KH Jih-puns hjältar: Samurajer i KH

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det må vara sant till stor del men det gör det i mina ögon inte mindre problematiskt att misch-masch plocka in kulturella grejer utan att ens fila bort regnumret, hitta på ord som låter exotiska (se Genesis kommentar ovan) osv. Inspireras är väl cool men att från en halvlåg kunskapsnivå saxa in grejer lär inte bli helt lyckats, se all kritik mot Five Rings eller vad det nu hette.

Jag förstår vad du menar men KH känns som en konstig plats för antinationalistisk japansk aktivism :)

...och bara namnet Jih-Pun, det är ju helt parodiskt bara det...
Jag tänker mest att man visar respekt för folk i ett annat land genom att ta deras politiska konflikter på allvar, och inte behandla dem som om alla är superintresserade av att "bevara sin kultur". Jag hade inte velat spela ett utländskt spel som försökte "visa respekt för svensk kultur" genom att se ut som något som skrivits av Mattias Karlsson, liksom.

Jag noterar också att "samuraj" står med i SAOB, så det är väl numera att räkna som ett svenskt ord inlånat från japanskan -- ungefär som att "riddare" är ett svenskt ord som ursprungligen är inlånat från tyskan.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag tänker mest att man visar respekt för folk i ett annat land genom att ta deras politiska konflikter på allvar, och inte behandla dem som om alla är superintresserade av att "bevara sin kultur". Jag hade inte velat spela ett utländskt spel som försökte "visa respekt för svensk kultur" genom att se ut som något som skrivits av Mattias Karlsson, liksom.

Jag noterar också att "samuraj" står med i SAOB, så det är väl numera att räkna som ett svenskt ord inlånat från japanskan -- ungefär som att "riddare" är ett svenskt ord som ursprungligen är inlånat från tyskan.
Ait, men om jag sk uppvisa den förståelsen för kulturen, ska jag då kalla mitt fiktiva dito för Jih-Pun eller Wacko? Du lyfter liksom diskussionen till en nivå jag gärna tar men där ämnet inte ens är närvarande.

Kan någon kalla Jih-Pun-Wackos förespråkare till konferensrum 12 tack?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERENG

Jag har inte hunnit läsa igenom tråden så jag vet inte vad ni bråkar om, men bråkas och kivas gör det.

Sluta med det.

Om ni tycker att man inte ska göra Ji-pun i Kopparhavets hjältar är inte den här tråden för er. Den är till för de som tycker det verkar roligt och som har idéer eller vill ha om idéer om hur man KAN GÖRA. Fokusera på det.

MVH


/Magnus
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Bara galna idéer som man skulle kunna spina vidare på, ta som inspiration, eller förkasta, på hur man kunde göra det anorlunda:
* majoriteten av Jih-Puns befolkningen är, enligt mänskliga mått o mätt, kortvuxna - dvärgar, ankor, kaninfolk, m.m. - och alla byar, städer, borgar o liknande är byggda efter deras storlekar, med special kvarter/rum för storfolk.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Jag har klurat på lite olika sätt att hantera folkslag, värv, samhällsklass etc, men kommer tillbaka till detta:

- Alla värv är öppna för alla folkslag. Samhällsklasser är i huvudsak fluff, med undantag för Ädling (se nedan).
- Värvet Riddare byggs om för att spegla shi/buke, och döps om till "Ädling". Man kan välja mellan förmågor som "Krigarens väg (dvs bushido)", "Mandarin" och kanske "Ronin".
- Värvet Tjuv och eller Spejare kan välja förmågan "Ninjutsu".
- Värvet Sjöfarare får förmågan "Wako", motsvarighet till Kopparhavets korsar.
- Värvet Munk tillkommer, med förmågor som "Fridens väg" och "Himlens väg"

