KH Jih-puns hjältar: Samurajer i KH

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Vilket är intressant eftersom den första bilden var till figurspelet Confrontation från Rackham.
Jag är inte med på ditt resonemang, vad har det att göra med vilken association bilderna ger?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Att du tänkte att det var trudvagnfolk, när den ena bilden är från en helt annan spelvärld.
Ja, och bilden från den andra spelvärlden ser ut som Trudvang-folk på samurajlajv. Det var min poäng. Jag förstår fortfarande inte?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Ja, och bilden från den andra spelvärlden ser ut som Trudvang-folk på samurajlajv. Det var min poäng. Jag förstår fortfarande inte?
Du citerar som en del av din kommentar ett inlägg som i sin tur citerade båda bilderna, vilket gör att om din poäng var att referera till bara en av bilderna försvinner eftersom du inte gör någon referenser till att det bara är den nedre bilden du tänker på.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Du citerar som en del av din kommentar ett inlägg som i sin tur citerade båda bilderna, vilket gör att om din poäng var att referera till bara en av bilderna försvinner eftersom du inte gör någon referenser till att det bara är den nedre bilden du tänker på.
Jag ber om ursäkt, men jag förstår inte ett ord av vad du säger? Du länkar två bilder som Bonner gjort, jag säger jag tycker att bilderna ser ut som Trudvang-folk på samurajlajv. Vad i det är så svårt att förstå?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
från Okko, la série bd (editions-delcourt.fr)
1710966141445.png
1710966151981.png
1710966163988.png
1710966183699.png
1710966201422.png
1710966214937.png
1710966228614.png
1710966240981.png



--------------------

Jag ber om ursäkt, men jag förstår inte ett ord av vad du säger? Du länkar två bilder som Bonner gjort, jag säger jag tycker att bilderna ser ut som Trudvang-folk på samurajlajv. Vad i det är så svårt att förstå?
Okej, jag missförstod vist när jag trodde att jag missförstod att du bara talade om den ena bilden, den från Riotminds. Men att återgå till din ursprungliga fråga (tror jag) så hade jag inget resonemang, bara att jag fan det intressant att du ansåg att bilderna såg "som Trudvang-folk på samuraj-lajv" då den en inte ens hade något med Riotmind att göra utan var från franska figurspelet Confrontation.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Men att återgå till din ursprungliga fråga (tror jag) så hade jag inget resonemang, bara att jag fan det intressant att du ansåg att bilderna såg "som Trudvang-folk på samuraj-lajv" då den en inte ens hade något med Riotmind att göra utan var från franska figurspelet Confrontation.
Det kallas association 😉
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,414
Location
Maastricht
då den en inte ens hade något med Riotmind att göra utan var från franska figurspelet Confrontation.
Men det är väl Paul Bonner som ritat/målat i båda fallen, så det är ju enkelt att göra en sådan association.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Också, medeltida Japan var ju inte någon monokultur utan du hade ju Ainufolket i norr o Okinawa i söder* (o möjligen fler jag inte kände till), det borde finnas någon typ av blinkning till det, men bör man bara ha fantasy versioner av medeltida Hokkaido o Okinawa (vilket känns lite mer problematiskt än bara fantasy Japan) eller skapa något annat?
* inkorporerades i Japan först under andra hälften av 1800-talet
via The Octogenarian Who Took on the Shoguns | History| Smithsonian Magazine
1711004054534.png

via Кто такие Айны? | С МИРУ ПО НИТКЕ,,, (wordpress.com)
1711004137628.png
1711004204567.png
1711004217901.png
1711004242042.png
1711004274345.png
1711004289609.png
1711004322173.png

Men det är väl Paul Bonner som ritat i båda fallen, så det är ju enkelt att göra en sådan association.
Eh, måste erkänna att det känns från min sida som det är bara enkelt om man inte har tagit in mer av Bonners utbud, karl har arbetat för en massa IP:n även om baserat på kommentarer från folk här på forumet känns det som de flesta bara tagit in hans Trudvagn arbeten.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Eh, måste erkänna att det känns från min sida som det är bara enkelt om man inte har tagit in mer av Bonners utbud, karl har arbetat för en massa IP:n även om baserat på kommentarer från folk här på forumet känns det som de flesta bara tagit in hans Trudvagn arbeten.
Jag fattar inte vad du är igång på. Bonner har en väldigt distinkt stil, har man mest tagit del av hans Trudvang-material, ser en bild från ett annat IP med liknande stil fast med samurajtema är det väl inte så konstigt att tänka ”Det ser ut som Trudvang-snubbar på samurajlajv”. Hade Herge tecknat en Batman-historia med sin Tintin-stil hade jag tänkt ”Det påminner om Tintin” och om någon då hade sagt ”Men det ÄR ju inte Tintin!” så hade de missat poängen med min kommentar.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Det sägs att moder Jord lämnat skapelsen och dragit sig undan vilket lett till att alverna lämnats vind för våg. Så är icke fallet. Trött på de andra Gudarnas käbbel skapade Moder Jord ett eget örike i Västanhavet sjuttio segeldagar från Pallamux.
Här finns inga Människor.

Till alvernas förtret tröttnade hon även på sin helt egna skapelse och gav sig av.
Detta har skapat en värld där religion mestadels består av förfädersdyrkan och tro på döden som till slut kommer till alla.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Koncept:
Jinja helgedomar där mikoer lämnar offer och ber om råd till en lamassu, sirrush, eller aqrabuamelu - binder Jih-pun mer till KH:s metafysik med sina babyloniska ande/demon väsen

Dvärgarna på Jih-pun har gångar som bara sträcker sig rätt så kort ner under marken och samhällen är i flera fall lika mycket över mark som under, och i vissa fall är mer som hobbit byar eller dvärgarna i Disneys tolkning av Snövit - om Jih-pun är lika geologiskt aktivt som Japan (behöver inte vara det, man kan ju ha att ön saknar de jordbävningar och vulkaner som Japan har, eller ge en annan anledning till dem) så är det nog en bra iden för ett folkslag som gillar att vara under mark att hålla sig nära ytan så man kan snabbt evakuera när det behövs

Handel med det relativt närliggande storriket (om jag minns rätt så fanns det en Kina analog men mins inte vad den hette) har förbjudits av endera partnern, så all handel emellan sker genom ett tredje rike - refererande till att Ming-Kina hade förbjudit handel med Japan men att den istället skedde genom Kungariket Ryukyu
- fast man behöver ju inte ha att klassiska DoD:S Kina analog är lika stort och mäktigt som verkliga Kina i förhållande till allting runt det, kanske är det mer som Frankrike till Jih-puns... Storbritannien? Skandinavien? Tjeckien?

Samurajer är hårdtränade som hästbågskyttar och i första hand rider kors och tvärs över slagfälten (som många gånger är rätt så små p.g.a. mycket kuperad/skogsbevuxen/sumpig terräng) och skjuter mot andra samurajer och fotsoldats officerare. Svärd och andra närstridsvapen tass till när man har slut på pilar eller man har misslyckats hålla sig undan fienden (möjligen har de också en samling korta kastspjut) - refererar till samurajernas ursprungliga stridssätt
 
Top