Nekromanti Jobbiga spelmöten...

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Jag har lite problem med mina spelmöten, det känns lite trögt. En av spelarna är ganska fientligt inställd till en annan spelare, och brukar så fort jag inte har entydig ondska och godhet och möjlighet att springa runt och slakta de onda blir sur, börjar slå de som sitter bredvid honom och störa sig. Dessutom orkar han aldrig göra egna rollpersoner, utan får låna en av en spelare som inte är närvarande. Dock brukar han på grund av ovanstående anledningar tröttna på att spela halvvägs in i äventyret, varpå han begår självmord med rollpersonen och går hem (alla pustar ut!). För övrigt har han nämnt att meningen med fantasyrollspel är att man ska ha entydig ondska och godhet, samt att man ska slakta orcher och liknande onda varelser för att man kan spela deckarmysterier och politiska äventyr i andra världar, och därför är personlighet och bakgrund totalt värdelöst, eftersom rollspel är skittråkigt och inte har något med fantasy och göra. Jag har funderat på att hänvisa honom till att spela "HeroQuest" med min tolvårige bror, men har hittills inte fått tillfälle. Och det känns ju minst sagt taskigt att bara sparka ut honom, då jag känt honom sedan lågstadiet (visst, han har varit störig och slagit folk hela tiden då också).

Vad att göra???

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Prata med killen, fråga varför han beter sig som han gör, vad han vill få ut av spelmötena, hur han tror att hans agerande påverkar ert spelande, osv.
Förklara hur ni känner er och vill ha ut av ert spelande.
Denna mjuka linje är nog bäst och risken är mindre att såra någon.
Meningen är att NI alla skall ha trevligt och har inte alla det så brukar ingen ha det...

Vägrar han att ändra sig eller om ni inte når någon lösning så.....KICK HIM OUT, big time!
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Det gäller att vända på steken

Jag har själv råkat ut för en del jobbiga typer genom åren /images/icons/frown.gif, dock inte någon som verkar vara i klass med den du berättar om. Som tur är så går det att trixa lite så att man antingen blir av med dem eller får dem att skärpa sig.

börjar slå de som sitter bredvid honom och störa sig. Dessutom orkar han aldrig göra egna rollpersoner, utan får låna en av en spelare som inte är närvarande. Dock brukar han på grund av ovanstående anledningar tröttna på att spela halvvägs in i äventyret, varpå han begår självmord med rollpersonen och går hem (alla pustar ut!).

Eh, hur gammal är killen egentligen? Yngre än din tolvårige bror hoppas jag, för annars framstår han faktiskt som smått vansinnig. Blir nästan lite rädd när jag tänker på att det kan finnas såna snubbar i vårt kära Lund.

Och det känns ju minst sagt taskigt att bara sparka ut honom, då jag känt honom sedan lågstadiet (visst, han har varit störig och slagit folk hela tiden då också).

Det gäller att försöka vända på det så att han så att säga sparkar ut sig själv. Vara lite manipulativ helt enkelt, en sorgligt nog väldigt användbar egenskap. Istället för att du sätter dig i postionen som den som kommer med krav får du framställa spel hos dig som ett erbjudande. Märk skillnaden mellan följande två fall:

Fall 1: Den snälle spelledaren frågar spelaren på andra sidan spelbordet om han inte kan skriva en bakgrund till sin rollperson. Spelaren säger nej, det vill han inte. Eftersom spelaren är en i gänget kan inte Den snälle spelledaren beordra honom saker och säga att ”min åsikt är mer värd än din, du ska göra som jag tycker”. I så fall framstår ju Den snälle spelledaren som Den egocentriske spelledaren som ska bestämma över folk.

