Nekromanti Jobbar ni i projektgrupper?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,902
Alltsomoftast slår det mig att alla indiespelmakare här på forumet jobbar väldigt ensamma. Man skriver sitt spel och när det är klart ber man om hjälp med illustation, korrläsning etc. Eventuellt ber man om feedback under processens gång, t.ex. här på forumet, men är det någon av er som faktiskt jobbar i projektgrupper?

Om jag skulle skriva ett rollspel idag skulle jag aldrig göra det själv. Jag skulle börja med att stolpa upp ungefär vad jag ville åstadkomma, och därefter kolla om det fanns personer som vill vara med. Jag skulle försöka involvera skribenter, illustratörer och systemmakare redan från början, fördela uppgifter/ansvarsområden och sätta upp ordentliga tidsplaner etc.

Som det ser ut idag verkar det snarare som att spelmakande är en ganska ensam sysselsättning, och min misstanke är att det påverkar kvaliteten i slutprodukterna.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag har tre personer som ger mig input men jag har inte lyckat publicera något än. Jag skulle gärna jobba i en större grupp men problemet är att man då måste dela vision med folk vilket kan vara svårt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag jobbar alltid så mycket med andra som jag kan.

När jag började fundera på More than Human så kontaktade jag direkt Matolo, som är systemkonstruktör. Jag var intresserad av att använda hans system i grunden. Jag kontaktade också lite illustratörer jag haft kontakt med förut (Ronja, Per Folmer).

Under arbetet har jag sedan förmått en hel del personer att läsa och kommentera det hela.

Det kan vara ensamt - men som du säger så tror jag att det blir bättre om man är fler.

Nackdelen är att de flesta som har orken och drivet att bygga rollspel generellt redan har sina egna projekt. En tanke då kunde ju vara att byta tjänster - om jag är illustratör i ditt spel så kan du vara skribent i mitt, så att säga.

Jag skulle inte säga att jag jobbar i "projektgrupp" riktigt, i dagsläget. Men det skulle absolut vara intressant.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Som redan nämnts så är det mycket en fråga om att hitta folk man delar vision med. Jag håller på att skissa på en värld både med sikte att använda den för att kanske skriva en roman och som material till rollspel.

Att jag har roligt när jag skriver, och att det matchar min vision, är viktigare för mig än att det blir klart. Att schemalägga skrivandet förflyttar det till ett måste, och jag tappar lusten att skriva.

Men skulle jag hitta några som är intresserade att hjälpa till, så skulle det mycket väl kunna växa från ett enmannaprjekt till ett flermannaprojekt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,902
Lupus Maximus said:
Att jag har roligt när jag skriver, och att det matchar min vision, är viktigare för mig än att det blir klart. Att schemalägga skrivandet förflyttar det till ett måste, och jag tappar lusten att skriva.
Det har jag full förståelse för.

Lupus Maximus said:
Men skulle jag hitta några som är intresserade att hjälpa till, så skulle det mycket väl kunna växa från ett enmannaprjekt till ett flermannaprojekt.
Jag tror man måste bort från attityden att "andra får hjälpa till", till att "vi ska skapa något tillsammans, enligt en vision som vi alla delar". Men då förutsätter det också att man är villig att kompromissa om sin vision. Det är klart, skriver man bara för sin egen skull så finns det ju ingen anledning att göra så, men om man ser den kreativa processen och resultatet av den som det viktiga/roliga så är mitt förslag att man faktiskt jobbar i projektgrupp istället för på kammaren. Jag tror att det leder till bättre spel, som faktiskt blir klara och som når en bredare publik.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Kan inte rita. Men om du vill ha hjälp att skriva någon liten del av system eller värld så är jag tillgänglig jämt. Klart man har sina egna projekt men att man samarbetar gör ju att det blir troligare att något blir färdigt. Eller?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Jag tror att projektgruppsvinsten är större för "traditionella" spel.

Spelen jag spelar är smala, och jag tror att jag tycker om dem just för att det är en ensam hjärna som ligger bakom. Spretiga tankar som får utvecklas i skyddad miljö till intressanta spel.

Hade det varit en grupp som gjort dem hade det varit kompromisser och grupptänk som trubbat ner det unika, gjort en mer gångbar produkt som tilltalar fler (och tänkbart mer lättsåld).

Små spel finns det hundratals (tusentals?) av, och bara ett litet fåtal av dem tilltalar mig, men alla jag verkligen gillar är enpersonsprojekt.

