Nekromanti Jargien börjar bli klart

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Hej,

Tänkte bara på att presentera läget för hur skrivande av Jargien-modulen går framåt. Glädjande nog har jag varit mycket aktiv de senaste månaderna. Det ser ut att bli 15 kapitel:
1 - Introduktion
2 - Historia och regentlängd
3 - Metropolen Daval
4 - Jargien och dess distrikt
5 - Provinserna
6 - Kolonier & Fristäder
7 - Kultur
8 - Jargiska språket
9 - Samhälle
10 - Statsapparaten
11 - Kyrkan
12 - Härmakten
13 - Jargiska rollpersoner
14 - Kampanjmaterial
15 - Appendix.docx

För närvarande är följande kapitel klara till 100%:
2 - Historia och regentlängd
3 - Metropolen Daval
7 - Kultur
8 - Jargiska språket
10 - Statsapparaten
11 - Kyrkan
12 - Härmakten

Följande kapitel kräver bara mindre arbete:
1 - Introduktion
13 - Jargiska rollpersoner
14 - Kampanjmaterial
15 - Appendix.docx

Följande kapitel är avklart till ungefär 80%:
9 - Samhälle

De kvaravarande är kanske klara till 50%:
4 - Jargien och dess distrikt
5 - Provinserna
6 - Kolonier & Fristäder

Ha dock i åtanke Parentos princip: de sista 20% av ett arbete tar 80% av tiden...(!) -- fast så illa kanske det inte är i detta fall.

Jag tänkte också passa på att fråga om det finns några speciella önskemål, eller synpunkter på saker som måste med. Jag lovar inget, men kommer att läsa alla inlägg...

MVH
Carl Johan Ström
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Heraldiska sköldar till Provinser eller Ledarpersoner är skojigt. Sen är informationsrutor alltid skönt att ha. Där Import, Export, vänner, fiender, population, styre etc är sammanfattat, men det brukar ju ni få med.
Annat som brukar vara uppskattat är stadskartor, kanske inte behöver finnas en för varje stad men ett litet urval kanske.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Yippie-ka-yay!
Jag ser verkligen fram mot Jargienmodulen och hoppas att det kommer bli ett magnum opus som Neogames kan vara stolta över i all evighet - känn ingen press... :gremwink:.

Får man fråga hur pass omfattande språkkapitlet kommer att bli? Kommer jargiskans förhållande till den äldre coloniskan och ebhronitiskan klaras upp?

Dessutom - hur "romerskt" är Jargien egentligen i och med den här nya modulen? Till skillnad från många andra så gillar jag faktiskt de uppenbara nickarna till Romarriket. Jag överväger seriöst t.o.m. att byta ut jargbilan mot pilum som legionernas huvudbeväpning i Mitt Mundana.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Sköldar kommer med, jag har gjort blasoneringar för alla provinser, städer, släkter, militära förband. Bilder kommer till viss del med i boken, men de flesta kanske blir som en gratis nedladdning (eftersom färgåtergivningen är av vikt).

Kartor kommer att göras för alla städer! Men hur dessa skall publiceras har jag inte bestämt, troligen som miniatyrer i boken och större på nätet.

MVH
Carl Johan Ström
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Eftersom jag inte längre äger Neogames och för att jag inte har några ekonomiska intressen av Jargien-modulen, så har jag verkligen tagit ut svängarna. Jag har inte låtit mig begränsas av vad som kan publiceras i pappersformat eller hur mycket det borde bli -- Så ja: Jargien blir definitivt den mest omfångsrika Eon-modulen hittills...

MVH
Carl Johan Ström
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Mäktigt! Det ser ut att kunna bli en riktigt bra träff i rollspelssverige med massor av extraskador!

Min första EON-kampanj utspelade sig i Jargien. Nu kan det bli aktuellt med en nyinspelning!
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Ja, förhoppningsvist blir det en fullträff!

Speciellt nöjd är jag med att verkligen fått till allt så Kejsardömet verkligen blir en spelbar plats. Vidare har jag försökt lägga upp det mesta av informationen så att den ger uppslag till äventyr och intressanta situationer för rollpersonerna.