Fall 2: Den manipulative spelledaren ringer spelaren några dagar innan spelmötet. Han berättar att han tänker ha ett spelmöte på fredag och att alla som vill får vara med men först ska de göra rollpersoner på onsdagen och skriva bakgrund till dem. Spelaren säger att han inte vill göra någon rollperson eller bakgrund. Den manipulative spelledaren svarar att spelaren väl i alla fall kan tänka på saken och dyka upp på onsdagen om han ångrat sig. Därefter avslutar Den manipulative spelledaren snabbt samtalet. Han har inte nämnt för spelaren var eller vid vilken tidpunkt man ska spela på fredagen. Bollen ligger då hos spelaren. Antingen får han hoppa över spelmötet eller så måste anpassa sig efter de krav som var med i erbjudandet, dvs att dyka upp på onsdagen och göra rollperson. Att bara dyka upp till spelmötet är rent praktiskt svårt om han inte varit med på onsdagen och varit med och bestämt tid och plats. Om han trots allt dyker upp på spelmötet och vill köra sin vanliga stil så är det han som framstår som Den egocentriske spelaren. Alla har ju nämligen fått samma erbjudande från Den manipulative spelledaren, så vad är han för någon som i så fall ställer sig över de andra och bestämmer att han ska ha sina egna regler?

Jämför med om några polare frågar dig om du ska vara med och se på video en kväll. Har de inte sagt något om vilken film de ska se så anser du dig antagligen ha full rätt att vara med diskutera filmvalet. Ringer de däremot och säger ”vi tänkte se filmen X ikväll, ska du vara med?” är det svårare för dig att säga ”nej, den vill inte jag se, vi ska se filmen Y istället, fatta det, jag skiter i vad ni tycker!”.

Ett liknande tricks är att man kort nämner för spelaren att ”X, Y och Z tänkte börja köra en kampanj med väl beskrivna rollpersoner, inget jättegoda/jätteonda bla, bla...”. När han svarar att det låter skittråkigt, nickar man bara kort att man uppfattar det han sagt och byter sedan samtalsämne. Sen spelar man utan att ringa till den jobbige spelaren. Om han får reda på att man spelat utan honom och gnäller för det så låtsas man vara förvånad och säger ”Men du sa ju att det var skittråkigt, så vi trodde inte du ville vara med”. /images/icons/wink.gif

Som sagt var så verkar killen ifråga inte vara riktigt klok så jag kan ju inte garantera något. Men tänk på att du helt enkelt måste göra något åt det. Risken är annars att de vettiga spelarna försvinner istället och då står du där ensam kvar med en galning. Och då är frågan vilket som är värst, att förlora en idiot eller att förlora flera vettiga kompisar?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Hmm, verkar vara en rätt jobbig typ det där. Men om han nu tycker det är så tråkigt att spela med er, rollspel är skittråkigt och inte har något med fantasy och göra, så undrar jag varför han kommer tillbaka till nästa gång, lånar en rollperson och går efter halva äventyret. Vad anser han sig få ut av det hela?

Om du under äventyrets gång försöker föra en lugn dialog med honom om varför han inte ska döda de andra spelarna eller fåna sig eller vad han nu gör så kanske han sansar sig lite. Om han inte inser att han förstör det roliga för er andra ser jag ingen som helst anledning att behålla honom i sällskapet. Gammal kompis eller ej!

//[color:red]Feuflux
"Kärleken är som ozonlagret, man saknar den inte förrän den är borta"</font color=red>
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Hm, egentligen inte några bekymmer, kicka honom då han dels inte verka tycka om det och dels förstör för er andra. Eller också se till så han skärper sig. Annars blir det ju som du skrivit ovan, fjantigheter. Bättre att NI som gillar att spela har kul hela tiden, än att det inte blir trevligt förrän han går.

”jag flyr aldrig – jag retirerar- retirera!” Groo
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Hm, egentligen inte några bekymmer, kicka honom då han dels inte verka tycka om det och dels förstör för er andra. Eller också se till så han skärper sig. Annars blir det ju som du skrivit ovan, fjantigheter. Bättre att NI som gillar att spela har kul hela tiden, än att det inte blir trevligt förrän han går.


Håller helt med föregående talare...

/Honken

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Hmm

Hm, egentligen inte några bekymmer, kicka honom då han dels inte verka tycka om det och dels förstör för er andra.

Men det var väl just det som var problemet, Bobby Magikern anser sig inte kunna kicka killen. Hade det bara varit att säga "du får inte vara med" så hade han väl antaligen redan gjort det istället för att fråga om råd här?

