")

Det vore verkligen intressant med en ordentlig historieskrivning dock (och helst inte bara en mysmemoar utan något med lite historiskt och kritiskt sammanhang). En av de saker som gör TODSM så fascinerande - utöver det uppenbara vansinnet - är just att den ger några väldigt levande och konkreta skymtar ur ett - iaf för mig som inte var med - annars ganska okänt och bortglömt förflutet.

Edit: ber om ursäkt för OT, hittade replikerna och tråden igen först nu.
Ja, det är ju tyvärr väldigt mycket som löper risk att falla ur levande minne under de kommande årtiondena, i takt med att folk blir äldre. Det hade varit en väldig välgärning om något liknande hade kunnat göras i Sverige – en sociologisk och kulturell undersökning av den tidiga rollspelskulturen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Ja, det är ju tyvärr väldigt mycket som löper risk att falla ur levande minne under de kommande årtiondena, i takt med att folk blir äldre. Det hade varit en väldig välgärning om något liknande hade kunnat göras i Sverige – en sociologisk och kulturell undersökning av den tidiga rollspelskulturen.
Låter som ett doktorandprojekt för någon med en master i historia ...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Artikeln beskriver GNS-agendorna som ”game design styles”, vilket inte heller är riktigt rätt. De är aktiviteter. Saker man gör. Därmed inte sagt att slutledningarna är fel. Men författaren har nog (som de flesta andra) missförstått vad de kreativa agendorna är.
På en högre abstraktionsnivå är de rätt lika. Vad man gör eller varför man gör det spelar egentligen inte så stor roll, då den första beror på den andra. Som att säga att immersion har med rollgestaltning att göra, när rollen bara är ett verktyg.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
På en högre abstraktionsnivå är de rätt lika. Vad man gör eller varför man gör det spelar egentligen inte så stor roll, då den första beror på den andra. Som att säga att immersion har med rollgestaltning att göra, när rollen bara är ett verktyg.
Ur trådens perspektiv skulle jag dock säga att högre abstraktionsnivå är mindre relevant än frågor som rör idéerna situerade i sitt historiska och sociala sammanhang. Det här är ju en bok om rollspelshistoria, inte rollspelsteori.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,287
Location
Göteborg, Lindome
I sammanhanget tror jag att det är viktigt att skilja mellan de olika 70-talskretsar som Peterson beskriver (krigsspelarna resp. fandomfolket), som hade gemensamt att de var i högskoleålder eller äldre och som framförallt var en väldigt liten grupp människor jämfört med alla de kids som kom in i hobbyn från ca 1979 och framåt.

Många (sannolikt de allra flesta) av de som i dag är grognards, och som gör anspråk på "sant" oldschool, tillhör denna senare skock spelare, som ofta började spela i tidig högstadieålder. Många av dessa yngre spelare var nog dessutom särskilt mottagliga för den svulstiga, episka hjältefantasyn som Dragonlance kom att förkroppsliga.
Personligen ligger jag mittemellan där. 74-75 gick jag andra året på gymnasiet, så jag hade definitivt lämnat högstadiet bakom mig, men inte nått universitet ännu.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Personligen ligger jag mittemellan där. 74-75 gick jag andra året på gymnasiet, så jag hade definitivt lämnat högstadiet bakom mig, men inte nått universitet ännu.
GKF:arna på 1970-talet var huvudsakligen gymnasister, med enstaka högstadiegrabbar.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Apropå detta så vill jag minnas att jag satt i flera dagar och försökte googla, pussla och lista ut "Gandalfs" identitet, baserat på de lösa datapunkter som Ohlmarks har med i boken. Utan framgång, dessvärre. @Mekanurg kanske vet?
Jag vet vem det är, en tragisk gestalt som jag mötte enstaka gånger på 1980-talet. Men jag tänker inte hänga ut honom med namn, ty det vore oschyst.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
Jag vet vem det är, en tragisk gestalt som jag mötte enstaka gånger på 1980-talet. Men jag tänker inte hänga ut honom med namn, ty det vore oschyst.
Menar du att han inte var det sinistra mastermind som Ohlmarks gör gällande i sin bok? Jag är chockad!
 
Top