Nekromanti Japanska Katanan och Vapen I mundana.

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mördande estetik?

Så... summan av kardemumman. Katanan kanske är bättre på att dräpa, men långsvärdet är bättre ur försvars och hållbarhetssynpunkt. Med det i bagaget så känns det som att enda anledningen att ta katanan är om man inte tycker folk dör tillräckligt mycket av långsvärdet.
...om du inte råkar vara seriöst lagd åt style over substance, förstås.

Hur trött jag än är på katanaglorifiering måste jag erkänna att den, i all sin töntighet, är väldigt vacker.

...och därmed inte sagt att jag inte hellre väljer ett klassiskt Hánsvärd vilken dag som helst. Varför uppmärksammar ingen de urhärliga kinesiska svärden?

- Ymir, som tycker att faderns träningsscen i 'Mulan' är en av de vackrare svärdsscenerna i filmhistorien
 

Canti

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
84
Location
Stockholm
Spröda vapen säljer dåligt.

En korrekt härdad katana spricker inte i första taget, gör den det så bör nog smden instrueras i tekniker som "anlöpning". Dessutom så är katanans rygg mjukare än de flesta västerländska svärd, så en spricka i eggen innebär inte att svärdet går till flis direkt, sprickan kan mycket väl nöja sig med att gå till ryggen och sedan stanna där. Smala strimmor av mjukare stål mellan rygg och egg (ashi, om jag har min terminologi rätt) gör dessutom att sprickor längs med svärdets längd i det hårdare området kan stoppas (sen så unkar ju inte detta alltid, men även europeiska svärd kan gå åt fanders).

Däremot så tenderar de att böja sig lättare (lättare, inte lätt, vet du vad du sysslar med så ska nog svärdet klara sigf prima, och har offret läderrustning så är det nog bara hans benstomme som kan vara problematisk, varvid han i sin tur har större problem än beväpningen om du böjer svärdet ditt....), förmodligen p.g.a. att de olika områdena (hård egg, mjuk rygg) reagerar olika på att böjas, varvid restspänningar och annat mindre trevligt kan uppstå och "hålla kvar" svärdet i böjd form (jag tror inte att detta beror så mycket på stålet, även "japanskt härdade" svärd av moderna stål verkar böja sig lättare än jämnt härdade svärd av samma stålsort). Detta behöver dock inte betyda att svärdet är värdelöst, du kan fortsäta striden ändå med någorlunda effektivitet (samma sak gäller om en flisa skulle gå ur egg eller spets, det som finns kvar kna vara mer än nog), och eteråt så kan du antingen skicka dt till en hantverkare för reparation, eller lite snabbt fixa till en hyfsad form med hälp av marken och din fot om du har fler att sprätta upp.

Sammantaget så betvivlar jag att japanska svärd skulle vara speciellt sköra jämfört med europeiska. En europeisk riddare skulle knappast ha accepterat ett "vapen" som inte höll för strid, varför skulel en samurai ha gjort det? Om inte svärden hade fyllt sin funktion (kom ihåg, härdningstekniken som väl är det skom skulle göra dem känsligare än europeiska, utvecklades tidigt, och bibehölls sedan under en lång tid av ständiga krig då svärden fick stå ut med att under fältslag bankas emot folk med en hel del metallbitar fastsydda på kläderna...). En japansk svärdssmed vars svärd inte höll skulle knappast få sälja allt för många svärd (och tro inte att ryktet inte skulle sprida sig, japanerna har altid varit, och är, i mångt och mycket extremt nog med vem som gjort det och det svärdet), medans snubben vars klingor faktiskt höll skulle ha fått kunderna i stället (och därmed kunant livnära sig på det hela, och fört yrket vidare till sin son, o.s.v.). Applicera lite darwinism på detta, och voila.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Mördande estetik?

"om du inte råkar vara seriöst lagd åt style over substance, förstås."

Det betvivlas starkt att någon krigare någonsin skulle gå ut i strid med den inställningen.

"(...) i all sin töntighet (...)"

Tja, det är ett lika effektivt vapen som något annat. Att en bunt idioter bortom rim och reson tillskriver det magiska krafter, well, det kan man ju ignorera.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Mûhad, ja tack...

Jag har här hört om en enda kampanj som utspelar sig i Mûhad och en i Övärlden, och det är också allt.
jag har spelett "kampanjer" (även om de var ostrukturerat osammanhängadnde) i Mûhad, en i gränslandet mellan Mûhad och Momolan och en som spred sig över stora delar av Södra kontinenten. Det var dock ganska länge sedan och jag var nog en ännu sämmre SL då än nu :gremfrown:.

Numera hamnar jag dock mest i Asharien, Soldarn och även Allarin eftersom vi har en allLéaram grupp. Det beror mest på att jag gillar boken och att den ger lagom mycket info...

Min förhoppning är att min Västlanden-modul ska göra en mindre europid kultursfär i Mundana mer lockande att spela i, men eftersom fantasy förknippas så hårt med europeisk medeltid skulle det förvåna mig om kampanjvärldens huvudsakliga spelmiljöer inte fortsätter att vara Asharina och Rhung-Alari för all tid.
Ja tack :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Mördande estetik?

