Nekromanti Jarla

Greven

Veteran
Joined
24 Mar 2004
Messages
31
Tjena

Jo så här ligger det till. Jag har precis börjat och spelleda maktens skugga som finnns i modulen Jarla. Jag undrar bara ifall om det är någon annan som spelat den och om man í så fall kan få lite tips.
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
ett ganska ringa tips men ändock. Låt ingen spelare någonsinn få bläddra i boken.

Normalt är jag SL när vi rollspelade i min dåvarande grupp men eftersom jag aldrig kännt mig intresserad av att spelleda Eon (bara massa detaljer, vem bryr sig hur många procent av skörden som är majs och vilken BNP ett land har?) så fick någon av dom andra spelleda. Hur som hellst, följden blev att SL inte riktigt hade studerat jarla i jättedetalj utan improviserade lite här och där med följden att någon av de övriga spelarna (som läst boken) började göra saker utifrån hans vetskap om Jarla. typ saker i stil med "Jag går till baren bakom x och tar sedan vänster , där bor ju Y" eller "Nej, Y's pappa heter faktiskt Z och inte Q, står på sidan abc" vilket gjorde att hela äventyret blev ganska okonsikvent.

Nu var det förstås rätt länge sedan det här men det går igen i många rollspel där spelarna har läst i böckerna mer än SL och kan optimera sina handlingar efter vad de vet om världen som kanske inte SL tänkt på.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Tips (Maktens Skugga SPOILER)

Det jag hade mest problem med var lönnmördarna som efter ett tag ska lönnmörda rp.

Hur skulle jag göra detta effektivt men ändå så gruppen fick en ärlig chans att ta sig ur.

Jag menar, vilken spelare vill se sin SL sitta och muttra, rulla lite tärningar och sedan säga: öh.tyvärr..det kom en skäkta från taket, du är nackad.

Nja..det behövdes ett bra och snillrikt sätt fast som ändå skulle ha en brist.
Jag får i ärlighetens namn säga att det inte blev särskilt bra, lönnmördarna observerade när rp köpte mat på en restaurang och sedan röjde de serveringsflickan i köket och bar ut brickan själva. Hur ska man berätta??

Hmm..Anders, du ser att det är inte längre den assnygga blondinen som serverar utan en smidig snubbe med lömsk blick?

Till slut dog iaf en av rp :gremgrin: En sketen lönnmördare till på köpet.
 
Top