Eller också se till så han skärper sig.

Men hur? Det var det han undrade hur han skulle göra.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ärlighet !

Jag tor på att man ska vara ärlig mot honom... Visst, dt är svårt men jag tror att det lönars ig. Säg till honom att han får ta och skärpa sig när det gäller spelmötena. För det verkar som han drar ner stämmningen när ni ska spela. Sen att han slutar efter halva resan verkar ju lite oseiöst, är man intresserad av att spleal så löper man ju hela linan ut, eller hur.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Hmm

Man måste nog "tyvärr" vara ärlig nog att kicka honom och tala om för honom att om han inte skärper sig får han inte vara med, eller också får väl de andra i gruppen gå ihop och hugga ihjäl honom i början på varje spelmöte om han fortsätter att dryga sig.
Visserligen inte några snälla alternativ, men får förhoppningsvis någon slags effekt.

”jag flyr aldrig – jag retirerar- retirera!” Groo
 
G

Guest

Guest
jag skulle helt klart varna honom...
om han inte skärper sig så skulle jag kasta ut honom!

han verkar inte rätt inställd för rollspel över huvudtaget.
sen när han slutar spela efter halva äventyret så är ju inte det så speciellt kul...
så varna honom, om han inte skärper sig kasta ut honom!

//[Zed]
'rage the enemies...'
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Med "rollspel" menade jag inte själva spelandet, utan jag menade att han inte anser det vara värt något med en personlighet. Bara ett litet förtydligande...

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Bli förbannad

Se till att argumentera emot honom så fort han börjar bli jobbig. Få sedan anledning att bli riktigt heligt förbannad på honom, så att du kan skälla ut honom efter noter utan att känna skuld efteråt. På så sätt kan du få ur dig all din kritik på ett rättfärdigat sätt.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Det gäller att vända på steken

Gillar det men manipulativ SL. Det körs bl.a. på LinCons Blood Bowl (parodiskt brädspel på amerikansk fotboll) då det står att man måste ha målat laget om man vill vara med. Detta för att undvika nybörjare eller såna som inte satsar helhjärtat.

Killen som är jobbig verkar förvänta sig strider då han kommer till spelmötet. Säg till innan under veckan vad äventyret kommer att handla om. Är det en lugn intrig kanske det inte tilltalar spelaren ifråga och denne dyker inte upp.
Men jag får nog själv erkänna att det inte låter troligt eftersom han antagligen är med för att umgås mer än rollspela (en personlighet).

Alt. kan du fråga honom om han kläcker ur sig sina synpunkter på fantasy vad han tycker det är roligt med att ens komma till era spelmöten om han nu går efter halva. Han kan ju bespara sig besväret genom att inte dyka upp. Jobbigt kanske att säga om man känt honom länge men om du är bundis me'n så borde du kunna säga det, om du lägger fram det snyggt.
Dock (varför ska jag jämnt hitta nackdelar i mina förslag /images/icons/frown.gif) så har han redan sagt vad han tycker om rollspela och kommer antagligen inte upprepa sin synpunkt.

/[color:green]Han</font color=green> som aldrig har haft problem med störande spelare
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Psycher at your servicssssse...

Hmmm.. Jag har en massa frågor att ställa.. Något emot att jag gör det? Jaja, jag ställer dom iallafall, men nu behöver du inte tveka för att inte svara på dom..


1. Tycker den här killen att det är kul att spela när han FÅR röjja då?
2. Är han ett fan av rollspel överhuvudtaget? Som Arcana sa så kanske han bara vill umgås..
3. Är han någonsin glad? Är han mycket glad då eller bara halvglad?
4. Har han några kompisar förutom dig?
5. Har han svårt att utrycka det han vill?
6. Har han något som gör honom frustrerad? Situatoner i allmänhet / hans livssituation?



Enligt min ideologi så bör man gå till botten till det här.. Men det kanske är att ta i för mycket,
så jag ska bara försöka hitta ett sätt att vänligt rikta honom rätt.


