Nekromanti JOINKS!!! Spöhöhöken!!!

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Jag bor i ett hus där det "spökar". Anledningen till att jag sätter spökar inom situationstecken är att jag inte är riktigt säker på om det är just spöken i farten. Kunniga personer på byn säger att det kan vara Vittra också! Iallafullafall... ända sen vi flyttade in för 5 år sen har det hänt massa konstiga saker. Tex som den gången, två dagar efter vi flyttade in när jag vaknade mitt i natten av att nån stod och slamrade med disken i köket. Länge höll det på. Det var bara det att ingen var uppe, onga och käringa sov. En vecka senare blev jag åter väckt mitt i natten. Då hörde jag tydligt hur någon kastade tvätt nerför källartrappen (tack för hjälpen förresten!), och det pågick i flera minuter.
Många gånger har jag hört ljud av tunga steg på övervåningen, sent, långt efter ungarna somnat. När jag snabbt som attan smugit upp för att kolla dem har de varit råklubbade och sovit tungt.
Sen har det försvunnit en massa saker i tid och otid, tex rakapparaten som alltid ligger på samma ställe, som plötsligt var borta. Det tog tre månader innan den dök upp. Då låg den på exakt samma ställe som den skulle, och jag hade kollat där 1 fantasiljon gånger! Nästa grej var en hammare som hade använts bara en halvtimma innan jag skulle ha den. Då var den puts väck. Jag letade som faen i flera dagar. Kollade lådan massor med gånger - men ingen hammare. Två veckor senare ligger hammaren på sin vanliga plats i lådan! Vad gör man? Det är bara att gilla läget. "Spökena" har inte varit illvilliga, bara lite busiga...

Nu undrar jag:

1.Om nån av er har råkat ut för nåt liknande?

2.Har ni använt era upplevelser i rollspelssammanhang?

3.Hur använder ni spöken i era rollspel? Är de bara lakansklädda bestar som kutar omkring och skräms och rövar bort olyckliga barn, eller är de lite luriga och busiga också (tex snor hjältens balla Conan-svärd och inte lämnar tillbaks det förrän 3 veckor senare, när han by the by redan varit död i fem dar... :gremgrin:)???
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Du steg just upp på förstaplaceringen på min lista över alla balla människor i världen. Ett spökhus! Detär ju bara häftigt!!!

Först; tycker ungarna att det är lika kul som du?

Sedan; ta inte dit några spökforskare eller andra mystiska typer som ska hålla på och mäta övernaturliga aktiviteter. Om jag vore spöke så skulle jag bli jätteförolämpad då. Inga exorcismer, inga TV-team, inget sånt alls. Lägg gärna ut lite kakor och ett glas öl på vinden dock. Du kan ju ha vanliga tomtar och/eller knytt hemma. Det behöver ju inte vara just spöken.

"1.Om nån av er har råkat ut för nåt liknande?"

Om vi skulle ha en spökskala där dina upplevelser är värda 1T(=Telcontar, vi döper skalan efter dig) då har jag ungefär varit med om ett par 0,04T-händelser. Inte riktigt i din klass, alltså.

"2.Har ni använt era upplevelser i rollspelssammanhang?"

Mina spökupplevelser har tyvärr varit alldeles för tama för att platsa i ett rollspel.

"3.Hur använder ni spöken i era rollspel?"

Det finns definitivt spöken som busar och skojar med rollpersonerna, men då gör de det för att de törstar efter uppmärksamhet. Om dina husspöken vore med i ett rollspel av mig så skulle de vara lite tafatta och försöka bli medlemmar i din familj. När de ser att du använder hammaren och rakapparaten så härmar de helt enkelt dig (=flockbeteende) och lånar dem för att känna lite gemenskap. Jag skulle ha en egen stol åt spöket vid middagsbordet, annars upplever det säkert att det inte är välkommet i familjen och kan bli sur.

