ett ganska ringa tips men ändock. Låt ingen spelare någonsinn få bläddra i boken.
Normalt är jag SL när vi rollspelade i min dåvarande grupp men eftersom jag aldrig kännt mig intresserad av att spelleda Eon (bara massa detaljer, vem bryr sig hur många procent av skörden som är majs och vilken BNP ett land har?) så fick någon av dom andra spelleda. Hur som hellst, följden blev att SL inte riktigt hade studerat jarla i jättedetalj utan improviserade lite här och där med följden att någon av de övriga spelarna (som läst boken) började göra saker utifrån hans vetskap om Jarla. typ saker i stil med "Jag går till baren bakom x och tar sedan vänster , där bor ju Y" eller "Nej, Y's pappa heter faktiskt Z och inte Q, står på sidan abc" vilket gjorde att hela äventyret blev ganska okonsikvent.
Nu var det förstås rätt länge sedan det här men det går igen i många rollspel där spelarna har läst i böckerna mer än SL och kan optimera sina handlingar efter vad de vet om världen som kanske inte SL tänkt på.