*Några av termerna, som Ronin och Wako, kan behöva en liten sanity check så att associationerna inte blir fel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Lite möjliga premisser:
- Gryningsöarna som en stor arkipelag som täcker flera kulturer.
- Inspiration i huvudsak japan, kina och korea. Gärna också vietnam, thailand och längre bort som det passar.
- Olika del-arkipelager kan ha mer av vissa kulturer. T.ex. öar i öster som domineras av krigarklaner/buke. I väster en kejserlig huvudstad som anser att dess himmelska mandat sträcker sig över alla öarna, men i själva verket en ständig kamp mellan center och periferi. Draktronen.
- Lite blandade religioner - kejserlig drakkult, tron på makter och andar (och skolmagi), diverse asketiska visdomsordnar
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Vill lägga till att Kamsun i mitt huvud är rätt så mycket Kina, Sydostasien och Indien. Så ett Fantasijapan är inte på något sätt orimligt.
Ja, och vi har ju viss inspiration av himalaya i Grynnerbergen. Så det kan bli lite fram och tillbaka...
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
- Inspiration i huvudsak japan, kina och korea. Gärna också vietnam, thailand och längre bort som det passar.
- här bör vi också inte bara hålla oss till dessa länder under Samuraj-eran, utan även tiden innan, o möjligen efter, när vi letar inspiration. Kungariket Ryukyu känns som något man absolut ska använda.

- Värvet Tjuv och eller Spejare kan välja förmågan "Ninjutsu".
Bör vi ha ninja av modellen infiltratör o lönnmördare som ett eget värv (om vi skulle följa Måns ide om att japanskan föreslår jag "Skuggkrigare" som substitut namn), eller skulle folk säga att det ovan räcker?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Bör vi ha ninja av modellen infiltratör o lönnmördare som ett eget värv (om vi skulle följa Måns ide om att japanskan föreslår jag "Skuggkrigare" som substitut namn), eller skulle folk säga att det ovan räcker?
Båda modellerna funkar, och det finns en viss gråzon mellan Värv och vissa förmågor. Lönnmördare är redan en förmåga i KH.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
I arkipelagens mitt tronar Tiamats hunger , en gigantisk malström som obevekligen drar ner de största fartyg som hamnar i dess virvlar. Dock har Huerfolket och deras katamaraner som dras av havsundiner lyckats korsa strömmen och på så vis kunna leverera varor till Drakkejsarens konkubiner de verkliga härskarna över Draktronen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
KaDag4
Kanske kan konkubinerna se ut så härish
Nä, det där ju änkekejsarinnan själv, i spetsen för sina åtta banér, på väg mot de östra ö-provinserna för att kväsa ännu ett uppror bland de ostyriga militärklanerna. Under hennes frånvaro uppslukas den Centrala Huvudstaden i fraktionsstrider mellan hennes svågrar.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
- Lite blandade religioner - kejserlig drakkult, tron på makter och andar (och skolmagi), diverse asketiska visdomsordnar
Tycker att alla gudarna som finns med i grundboken också ska finnas i Jih-Pun m omnejd, möjligen under alternativa namn men med samma roll. Och för att vara som klar, jag säger inte att förslagen ovan inte kan finnas också, men att grunboksgudarna också finns där.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Tycker att alla gudarna som finns med i grundboken också ska finnas i Jih-Pun m omnejd, möjligen under alternativa namn men med samma roll. Och för att vara som klar, jag säger inte att förslagen ovan inte kan finnas också, men att grunboksgudarna också finns där.
Jag tror inte det är någon större förlust att kasta ut dem med badvattnet. Och skulle man vilja skriva något på det här som skall delas, oavsett hur informellt, så bör man undvika att återanvända material from DoD: Samuraj om man inte är 100% säker på upphovsrätten (Anders Blixt och Henrik Strandberg). I sin egen kampanj gör man förstås hur man vill :)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Jag tror inte det är någon större förlust att kasta ut dem med badvattnet. Och skulle man vilja skriva något på det här som skall delas, oavsett hur informellt, så bör man undvika att återanvända material from DoD: Samuraj om man inte är 100% säker på upphovsrätten (Anders Blixt och Henrik Strandberg). I sin egen kampanj gör man förstås hur man vill :)
Nej, jag menade Koppharavets hjältar grundboken inte DoD Samuranj när jag sa grundboken.
 
Top