-

Sedan som enpersonsprojekt är ju inte ens mina spel skrivna i ett vakum. Jag speltestar, tar in illustrationer utifrån, bollar tankar, lejer ut korrektur och i vissa fall layout. Men i slutändan är det min oförvanskade vision som hamnar där på spelbordet.

Målet är inte att göra "produkten" i form av ett rollspel. Målet är processen att göra ett rollspel. För min del är försäljningen och marknadens gillande högst sekundärt. Visst, jag har kastat mig in i en del kommersiella jippon, men pengarna som kommer blir bara verktyg att förverkliga nästa vision. De är inte målet i sig.

-

Jag inser att jag låter som en knäpp/pretto konstnär. Men i slutändan är det så, mitt rollspelsmakande är skapande, inte det som ger mig tak över huvudet och mat på bordet. Mina spel behöver inte kunder, spelen blir till ändå. Du som köper ett av mina spel betalar egentligen inte för det arbete jag gjort, utan stöder det arbete som skall komma i nästa projekt.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Det här är jag helt med på. Det är svårt att veta riktigt hur man startar ett sådant samarbete dock. Folk har så olika mängd med tid att göra av med.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Vitulv said:
Som det ser ut idag verkar det snarare som att spelmakande är en ganska ensam sysselsättning, och min misstanke är att det påverkar kvaliteten i slutprodukterna.
Jag får ofta intrycket av att det handlar om ovilja att kompromissa med sin vision. Man har sin ide om hur ens spel ska vara och om andra ska vara med så måste de få sæga sitt.

Sjælv har jag lite svårt att relatera till det. De bæsta kreative grejer jag producerat (nu har jag ju inget eget publiserat, men væl ett par roll- figur- och brædspelsregler før eget bruk) har varit sådana dær jag varit tvungen att førhålla mig till andra skapare och deras vision kontra min egen.

Det kan knappast jæmføras med en færdig rollspelsprodukt, men att skriva sunken sidney tyckte jag var en riktig utmaning i och med att folk slængde ur sig visioner fram och tillbaka och pillade i varandras texter utan att be om lov. Størigt, utmanande och sjukt skoj.

Før ett større projekt hade jag nog lagt mig någonstans mitt emellan. Hitta folk som ær intresserade av att skapa något inom typ samma vision, och sedan se vart kreativiteten bær oss.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Rollspel skrivs av personer som lever som om livet var d20: Man tvistar om sin vision och sedan slår man en d20 och winner takes all. Inga kompromisser. När folk börjar leva enligt Burning Wheels Duel of Wits-system kommer vi få mer kompromiss-spel.


Storuggla, lcd
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Skulle jag skapa ett rollspel idag skulle en projektgrupp vara att föredra såvida jag inte ville vara kompromisslös i frågan och ta "risken" att jobba själv.

En projektgrupp skulle vara mycket bättre för alla blir engaerade, man får mer input, alla vill se det klart och kan lägga tid på det jämfört med random speltestare, korrläsare etc. Särskilt i slutarbetet har man mycket givit not to mention illustratörer.

Jag skulle nog gå ut i en projektgrupp om jag skulle gröa nåt mer spel vilket jag inte ska.

Edit: Däremot har jag mycket erfarenhet av att dra ihop grupper för att skapa saker som inte är rollspel och det ska sägas att den processen vill jag helst undvika såvida jag inte känner personerna ifråga. Och det ska sägas att steget från att vara kompisar som gillar samma grejer till att jobba tillsammans är lite som att börja datea en kompis (beroende på hur seriöst upplägget man skapar är).
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
För min egen del - jag är för opålitlig för att jobba i projektgrupp, iaf för att vara drivande.

Om jag lyckas få ut lite egna grejer och har erfarenhet av hur man skriver, layoutar, självdisciplin etc så kan jag överväga det, men som du säger Vitulv så känns det som att rätt många har sin egen grej på gång.

tl;dr: Kanske senare.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag har ju tillsammans med många filat på Neotech 3 / NX under många års tid nu (sedan 2006). Vi har skrivit säkert 2 miljoner tecken. Från start var det ett samarbetsprojekt över nätet (eftersom ingen bodde på samma plats). Genom projektets gång har vi förmodligen haft 15 projektmedlemmar.

Vad jag kan säga är att det inte är en dans på rosor, men samtidigt väldigt givande. Utmaningen är främst att rollspel, även när det är "betalt", är mest av en hobby. Det är väldigt svårt att synka ett teams inställning till vad som i slutändan mest är "en kul grej". Det betyder att folks motivation och tid alltid fluktuerar. Om två personer inte har tid under någon månad är det stor risk att de kvarvarande tappar sugen, och när de två personerna kommer tillbaka en månad senare och ser "att inget hänt" så tappar de i sin tur sugen.

