Nekromanti Jarla???

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Bor det någr dvärgar i Jarla?????

För att jag vill vara dvärg och komma ifrån Jarla, men min kompis säger att det inte bor några dvärgar där, stämmer det??? :gremconfused:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Är din kompis spelledaren så finns det inga dvärgar om han inte säger det. Är han däremot bara din kompis är det fritt fram att fråga din spelledare om det är OK - jag ser personligen inget hinder för det. Även om det kanske spaltas upp vilka som bor i Jarla i Jarlamodulen så kan man ju hitta på själv.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag håller med Foggmock.. är han din SL har han rätt.

Men annars...
Det finns 8% Dvärgar där enligt Jarla-modulen... det blir väl runt 120-130 stycken (eftersom det är runt 1600 personer som bor i Jarla).
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Ja men isf rör det sig om en Zolod-dvärg. Dvärgmodulen är bra att läsa innan man spelar dvärg.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
För att Zoloddvärgar är den klan som spridit ut sig i takt med människorna, och har bosättningar i deras städer.
Alla andra klaner är tydligen alldeles för traditionella för sådant.
Fast det lär ju finnas medlemmar av andra klaner i städerna ocks, bara det att Zolod är talrikast.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jamendåså. Då kan man ju spela en dvärg av vilken klan som helst som kommer från Jarla.
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
du kan spela en magikunning frakk thrukk från uzbekistan om du vill( och får), men poängen är att Zoloddvärgar är dom enda dvärgarna som finns utan för sina fästen i någonstörre skala. alla andra tycker mest om att vara med andra dvärgar i sina berg.

själv skulle jag se det som koboldigt att köra en ghor/rohgan dvärg som bor i en människostad, känns som du bara är ute efter bonusarna
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Ghor och Rogan håller för hårt på sina traditioner för att flytta in hos människor sedan är de inte överförtjusta i människor. Drezin isolerar sig i sina fästen. Då kvarstår Zolod som till större delen bor i människostäderna. Men givetvis kan man spela en ghor/rogan/drezin som flyttat eller är född i Jarla. Det är upp till varje sl att godkänna rollpersonen.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
själv skulle jag se det som koboldigt att köra en ghor/rohgan dvärg som bor i en människostad, känns som du bara är ute efter bonusarna

....eller stämningen. Det är som när jag frågar SL om lite extra enheter att köpa färdigheter för och han frågar inte ens vilka färdigheter jag vill ha. Han tror automatiskt att man ska köpa Svärd 20 eller Stridskonst XXXXX 17 och inte mysiga färdigheter som kryddar karaktären.

Om jag vill spela en Roghandvärg som inte tycker om sin klans traditioner och flyttat till Jarla ska väl jag få det utan att bli dömd som kobold! (eller siffervrängare, eller optare, eller minmaxare)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
<blockquote><font class="small">Citat Silvervarg:</font><hr />
Ja men isf rör det sig om en Zolod-dvärg. [/quote]

Det där tolkar jag på ett sätt - man måste spela en Zolod-dvärg om han ska komma från Jarla.

Ghor och Rogan håller för hårt på sina traditioner för att flytta in hos människor sedan är de inte överförtjusta i människor.

Och vad hände med INDIVIDEN? Eller är alla dvärgar av samma stereotyp? Stereotyper i all ära, men SÅ hårda?

Drezin isolerar sig i sina fästen.

_ALLA_?

Men givetvis kan man spela en ghor/rogan/drezin som flyttat eller är född i Jarla. Det är upp till varje sl att godkänna rollpersonen.

Jamenvarför skrev du då inte det i ditt första inlägg?
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Faktiskt så trodde jag att man fattade att man kan spela vilken andra klaner än zolod... det jag menade var att det med stor sannolikhet rör sig om en zolod. Jag kankse inte utrykte mig särskilt klart i mitt förra inlägg men jag förtyligade ju det andra så vad spelar det för roll?
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag håller med på en sak... om du vill spela Roghan-dvärg som flyttat till Jarla, okej! Men om du vill spela en Roghan-dvärg som kommer ifrån (Dvs. born and raised) i Jarla så är det en annan femma..

Men den femman är upp till dig och din SL att handla med i så fall...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Men den femman är upp till dig och din SL att handla med i så fall...

Jag tycker det är samma femma. Du kan inte kräva någotdera av din SL, som IMHO alltid har veto i frågan vad man får spela.

Och det är ju precis det jag har sagt hela tiden. Varför förbjuda folk att spela whack saker?
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Jarla??? [ANT]

Och det är ju precis det jag har sagt hela tiden. Varför förbjuda folk att spela whack saker?

Realism min käre Foggmock, realism... visst fungerar det att spela en Roghan som växt upp och så i Jarla... eller varför inte i Kin'yen Sina... men då _tycker jag_ att du ska ha en mycket bra anledning.


--- Mouja ska gå och panta brukar, flaskor och annat jox nu... beräknad vinst = 158,50kr ---
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Roghandvärg + Jarla = sant.

Okej, Roghandvärgens ifråga familj gjorde sig impopulära i Kraalen-renk-Roghan av olika anledningar, och fann det för gott att flytta till Jarla där deras 'unika kunskaper' (överjävligt dryga som de är) kom till nytta hos folk som bättre uppskattade dem än deras korkade fränder i Kraalen. Såldes växte herr Roghan upp i Jarla, eftersom hans föräldrar var för hårdnackat stolta för att någonsin bege sig tillbaka till Kraalen. Jag tycker det är en fullständigt fullgod bakgrundshistoria, som jag spånade fram på under en minut, och ser följaktligen inte alls problemet med att spela en roghandvärg från Jarla.

- Ymir, håller med Foggmock, mao.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Roghandvärg + Jarla = sant.

nej, du sade 'mycket bra' anledning. Min var en enkel bakgrundshistoria. Det är skillnad. Faktiskt.

- Ymir, nitpickar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Öhm...

själv skulle jag se det som koboldigt att köra en ghor/rohgan dvärg som bor i en människostad
Det kan inte vara så att man helt enkelt tycker det verkar intressant att utforska en sådan dvärgs förhållningssätt som invandrare i en människokultur, då, eftersom man finner rasen som sådan intressant? Jag kan inte riktigt se det koboldiga i det, faktiskt.

- Ymir, påpekar.
 
Top