Nekromanti Jarla???

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Roghandvärg + Jarla = sant.

Tycker inte att det är så speciellt mycket skillnad egentligen...
Jag må ha sagt 'mycket bra', men vad jag menade var 'bra'.. och med anledning menade jag självklart att man skrev en bakgrundshistoria som behandlade detta.

Okej, kanske inte självklart för er.. men för mig... som tolkar saker som jag inte skrivit men mitt undermedvetna sagt till mig.
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Förbjuda?

Det är inte kul att spela karaktärer som ogillas av spelledaren. Spelledaren har en ganska svår uppgift när han ska få en fiktiv värld att kännas verklig, om man då tjatar tills man får spela roller som inte passar så blir det ännu svårare och tro mig: Är inte spelledaren glad så är ingen glad.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Förbjuda?

Det är inte kul att spela karaktärer som ogillas av spelledaren.

Ja, och det är hans uppgift att se till att det inte finns några karaktärer med som han inte gillar.

Spelledaren har en ganska svår uppgift när han ska få en fiktiv värld att kännas verklig, om man då tjatar tills man får spela roller som inte passar så blir det ännu svårare och tro mig: Är inte spelledaren glad så är ingen glad.

Varför tjata? Har man inte tillräcklig respekt för spelledaren så att man kan acceptera när han säger att ens karaktär inte passar in? (varför nu exempelvis en Roghandvärg i Jarla vore jätte-exotiskt).

Och är spelledaren inte glad ska han inte spelleda. Bottom line.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Jarla??? [ANT]

Realism min käre Foggmock, realism...

Ppppppfffffffftttttttttttt. Vill jag ha realism så finns det otroligt många saker som är bättre än rollspel. Att dessutom beskylla Eon för realism är som att måla fan på väggen i kyrkan. Dessutom är det högst individuellt vad som är 'realism' i Mundana. Spelledaren har ju sista ordet ändå, så det är ju han man ska ta saken med.

visst fungerar det att spela en Roghan som växt upp och så i Jarla...

Så whats the fuzz about? Det är ju dessutom lite kampanjberoende. Ska man lira en misslekampanj är det klart att dvärgar är malplacé, oavsett vart han kommer ifrån. Att avkräva en 'mycket bra' anledning till att en dvärg är inflyttad bara för att det står något annat i Neogames moduler.. gack. Räcker det inte att säga att han är inflyttad?

Kämpa aldrig emot kryddor av karaktären bara för att det inte är realistiskt. Vem vet vad för skumt sällskap dvärgen i fråga kommit i kontakt med under sin tid i Jarla. Perfekt för att hitta äventyrshooks. Ju mer man kryddar sin karaktär, desto enklare är det för SL att köra en karaktärsdriven kampanj.

Jag förstår inte varför du fortsätter debattera, vi säger precis samma sak men du hävdar ändå att jag har fel. Spelledaren BÖR godkänna en dvärgkaraktär som är inflyttad i Jarla, men spelledaren BÖR godkänna ALLA karaktärer så att de överensstämmer med hans universa. Inget konstigt alls.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Zolod är de dvärgar som oftast bosätter sig i människors städer, men det omöjliggör inte möjligheten att dvärgar från andra släkten kan bo i människornas länder och städer.
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Jarla??? [ANT]

men spelledaren BÖR godkänna ALLA karaktärer så att de överenstämmer med hans universa.

Visst men det är viktigt att hålla skillnad godkänna för att finnas eller godkänna för att överenstämma med världen och att godkänna för att ANVÄNDA. Det är som du säger mycket kampanjbundet. Jag godkänner gärna karaktärer som bara ska ligga i en hög och möjligtvis tas fram någon annan gång, men karaktärer som faktiskt ska användas är viktigare.

En karaktär som ska användas måste ha en bra bakgrundshistoria, sen struntar jag i realism förutsatt att det inte går rätt emot rådande samhällsordning. IMHO skall en bastard ses på som en bastard i de kretsar man ser på bastarder som bastarder även om grabben har en bra RP story. Så länge karaktären passar och är användbar så är den faktiskt möjlig att använda. Tja, nu återupprepar jag bara mig själv, men jag har i alla fall fått sagt vad jag vill. :gremtongue:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Spelledarmakt

Säger du inte emot dig själv i viss mån när du skriver först Du kan inte kräva någotdera av din SL, som IMHO alltid har veto i frågan vad man får spela. men sedan Varför förbjuda folk att spela whack saker?. Vad är då nyttan med att SL har veto, om det vore "oetiskt" av honom att förbjuda spelaren att spela "whack saker"? Har han veto, men det är inte till för att användas?