Men på samma sätt det är en negativ spiral så kan det vara en positiv dito också. När två eller fler skriver samtidigt, bollar idéer över Skype, etc är det extremt givande. Då känner man att 1+1=3. Idéer som man aldrig kunnat komma på själv, jobba med varandras texter, osv. I slutändan blir texterna mycket bättre, och man får en större bredd på spelet.

Några lärdomar än så länge:
- Någon måste hålla uppe lågan, om så bara för att ständigt påminna. D.v.s. projektledarrollen är väldigt viktig.
- Google Docs har varit ett oerhört bra verktyg (även om det har sina brister)
- Oftast lätt att få folk att hänga med i projektet, men väldigt svårt att få igång produktivitet. Viktigt att tidigt synka på vision och bygga något tillsammans så att man får en känsla för hur man går vidare.
- Inte lätt som ny medlem att komma med när det redan finns mycket vision och text etablerad. Saker som att inte veta vart man kan ändra, vart man får skriva, hur man bidrar på bästa sätt, etc.
- Att träffas IRL är extremt viktigt. Ett IRL-möte är mer värt än något annat projektet kan göra. Problemet är förstås att på bara ett möte hinner man förvånansvärt lite. (Att vara i helt olika tidszoner hjälper inte heller).
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag skriver det och OSR-inspirerad D20 parallellt. Jag och ja min spelargrupp har ju alla inflytande men det är tre pers jag pratar med mellan sessioner och som inte nödvändigtvis ingår i alla spelgrupper trotts att de tillåts ha åsikter.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vitulv said:
mitt förslag att man faktiskt jobbar i projektgrupp istället för på kammaren. Jag tror att det leder till bättre spel, som faktiskt blir klara och som når en bredare publik.
This.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Vitulv said:
Jag tror man måste bort från attityden att "andra får hjälpa till", till att "vi ska skapa något tillsammans, enligt en vision som vi alla delar". Men då förutsätter det också att man är villig att kompromissa om sin vision. Det är klart, skriver man bara för sin egen skull så finns det ju ingen anledning att göra så, men om man ser den kreativa processen och resultatet av den som det viktiga/roliga så är mitt förslag att man faktiskt jobbar i projektgrupp istället för på kammaren. Jag tror att det leder till bättre spel, som faktiskt blir klara och som når en bredare publik.
Tja, jag har för fullt upp i detta fall med att kompromissa med mig själv. Varje val ger konsekvenser på andra områden inom projektet. Nu blir det mest att bolla tankar mot diverse personer.

Hade det t.ex. varit något där det är lättare att sätta upp en bra kravspec hade det varit annorlunda. För då kan man styra om en diskussion till "hur bra uppfyller dessa två alternativ kravspecen?"

Men jag måste hålla med om att det kan bli magiskt när man är flera som sporrar varandra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vitulv said:
Jag tror man måste bort från attityden att "andra får hjälpa till", till att "vi ska skapa något tillsammans, enligt en vision som vi alla delar". Men då förutsätter det också att man är villig att kompromissa om sin vision.
Inte bara det, man måste också hitta folk som har visioner som ligger såpass nära varandra att det är lönt att kompromissa. Det är inte ens lönt att försöka kompromissa om en vision är ett standardfjantasyspel och en annan vision är ett diskbänksrealismsåpaspel - det är inte ens säkert att det går om ena visionen är ett standardfjantasygrisodlarspel och andra visionen är ett standardfjantasyüberepikspel.

Projektgrupper ska inte finnas till för projektgruppens skull, utan för produktens skull.

Har man visionskompatibilitetsproblem så har man två saker man kan ta till:

1) Sälj in den egna visionen och gör den till de andras. Det förutsätter dock att visionen är såpass allmängiltig att man kan fånga in andra potentiella spelskapares intressen, vilket inte är det lättaste med tanke på vår hobbys storlek. Det kanske finns några som kan tänka sig att spela ens fantasy heartbreaker, men knappt någon annan än en själv som skulle vilja skriva den. Vilket för oss över till...

2) Egna kammaren.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Ett problem med en projektgrupp är att det kräver att alla jobbar mer i takt. Svårt med något man gör på fritiden och kan bli liggandes i en månad (eller år). Det kräver även en högre engagemangsgrad av alla inblandade. Det kan vara lättare att få tag på folk för enskilda uppdrag. Annars blir det lätt att saker rinner ut i sanden om alla ska vara engagerade.
 
Top