MVH
Carl Johan Ström
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Låter fullständigt fantastiskt! Det var på tiden vi fick höra lite positiva nyheter gällande de kommande modulerna!

Att du sedan verkligen tar tillvara möjligheten att lägga upp saker på internet är jättebra det också; mer av sådant!

På rak arm är det jag mest undrar om Jargien vad jargbilan faktiskt har för funktion i krigsmakten (med min mediokra kunskap tycks den rimma illa med strid i tät formation bakom stora sköldar); i övrigt är det ju bara självklarheter som en känsla av sammanhang och trovärdighet som jag är ute efter.

Att den inte skär sig alltför mycket med min egen version av Jargien vore ju ett plus också, fast det är ingenting som jag kommer att kräva av dig :gremwink:
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
"Hacha jarga" (Jargbila) används av vaktregementen som alternativ till välvd sköld och kortsvärd -- beroende på omständighet.

Jargbilan används främst inom de provinsiella vaktgarnisonerna som är stationerade i alla större städer (men det finns också garnisonsregementen som är stationerade på landsbygden). Soldaternas utrustning är standardiserad och består av öppen hjälm med ansiktsskydd, lamellpansarharnesk, jargbila, kortsvärd och metallskodd välvd sköld. Stadsvakterna ("policia") har en speciell silverbricka i en kejda om bröstet – och de ofta saknar ibland jargbilan och sköld.

Det lätta infanteriet inom gränsvaktsregementena är också utrustade med jargbila (dessutom med kortsvärd, välvd sköld, öppen hjälm och lamellpansarharnesk).


MVH
Carl Johan Ström
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Härligt att se att jargien börjar närma sig :gremsmile:

En fråga, hur mycket kommer jargien att vara rom?
Kommer det att vara konstantinopel/byzantinum?
Eller ett underbart nytt Jargien?
 

Vlad Stonehand

Veteran
Joined
3 Jun 2008
Messages
48
Location
Värmland
Hepp!

Trevligt att den mest saknade modulen närmar sig fullbordan, en mycket trevlig nyhet. Såg att avsnittet om kyrkan var klart men måste ändå nämna - Inkvisitionen -den måste få sin plats - snälla säg att det blir så!
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Vi håller på med Sylfens Vrede nu, och under tiden så håller jag på att skriva på nästa kampanj vilken kommer att utspela sig i Jargien, så förhoppningsvis så kommer boken ut så att jag hinner använda den till kampanjskrivandet.

Purgatory, längtar till Jargien nästan lika mycket som till Alver.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Jag tycker att de tidigare landsmodulerna till Eon haft ett alldeles för ytligt upplägg.
Ibland får man inte mycket mer användbart information i utbyte än vad som redan fanns i Mundana boken. På många ställen så står det bara mer utdragna varianter av vad som redan står i Mundana.
Skulle vilja att man går mer in på djupet i sina beskrivningar och inte lämnar lika många öppningar. Som man sedan som SL måste försöka lappa ihop om man vill få något användbart av debt.
De bästa lands/ras modulerna hit tills har varit Asharien & Soldan och Thalamur. De tycker jag lyft fram sämhället och skapat lite mer atmosfär i bökerna. Vilket i ihop med grundrglarna klarar av att stå som ett komplett rollspel.

Asharien & Soldan var lite för tunn. Det kunde fyllt på med mer info om Ashariens jarlar, Soldans adels familjer och deras militära styrkor.
Thalamur var ett bra steg i rätt ritning men kändes tyvärr bara 70% klar. Den saknade väldigt mycket om samhället för det vanliga folket och deras dagliga liv. Saknade mer om folket & samhället, djupare beskrivning av Thalamurs armé och folkets motståndsrörelsen.