Nej, fram för spelledarmakt. Spelledaren gör hela jobbet att utveckla en kampanj, och valet av karaktärer till kampanjen är i högsta grad kritiskt för kampanjens utfall. Att bara låta folk välja vad de helst vill spela utan restriktioner slutar i pannkaka, eller i vilket fall en kampanj som kunde vara bättre.

/RipperDoc
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Spelledarmakt

Säger du inte emot dig själv i viss mån när du skriver först Du kan inte kräva någotdera av din SL, som IMHO alltid har veto i frågan vad man får spela. men sedan Varför förbjuda folk att spela whack saker?.

Nej, det tycker jag inte. Det är inte samma sak att förbjuda folk att spela opassande saker som att förbjuda folk att spela lite ovanliga saker bara för sakens skull. Högtravande tirakaristokrat? Nää, tiraker är ju våldsamma och primitiva, står det ju i Tiraker - Mörkrets döttrar (eller whatever). En Roghandvärg från Jarla? Nää, de bor ju mest i sina egna fästen och har inte mycket för människor står det ju i Dvärgar - Stenens söner.

En Roghandvärg från Jarla när vi ska leka Hitta Rosa med fem misslor? Heeelt ur spår. Det är liksom skillnad på att förbjuda en dvärg för att det är en dvärg och att förbjuda en särskild sorts dvärg för att han är en särskild sorts dvärg och inte den som anses vara standard.

Nej, fram för spelledarmakt. Spelledaren gör hela jobbet att utveckla en kampanj, och valet av karaktärer till kampanjen är i högsta grad kritiskt för kampanjens utfall.

Eller så skriver man en kampanj som inte måste ha en viss typ av karaktärer, utan snarare en som förbjuder en viss sort. Misslekampanjen jag använde som exempel är lite extrem kanske, men om man spelar i Västländerna kanske man ska förbjuda rollpersoner som kommer alldeles för långt bortifrån, om man inte tror att det kan leda till bra eller kul rollspelande. En grupp på fem personer till en sån kampanj skulle idealt sett för mig vara fyra västländare och en utböling eller fem västländare.

Att bara låta folk välja vad de helst vill spela utan restriktioner slutar i pannkaka, eller i vilket fall en kampanj som kunde vara bättre.

Inte nödvändigtvis. De enda restriktionerna ska i såfall komma från spelarna själva - att man inte gör mer komplicerade karaktärer än att man kan få gruppen att passa ihop. Detta gäller såklart bara om SL inte redan lagt in veton mot någon speciell typ av karaktär.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Västlanden-posse

En grupp på fem personer till en sån kampanj skulle idealt sett för mig vara fyra västländare och en utböling eller fem västländare.
Nejnej, den ideala possen där skulle vara en rabiat, extremfeministisk momolansk warrior princess, en svekfull, misogyn mûhadinsk häxmästare, en uppstudsig, övervåldsam thismälva, en fantatisk-psykotisk jargisk inkvisitionsriddare och en stor kroksabelbeväpnad och ganjarökande darkener i turban och höftskynke (någon måste ju vara kvotneger).

det kallar jag en posse.

- Ymir, oerhört seriös
 
Joined
28 Feb 2003
Messages
105
Location
The Middle of nowhere
Är inte det ett Jarladöme?

Är inte Jarla, ett litet och relativt obeydligt jarladöme? Är inte Jarla, ett litet och relativt obeydligt jarladöme?
Det jag vill framhäva nu, är att är inte Jarla ganska ointressant? Vad händer i Jarla? Jag har haft två spelledare, varav en fortfarande är, och, vi har aldrig varit i närheten av detta lilla jarladöme.....men vem styr Jarladömet? Vad heter han/dom?


//En undrande Cavalles Aralion Ravathon, av Jargien :gremsmile:
 
Top