När spöket fifflar med disken så är det väl lugnt, men att spöket är uppe hos barnen (då härmar det förmodligen er när ni nattade dem) skulle jag tycka vara oroväckande. Om ni t.ex skulle skämma bort ungarna kommer spöket helt klart känna sig åsidosatt och då kan det bli förbannat. Så illa är det dock förhoppningsvis inte.

Har ni något husdjur förresten? Vad tycker spöket i så fall om det? Om jag vore ett elakt spöke så skulle jag skrämma skiten ur hunden/katten först.

/Rising
som också vill bo i ett spökhus.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Nu är inte jag super läst på just detta område, men att det skulle vara vittra tror jag inte att det är. Vittra är ett skogsväsen, brukar inte vara inomhus. Däremot så kan det vara en hustomte som vill göra er uppmärksamma på att han finnes.

Det är då min vilda gissning...
/Honken
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
tycker ungarna att det är lika kul som du?

Ungarna tycker nog att det är spännande, men jag märker att de också faktiskt är lite rädda, de är ju bara 9 och 11... Själv störs jag inte alls, jag tycker att det är asball! Jag känner mig inte det minsta rädd, det känns snarare som om vi är "goda grannar"...

Det behöver ju inte vara just spöken.

Nej, som sagt, många i byn där jag bor tror att det är Vittra. Han som ägde huset före oss säger att huset ligger mitt på en uråldrig Vitterstig, alltså en sorts väg som Vittra använder när de färdas.

Har ni något husdjur förresten? Vad tycker spöket i så fall om det?

Vi har en katt, men jag har inte märkt några aversioner mot katten ifrån dessa väsens sida.

[/i]Rising - som också vill bo i ett spökhus.

Se till att hålla i rakapparaten bara. Efter en månad här you could end up lookin' like fuckin' Jesus!
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
hustomtar

Enligt byexpertisen ligger huset på en Vitterstig, vilket skulle förklara deras närvaro. Vittra är kända just för att "låna" saker på obestämd framtid.
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Finns spöken???

som ett tillägg till ovan... Vad anser ni om spöken överhuvudtaget? Finns de??? :gremconfused:

Ena spöket till det andra: Du... Tror du på människor...?
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Finns spöken???

Jadu, själv tror jag att jag har sett ett, och det är fler än en gång! När jag var yngre sov jag över mycket hos en kompis och hemma hos dom var det ett spöke i en skepnad av en äldre kvinna som gick längs vägen utanför deras hus.

Och jag vet faktiskt inte vad jag ska tro, jag har sett henne 2 gånger. Och dom som faktiskt bor där brukar se henne ibland! Så jag menar... det kan ju inte vara synvilla eller att man är helt kocko i huvudet, vi är ju 4 personer som jag vet har sett henne!
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Finns spöken???

"som ett tillägg till ovan... Vad anser ni om spöken överhuvudtaget? Finns de???"

Jag tror helhjärtat på spöken och andra sagoväsen, men jag brukar få rätt många snea blickar av normalt folk, jag också :gremtongue:. Varför? För att jag tror på drömmar och sagor som det mest verkliga som finns. De är skapade av svamparna vi kallar för hjärnor, precis som allt vi ser, men ligger närmare hjärtat än ytliga intryck.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Vänta bara tills...

Själv störs jag inte alls, jag tycker att det är asball! Jag känner mig inte det minsta rädd, det känns snarare som om vi är "goda grannar"...
...trädet hoppar in genom fönstret! Man har väl sett poltergeist. :gremshocked:

Själv är jag mig veterligt befriad från spöken, vilket jag finner lite konstigt. Hade det funnits någon rättvisa i världen skulle jag varit hemsökt av cirka 3,8 miljoner myror efter att under sommaren gång på gång myrr-at ett antal enorma myrbon (och tvestjärtar i brevlådan och därmed troligen brevbäraren också :gremcrazy:).