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Du skriver att han begår självmord med sin figge. Lägg upp äventyren mer kampanjartat så att den som dör måste

1. rulla upp en ny fig.
2. komma på en bra anledning att man är med och äventyrar
(Bakgrundshistoria alltså)

Genom att ställa krav på spelarna vad beträffar input _TILL_
spelledaren får man en helt annan känsla för världen och sin egen figur.
Börja till exempel med att rita en karta över trakten. låt folk få pricka ut var dom kommer ifrån och skriva ner lite fakta om just det stället. Belöna med XP (eller liknande beroende på spel) när någon tillför användbara bitar till spelvärlden.

Lycka till

-W
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag orkade inte lyssna på alla svar men är säker på att folk har skrivit det här tidigare. F**k him! Ärligt alltså. Om han gör så är han antagligen inte intreserad av ROLLspel utan mer intreserad av att få döda folk och komma undan med det. Om man läser DM sektionen i Champions RPG så verkar din vän vara en kombination av en buddy och en mad slasher. Han verkar vara där bara för att hans polare (du) är där och allt han vill göra är att hacka ner saker. Jag anser att du har tre val. Du kan säga till honom att han skall skärpa sig och hjälper honom om han får ett tillbakafall. Du kan bara kasta ut honom (anagligen vad jag skulle göra). Det spelar ingen roll om ni är vänner. Ni kan träffas annars också när ni inte spelar. Du får bara förklara det här för honom. Kanske får han en tankeställare och då har du bara hjälpt honom. Det tredje du kan göra är att låta honom fortsätta att förpesta era spelmöten och era liv låter det nästan som. Men det låter inte så bra tycker jag.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Om ni andra vill fortsätta att spela, och få ut något av det. Så verkar du inte ha något val; eftersom han förstör för de andra och för dig.
Jag har själv varit i en liknande situation; som dock löste sig själv. Eftersom personen i fråga tillslut tröttnade, och avlägsnade sig från våra möten självmant. Dock krävdes det från min sida att byta spel ganska ofta, och han orkade aldrig lära sig de nya reglerna!
- Du kanske kundre prova med något liknande! -

"When the DM laughs it is already to late"
 

Luna Silvervarg

Veteran
Joined
10 Jun 2001
Messages
15
Location
Habo
Hm...efter att ha läst alla inläggen så kan jag säga att jag förstår mig inte på den här killen. Sticker efter halva äventyret? Vad är det för stil? /images/icons/mad.gif Jag har själv varit tvungen att åka ifrån ett spelmöte som kommit halvvägs bara för att kunna ta mig hem i någorlunda vettig tid(då spelmötena inte körs på samma ort som den där jag bor). Själv tycker jag att det finns inte mycket värre än att behöva lämna allt när man börjat komma nån vart! Det är skit-surt!! Jag tycker du ska ta o prata med killen själv och eventuellt innan ett spelmöte eller vid annat tillfälle då rollspel inte är det huvudsakliga. Tycker det verkar som om det är mer som ligger bakom än brist på intresse för, som någon(förlåt men jag minns inte vem!) sa: varför kommer han annars tillbaka till nästa spelmöte?

En annan sak man kan fundera över är varför han har ihjäl karaktären han väl har lånat? Mycket underligt enligt min mening. Just därför ska man kanske se till att han gör en egen karaktär, då blir i alla fall ingen annan drabbad av att han känner sig sur.

Hoppas du lyckas med hjälp av alla tips som folk varit bussiga att lägga in på tråden! /images/icons/smile.gif

/Luna
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Re: Psycher at your servicssssse...

Han mår vad jag vet bra... andra kompisar (de *coola* så att säga), intelligent och talför, men en ganska rejäl tävlingsinstinkt, och en tendens att dela upp folk i "viktiga" och "oviktiga". Alltså helt enkelt störig. Han brukar gå runt och slå de han känner på överarmarna, och blir sur när man klagar på det. Jag har också märkt att han är lite väl fixerad vid sin i hans ögon näst intill gudomlige storebror...
Han är glad när han får bestämma och när han får röja. jag vet inte om han spelar rollspel för att det är kul eller för att ovan nämnde bror gjorde det...

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 
Top