Det betvivlas starkt att någon krigare någonsin skulle gå ut i strid med den inställningen.
Oh, du anar inte hur fåfänga soldater kan vara :gremsmile:

För att dra ett exempel från vår moderna värld - det är ingen slump att stridsbåt 90 ser så aggresiv ut som den gör. Ser man ball ut tror man att man är ball, och dessutom tror motståndaren att man är ball. Och det räcker ibland.

/Vulf
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Stridsslagor (ANT)

"Å andra sidan är dvärgarnas - traditionella fienden nr. 2 - favoritrustningar definitivt åt det tunga hållet (extra starka ringbrynjor!)."

Vad tror du man har Serinenaén till? :gremlaugh:
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Mördande estetik?

"För att dra ett exempel från vår moderna värld - det är ingen slump att stridsbåt 90 ser så aggresiv ut som den gör. Ser man ball ut tror man att man är ball, och dessutom tror motståndaren att man är ball. Och det räcker ibland."

Skillnaden är väl mest den att det då inte handlar om "style over substance" utan snarare om "style and substance". Det första är ett allvarligt handikapp, det andra är en trevlig bonus.
 

Canti

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
84
Location
Stockholm
Re: Mördande estetik?

Detta är dock kanske inte ett fall där utseende kommit före funktionen, utan snarare där man lyckats få till båda. Jag betvivlar at en "stridsbåt" med en toppfart i klass med en normal eka (årdriven...) eller ett gevär med en maxräckvidd på en och halv meter skulle få någon direkt spridning i militära kretsar även om de såg något så förbannat bra ut. Möjligen som statyer/brevpress, men inte i någon position där de skulle ut i strid. Att jag sen ofta tycker att föremål väl gjorda för sitt syfte därigenom ofta får ett tilltalande utseende, tja, det säger väl me rom vad för formgivningsflosofi jag gillar än något annat.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Åh Hatten du vara tillbaka...

Inte för att vara sån... Men är det inte redan obehgligt mycket japan och asien över både Carwelan och Cinneach... Särskilt det sistnämnda...
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
... och folk kallar oss nördar?

Är det bara jag som ser "comicbookstoreguy" från simpsons framför mig när jag läser den här tråden?

"ahem. I beg the differ. The samurai sword was clearly better than the european longsword, as dr Spock clearly explains to Captain Kirk in episode ..."

Willie - som är helt på det klara med varför rollspel anses nördigt
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Nörderi.

nerd : an unstylish, unattractive, or socially inept person; especially : one slavishly devoted to intellectual or academic pursuits

"Är det bara jag som ser "comicbookstoreguy" från simpsons framför mig när jag läser den här tråden?"

Var det där menat som nåt slags förolämpning...?

""ahem. I beg the differ. The samurai sword was clearly better than the european longsword, as dr Spock clearly explains to Captain Kirk in episode ...""

...nä. Jag har sagt att de är bra på olika sätt. Uppenbarligen är det här synnerligen svårt för somliga att förstå.

För övrigt skulle Spock troligen hellre använda en lirpa än en katana.
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Nörderi.

Var det där menat som nåt slags förolämpning...?

Det var ett skämt. Den här diskussionen skulle mycket väl kunna föras i hans affär mellan honom och en annan nö .. eh .. historieintresserad person. Poängen är lite att hela den här "katana i Mundana"-diskussionen lika gärna skulle kunnat vara "vem skulle vinna om Stålmannen och Stålkalle slogs".
Rollspelare (och andra nördar) har en tendens att vara extremt pålästa om ämnen som för utomstående enbart verkar bisarra. Exempelvis japanska svärd. Det var helt enkelt det jag menade.

För övrigt skulle Spock troligen hellre använda en lirpa än en katana.

som sagt ...

Willie
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Nörderi.

"Det var ett skämt."

Misstänkte det, men jag tog det som en komplimang i vilket fall. Killen är ju ascool.

"som sagt ..."

Tja, what can I say, den var för uppenbar för att låta bli...
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Nu måste jag protestera (kanske OT) ...

Jag hade (om jag inte kunnat ge mig, fly eller svimma) nog valt långsvärdet...

Jag hade inte valt alls då jag inte kan hantera något av dem. Jag skulle nöja mig med en sköld och sedan lita till nävarna, möjligtvis en klubba/hammare, då de är någorlunda lätthanterliga.

...just för att det ger bättre skydd åt min hand...
Jag säger bara: rejäla plåthandskar. Mer lätthanterligt, om än inte ett stridstekniskt under, möjligt att hantera utan förkunskap.

Det viktigaste är krigaren och inte vapnet. En krigare som slåss med det vapen har är bäst på är överlägset bättre än en som inte gör det.
Vapnet agerar förstärkare för krigarens förmåga att besegra motståndare. Dålig krigare=inte mycket att förbättra=värdelöst. Använd det vapen som känns bra.
 

Vampirehunter J

Veteran
Joined
22 Mar 2003
Messages
140
Location
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Re: Nu måste jag protestera (kanske OT) ...

Den ultimata frågan kommer ju då... om en person med katana och en person med långsvärd skulle möta varandra i strid. Båda med härdad läderrustning. Vad skulle då hända? *ler* Båda är likvärdiga i hanteringen av sina vapen...
Nja, tror nästan att personen som brukar Katana skulle ha en fördel, i och med att (om jag för stått tekniken rätt) han anfaller svaga punkter som ofta blottas i strid t.ex. händer/handleder, så efter en stund skulle antagligen herren med långsvärd sakna ena handen eller två.
 
Top