Men alla moduler saknar bra kartor över landet och städerna. Landskartorna känns ganska fantasilösa. Skulle vilja ha mycket mer detaljerade kartor med mer byar, vägar, skogar och sjöar.
Jag förstår att man inte får plats med kompletta stadsbeskrivningar och stora stadskartor över alla alla städer i en modul. Men beskrivning skulle kunna vara dubbelt så långa för varje stad. Dessutom skulle jag vilja se att två städer i varje modul fick än mer noggrant beskriver på kanske två tre sidor var, tillsamman med en mer detaljerad stadskarta.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Bra exempel på det tycker jag är det om Tiban i Takalorr boken. Inte massor, men tillräckligt för att man ska få grepp om staden. Inte som Kemithor Rikoz eller någon annan förmodligen intressant, men alldeles för lite beskriven stad.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Jag har arbetat stadigt för att ta bort så mycket Rom-känsla som möjligt utan att det blir några konflikter med tidigare utgivet material. Exempelvis är krigsmakten och gladiatorspelen sådan områden som jag tweekat. Jag är personligen väldigt förjust i Byzans hisotria och ser det som en mycket givande influens.

Sedan tycker jag att Rom är en minst lika valid grund för fanatsy som medletidens England... (så fick jag sagt det)

MVH
Carl Johan Ström
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Allt är frågan om plats och tid. I fallet Jargien är det dock mest en frågan om tid...

Det blir mycket om provinserna beskrivet, likaså städerna är beskrivna mer än någon annan modul. För att inte tala om Daval! varenda by kommer att beskrivas med åtminstone en kort notis.

Jag har arbetat extremt mycket med att koppla ihop allting: städer, provinser, makthavare, armén, kyrkan, mäktiga släkter, organisationer, kejserliga byråkratin, osv...

MVH
Carl Johan Ström
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det blir mycket om provinserna beskrivet, likaså städerna är beskrivna mer än någon annan modul. För att inte tala om Daval! varenda by kommer att beskrivas med åtminstone en kort notis.
Låter underbart, men tänk bara på att lämna lite utrymme för oss spelledare också; det är faktiskt lite givande att sätta sig ned och tänka "och exakt vad gör det här lilla samhället här och hur fungerar det?".

Jag har arbetat extremt mycket med att koppla ihop allting: städer, provinser, makthavare, armén, kyrkan, mäktiga släkter, organisationer, kejserliga byråkratin, osv...
Låter om något ännu bättre! Är Jargien hälften av vad du har lovat kommer den utan tvekan att konkurrera om att vara en av Eons bästa moduler!
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Låter härligt med stadskartor till samtliga städer! :gremsmile: -Minjatyrer i boken låter helt ok. Bara de inte blir till små värdelösa ikoner, då kan de lika gärna finnas på nätet enbart.
Det är också kanon som du säger att material kommer finnas på hemsidan! Det har ju typ legat samma grejer där i fem år snart.

Själv hoppas jag på både ett färgstarkt rom, där man kan lägga schyssta intrigspel, och dricka vin dagarna i ända. MUMS. Men också på lite orginalitet i periferin. Vore skoj om allt inte känns likadant i hela riktet. Vidare låter det ju spännande, när man hör att svängarna skall tas ut.


Arkitekturen är ofta luddig i tidigare utgåvor. Thalamur modulen har ganska bra beskrivningar samt illustrationer av husen vilket är skönt att ha. Hoppas det blir mer av detta!

En annan fråga är om religions biten kommer vara större än den som redan finns i Religionsboken? Hade gärna sett fler Personer, eller andra än de som redan finns. Likaså känner jag med de religiösa samfunden där man skulle kunna lägga ut texten ytterligare. Egentligen saknar jag en även här en karta över ett typisk Kyrka, eller katedral. (Ja, jag vet att jag är lite kartfetich). -Såg att det mesta var klart i detta kapitlet men i alla fall.

Nu postar jag innan inlägget tar upp för mycket av cyberspace! Längtar ordentlig efter den här modulen. Även extra kul att se att Ström är tillbaka och jobbar med den!!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Carl Johan Ström said:
Sedan tycker jag att Rom är en minst lika valid grund för fanatsy som medletidens England... (så fick jag sagt det)
Även om de kräver viss förklaringsmässig akrobatik för att knökas in i närheten av varandra under samma epok.
 
Top