Fast å andra sidan var det länge sedan jag trodde att det fanns någon rättvisa i världen, så jag går nog säker.
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Re: Vänta bara tills...

"efter att under sommaren gång på gång myrr-at ett antal enorma myrbon (och tvestjärtar i brevlådan)"

Undrar va f***n jag har gjort då.... Slagit ihjäl barberarn och våldtagit städkärringen (hon som disk å tvätt)...???!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Re: Finns spöken???

Näddu! Dumheter! Eller starka lokala magnetfält som påverkar vissa människors sinnesintryck.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag bor i ett totalt osökigt hus (40år gammalt, helt utan bödsfall och bebott av ett gammalt elektriker och skolfröken under de första 35 åren) som trots det har ett ganska roligt fenomen, skakande skåp.

Fenomenet sätter igång då och då (för det mesta morronrena och under förmiddagarena) och går ut på att ett eller ett par av våra väggfasta skåp, alldrig alla, börjar darra villkert får porslinet och glasen i skåpen att klirra och "sjunga" lite lätt. detta pårgår normalt sett någonstans mellan 5 minuter och en halvtimma och sen så är det inget mer med det.Enda mögliga förklaringen är att flygplatsen lite mer än 8 km bort skulle kunna ha något att göra med saken.

/Elin spm också försöker vara lite spännande
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: hustomtar

Enligt byexpertisen ligger huset på en Vitterstig, vilket skulle förklara deras närvaro. Vittra är kända just för att "låna" saker på obestämd framtid.

För övrigt provade jag lägga in lite historier om vildvittra i en D&D omgång... Och spelarna som är vana att man kan döda allt i D&D var i det närmaste på väg ut i skogen och skulle ta ihjäl vittra... Även om det var en fabulerad historia...

/Honken
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
nja... fast de har visat sig ofta att vara felaktiga, bor på en ö ute i södra skärgården (GBG), det kan bli lite knepiga ljud av båtar, riktigt läskiga ibland... hörs liksom överallt! :gremshocked:
men de ljuden låter lite olika ibland så man blir lite vidskeplig ibland...
samt det mindre fenomenet med stora fåglar som går på taket.. huh! man vaknar mitt i natten och märker något som går på taket! inbrottstjuv!!!! nnee bara en fiskmås..bläääää.

annars så har det inte hänt så mycket i spökväg för mig. :gremfrown:
ingen spökplasma i trappan allefall :gremsmile:
 

Geon

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
42
Location
Göteborg, Västra Götaland
Re: Finns spöken???

Jag vet i´nte, men visst kan man se underliga saker ibland.. Ibland känns det jö som om nån står bakom en och sen när man vänder sej så finns där inget...
Booooo
//Geon
 

Geon

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
42
Location
Göteborg, Västra Götaland
Re: Finns spöken???

Jag tror helhjärtat på spöken och andra sagoväsen, men jag brukar få rätt många snea blickar av normalt folk, jag också . Varför? För att jag tror på drömmar och sagor som det mest verkliga som finns. De är skapade av svamparna vi kallar för hjärnor, precis som allt vi ser, men ligger närmare hjärtat än ytliga intryck.
Jag fattar inte varför vi Fantasynördar ska behandlas som om vi vore onormala!!!
Flera i min klass kallade mej å nåra kompisar för "jävla fantasynördar"!"
Fast dom har slutat nu. Tur tykker jag, de var jädlit jobbigt
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Re: Finns spöken???

Hahha, klart det hade kunnat varit det. Med tanke på att det var mörkt osv. Men alltså detta utspelade sig (har flyttat och har ingen kontakt med familjen längre så jag vet inte hur det ligger till längre) ute på landsbyggden, alltså ganska långa avstånd mellan grannar osv. och vad jag och familjen jag var hoss vet, så bodde det ingen gammal gumma i närheten och det värkar väll lite små flummigt med en gammal tant som går någon mil bara sådär vid 1 på natten?
 
Top