Nekromanti Jobbar ni i projektgrupper?

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Jag skulle kunna tänka mig att försöka mig på lite spelskapande. Problemet är att jag inte har det driv och den kreativitet som krävs för att fixa allt på egen hand (idag vet jag i alla fall på tok för lite för att kunna göra det). Att ingå i någon slags projektgrupp skulle då kunna vara ett bra första steg, då man dels kommer ha en massa andra runt sig att ta inspiration av och dels slipper ha så extremt mycket att göra innan man får något som börjar se ut som ett spel.

Übereil
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag jobbar gärna i grupp... det svåra är bara att hitta folk som levererar i tid och är produktiva. Alla har ju så mycket att göra nuförtiden. Det hade vart annorlunda om man kunde betala folk.. men det funkar ju inte. Rollspelsmakande är på hobbynivå. De enda jag har råd att betala är vissa illustratörer. Och då inte marknadsmässigt. Tyvärr.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Jag jobbar själv, och det har helt klart fått mig att tappa suget nu. Om jag inte hade haft andra att musicera med hade jag lagt ned det också.

Min dröm är att arbeta i en kreativ grupp, men då old-school. Vi avsatte tid och arbetade tillsammans i samma lokal, och vi var alla med från projektstart. Så projektet verkligen kändes som allas, och inte bara en persons startvision som de andra utvecklade.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Jag har en del soloprojekt. Men Pellatarum är ett projekt som det är en grupp som arbetar på. Ingen av oss är särskilt produktiva, men det går frammåt (sakta men säkert).

Det är bra att man kan bolla idéer med andra. Dels så får man ny inspiration och dels så är det en del mindre bra grejer som ryker.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Telash said:
Min dröm är att arbeta i en kreativ grupp, men då old-school. Vi avsatte tid och arbetade tillsammans i samma lokal, och vi var alla med från projektstart. Så projektet verkligen kändes som allas, och inte bara en persons startvision som de andra utvecklade.
Låter riktigt riktigt dreamy!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag ska jobba i projektgrupp när jag börjar spelskapa. Troligtvis med andra Gaming as omen folk. Jag har ett par projekt jag vill göra jag har folk som sagt att de skulle haka på om jag gick vidare med.

Men kanske skulle det vara en projektgrupp som består av mig som huvuddesigner och sen ett stödjande nätverk omkring som bidrar till projektet på olika sätt. Typ en eller två editors, någon/några som agerar mentor och bollplank, och någon/några som också skapar matrial till spelet, och någon/några är illustratörer.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Übereil said:
Jag skulle kunna tänka mig att försöka mig på lite spelskapande. Problemet är att jag inte har det driv och den kreativitet som krävs för att fixa allt på egen hand (idag vet jag i alla fall på tok för lite för att kunna göra det). Att ingå i någon slags projektgrupp skulle då kunna vara ett bra första steg, då man dels kommer ha en massa andra runt sig att ta inspiration av och dels slipper ha så extremt mycket att göra innan man får något som börjar se ut som ett spel.
Mer eller mindre min kommentar. =)

Plus:

Arfert said:
det svåra är bara att hitta folk som levererar i tid och är produktiva. Alla har ju så mycket att göra nuförtiden. Det hade vart annorlunda om man kunde betala folk.. men det funkar ju inte. Rollspelsmakande är på hobbynivå.
För jag är just en av dem som vill så himla jävla mycket men som inte lyckas leverera – av många anledningar, somliga mer outgrundliga än andra.

/solvebring som har blivit mer ärlig mot sig själv och därav gett upp
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag ingår i en grupp på två. Vi ses aldrig och är bara överens om att vi borde få något på papper. Vi har varit en projektgrupp sedan 2006.

Ok, ibland blir något skrivet. Men då brukar det hamna på bloggen i halvfärdigt format.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag håller med, och jag tycker det är ett jätteproblem.

Samtidigt har ensamheten en svårslagen fördel, nämligen att man själv kan bestämma att nu ska det blir klart och så blir det klart. Alla gånger jag försökt skapa något tillsammans med andra har det slutat i att en massa tid går åt till varför har du inte gjort det du sa du skulle göra -> det känns tråkigt att du pressar mig att göra saker för jag är inte lika snabb på att skriva som du -> det känns tråkigt att vi ska göra något tillsammans om du inte gör något -> det känns som att jag blir överkörd, jag skulle vilja ha mer en process där vi skriver tillsammans -> ok, fast eftersom du inte skriver något innebär ju det att vi sitter i samma rum och jag skriver, vilket är precis som det är nu bara det att jag skrev hemma för att vi skulle kunna diskutera idéer tillsammans -> nu känns det här inte det minsta roligt för det känns som att jag inte får vara med -> men... äh, vi skiter i det här.

Men jag skulle jättegärna jobba i projektgrupp med någon som också ville det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
En av de grundläggande poängerna med indiespel är tvärtom att det inte är så jäkla svårt och att det inte krävs så jäkla mycket för att skriva ett spel. Det behövs inga projektgrupper, dyra illustratörer, hårda pärmar o.s.v. Bevisligen har det inte påverkat kvaliten. Alla mina topp 10 spel är sannolikt indiespel.

Jag har erfarenheter av att skapa spel i föera projektgrupper och min slutsats är; Ibland är det bra, ibland mindre bra.

Jag ser inte det här som ett problem alls och har lite svårt att förstå trådens ämne.

/Måns, på besök.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Måns said:
En av de grundläggande poängerna med indiespel är tvärtom att det inte är så jäkla svårt och att det inte krävs så jäkla mycket för att skriva ett spel. Det behövs inga projektgrupper, dyra illustratörer, hårda pärmar o.s.v. Bevisligen har det inte påverkat kvaliten. Alla mina topp 10 spel är sannolikt indiespel.

Jag har erfarenheter av att skapa spel i föera projektgrupper och min slutsats är; Ibland är det bra, ibland mindre bra.

Jag ser inte det här som ett problem alls och har lite svårt att förstå trådens ämne.

/Måns, på besök.
Trådens ämne är arbetsprocesser vid spelskapande, typ. Vad i startinlägget är det du inte förstår?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Vitulv said:
Trådens ämne är arbetsprocesser vid spelskapande, typ. Vad i startinlägget är det du inte förstår?
Vad det har med indiespel att göra.

Vitulv said:
Alltsomoftast slår det mig att alla indiespelmakare här på forumet jobbar väldigt ensamma.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Måns said:
Vitulv said:
Trådens ämne är arbetsprocesser vid spelskapande, typ. Vad i startinlägget är det du inte förstår?
Vad det har med indiespel att göra.

Vitulv said:
Alltsomoftast slår det mig att alla indiespelmakare här på forumet jobbar väldigt ensamma.
När det handlar om större, mer kommersiella spel, så är det ganska självklart att man jobbar i projektform, medan man gör det mer sällan i hobbyprojekt. Därför tyckte jag att det var intressant att höra folks tankar om det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vitulv said:
Måns said:
Vitulv said:
Trådens ämne är arbetsprocesser vid spelskapande, typ. Vad i startinlägget är det du inte förstår?
Vad det har med indiespel att göra.

Vitulv said:
Alltsomoftast slår det mig att alla indiespelmakare här på forumet jobbar väldigt ensamma.
När det handlar om större, mer kommersiella spel, så är det ganska självklart att man jobbar i projektform, medan man gör det mer sällan i hobbyprojekt. Därför tyckte jag att det var intressant att höra folks tankar om det.
Jag tror att problemet är termen indie; där Vitulv syftar på produktionen medan Måns tänker på "skolan". Ordet indie kan trots allt syfta på båda sakerna: att man producerar egna spel i liten skala utan något kommersiellt företag och dylikt, eller, att man spelar så kallade storygames, vilka även kallas för indiespel.

Eller?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
solvebring said:
Vitulv said:
Måns said:
Vitulv said:
Trådens ämne är arbetsprocesser vid spelskapande, typ. Vad i startinlägget är det du inte förstår?
Vad det har med indiespel att göra.

Vitulv said:
Alltsomoftast slår det mig att alla indiespelmakare här på forumet jobbar väldigt ensamma.
När det handlar om större, mer kommersiella spel, så är det ganska självklart att man jobbar i projektform, medan man gör det mer sällan i hobbyprojekt. Därför tyckte jag att det var intressant att höra folks tankar om det.
Jag tror att problemet är termen indie; där Vitulv syftar på produktionen medan Måns tänker på "skolan". Ordet indie kan trots allt syfta på båda sakerna: att man producerar egna spel i liten skala utan något kommersiellt företag och dylikt, eller, att man spelar så kallade storygames, vilka även kallas för indiespel.

Eller?
Stämmer bra, jag tänker på produktionen. Jag vet faktiskt inte riktigt vad "skolan" är. För mig står indie för "independent" dvs. oberoende (som jag tolkar det oberoende av t.ex. ett företag).

Tänk produktion i liten skala, av hobbykaraktär.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Vitulv said:
Stämmer bra, jag tänker på produktionen. Jag vet faktiskt inte riktigt vad "skolan" är. För mig står indie för "independent" dvs. oberoende (som jag tolkar det oberoende av t.ex. ett företag).

Tänk produktion i liten skala, av hobbykaraktär.
Då förstår jag. Carry on :gremsmile: Jag fortsätter min självvalda exil nu (som inte hade något med dig Vitulv att göra, du råkade bara vara en lite droppe som fick en redan full bägare att rinna över)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag håller med dig i stort, av anledningar som tex Ripperdoc redogjort för i sitt inlägg. Jag jobbar helst med projekt i wikiform, eftersom det möjliggör ett lösare förhållningssätt till strukturer samtidigt som det låter mig spy ur mig kreativitet. Jag har sedan länge dock lärt mig att medan mina texter kan vara briljanta on a good day, så blir de alltid, alltid, alltid bättre i slutändan av att någon annan går in och pular i dem. Så gemensamt skapande; hell yeah, det är ju vad rollspel går ut på från början.

Den enda gång jag tror det kan vara direkt motiverat att jobba mer eller mindre ensam på sin kammare är när man gör något nischat med en extremt specifik, personlig vision. Men även då kan det aldrig skada att blanda in andra i den kreativa processen vid någon punkt, eftersom kollektivet alltid kan skapa mer awesome än den enskilda individen.

Det är dock intressant att detta inte verkar överföras till andra kulturproduktioner än rollspel, eftersom både film, litteratur och serier inte sällan är bättre ju färre som varit inne och petat i dem. Det finns liksom manga skrivna och illustrerade och tuschade av en enda snubbe som är helt överlägsna saker som hela team av kreatörer sprutar ur sig, och då fattar jag inte varför det -aldrig- skulle kunna vara fallet med rollspel. Men jag vet inte.
 
Top